Spring naar bijdragen

Coordinaten via Google Earth wijken erg af; Hoe kan dat?


opa81

Aanbevolen berichten

Ik heb via Google Earth eem coordinaat bij mij in de buurt genomen om eens te kijken of dit een beetje nauwkeurig was.

 

Tot mijn grote verbazing kom ik op een afwijking van ruim 600 meter.

 

Ik vroeg mij af of jullie de zelfde ervaring hebben of doe ik gewoon iets niet goed.

 

Andre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb via Google Earth eem coordinaat bij mij in de buurt genomen om eens te kijken of dit een beetje nauwkeurig was.

 

Tot mijn grote verbazing kom ik op een afwijking van ruim 600 meter.

 

Ik vroeg mij af of jullie de zelfde ervaring hebben of doe ik gewoon iets niet goed.

 

Andre

Als je het hebt over een afwijking van 600 meter denk ik toch meteen aan een ander mapdatum. Maar wij als cachers gebruiken WGS84 en volgens mij gebruikt Google Earth dat ook.

Notatie misschien? dd.ddddddº i.p.v. ddºmm.mmm'?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik Geocache regelmatig zonder GPS maar op geheugen en Google-maps. Ik kom zowel met mijn GPS als met mijn geheugen altijd in een straal van 5 meter van de cache. Volgens mij bewijst dat zowel Google-maps als een GPS ongeveer het zelfde aangeven. Ik denk dat je inderdaad iets niet goed doet of dat je GPS een beetje in de war is.

 

Zijn al je instellingen op de GPS wel goed? Tijd en Coördinaat systeem? Zie ook vorig post.

 

Veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GE kan niet weergeven in graden - decimaal verdeelde minuten (hdddmm.mmm), het bij geocaching gebruikte systeem. Het datum is altijd, net als bij geocachen, WGS84.

Je zult je toestel moeten aanpassen aan wat GE wel kan weergeven, hddd.ddddd of hdddmmss.s

 

Je kunt trouwens wel invoeren in hddmm.mmm

Daarvoor hoef je niets in te stellen. Gewoon in groepjes intikken, eerst N, dan E, met spaties als scheidingsteken. Geef voor de zekerheid een decimale punt in de kleinste eenheid, ook als er alleen nullen achter staan.

Dus 52 23.0 4 40.256

N 52 23.0 E 4 40.256 mag ook.

 

Alternatieven zijn 51.87638 5.34567 en 52 43 54.2 6 2 15.0 (hddd.ddddd en hdddmmss.s)

 

Als je MapSource hebt is het trouwens erg eenvoudig.

Stuur de waypoints daarheen, en klik beeld/weergeven in Google Earth.

Dit opent dan vanzelf met de waypoints in beeld, je hoeft niets in te typen, en je ook niet druk te maken over notaties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik Geocache regelmatig zonder GPS maar op geheugen en Google-maps. Ik kom zowel met mijn GPS als met mijn geheugen altijd in een straal van 5 meter van de cache.

Zo heb ik GCTENE (Hemelvaart) gedaan zonder GPSr. Angstaanjagend nauwkeurig wordt deze weergegeven op GE en google maps

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om te lezen dat Google earth angstaanjagend zuiver is, terwijl in de regel er al snel een flinke afwijking in zit. Google earth is niet betrouwbaar.

Zelf coördinaten invoeren is nog het zuiverst, maar wijkt ook af. De kmlfiles zijn zeer onzuiver en hebben al snel een veel te grote afwijking wat echt wel 100 meter of meer kan zijn.

 

Zo nu en dan merk ik dat er cache-eigenaren zijn die de coördinaten van hun cache via google earth hebben opgezocht. ik kan je wel vertellen, dat is een grote drama.

GE is leuk erbij te hebben en om een indruk van de omgeving te krijgen. Als je het gebruikt voor de zuiverheid, dan ga alsjeblieft op pad met een goede GPSr :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Mijn eerste 15 caches heb ik ook gedaan m.b.v. GE.

Viel me helemaal niet tegen en was goed te doen.

Multi-caches zijn natuurlijk lastig, vaak heen en weer lopen rijden,

om e.e.a. thuis weer uit te werken..

Maar toen ik de smaak te pakken kreeg 'moest' er natuurlijk ook een GPSr komen.

Heb zojuist even ter vergelijk even een WP aangemaakt in mijn achtertuin.

GPSMap 60 Cx, op dat moment ca. 3 m afwijking. Dit WP ingevoerd in GE.

Dan kom ik uit in de bijkeuken van de achterburen. Dat is een afwijking van 13 m.

Deze afstand is gemeten via GE maar klopt in de praktijk ook zo'n beetje.

Onze tuin is zo'n 10 meter diep. Dus zo'n gekke afwijking geeft GE volgens mij dus niet.

In elk geval veeeeel minder als afwijkingen in sommige WP's zoals die opgenomen

zijn in multi-caches!

 

Groeten, Tanuki aka Jacob

bewerkt door Tanuki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, soms klopt Google Earth heel goed. Maar soms heb zie je het punt verschuiven afhankelijk van hoe ver je inzoomt. Ik sluit me bij Kruimeldief aan. Google Earth vindt ik geweldig, je kunt zo de hele wereld afstruinen, prachtige plaatjes, maar kwa nauwkeurigheid absoluut niet geschikt om een cache uit te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij kijken alleen op google maps om te weten waar we ongeveer naartoe moeten rijden en waar we het beste kunnen parkeren.

Aangezienw e geen kaart op de gps hebben is dit wel zo makkelijk. Eenmaal geparkeerd lopen we met onze gps de route.

 

Voor het leggen van de kerstcache hebben we aan het begin en het einde van de dag alle punten vanuit elke windrichting gepeild. Dus 8x per punt en dan gemiddeld. Dus voor het leggen zeker geen google!

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...