Martin-1955 Geplaatst 17 juni 2008 Geplaatst 17 juni 2008 Een weekje om te denken?? Een beetje multi kost me minstens een paar maanden .En soms wel drie Ben ik nou zo dom, of is iedereen zo slim?? Soms is het beter iets te laten sudderen, er komt een moment dat je tevreden bent. Maar dat hangt wel af hoeveel kansen er op je pad komen. Die moet je dan uitbuiten. Maar misschien heb ik makkelijk praten. Een multi kan je zo moeilijk maken als je wilt. De multi die ik maak bestaat uit 1 cache met de coordinaten van de andere cache die dus echt goed verstopt is gewoon dat cachers hun GPS moeten gebruiken. Het was mij opgevallen dat er mensen meedoen die geen GPS hebben en dus thuis de locatie zoeken en dan de cache zoeken. Tuurlijk ben ik een Newbe, en zal de toekomst moeten uitwijzen of ik dit waar kan maken. Het wordt al moeilijker zonder hint, want die wordt in veel gevallen ook gebruikt. Jij weet dit natuuurlijk allemaal al en ik moet mijn weg in deze nog vinden en dat lukt alleen door goed nadenken en dat probeer ik dan maar. Ik doe in iedergeval een gemiddelde van 2000 metingen om zo nauwkeurig mogelijk de coordinaten samen te stellen. De cache grootte weet ik nog niet, van pica tot micro.
de goudflitters Geplaatst 17 juni 2008 Geplaatst 17 juni 2008 <knip> zucht die mooie oude tijd ...... Met de prachtige FTF perikelen die soms dagen duurden....zucht. En men elkaar maar ging helpen..... Een die ik echt spectaculair vond is deze. Met als resultaat: Ik hoop voor elke nieuwe cache een mooie FTF race, want dat is echt kicken toch?? Zucht.....
barny Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 Een heel hoop cachtochten waarbij veel tussen cache’s gebruikt worden hebben verhoudingsgewijs en kort leven vanwege het kwijtraken van de tussen stache’s en de eigenaren na verloop van tijd geen zin meer hebben om elke keer een nieuwe te plaatsen. Wil je een cache plaatsen die voor cachers moeilijk te vinden is ( al vraag ik me nu juist af waarom) zorg wel dat men ongestoord kan zoeken en vooral weet wat men niet moet doen om de cache te kunnen vinden. Er zijn legio voorbelden (Tuitje, dalemont cache’s, en vroeger de zogenaamde satelliet verstop metode ) om maar wat te noemen die er een goed voorbeeld vormen hoe het “onzichtbaar” en inventief verbergen wel kan. Verbreed de horizon en zie wat de mogelijkheden zijn Ik zou voorstellen om eens naar tok-tok city te komen en een cache van de goudflitters te gaan lopen om te kunnen ontdekken wat een vreselijke goeie multy is door een pracht tocht uit te zetten met een verknipte geest en een fantasievol gedachtegang. Barny met dank aan het plaatsen van de foto, je heb in iedergeval 1 persoon een goede dag bezorgt, en ik ben het niet
Kiddooz Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 Hmmm, nog even en Martin1955 heeft al meer berichten hier geschreven dan founds gelogd...... Doe wat Barny zegt. Verbreed je horizon, kijk verder dan den Helder, doe eens caches van Dalamot (staat zelfs in de begrippenlijst van Willi Carotte)en Tuitje en zeker van de Goudflitters en zo zijn er nog wel meer (helaas is een van de Toppiescaches weg, maar de verstopmethode van de andere Toppiescache mag er ook best zijn...) Ga op bedevaart (is een eindje rijden maar zeer de moeite waard (2 nog inventiever dan 1). Bezoek Avatar en het doodshoofd (met name de eindlokatie is erg leuk). Two the power, voor een leuk stukje techniek. Het Sesamstraatbos (iets dichterbij voor je) En wil je echt een onvindbare....ga dan maar naar het Comomeer.... Kortom, nog genoeg te doen voor inspiratie. PS sorry voor juweeltjes die ik niet genoemd heb, met bijna 800 founds kun je niet alles gezien hebben....
