Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

M'n 60CS bleek toch niet zo waterdicht als ik had gedacht. Zou een uur onder 1/2 meter water moeten kunnen, maar in een klein plasje in de kano was hij na 10 minuten al volgelopen, althans, hij deed het niet meer. Niet getreurd, open gemaakt, even laten drogen, voorzichtig weer in elkaar, en hop, hij doet het weer uitstekend.

Althans, tot ik hem even stevig vast pak, of er wat aan wring, of er eens stevig in knijp. Het ligt aan het inwendige contact tussen batterijaansluitingen en printplaat; de batterijen maken uitstekend contact met de batterij-klipjes. Dat werkt zo: de batterijen zitten in het 'natte' deel van de GPS, weliswaar afgeschermd met een rubbertje zodat het niet meteen nat wordt, maar de electrische verbinding naar binnen toe loopt via twee metalen lipjes, die verlijmd zijn, zodat er geen water door kan. In plaats van twee draadjes vanaf de lipjes, die gesoldeerd zijn, drukken de lipjes rechtstreeks tegen twee gouden vlakjes op de printplaat. En ik vermoed dat dit contact, als ik de GPS wat indruk, of tordeer, een beetje wrijft. Zou geen probleem moeten zijn, maar kennelijk is het contact toch niet zo goed als het eerst was.

Is er voor een dergelijk contact iets van geleidende pasta te krijgen, waarvan ik een heel klein drupje op de contacten kan smeren, zodat bij een beetje schuren, de verbinding niet wegvalt? Overigens valt niet altijd de stoom weg, maar lijken de batterijen ineens halfvol, en een paar seconden later zijn ze weer helemaal vol.

Zijn er meer mensen met een dergelijk probleem? Ik zit overigens al twee jaar buiten de garantie.

Geplaatst

Ik begrijp een beetje uit je verhaal dat het probleem opgetreden is nadat er vocht in het batterijencompartement is gekomen...Maar desondanks wil ik dit toch even melden dat het slechte contact soms ook kan liggen aan het soort batterijen die je gebruikt (sommige maken nl. slecht contact). Hier is een keer een draadje over geweest, maar ik kon het niet zo snel vinden ;) ! Misschien toch nog even het proberen waard; anderzijds, misschien heb je het al wel geprobeerd!

Succes in ieder geval!

Geplaatst

M.b.t. het waterdicht zijn van je gps:

Op het Notterforum las ik een tijd terug, dat het niet zo is dat de IPX7 standaard inhoudt dat het water het batterijencompartiment niet kan binnendringen. Maar het moet wel zo zijn dat het water verder niet het binnenwerk van je gps in kan komen.

Dus dat het water het batterijcompartiment in komen is op zich geen tekortkoming van je gps. Maar wel vervelend, natuurlijk. ;)

Geplaatst

er bestaan contactcleaners (in spuitbus) welke vroeguh gebruikt werden om TV's en hun slappe connectoren op te knappen.

Niets geleidt overigens beter dan twee metalen tegen elkaar, en dit zet me aan het denken. Als je kast toch open ligt: haal er eens een hard gummetje langs de kontakten. Deden we vroeguh ook, en het werkt...

Bij Conrad kun je overigens Graphit Spray kopen

Geplaatst

Bedankt voor de tips. Ik zal het beestje nog eens open maken. Misschien ook maar eens de contacten verbuigen zodat ze met wat meer voorspanning tegen de print drukken. Ik had de contacten al met ethanol schoongemaakt.

Iemand geinteresseerd in foto's van de binnenkant, dan zet ik die op het forum. Of krijg ik dan Gary Burrell en Min Kao op de stoep?

De ultieme test (die ik dan net weer niet heb uitgevoerd, maar die ineens oppopt in mijn hoofd zoals de meeste oplossingen voor Mysteries dat op onverwachte momenten doen, behalve Alien, Holleweg, Duiken, Zwart Gat, en EEEJ, maar dit terzijde) is natuurlijk de externe voedingskabel aansluiten (die intern wel doorgesoldeerd is) om te testen of het aan de batterij verbinding ligt of aan de inwendige printplaat, en even een scoopje aan de batterij clips te hangen terwijl ik wat wring.

