Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)
Hij is vroeg dit jaar ;-)

De oer Vista viel steeds vaker spontaan uit en wilde dan niet meer opstarten. Ook kwamen er soms weer strepen in beeld door een slecht beeldschermcontact. Ik heb hem een paar jaar geleden al omgeruild bij Sailtron voor een vervangend exemplaar. Iemand anders wil hem nu graag hebben om te kijken of het wat is en zo komt het dat je dan een nieuwe krijgt.

In ieder geval heb ik het een en ander getest natuurlijk, je moet toch weten wat de nieuwste stand der techniek is. Mijn vergelijkingsmateriaal was vanavond de Nüvi 660 met de bekende SirfIII. Deze heeft een uitklapbare antenne die je volgens het boekje altijd horizontaal moet houden.

Omdat het dichte bos hier niet om de hoek is heb ik in huis wat test gedaan. De ontvangst van de nüvi viel regelmatig weg, die van de Vista HCx maar een maal. Om de gevoeligheid verder te testen had ik niet veel voor handen maar als je door de keuken loopt krijg je wel een idee: een metalen opscheplepel. Als je die over de antenne van de nüvi doet is de ontvangst binnen enkele seconden weg en komt niet meer terug. Bij de Vista HCx was de ontvangst na een paar minuten nog niet weg. De streepjes zakten wel tot op de bodem, maar de afwijking bleef onder de 20 meter. Ook diep in het huis, waar de ontvangst van de nüvi wegviel, bleef de Vista HCx schijnbaar met 2 sats de positie bepalen (zie schermafdruk, gemaakt met xImage)

2sats.jpg

Het is zeker niet wetenschappenlijk maar ik heb wel een conclusie. Die nieuwe is heel goed! Gelukkig past hij gewoon op m'n oude fietssteun en kan de nüvi weer in de auto blijven liggen.

Misschien wil een expert nog eens naar de deksel kijken: volgens mij is die van aluminium met een rubber laag. Morgen verder spelen want ik heb nog wat problemen: de CN en topo kaarten staan erop maar ik weet niet hoe ik kan kiezen tussen welke er moeten weergegeven. (Ja, er is een lijst maar dan moet in tussen meer dan 800 kaartdelen kiezen)

bewerkt door stefanne_3
Geplaatst
Morgen verder spelen want ik heb nog wat problemen: de CN en topo kaarten staan erop maar ik weet niet hoe ik kan kiezen tussen welke er moeten weergegeven. (Ja, er is een lijst maar dan moet in tussen meer dan 800 kaartdelen kiezen)

1. Ga naar het kaartscherm

2. Druk 1 x kort op de FIND-knop en kies in het menu 'Instellen kaart'

3. Ga met de joystick naar 'Kaartinst. - Informatie'

4. Druk nogmaals 1 x kort op de FIND-knop

5. Op het menuscherm dat dan verschijnt krijg je de keuze om TOPO-NL, City Navigator en event. andere geïnstalleerde kaarten in zijn geheel te tonen of te verbergen.

Geplaatst (bewerkt)
5. Op het menuscherm dat dan verschijnt krijg je de keuze om TOPO-NL, City Navigator en event. andere geïnstalleerde kaarten in zijn geheel te tonen of te verbergen.

Ah, natuurlijk. In de oude Vista kon je ook soms rechtsboven nog een submenu kiezen. Dit is echt een stuk eenvoudiger.

kaartkeuze.jpg

En natuurlijk even de bekende firmware update doen. Zal wel weer een jaar duren voordat alles compleet is. Standaard zit 2.2 erin en nu over naar 2.3.

bewerkt door stefanne_3
Geplaatst (bewerkt)

Twee opmerkingen:

Je moet op de MENU-knop drukken i.p.v. op de FIND-knop om de menu's te krijgen.

Met twee satellieten kan echt geen positie worden bepaald. Twee satellieten tegen geen is natuurlijk wel een aanwijzing dat de ontvangst beter is.

bewerkt door Lex
Geplaatst (bewerkt)
Je moet op de MENU-knop drukken i.p.v. op de FIND-knop om de menu's te krijgen.

toetsen.JPG

OK, maar het is wel dezelfde knop :blush:

Met twee satellieten kan echt geen positie worden bepaald. Twee satellieten tegen geen is natuurlijk wel een aanwijzing dat de ontvangst beter is.