Martin-1955 Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 Hmmm, nog even en Martin1955 heeft al meer berichten hier geschreven dan founds gelogd...... Doe wat Barny zegt. Verbreed je horizon, kijk verder dan den Helder, doe eens caches van Dalamot (staat zelfs in de begrippenlijst van Willi Carotte)en Tuitje en zeker van de Goudflitters en zo zijn er nog wel meer (helaas is een van de Toppiescaches weg, maar de verstopmethode van de andere Toppiescache mag er ook best zijn...) Ga op bedevaart (is een eindje rijden maar zeer de moeite waard (2 nog inventiever dan 1). Bezoek Avatar en het doodshoofd (met name de eindlokatie is erg leuk). Two the power, voor een leuk stukje techniek. Het Sesamstraatbos (iets dichterbij voor je) En wil je echt een onvindbare....ga dan maar naar het Comomeer.... Kortom, nog genoeg te doen voor inspiratie. PS sorry voor juweeltjes die ik niet genoemd heb, met bijna 800 founds kun je niet alles gezien hebben.... Een probleem is dat ik maar een simpel fietsje heb en dat mijn hersenen niet helemaal meer werken als zou moeten, daardoor kan ik geen multi's met rekenwerk of puzzelachtige structuren doen. Natuurlijk ben ik mijn horizon aan het vebreden zo ben in zowel in Canada alsmede Amerika aan het informeren via forums en websites hoe ik het beste mijn ideeen kan uitvoeren. Een multi maken door middel van coordinaten dat is niet moeilijk om te maken en Geocacher zouden het ook leuk vinden om met hun GPS te werken en een stuk of 8 a 10 caches te zoeken tenslotte is dat de hobby waardoor veel cachers begonnen zijn. En wat door veel cachers vergeten is. Ik weet zeker dat er heel veel kwaliteiten zijn onder geocachers zowel met zoeken als een cache plaatsen. Mijn ervaring mag dan wel beperkt zijn, 38 founds, wat meer een probleem is met vervoer dan anders. Wil dit niet zeggen dat ik daardoor niet voldoende zou weten hoe of wat met het plaatsen, mijn voorbereidingen zijn goed te noemen. Wat mij dus opviel is dat er zelfs mensen zonder GPS een cache kunnen vinden door gewoon de computer thuis te gebruiken. dus mijn moelijke cache wordt een multi van 2 cache's. Ik gebruik geen hints meer. Wel doe ik een gemiddelde meten uit 2000 metingen om zo exact mogelijk de coordinaten te geven (Dan maar hopen dat de GPS van de geocacher ook goed werkt). Dus deze cache wordt een uitdaging en toch simpel gewoon zoeken
Kruimeldief Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 Wil ik kilocacher worden dan moet ik, ff zien, nog 15 jaar doorgaan met deze snelheid. Dat zal dan wel niet worden. Ik ga er vanuit dat het geocachen in Nederland niet nog 15 jaar bestaat. Ey Kruimel is 15 jaar met jou tempo niet wat optimistisch ? Overigens zit ik ook niet op zo iets te wachten, na 6 jaar cachen nog steeds geen 500 founds netjes toch ? Ik denk ook dat over 15 jaar geocaching zo massaal is geworden dat geen organisatie meer toestemming geeft voor het plaatsen van een cache in één of ander gebied, of het kaf scheid zich van het koren, en alleen de kwaliteit caches blijven over en gaan we terug naar de begin jaren, toen er nog maar 4 kistjes in NL lagen en er een ware jacht ontstond als er eens een Hitch Hiker de oceaan over kwam..... zucht die mooie oude tijd ...... Met de score van 2008 is mijn 15 jaar voordat het duurt dat ik er 1000 heb wel heel erg optimistisch geweest. Immers, ik heb ben vanaf oktober 2007 nog niet weer aan het cachen geweest. Ik zou niet eens weten waar mijn 60 CSx ligt..... Dat ding is al ruim een jaar oud en heeft of zijn eerste set of zijn 2e ste batterijen er in. Maar goed, om ook nog even terug te komen over de schijnbaar deprimerende woorden van me dat ik denk dat het geocachen over 15 jaar niet meer bestaat (in Nederland), dat komt alleen maar doordat ik zoveel shit caches online zie komen en dat de mentalitiet van de cache-eigenaren, maar vooral van de geocachers zo sterk achteruit gaat dat er straks geen caches meer goedgekeurd kunnen worden omdat men gewoonweg van diverse landschappen geen toestemming meer gaat krijgen en dat van de caches die er al liggen het contract niet vernieuwd gaat worden. Ik zie bijna dagelijks klachten van zowel cache-eigenaren als van beheerders dat de geocacher zich niet aan de regels van de omgeving houden. Ik heb het al zo vaak aangekaart hier op het forum, maar zo lang iedereen denkt dat het allemaal wel meevalt, dat Kruimel een oude zeur is dat het allemaal doemdenken is, zal er echt niets veranderen. Maar voor degene die het wil weten: Natuurmonumenten Veluwezoom en Landschap Noord Holland zijn in zoverre inmiddels afgehaakt en dat Veluwezoom geen enkele geocache meer goedkeurt en van alle bestaande caches het contract onder geen voorwaarde meer wil verlengen. En het Landschap Noord Holland wil geen caches meer op groet gebieden van hun. Er is maar een antwoord meer en dat is een NEE. De redenen van beide gebieden? Er wordt ook na Zonsondergang gecached Men gaat wel van de paden af. Men klimt wel over afrasteringen Landschap Noord Holland schrijft zelfs dat ze een "gastenboek" hebben glezen waarin wordt vermeld dat men wijngaardslakken meeneemt... wat volgens hun helemaal uit de boze is. Aangezien we er bij het Geldersch Landschap en het Staatsbosbeheer een paar jaar terug ook al hebben moeten kruipen om toch nog caches te mogen toelaten en de berichten die ik zo nu en dan toch lees van gasten die er werkelijk helemaal lak aan hebben, ben ik dan aan het doemdenken? Maar ja, dwarsover, van de paden af, over hekken gaan, scheelt tijd en tijd is meer puntjes......... 15 jaar? Ik denk dat 15 jaar nog te optimistisch is. Met dan aan de geocachers.
