ZAKH00I Geplaatst 22 augustus 2007 Geplaatst 22 augustus 2007 Hoi. Mijn vraag kan ik het beste stellen a.d.h.v. het volgende voorbeeld: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GCVR2R Feitelijk wordt in deze cacheomschrijving maar 1 locatie opgegeven , namelijk de startcoordinaten. Vanaf daar ligt de cache dus op 340 meter op 337 graden. Nu heeft mijn ontvangen (Geko 201) geen ditaal kompas en mijn vraag is nu hoe dit in de praktijk uit te voeren. 337 graden is neem ik aan t.o.v. het noorden (dus hetzelfde als -23 graden, dus omgeveer NNW zeg maar) Het makkelijkst zou zijn als ik -terwijl ik me nog op het startpunt bevind- een waypoint op 337 graden en 340 meter toe te voegen maar op mijn geko 201 zie ik die mogelijkheid niet. Dus moet ik gewoon vanaf het startpunt de 337graden-richting zien te vinden en dan een afstand van 340 meter afleggen. Maar ja, mijn geko 201 heeft ook geen kompas. Ik kan wel gaan gokken, maar met GPS technologie met een beetje pragmatisch denken moet dat toch ook op te lossen zijn? Wie kan me helpen?
zitawalk Geplaatst 22 augustus 2007 Geplaatst 22 augustus 2007 Hoi. Mijn vraag kan ik het beste stellen a.d.h.v. het volgende voorbeeld: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GCVR2R Feitelijk wordt in deze cacheomschrijving maar 1 locatie opgegeven , namelijk de startcoordinaten. Vanaf daar ligt de cache dus op 340 meter op 337 graden. Nu heeft mijn ontvangen (Geko 201) geen ditaal kompas en mijn vraag is nu hoe dit in de praktijk uit te voeren. 337 graden is neem ik aan t.o.v. het noorden (dus hetzelfde als -23 graden, dus omgeveer NNW zeg maar) Het makkelijkst zou zijn als ik -terwijl ik me nog op het startpunt bevind- een waypoint op 337 graden en 340 meter toe te voegen maar op mijn geko 201 zie ik die mogelijkheid niet. Dus moet ik gewoon vanaf het startpunt de 337graden-richting zien te vinden en dan een afstand van 340 meter afleggen. Maar ja, mijn geko 201 heeft ook geen kompas. Ik kan wel gaan gokken, maar met GPS technologie met een beetje pragmatisch denken moet dat toch ook op te lossen zijn? Wie kan me helpen? Het is wel mogelijk om met Geko 201 een projectie te maken. Ga naar het schermpje van het waypoint waar je bent. Je kan dan uit 5 optie`s kiezen. De onderste is Projecteer. Ga hier naar toe. Je kunt dan de afstand in honderd meters weergeven en daaronder kun je de graden aangeven. Aangezien je alleen per 100 meter kunt werken, projecteer je 2x: in het voorbeeld geval 1x op 300 meter(0.30km) en 1x op 400 meter(0.40km) Tussen deze twee punten moet je dan zijn. Hopelijk gaat het nu lukken Groetjes Judith
Lex Geplaatst 22 augustus 2007 Geplaatst 22 augustus 2007 De Geko 201 is een eenvoudig toestel en het is dus verklaarbaar dat projecteren van een waypoint niet mogelijk is. Mogelijk is er een alternatief, het waypoint verplaatsen. Maar op zoek daarnaar kwam ik op blz. 15 van de engelstalige handleiding tegen dat een van de menuopties van de waypointpagina wel degelijk projecteren is, precies wat je nodig hebt!
pa3ems Geplaatst 22 augustus 2007 Geplaatst 22 augustus 2007 Hoi. Mijn vraag kan ik het beste stellen a.d.h.v. het volgende voorbeeld: http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GCVR2R Feitelijk wordt in deze cacheomschrijving maar 1 locatie opgegeven , namelijk de startcoordinaten. Vanaf daar ligt de cache dus op 340 meter op 337 graden. Nu heeft mijn ontvangen (Geko 201) geen ditaal kompas en mijn vraag is nu hoe dit in de praktijk uit te voeren. 337 graden is neem ik aan t.o.v. het noorden (dus hetzelfde als -23 graden, dus omgeveer NNW zeg maar) Het makkelijkst zou zijn als ik -terwijl ik me nog op het startpunt bevind- een waypoint op 337 graden en 340 meter toe te voegen maar op mijn geko 201 zie ik die mogelijkheid niet. Dus moet ik gewoon vanaf het startpunt de 337graden-richting zien te vinden en dan een afstand van 340 meter afleggen. Maar ja, mijn geko 201 heeft ook geen kompas. Ik kan wel gaan gokken, maar met GPS technologie met een beetje pragmatisch denken moet dat toch ook op te lossen zijn? Wie kan me helpen? Dit is met de GEKO 201 als volgt op te lossen. Zet het startcoordinaat van de cache in de GEKO 201, ga dan ip.v. ga naar, twee regels lager naar projecteer en voer daar 300 meter en 337 graden in, en de GEKO maakt een nieuw waypoint aan. Dan kom je 40 meter tekort want helaas kun je daar maar stappen maken van 100 meter. Op het nieuwe waypoint aangekomen zet je de GEKO waar op het start- coordinaat en meet 340 meter uit dus 40 meter doorlopen. Al je het goedgedaan hebt sta je bovenop de cache.