Er staat ook dat het er op lijkt, kijk maar naar het plaatje. Maar deze discussie hebben we 5 jaar geleden ook al eens gehad. In ieder geval is het in theorie wel degelijk mogelijk om een positie te behouden met 2 sats. Je hebt er minimaal 4 nodig waarvan een boven je hoofd om een locatie & hoogte te hebben. Een snijpunt van 3 sats is genoeg voor een locatie op het aardoppervlak. En bij 2 sats heb je 2 snijpunten waarvan je met de huidige techniek toch echt we een keuze zou moeten kunnen maken.

bewerkt door stefanne_3
Geplaatst (bewerkt)
Ok, maar het is wel dezelfde knop :blush:
Aha, dat wist ik niet. Ik dacht dat het een vergissing was. Is het opschrift soms FIND? Dan is het voor de toestelgebruiker heel duidelijk, maar voor anderen is het wat verwarrend.

Wat wordt met IPB bedoeld?

P.S. Inmiddels heeft Stefanne zijn bericht aangevuld. Het plaatje geeft duidelijk aan dat het op de eTrex om 1 knop gaat.

Maar het bijschrift is wonderlijkerwijs twee maal hetzelfde. Is bij een van de twee soms lang drukken bedoeld?

Omtrent het aantal benodigde satellieten: als je echt afstanden zou kunnen meten zou je gelijk hebben. Maar de klok van het toestel is onvoldoende nauwkeurig om de looptijd van de signalen te kunnen bepalen. Er blijft een onbekende klokfout is de vergelijkingen zitten. Om die te kunnen bepalen is er ontvangst van 1 extra satelliet nodig.

bewerkt door Lex
Geplaatst (bewerkt)
Wat wordt met IPB bedoeld?

Niks, daar moet het knipsel van de handleiding staan. {mijn fout, er is een verschil tussen *.jpg en *.JPG}

Ingedrukt houden geeft het ZOEK menu, kort indrukken MENU, 2x indrukken HOOFDMENU.

Hier trouwens een meer wetenschappenlijke benadering op positie bepaling.

To calculate its position in geocentric co-ordinates (X, Y, Z) or in geographical co-ordinates (j, l, h), theoretically it would be enough to have the measurement of the pseudodistances between the receiver and three satellites, as well as the exact position of each satellite to know the receiver's position via triangulation. However, because the receiver does not have the same temporal precision as the atomic clocks with which each satellite is equipped, a correction must be made. One thus needs the observation of a fourth satellite to resolve the fourth variable, i.e. the error of the clock in the receiver.

http://telsat.belspo.be/beo/en/guide/gps.asp?section=2.6.2

Ga ik vandaag maar even een stukje fietsen met een metaalplaatje over de antenne heen geplakt en kijken of ik kan onderbouwen dat er met 2 sats een positie gevonden wordt..

bewerkt door stefanne_3
Geplaatst
Ga ik vandaag maar even een stukje fietsen met een metaalplaatje over de antenne heen geplakt en kijken of ik kan onderbouwen dat er met 2 sats een positie gevonden wordt..
Veel plezier bij het fietsen, maar wonderlijk is het wel.

Je haalt nu net een tekst aan waarin bevestigd wordt dat je een extra satelliet nodig hebt wegens de klokfout.

En dan wil je proberen of het toch zonder kan.

Geplaatst
En dan wil je proberen of het toch zonder kan.

Ja, zo komen er rare verhalen in de wereld :thumbup:

Ben een flink stuk wezen fietsen en heb nergens zo'n slechte ontvangst kunnen vinden voor een test met weinig sats. Wel 'ontdekt' dat dit mijn eerste GPSr is waar het zin heeft om DGPS/WAAS/EGNOS AAN te zetten. Het duurt altijd een minuut of 2 na het aanzetten dat de D-tjes in beeld komen maar ze komen wel. Meestal was de miswijzing 3/4 meter en soms 5/6 meter, wat een hele verbetering is. Ik moet de tracklog nog even nader bekijken en waarschijnlijk meerdere dagen dezelfde route fietsen om er iets over te kunnen zeggen.

Ook merkte ik op dat de opstart zeer snel is. Als hij ongeveer 10 minuten uit heeft gestaan en je hem daarna aanzet ga je na de copyright pagina direct naar het navigatiescherm omdat er een fix is. Het is dus mogelijk om hem tijdens het wandelen gewoon uit te zetten totdat je hem nodig hebt. Bij de oude kon dat niet omdat de medewandelaars dan telkens hinderlijk op jou stonden te wachten.