Team Professor X Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 (bewerkt) Ik zit met verbazing dit draadje door te worstelen. Voor Martin 1955 heb ik maar één antwoord: je mag een cache plaatsen, het hoeft niet. Dat cachen gedoemd is te verdwijnen. Dat zal wel los lopen, hooguit gaat de lol voor de hype-cachers eraf en blijven de echte over Er is maar één oplossing, maak er een betaalde hobby van. Dan verdwijnen alle dagtoeristen en aso cachers vanzelf! Maar ja, Jeremy wil het toegankelijk houden voor iedereen. O, wacht, er is al een redelijke oplossing mogelijk. Maak je caches members only, dan heb je in ieder geval al redelijk het kaf van het koren gescheiden. Overigens vind ik Natuurmonumenten Veluwezoom wel erg kort door de bocht. De enkele "simpele" ziel die voor de puntjes gaat en zo kort mogelijk naar de cache struint veroorzaakt nog altijd minder schade dan de wekelijkse motorcrossers en 4x4 "vrienden" die toegangshekken slopen en 's nachts en in de weekenden door het bos crossen. Ik denk trouwens ook dat het scheelt wie een cache aanvraagt en hoe. Maar ja, ook hier geldt weer dat de enkeling het verziekt voor de rest . 18 juni 2008 bewerkt door Team Professor X
zoekbaars Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 Toch fijn dat veel supercachers (met meer dan 500-5000) founds even vergeten zijn hoe zij zijn begonnen. Blijkbaar doet ruime ervaring met vinden en verstoppen het geheugen verminderen. Zoekbaars
Team jemar Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 ... Overigens vind ik Natuurmonumenten Veluwezoom wel erg kort door de bocht. De enkele "simpele" ziel die voor de puntjes gaat en zo kort mogelijk naar de cache struint veroorzaakt nog altijd minder schade dan de wekelijkse motorcrossers en 4x4 "vrienden" die toegangshekken slopen en 's nachts en in de weekenden door het bos crossen. Ik denk trouwens ook dat het scheelt wie een cache aanvraagt en hoe. Maar ja, ook hiet geldt weer dat de enkeling het verziekt voor de rest . Ik denk dat de schade die geocachers veroorzaken wel meevalt in vergelijking tot die gasten die jij nu noemt... Maar ja, ook onder geocachers zitten mensen, die het niet zo nauw met de afspraken nemen en die slechts voor de punten gaan: punten boven alles, hoe en op welke manier zal hun niets uitmaken. En deze lieden verpesten het voor de rest, jammer maar helaas...Ik heb de tickets gezien, nou daar werd je niet vrolijk van ... Geen toestemming, afrastering negeren, zaken slopen, na zonsondergang het bos in. Natuurlijk zitten hier ook niet-geocachers bij, maar ook geocachers. Dus tja, ik denk dat het steeds lastiger wordt om toestemming te verkrijgen. We worden steeds groter: ik verbaas mij er dagelijks over hoeveel mensen zich aanmelden. Per week wel tussen de 30 en 40. Verbazingwekkend ! Oké, een aantal heeft het wel snel bekeken, maar dan nog...
blazez Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 Als eigenaar van een 2tal caches op de veluwezoom verbaas ik me nu ineens. Ik heb de logboekjes nog eens doorgekeken, maar daar wordt nergens gemeld dat mensen dwars door het bos gelopen zijn om bij de cache te komen. Daarnaast was men bij het bezoekerscentrum pas heel erg enthousiast over caching toen een van de cachers hierover vertelde nadat hij een van de caches gedaan heeft. Bekijk daarintegen alle niet-geocachers die op een mooie dag dwars door de heide lopen en zich geen zak aantrekken van de bordjes "Veepad, verboden toegang" lijkt het mij beter dat ze daar iets tegen doen in plaats van een groep aanpakken die zich (voor zover ik kan zien) wel aan de regels houden. En ja, we hebben vaak mensen op deze bordjes gewezen, maar dan staren ze je duf aan en lopen door of je krijgt een grote bek en ze lopen door. Bovenstaande opmerking verbaast mij dan ook heel erg, en ik hoop echt dat NM even verder kijkt dan dit.
