Spring naar bijdragen

Draadjes afsluiten


Lex

Aanbevolen berichten

In dit draadje wordt deze raad aan een nieuweling gegeven:

"Als je als topicstarter vind dat het draadje gesloten mag worden, omdat je vraag is beantwoord, zet je onderaan je laatste bericht.

 

@ mod. Vraag is beantwoord, draadje mag dicht! (Of zoiets)".

 

Je ziet dat inderdaad vaak gebeuren op dit forum, maar op het Notter-forum bijvoorbeeld vrijwel nooit.

Ik betwijfel of het wel verstandig is de draadjes steeds te sluiten.

Als niemand meer wat schrijft zakt het vanzelf weg.

Maar misschien heeft iemand later nog een aanvullende vraag of antwoord. Als het draadje gesloten is moet hij een nieuw draadje openen, en dan eerst het oude onderwerp min of meer herhalen.

Als het draadje alleen maar sluimert kan hij gewoon verder gaan waar het gebleven was. En als het slechts een aanleiding is voor een nieuwe vraag kan hij natuurlijk nog steeds een nieuw draadje starten, wat bij gesloten zijn de enige mogelijkheid is.

 

Is het echt beter om te sluiten, of is dat slechts een gewoonte?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik denk dat het slechts een gewoonte is op dit forum. Op andere forums waar ik wel eens kom ben ik "draadje kan dicht" nog nooit tegengekomen. Daar blijft alles gewoon open. Wat mij betreft is dat ook beter precies om de redenen die Lex al noemt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zelfde vraag heb ik mij ook ooit geteld. Vervolgens ben ik eens gaan kijken naar wat er eigelijk gesloten werd en waarom. Hier kwamen voor mij verassende resultaten naar vooren.

oa

gesloten omdat men offtopci gaat... staat voor zich

gesloten ivm met oprakelen van oud topic... nutelose informatie toegevoeg... en of topic inhoud was achterhaald, dus niet meer van deze tijd.

gesloten op verzoek... staat voor zich

 

voor alle reden van sluiten was iets tezeggen.

 

Waar bij ik zelf ook heb in het achterhoofd heb gehouden hoeveel postings er dagelijks zijn.

Dit is dermate klein dat men na enkele maanden rustig nog eens op een posting reageert. Terwijl op een groot forum deze postings allang weer uit het zicht zijn verdwenen. En daar door niet meer aktief worden gelezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom worden draadjes gesloten? Laat ik zeggen dat wij als modjes vier (hoofd)redenen hanteren:

 

- op verzoek van de topicstarter

- als het antwoord op de vraag gegegeven

- als men teveel offtopic gaat (na herhaaldelijk verzoek weer ontopic te gaan...)

- als het draadje laat ik zeggen, te negatief wordt: d.w.z. op de man spellen, mensen in de zeik gezet worden ed. In een aantal gevallen zullen de postings ook verwijderd worden en de posters aangesproken worden.

 

Daarnaast probeer ik altijd wel een inschatting te maken in hoeverre er later nog vragen over het onderwerp komen en hoe 'hot' het onderwerp is...En hoevaak wordt een topic gesloten? Ik denk dat het gezien het aantal postings wel meevalt. Mocht het daarnaast zo zijn dat men het niet snapt of er problemen mee heeft of men heeft nog een vraag, dan kun je altijd een modje vragen een topic te openen.

 

Wat mij overigens wel eens op valt is dat er soms best veel dubbele topics lopen of er topics gemaakt worden, waar men het antwoord al had kunnen vinden als men de zoekfunctie had gebruikt. Als dit mij opvalt, voeg ik ook nog wel eens draadjes samen, waardoor het lijkt alsof topics/postings verdwijnen (wat dus niet zo is) ;) (En deze topics zijn dan niet eens gesloten :cry: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij overigens wel eens op valt is dat er soms best veel dubbele topics lopen of er topics gemaakt worden, waar men het antwoord al had kunnen vinden als men de zoekfunctie had gebruikt. Als dit mij opvalt, voeg ik ook nog wel eens draadjes samen, waardoor het lijkt alsof topics/postings verdwijnen (wat dus niet zo is) ;) (En deze topics zijn dan niet eens gesloten :cry: )

 

Hoe gebruik je die zoekfunctie het best dan. Ik heb het al vaak geprobeerd maar krijg meestal zo.n grote lijst dat het zoeken nog niet wil. Een exacte titel onthouden is voor mij een groot probleem en ze allemaal op te schrijven "voor het geval dat" is ook ondoenlijk.

