Spring naar bijdragen
  • 0

Topo Ned. 1:25k digitaal

Vraag

Geplaatst

Een blik in de link Kadaster: TOP25 to move geeft zeer verheugend nieuws.

Voor 200 euro heel Nederland topografisch op schaal 1:25.000 in ozf3 format op DVD . Of voor 60 euro een blokje Nederland (er zijn er 5) zoals op onderstaand beeld te zien is. De blokken hebben overlap.

Als ik in het demo-kaartje op hun site pixeltjes tel dan kom ik uit op 1 pixel = 5 meter, niet de 2,5 van onze kleine mensjes. Het ziet er in vergelijking dus wat rafeliger uit. Wel staan de kleuren goed. Het opgedrukte zwarte raster is RD en niet UTM zoals elders door iemand is beweerd.

Als ik naar de beschikbaarheid van Top25raster kijk dan zijn de prijzen daarvoor 14060,- euro per abonnementsjaar. Hierbij vergeleken is die 200 euro een schijntje. Als ze nu bij wijze van klantenbinding ook de koper een update service aanbieden (per slot van rekening moet je bedenken: 300 kaarten en om de 3 jaar vernieuwd = 100 kaarten per jaar = een handvol kaarten per maand!!!!) dan zou het helemaal prachtig zijn. :blush:

Dat Het Kadaster/Topodienst met een digitale uitgave komen is wel wat erg laat maar ik ben blij dat het er is. En dat men voor Ozi Explorer heeft gekozen geeft mij een warm gevoel :D Een goed voorbeeld doet goed volgen?

top25tomove.gif

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Op de site van het kadaster staat dat de kaarten 72 dpi (dots per inch) zijn. Dat betekent 28,35 pixels per cm. 1 cm op de kaart = 250 m in het veld, dan komt volgens mij 1 pixel overeen met 8,8 meter, en niet met 5 zoals blijkbaar uit het voorbeeldplaatje volgt op de site van het kadaster. :D

Zou het voorbeeld op de site beter zijn dan de kaarten zelf?? Dan vind ik dat regelrecht bedrog!! :blush:

bewerkt door Mr.Chaos
  • 0
Geplaatst

Die 72 dpi is een verdacht getal. Dat is een default voor beeldschermpixels onder Windows. B.v. gif-beelden zijn altijd 72 dpi. met als gevolg dat als je op papier die uitprint het altijd een verrassing is hoe groot die wordt.

Ik heb het aan de hand van het ozf3-voorbeeld in de files-groep van http://groups.yahoo.com/group/Ozi-UsersNL/

bekeken en kom uit op 1 pixel = 2,5 meter. Bekijk deze kaart als je echt een indruk wilt hebben. (Ozi: Load and calibrate image want er zit geen map-file bij)

Wel zie ik dat de koedammen en duikers-symbolen niet op die kaart staan.

En dat ze last hebben met een tekort aan weergavekleuren (zouden er slechts 16 zijn).

• 0
Geplaatst (bewerkt)
Die 72 dpi is een verdacht getal. Dat is een default voor beeldschermpixels onder Windows. B.v. gif-beelden zijn altijd 72 dpi. met als gevolg dat als je op papier die uitprint het altijd een verrassing is hoe groot die wordt.

Ik heb het aan de hand van het ozf3-voorbeeld in de files-groep van http://groups.yahoo.com/group/Ozi-UsersNL/

bekeken en kom uit op 1 pixel =  2,5 meter. Bekijk deze kaart als je echt een indruk wilt hebben. (Ozi: Load and calibrate image want er zit geen map-file bij)

Wel zie ik dat de koedammen en duikers-symbolen niet op die kaart staan.

En dat ze last hebben met een tekort aan weergavekleuren (zouden er slechts 16 zijn).

Hmm, toch een vreemde term dat DPI. Ik dacht altijd dat DPI een printresolutie aangaf... Het lijkt me logisch dat je een kaart van 1:25000 ook op 100% afdrukt, anders klopt de schaal niet meer. Ik zou toch zweren dat mijn berekening er dan niet geheel onlogisch uitziet, toch? :blush:

Ik ga die kaart eens even downloaden als ik zo thuis ben, ik ben wel erg benieuwd!

Edit: de map-file staat er inmiddels ook bij!

bewerkt door Mr.Chaos
  • 0
Geplaatst

DPI zegt alleen 'Dots per Inch', meer niet.

Als ik mijn beeldscherm uitmeet (een 19" flatscreen met 1280x1024 pixels) dan heb ik g 87 dpi. Ik heb Windos XP zo ingesteld dat in mijn tekenprogramma een lijn van 10 cm lang op mijn beeldscherm ook 10 cm lang is bij instelling 1:1.

