Spring naar bijdragen

GCYWM5


Setzies

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

net mijn eerste cache gevonden met mijn eigen GPSr. Kan echter het volgende kloppen ??

 

Ik liep recht op de plek af waar hij moest liggen, echter ongeveer 25 á 30 meter van te voren gaf hij al aan nog 0 meter te gaan ???

 

:thumbup::yes:B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo,

 

net mijn eerste cache gevonden met mijn eigen GPSr. Kan echter het volgende kloppen ??

 

Ik liep recht op de plek af waar hij moest liggen, echter ongeveer 25 á 30 meter van te voren gaf hij al aan nog 0 meter te gaan ???

 

:thumbup::yes:B)

Meestal is een cache goed uitgepeild, heel soms wat minder goed. Hoe het bij deze zit weet ik niet. Wel is het zo dat de ontvangst van verschillende factoren afhangt. En heb je toen je boven op de cache zat een tijdje gewacht en toen ook nog gekeken? Als de ontvangst net even wat minder is dan kun je die afwijking hebben. En door het lopen krijg je ook nog naijl-effecten, maar dat werkt meestal andersom. Dat je stopt op 0 meter, even wachten, en dan blijkt ie 25 meter achter je te liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

net mijn eerste cache gevonden met mijn eigen GPSr. Kan echter het volgende kloppen ??

 

Ik liep recht op de plek af waar hij moest liggen, echter ongeveer 25 á 30 meter van te voren gaf hij al aan nog 0 meter te gaan ???

 

:thumbup::yes:B)

 

Dat is inderdaad wel erg veel, mogelijk een klein foutje gemaakt met invoeren van het coordinaat? Een afwijking van hooguit 10 meter zou logischer zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt een Euro :thumbup: Die is nu eenmaal niet zo nauwkeurig.. als je er meer gevonden hebt wen je wel aan de afwijking.. en calculeer je het automatisch in.

 

komt allemaal goed en feli met je 1e cache!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks,

 

volgens mij staan mijn instellingen wel goed:

 

Position : HDDD MM MMMM

Map Datum: WGS 84

Units: METRIC

North REF: Magnetic

Variance: 001 W

 

mocht er iets niet aan kloppen dan hoor ik dat graag......... :thumbup:

Ik denk dat je gisteren GCYW5M hebt gevonden (en niet GCYWM5 :yes: ) . Volgens mij mankeert daar niets aan de gegeven coördinaten. Kan me tenminste niet herinneren dat wij daar een grote afwijking vaststelden.

Wel hebben wij met onze gele etrex onder minder goede omstandigheden ook vaak een hele forse miswijzing, of zelfs eventjes helemaal geen ontvangst. Hiermee wil ik dat apparaat helemaal niet afvallen. We hebben er veel plezier mee gehad en vele caches gevonden. Je zult ermee moeten leven dat de wat oudere modellen minder precies zijn. Aan je instellingen zie ik niets vreemds overigens.

bewerkt door Team Geo-cachet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich zijn de instelling inderdaad niet verkeerd.

 

Echter vaak worden richtingen in het Geocachen aangegeven ten opzichte van 'True North' ivpv 'Magnetic North'. Om van coordinaat naar coordinaat te lopen maakt dat niet uit, echter als je voor een cache iets met graden moet doen en je gebruikt je GPS daarvoor, dan heb je wellicht een afwijking.

 

Ik vind wel dat bij een cache beschrijving moet staan welke noord-referentie gebruikt is, en niet zonder meer aannemen dat iedereen 'True North' (Ware Noorden) gebruikt.

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich zijn de instelling inderdaad niet verkeerd.

 

Echter vaak worden richtingen in het Geocachen aangegeven ten opzichte van 'True North' ivpv 'Magnetic North'. Om van coordinaat naar coordinaat te lopen maakt dat niet uit, echter als je voor een cache iets met graden moet doen en je gebruikt je GPS daarvoor, dan heb je wellicht een afwijking.

 

Ik vind wel dat bij een cache beschrijving moet staan welke noord-referentie gebruikt is, en niet zonder meer aannemen dat iedereen 'True North' (Ware Noorden) gebruikt.

 

Jan

 

Dus ik kan hem beter op TRUE zetten ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ehm, tsja, dat is te zeggen.

Ik heb hem op True staan. Maar zoals ik al zei, vind ik dat de cachelegger moet vermelden hoe hij een evt. richting aangeeft. Meestal is dat echter TRUE NORTH.

 

Het voordeel van true tov magnetisch, is dat je geen last hebt van declinatie. Alhoewel ik niet weet of een GPS zelf al rekening houd (kan houden) met de declinatie, afhankelijk van de positie waar je bent. Wat dat betreft is TRUE NORTH dus overal dezelfde richting.

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich zijn de instelling inderdaad niet verkeerd.

 

Echter vaak worden richtingen in het Geocachen aangegeven ten opzichte van 'True North' ivpv 'Magnetic North'. Om van coordinaat naar coordinaat te lopen maakt dat niet uit, echter als je voor een cache iets met graden moet doen en je gebruikt je GPS daarvoor, dan heb je wellicht een afwijking.