Gr. Tjitte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe gebruik je die zoekfunctie het best dan. Ik heb het al vaak geprobeerd maar krijg meestal zo.n grote lijst dat het zoeken nog niet wil. Een exacte titel onthouden is voor mij een groot probleem en ze allemaal op te schrijven "voor het geval dat" is ook ondoenlijk.

Gr. Tjitte

 

Klopt Tjitte! De zoek-functie is niet altijd even gemakkelijk te gebruiken! Vaak gebruik ik wat steekwoorden en werkt dit niet dan probeer ik een andere combinatie van steekwoorden.

 

Soms bewerk ik wel eens een titel van een draadje waardoor deze dan weer makkelijker te vinden is m.b.v. de zoekfunctie :cry: !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe gebruik je die zoekfunctie het best dan. Ik heb het al vaak geprobeerd maar krijg meestal zo.n grote lijst dat het zoeken nog niet wil. Een exacte titel onthouden is voor mij een groot probleem en ze allemaal op te schrijven "voor het geval dat" is ook ondoenlijk.

Gr. Tjitte

 

Klopt Tjitte! De zoek-functie is niet altijd even gemakkelijk te gebruiken! Vaak gebruik ik wat steekwoorden en werkt dit niet dan probeer ik een andere combinatie van steekwoorden.

 

Soms bewerk ik wel eens een titel van een draadje waardoor deze dan weer makkelijker te vinden is m.b.v. de zoekfunctie :thumbup: !

 

Kan daar niet eens naar gekeken worden dan.... een update of upgrade van het huidige systeem, of een andere zoekfunctie?

De huidige zoekfunctie is echt een draak van een ding (zeker nu iedereen Google gewend is). Een goede zoekfunctie alà Google zal vast het aantal nieuwe topics (en het onderhoud daarvan) doen verkleinen omdat de beschikbare informatie beter toegankelijk is gemaakt.

 

groet Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan daar niet eens naar gekeken worden dan.... een update of upgrade van het huidige systeem, of een andere zoekfunctie?

De huidige zoekfunctie is echt een draak van een ding (zeker nu iedereen Google gewend is). Een goede zoekfunctie alà Google zal vast het aantal nieuwe topics (en het onderhoud daarvan) doen verkleinen omdat de beschikbare informatie beter toegankelijk is gemaakt.

 

groet Jan

 

Ik zal eens informeren in hoeverre dat mogelijk is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind ook dat het sluiten van topics je de kans ontneemt om nog interessante informatie toe te voegen, ook al is bv. het antwoord op de in het topic gestelde vraag al gegeven. Discussie over geocaching is (bijna) altijd leuk! Als iemand te veel offtopic gaat en dus te veel 'spamt' kun je m.i. beter die persoon tot de orde roepen dan vooraf al de boel dicht te gooien.

Wat is het nadeel van open houden eigenlijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is het nadeel van open houden eigenlijk?

Het nadeel is dat iedere topic, als de kracht eruit is, als het antwoord al gegegevn is, bijna altijd weer verzand in offtopic gebazel en het eerder lezers afschrikt dan stimuleert te gaan lezen. Men begint meestal met de laatst verzonden berichten te lezen. ALs je een topic open laat dan is de kans groot dat aan het eind dus niets meer terug te vinden is van de oorspronkelijke topic.

 

En waarom zou je niet sluiten? Niet iedere topic is bedoeld als discusie. Het lijkt nu ook net alsof alle topics gesloten worden, maar dat is echt maar miniem.

 

Als iemand een directe vraag stelt en er is eigenlijk maar een antwoord op te geven en die is gegeven, waarom zou je dan de topic openlaten? De kans is groot dat er dan alleen maar berichten komen van: Ja, dat heb ik ook. Met alle respect, wie zit daar eigenlijk op te wachten?

 

Een topic als Tekoop aangeboden..... wordt gesloten als de starter zijn handel verkocht heeft of niet meer wil verkopen.

 

En ja, zo nu en dan wordt een topic gewoon gesloten omdat er alleen nog maar in geflamed wordt of er een flame dreiging is. Dan nog gaat zo'n topic niet maar zo dicht, daar is meestal al het een en ander aan vooraf gegaan. Hetzij door een mod via de topic, hetzij door de mod via PB.

 

Discussies worden niet maar zo afgekapt en topics die jaren kunnen duren omdat het onderwerp actueel lijkt te blijven, blijven ook gewoon open.

 

Ook worden topics die niets meer met geocaching van doen hebben of direct gesloten of na een tijdje. Een paar sociaal aanvoelende topics daargelaten :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...