Jersepe Geplaatst 22 augustus 2007 Geplaatst 22 augustus 2007 (bewerkt) Het gaat hier om het zgnd. projecteren van een waypoint. Misschien heeft je Geko dat wel? Als het goed is geeft een GPS ook aan in welke richting je loopt (bearing). Dat kun je ook gebruiken. Als dat allemaal niet kan op jouw GPS, dan neem je een kompas mee. Als je vaker gaat cachen zul je merken dat je die vaker nodig zult hebben. Je kunt dan zien hoever je van het beginpunt verwijderd bent. Zo kun je de locatie ook vinden. Haha, te langzaam getypt! 22 augustus 2007 bewerkt door Jersepe
Sigmasailor Geplaatst 22 augustus 2007 Geplaatst 22 augustus 2007 Gewoon een eenvoudig kompas van een tientjes kan ook heel erg handig zijn. Gebruik het kompas voor de richting en lees op je GPS (na een mark) de afstand af. Sigmasailor
ZAKH00I Geplaatst 22 augustus 2007 Auteur Geplaatst 22 augustus 2007 Bedankt voor alle reacties! Hiermee kom ik er wel. fenks again
zitawalk Geplaatst 23 augustus 2007 Geplaatst 23 augustus 2007 Bedankt voor alle reacties!Hiermee kom ik er wel. fenks again Mocht het toch nog niet lukken, laat het maar weten. Succes!!!
team-freakfire Geplaatst 23 augustus 2007 Geplaatst 23 augustus 2007 Ik heb ook een Geko 201, en er zit volgens mij gewoon een kompas in het navigatie scherm hoor... Het is wellicht niet optimaal, maar goed... Ik los projecties meestal een beetje geimproviseerd op... Dus... Zo ongeveer de hoek vinden mbv het kompas op de GPS (of de stand van de zon als je daarmee bekend bent)... Dan het startpunt als waypoint instellen... en vervolgens de benodigde afstand van het startpunt weglopen... Toegegeven, dit is lang niet niet ideaal, en bij grotere afstanden (boven de 100 meter) wordt het snel onnauwkeurig, maar met een beetje geluk en gezond verstand zijn de meeste projecties prima te maken... Ik heb tot nu toe alle projecties gewoon kunnen maken... Nu is de vrouwelijke helft van Team-FreakFire een scoutingmeisje met een voorliefde voor kompassen, dus sinds kort hoef ik zowieso niet meer echt moeilijk te doen... Ik vind de oplossing van Judith van Zitawalk trouwens ook erg slim gevonden! Zo had ik hem nog niet bedacht... Thanks! Succes! Mike - Team-FreakFire
Lex Geplaatst 23 augustus 2007 Geplaatst 23 augustus 2007 Als het goed is geeft een GPS ook aan in welke richting je loopt (bearing).Dat is niet bearing (peiling), maar heading (voorliggende koers). Bearing/peiling wijst de richting naar het doel aan, heading/voorl. koers de bewegingsrichting.
dets Geplaatst 23 augustus 2007 Geplaatst 23 augustus 2007 Wat ik meestal nog doe is dat indien een projectie op bijv. 340 meter moet liggen is een projectie uitvoeren op 300 meter. Daarna het oorspronkelijke punt (het punt waarvanaf geprojecteerd is) weer kiezen en doorlopen tot de afstand tot dat punt 340 meter is.
Lex Geplaatst 23 augustus 2007 Geplaatst 23 augustus 2007 Ook de richting kun je in de gaten houden. Vanaf het oorspronkelijke waypoint is de richting naar het doel 337°. Vanaf het doel naar dat waypoint is de peiling dus 337°-180°=157°. (Als de richting minder dan 180° is moet je er 180° bij optellen.)
willyver Geplaatst 24 augustus 2007 Geplaatst 24 augustus 2007 (bewerkt) Ik weet niet of je in het bezit ben van een pda? Anders kun je b.v. PPC-GC-Tools op je pda zetten. Dit programma heeft de mogelijkheid om via een bearing het nieuwe waypoint te berekenen en dat kan je dan weer in je geko zetten. Dit programma is te vinden op de site www.andreasgreifeneder.com Ik kwam in een ander draadje nog een ander programmaatje tegen PGCT, ook in dit programma kan je projecties uitvoeren. 24 augustus 2007 bewerkt door willyver
ZAKH00I Geplaatst 24 augustus 2007 Auteur Geplaatst 24 augustus 2007 Nog maals bedankt voor alle reacties die er nog bij zijn gekomen. Die PPC-tool is idd handig. Mijn foon heb ik altijd bij me dus die tool komt goed uit.
jojonl Geplaatst 24 augustus 2007 Geplaatst 24 augustus 2007 is die ppc tool ook in een versie voor de palm??? lijkt me nl wel handig maar heb dus een palm
Aanbevolen berichten