 

Ik vind wel dat bij een cache beschrijving moet staan welke noord-referentie gebruikt is, en niet zonder meer aannemen dat iedereen 'True North' (Ware Noorden) gebruikt.

 

Jan

 

Dus ik kan hem beter op TRUE zetten ???

Maakt niet uit. Zoals Team Gelaen al schreef, zodra je met graden gaat werken, dan wordt het pas belangrijk. Als je bij een cache een projectie moet maken (vanuit punt A moet je X meter in Y graden lopen) dan maakt het verschil. Als ik het goed heb uitgerekend zou je bij een projectie over 500 meter 17,5 meter verkeerd uit kunnen komen als je de verkeerde instelling gebruikt. Tel daarbij de onnauwkeurigheid van je GPS bijop en je kunt zo 30 meter verkeerd zitten.

 

Dus ik ben het met Team Gelaen wel eens dat het altijd in de cachebeschrijving vermeld moet zijn welke referentie gebruikt wordt. Ik zou namelijk uitgaan van het magnetische Noorden, omdat een kompas dat ook altijd zal gebruiken...

 

Maar zolang je van coordinaat naar coordinaat gaat, maakt de Noordreferentie uiteindelijk geen verschil!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich zijn de instelling inderdaad niet verkeerd.

 

Echter vaak worden richtingen in het Geocachen aangegeven ten opzichte van 'True North' ivpv 'Magnetic North'. Om van coordinaat naar coordinaat te lopen maakt dat niet uit, echter als je voor een cache iets met graden moet doen en je gebruikt je GPS daarvoor, dan heb je wellicht een afwijking.

 

Ik vind wel dat bij een cache beschrijving moet staan welke noord-referentie gebruikt is, en niet zonder meer aannemen dat iedereen 'True North' (Ware Noorden) gebruikt.

 

Jan

 

Dus ik kan hem beter op TRUE zetten ???

Maakt niet uit. Zoals Team Gelaen al schreef, zodra je met graden gaat werken, dan wordt het pas belangrijk. Als je bij een cache een projectie moet maken (vanuit punt A moet je X meter in Y graden lopen) dan maakt het verschil. Als ik het goed heb uitgerekend zou je bij een projectie over 500 meter 17,5 meter verkeerd uit kunnen komen als je de verkeerde instelling gebruikt. Tel daarbij de onnauwkeurigheid van je GPS bijop en je kunt zo 30 meter verkeerd zitten.

 

Dus ik ben het met Team Gelaen wel eens dat het altijd in de cachebeschrijving vermeld moet zijn welke referentie gebruikt wordt. Ik zou namelijk uitgaan van het magnetische Noorden, omdat een kompas dat ook altijd zal gebruiken...

 

Maar zolang je van coordinaat naar coordinaat gaat, maakt de Noordreferentie uiteindelijk geen verschil!

 

Volgens mij is het een ongeschreven wet om bij geocachen uit te gaan van true north.

Dus standaard op true zetten dat ding.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich zijn de instelling inderdaad niet verkeerd.

 

Echter vaak worden richtingen in het Geocachen aangegeven ten opzichte van 'True North' ivpv 'Magnetic North'. Om van coordinaat naar coordinaat te lopen maakt dat niet uit, echter als je voor een cache iets met graden moet doen en je gebruikt je GPS daarvoor, dan heb je wellicht een afwijking.

 

Ik vind wel dat bij een cache beschrijving moet staan welke noord-referentie gebruikt is, en niet zonder meer aannemen dat iedereen 'True North' (Ware Noorden) gebruikt.

 

Jan

 

Dus ik kan hem beter op TRUE zetten ???

Maakt niet uit. Zoals Team Gelaen al schreef, zodra je met graden gaat werken, dan wordt het pas belangrijk. Als je bij een cache een projectie moet maken (vanuit punt A moet je X meter in Y graden lopen) dan maakt het verschil. Als ik het goed heb uitgerekend zou je bij een projectie over 500 meter 17,5 meter verkeerd uit kunnen komen als je de verkeerde instelling gebruikt. Tel daarbij de onnauwkeurigheid van je GPS bijop en je kunt zo 30 meter verkeerd zitten.

 

Dus ik ben het met Team Gelaen wel eens dat het altijd in de cachebeschrijving vermeld moet zijn welke referentie gebruikt wordt. Ik zou namelijk uitgaan van het magnetische Noorden, omdat een kompas dat ook altijd zal gebruiken...

 

Maar zolang je van coordinaat naar coordinaat gaat, maakt de Noordreferentie uiteindelijk geen verschil!

 

Volgens mij is het een ongeschreven wet om bij geocachen uit te gaan van true north.

Dus standaard op true zetten dat ding.

 

Geopatra.

 

Geweldig al die tips, ik zat er inderdaad ongeveer 30 meter naast.

 

Heb hem nu op True gezet, mischien dat ik morgen in mijn pauze even een nieuwe "poging" doe op dezelfde cache om te kijken of er verschil in zit. Ik laat het dan wel even weten hoe dit gegaan is ;):beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...