Wel nog even gekeken binnen in huis naar de 2/3 sats. Minutenlang kan hij een positie aangeven terwijl er echt maar 2 sats in beeld zijn (er zijn ook maar 2 zwarte nummers onderin, de rest is grijs). Als de ontvangst dan weggevallen is krijg je bij 3 sats gelijk weer een positie. Wat ik nu denk is dat de signaalsterkte onder een bepaalde drempel niet wordt weergegeven maar dat de positie wel kan worden berekend. Want de jongens die er echt verstand van hebben zeggen dat je toch echt meer sats nodig hebt.

Maar het gaat natuurlijk om de praktische bruikbaarheid. Ik hoop dat er andere mensen zijn die iets kunnen zeggen over de ontvangst van de HCx in een dicht bos, een natuurlijke kloof, bij hoge gebouwen of in een steeg waar ze met een andere GPSr geen ontvangst hebben.

Geplaatst

Door deze uitgebreide verhalven, ben ik heel erg geneigd om toch eens echt aan 1 van de H-serie te denken. Nu hoop ik natuurlijk nog op verhalen over de nadere H-modellen.

Een van deze word echt een serieuze kandidaat.

Geplaatst
Door deze uitgebreide verhalven, ben ik heel erg geneigd om toch eens echt aan 1 van de H-serie te denken. Nu hoop ik natuurlijk nog op verhalen over de nadere H-modellen.

Een van deze word echt een serieuze kandidaat.

Ook ik lees hier aandachtig mee, al overweeg ik geen nieuwe aanschaf. Ik ben dik tevreden met mijn Etrex Legend Cx. Hij mag dan een wat minder ontvangst hebben dan de nieuwe H serie, maar tot dusverre ben ik er nog niet tegen aan gelopen dat ik een cache niet kon vinden omdat er geen ontvangst was. Nee, mijn wegwijzertje moet nog wat jaartjes mee. Tegen die tijd zal er al vast weer veel moois bij gekomen zijn.

Sunny...

:pepsi:

Geplaatst

Voor de kennismaking met geocaching hebben wij een weekje een Legend geleend. Een van de caches konden we niet vinden doordat de ontvangst regelmatig wegviel tussen de bomen.

De Legend hebben we als prettig ervaren en is zeker een goede kandidaat. Aangezien we onze eerste GPS aan gaan schaffen, willen we wel gelijk een goede. De twijfel is nu tussen de Legend, een eTrex H of een Venture HC (adviezen -per PB, aangezien we on topic willen blijven :eek:- zijn welkom). Dit soort topics zijn dan zeker informatief, vooral als er veldervaringen gepost worden. Bij voorkeur met een vergelijk tussen H en niet-H modellen.

Geplaatst
Voor de kennismaking met geocaching hebben wij een weekje een Legend geleend. Een van de caches konden we niet vinden doordat de ontvangst regelmatig wegviel tussen de bomen.

De Legend hebben we als prettig ervaren en is zeker een goede kandidaat. Aangezien we onze eerste GPS aan gaan schaffen, willen we wel gelijk een goede. De twijfel is nu tussen de Legend, een eTrex H of een Venture HC (adviezen -per PB, aangezien we on topic willen blijven :thumbup:- zijn welkom). Dit soort topics zijn dan zeker informatief, vooral als er veldervaringen gepost worden. Bij voorkeur met een vergelijk tussen H en niet-H modellen.

Vooruit, een hele kort-door-de-bocht-vergelijking tussen een H en niet-H-model:

Vandaag een cache van 15 kilometer gelopen met zowel een gele Etrex (niet-H) als een Vista-H (Cx).

De ontvangst van de niet-H viel in het bos regelmatig weg. Op de Vista hadden we op die momenten een miswijzing van maximaal 7 meter. Wanneer beide toestellen ontvangst hadden, had de Vista-H een miswijzing van 3 meter en de gele Etrex een miswijzing tussen de 7 en 25 meter.

Kleine nuance: We hebben onze eerste 600 caches prima met een niet-H model kunnen vinden :thumbup:.

Geplaatst

Bedankt voor jullie inputs. Vanmiddag uitgebreid gesproken met Waypoint en alle voor en tegens afgewogen. Getest met 2 toestellen en uiteindelijk de keuze gemaakt voor een "H" uitvoering.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...