Geplaatst

Gewoon niet stevig vastpakken, niet er wat aan wringen en niet er eens stevig in knijpen.

En je hebt ook geen probleem meer!

groetjes GeoVlinder

Geplaatst

Ken je die bandietenbaas uit Bassie en Adriaan nog. Drommels, drommels, drommels. Natuurlijk wring je regelmatig je GPS uit.

Geplaatst

Tja, ik pak hem kennelijk ook wel eens te stevig vast als ik hem van de schouderband van m'n rugzak klik. Weg ontvangst, altijd net voor de eindcache, in het bos, met veel bomen om me heen, zodat het weer een minuut of wat duurt voor ik een betrouwbare fix heb.

Geplaatst

Er wordt hier melding gemaakt van 2 problemen,

Allereerst wel of niet waterdicht en ten tweede een probleem alsof het lijkt dat de batterijen gekrompen zijn :)

Er zit verschil in lengtes van penlites. Meestal zijn de oplaadbare iets kleiner en kunnen dan net er voor zorgen dat bij een beetje steveig bewegen een batterij even zijn contact verliest wat betekent dat de GPSr uit gaat.

Geplaatst

Over penlites en slechte contacten: Soms zijn de penlites te lang (om er zo veel mogelijk capaciteit in te persen is de 'staaf' zo lang mogelijk gemaakt, ten koste van de hoogte van het contactpennetje aan de '+' zijde; tegelijkertijd zie je soms dat, om verkeerd aansluiten te voorkomen, het '+' contact in het apparaat tussen twee kunststof lipjes zit verborgen; zijn de lipjes langer dan de hoogte van het '+' contact van de batterij, dan is er ueberhaupt niet of nauwelijks contact, maar dit terzijde). Maar dit is hier niet het geval. De batterijen blijven steeds goed contact maken met de clipjes.

Een test met externe voeding (12V in de auto) liet zien dat de print intern uistekend is; ik kan knijpen, trekken, draaien, wringen of het een lieve lust is, maar hij blijft het doen.

Het probleem zit dus echt in de verbinding van de batterijclips naar de print. Ik ga nog een keer de interne contacten wat meer voorspanning geven, want een contactpasta oid. heb ik nog niet gevonden.

• 2 weeks later...
Geplaatst

Vanuit mijn werk weet ik dat sommige merken batterijen een fractie korter zijn dan anderen. Wij gebruiken voor onze microfoons bijvoorbeeld geen sony batterijen want dan vallen ze bij een beweging even weg na veel onderzoek i.s.m. Senheisser weten we na 2 jaar dat het probleem echt bij de batterijlengte ligt.

Raar maar waar, sinds we Varta batterijen gebruiken hebben we nergens last meer van!

Wie weet heb je hier iets aan.

Succes.

Geplaatst

Dat sommige batterijen korter zijn heb ik ontdekt met HEMA batterijen. In de muis en toestenbord werken ze prima maar schokken of stoten met de GPS dan was het contact even weg en dan startte hij weer opnieuw en dat is erg lastig.

• 2 weeks later...
Geplaatst

Het is opgelost. :) GPS weer opengemaakt, contactjes met wat alcohol schoongemaakt. Wat verbogen zodat ze strakker tegen de gouden contacten op de printplaat drukken, en nu heb ik weer 'volle' batterijen, die normaal lang meegaan. Althans, ze zijn niet meer 'ineens leeg' als ik wat aan de GPS wring of knijp of rommel. Wel lijkt de batterij soms ineens half leeg, en dan weer vol ineens, dus optimaal is het nog niet, maar de oorzaak is wel vastgesteld. Dank voor alle suggesties.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...