En als ik de dpi van mijn printer, de 1:1 print e.d goed heb staan dan wordt op papier de lijn ook precies 10 cm lang.

Als je uit Ozi een stukje kaart print en je hebt de schaal op 1:25.000 staan en printing 'window to scale' en Ozi weergave op 100 % dan moet als het goed is op je papier de schaal zijn: 4 cm geeft 1 km.

Vele picturefile formaten hebben de mogelijkheid om op te geven wat de dpi is m.a.w. wat de originele grootte was van het gescande plaatje.

Een beeld gemaakt met een digitale camera heeft slechts een x bij y aantal pixels maar geen grootte (in cm) an sich dus kan je daarbij niet spreken van een dpi.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Eehm... Even tussendoor een vraagje, wat is het verschil tussen "Top25raster" en "Top25 to move?"

EDIT: Laat maar, ik heb het zelf al uitgegoogeld... ;-)

bewerkt door gpsgek
  • 0
Geplaatst
Ik heb Windos XP zo ingesteld dat in mijn  tekenprogramma een lijn van 10 cm lang op mijn beeldscherm ook 10 cm lang is bij instelling 1:1.

En als ik de dpi van mijn printer, de 1:1 print e.d goed heb staan dan wordt  op papier de lijn ook precies 10 cm lang.

<offtopic>

En hoe doe je dat?

LTeunis

• 0
Geplaatst

Inderdaad gaan we nogal off-topic. dus kort voor het beeldscherm:

pak een inches-lineaal en doe een rechter muisklik op een lege plek op de desktop:

Eigenschappen -> Instellingen -> geavanceerd -> Algemeen: Dpi-instelling Aangepaste instellingen.

On-topic: ik zit net te kijken naar de verdeling in kaartsets. Die zijn redelijk goed gekozen. De meeste inwoners zullen met de set van hun directe omgeving prima bediend zijn. Amsterdammers hebben pech: die zullen 2 sets moeten aanschaffen. Rotterdammers liggen in het centrum van de ZW-groep.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Setje aangeschaft. Werd binnen 5 dagen geleverd (incl de voor de meeste vrije vrijdag jl). Resolutie: valt nog niet tegen, niet rafelig, wel blokkig afgerond. Scherpe kleuren, anders dan de gekochte papieren topo 1:25000..

Accuraatheid: redelijk up-to-date, loopt ongeveer 2 jaar achter in te schatten aan nooddorp (nooddorpboog ontbreekt, wel de wijken ingetekend). 1.4 GByte. 250D overzichtskaart bijgeleverd, installatie pdf, ook voor ipaq. Instelling: RD. Bladwijzer in PDF bijgeleverd.

Betaling achteraf.

Details:zelfde als een gekochte topo1:25000.

Levering: redelijke matig verpakt. De hoes is gescheurd.

Wat even niet leek te doen: up/down kaart zoeken. Na wat prutsen kon Ozi wel een kaart ten zuiden van Zoetermeer vinden ????

bewerkt door thex
  • 0
Geplaatst
En, zijn de wateren blauw ?  :beerchug:

Ja kijk aub eventjes bij de Friese kaart waar wat meren opstaan (b.v. die van 'De Kameleon', hoe heette die ook al weer, een paar dorpen hadden er ruzie om).

Zijn die weilandgroen of blauw?

• 0
Geplaatst

De weilanden zijn licht blauw-groen. Het binnenwater wit tot een zeer zeer lichte variant van het weilandkleurtje. Zeewater is wel blauw. Ijsselmeer zeer liochtblauw. Nieuwe maas is wit, sommige havenwater in rotterdam weer blauw, alsmede de binnenwateren hier uit de omgeving. De binnenwateren in friesland zijn vaal wit met zeer licht blauw tintje.

Een mix van vreemde kleuren. Niet samenhangend

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Vorige week liep ik 'de Goede Reede'.

Vanavond op vraag van een collegacacher de eindcoördinaten met zijn coördinaten gecheckt en ze even op de nieuwe kaarten geprojecteerd.

Blijkt nu dat het punt, hoewel de Noord en Oostgegevens kloppen, niet juist op de kaart ligt. Het ligt ongeveer 40 meter zuidelijker. Nochtans worden coördinaten vanuit GSAK wel correct op kaart gezet.

Wat zou hier de reden van kunnen zijn?

bewerkt door Sint-Joris
  • 0
Geplaatst
Blijkt nu dat het punt, hoewel de Noord en Oostgegevens kloppen, niet juist op de kaart ligt. Het ligt ongeveer 40 meter zuidelijker. Nochtans worden coördinaten vanuit GSAK wel correct op kaart gezet.

Wat zou hier de reden van kunnen zijn?

Het zou een onnauwkeurige kartering kunnen zijn. Ging het om de kustlijnen, die worden geloof ik niet altijd even precies opgenomen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...