Team jemar Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 ... Bovenstaande opmerking verbaast mij dan ook heel erg, en ik hoop echt dat NM even verder kijkt dan dit. Tja, het verhaal van NM was duidelijk: teveel overlast van geocachers...Op grond waarop zij dat baseren weet ik niet. Ik heb niet met hun gesproken/contact gehad. Ik denk dat zij heus wel het verschil kennen tussen een geocacher en een 'gewone' gebruiker...
Team Professor X Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 Als eigenaar van een 2tal caches op de veluwezoom verbaas ik me nu ineens. Ik heb de logboekjes nog eens doorgekeken, maar daar wordt nergens gemeld dat mensen dwars door het bos gelopen zijn om bij de cache te komen. Daarnaast was men bij het bezoekerscentrum pas heel erg enthousiast over caching toen een van de cachers hierover vertelde nadat hij een van de caches gedaan heeft. Bovenstaande opmerking verbaast mij dan ook heel erg, en ik hoop echt dat NM even verder kijkt dan dit. Ik denk trouwens ook dat het scheelt wie een cache aanvraagt en hoe. Heerlijk, kan ik mezelf eens quoten. Dus Blazez, jij bent een "goeie"
Johannes Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 Dat cachen gedoemd is te verdwijnen. Dat zal wel los lopen, hooguit gaat de lol voor de hype-cachers eraf en blijven de echte over. Was het maar zo eenvoudig. Hype-cachers komen en gaan in steeds grotere aantallen en met elke nieuwe golf kalft (de reputatie van) geocaching verder af. De voorraad hype-cachers is in principe onuitputtelijk, terwijl de harde kern van echte geocachers relatief klein is en slechts langzaam groeit. Natuurlijk gaat de lol er voor hype-cachers snel af, maar voor elke hype-cacher die afhaakt komen er 10 nieuwe in de plaats. Het doemscenario van Kruimeldief is helaas onafwendbaar, tenzij het spel onaantrekkelijk wordt gemaakt voor hype-cachers, die toch vooral op pad gaan voor de snelle kicks en de puntjes. Er is een uitweg: zorg dat er geen caches meer online komen die worden geplaatst voor de snelle kicks en de puntjes. Kruimeldief ziet zoveel shitcaches online komen en kan dus blijkbaar heel goed shit van kwaliteit ofwel het kaf van het koren (onder)scheiden.
barny Geplaatst 18 juni 2008 Geplaatst 18 juni 2008 (bewerkt) Toch wil ik het verhaal van mijn Drentse vriend , waar ik het met het grootste gedeelte mee eens ben, een beetje afromen. Met name het verfoeide puntjes cachen, als ik ga puntjes cachen ga ik zeker niet het bos in, kost gewoonweg te veel tijd en zeker als je van het pad afgaat dat loopt veel zwaarder en levert meer tijdverlies op dan als je een stukkie omloopt. Ik denk dat het meer zit in de geocacher, als je ze zo wil noemen, die en gps leent van iemand of er eentje huurt bij een van de bekende zaken, eventjes registreren pagina uitprinten en hup op stap. Omdat ik ook wel eens een groep begeleidde kwamen de verhalen van deze praktijken als vanzelf, Overal tussen door struinen omdat hun pijltje toevallig die kant opwees” lachen was dat…….” met grote regelmaat tegen en had dan ook moeite om uit te leggen dat dat nu juist niet de bedoeling was. hoewel het bij enkele door staatsbosbeheer uitgezette routes aangegeven was dat het wel mocht. De echte geocacher cachet in mijn ogen zonder dat het opvalt en gebruikt de gps nimmer en nooit als excuses om zomaar ergens doorheen te struinen, dingen te vernielen ( daar bedoel ik ook mee de cacheplaats omwoelen omdat de eigenaar van de cache het niet nodig vind om een goeie doeltreffende hint neer te zetten). Ik zie hier weer een troosteloos voorbeeld, en onbegrijpelijk dat hij door de ballotage commissie is gekomen. Almere Centrum NS Barny @ Dooz: ik begrijp je 18 juni 2008 bewerkt door barny
Aanbevolen berichten