Spring naar bijdragen

Wat is het GC nummer en hoe komt een Cache er aan?


GensNet

Aanbevolen berichten

Goedendag. Ik ben hier nieuw en sinds kort besmet geraakt met het schatzoeken door een andere hobby grenspalen bekijken.

 

Dit forum al eens door geneusd, maar er niets over kunnen vinden. Hoe komt een schat aan dat GC-nummer?

 

-= GensNet =-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Goedendag. Ik ben hier nieuw en sinds kort besmet geraakt met het schatzoeken door een andere hobby grenspalen bekijken.

 

Dit forum al eens door geneusd, maar er niets over kunnen vinden. Hoe komt een schat aan dat GC-nummer?

 

-= GensNet =-

Tijdens het aanmaken van een listing (pagina) over een cache, wordt dit nummer automatisch toegewezen. Vanaf dat moment heeft iedere cache een unieke GC-code...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedendag. Ik ben hier nieuw en sinds kort besmet geraakt met het schatzoeken door een andere hobby grenspalen bekijken.

 

Dit forum al eens door geneusd, maar er niets over kunnen vinden. Hoe komt een schat aan dat GC-nummer?

 

-= GensNet =-

 

> Tijdens het aanmaken van een listing (pagina) over een cache, wordt dit nummer automatisch

> toegewezen.

 

Allereerst bedankt voor het antwoord.

 

Zoiets had ik ook al gedacht, maar ik kan dit nergens "vinden".

 

> Vanaf dat moment heeft iedere cache een unieke GC-code...

 

Dat het GC-nummer uniek is, moet ook wel, want anders kun je dus verwarring krijgen. Het is dus te vergelijken met een kenteken van een auto of een geboortedatum van iemand.

 

-= GensNet =-

 

 

 

Zodra je een nieuw cache (schat) aanmeld krijgt die cache automatisch dat GC-nummer toegekend. Het is een uniek nummer.

 

edit; GPSgek was me te snel af.

 

 

Geeft helemaal niets;-) Beter twee antwoorden dan helemaal géén. Jij overigens ook bedankt voor het antwoord!

 

-= GensNet =-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat het GC-nummer uniek is, moet ook wel, want anders kun je dus verwarring krijgen. Het is dus te vergelijken met een kenteken van een auto of een geboortedatum van iemand.

Net zo iets als een SOFI-nummer (Search Orientation Find Information :lol: ).

bewerkt door De Roode Loper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En GCnummer wordt door geocaching.com om de een of andere reden ook Waypoint genoemd, niet te verwarren met de waypoint dat als tussenpunt bedoeld wordt :lol:

 

En wat voor "naam" er ook aan een cache gegeven is door de eigenaar, het GCxxxxx is de enige echte naam van de cache. De naam die de eigenaar er aan geeft is een "nickname".

Als iemand ooit om de naam van de cache vraagt is het beste om deze GCnummer te geven. Voor het zoeken is dat ook het gemakkelijkst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het GC nummer is gewoon het volgnummer van de cache in de database. Dus 1,2,3,4,....

 

De allereerste cache was GC1, de tweede GC2 enzovoorts.

Dit nummer krijg je trouwens bij het "aanvragen" van een cache pagina, hij hoeft dus nog niet gepubliceerd te zijn.

De eerste "echte" cache is volgens de database GC4 http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC4

De oudste nog actieve GC8 http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC8

 

De code was de hexadecimale representatie van het serienummer, de 10de cache is dus GCA, de 4096de cache GC1000. Dat kan je onderandere zo zien:

De cache met ID 4096 is http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?ID=4096

Dat is hetzelfde als de gc-code 1000 http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC1000

Allebei de links wijzen naar dezelfde cache.

 

Dit systeem liep natuurlijk fout toen er in 2003 meer dan 65.000 caches geplaatst waren ;)

 

65.000 caches wereldwijd zou toch meer dan genoeg zijn :no:

 

Er is toen geswitched naar een modulo-31 systeem (De cijfers 0-9 en letters A-Z waarvan er een aantal niet gebruikt worden, de I,L,O,S en U. Hoogstwaarschijnlijk om verwarring te voorkomen zoals tussen de 0 en O en 1 en L. Dit gaf voldoende ruimte om met een 4-letter code vooruit te kunnen tot bijna 700.000 caches, wat ook de beperking van mijn GPS-12 was voor zover ik het me herinner.

 

Blijkbaar zijn we het begin van 2007 die die grens gepasseerd. Inmiddels is er een 5-letter code, dus kunnen we weer even vooruit totdat er 27.000.000 caches geplaatst zijn. :D

 

De GC code is dus gewoon een volgnummertje, ergens moet ik nog een proggie hebben wat de conversie van code naar nummer doet. Maar dat is nog uit de pre- Pocket Query en pre-GSAK tijd toen de GC.COM site nog met zelfgeschreven scriptjes leeggemolken werd :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De GC code is dus gewoon een volgnummertje,

Natuurlijk is deze GCnummer een volgnummer, maar niet een gewoon volgnummertje, het moet wel degelijk gezien worden als "de werkelijke naam"van de cache.

Immers, deze GCnummer is altijd uniek en de naam die de cache-eigenaar geeft niet. Ook al willen 1000 cache-eigenaren samen 1000 caches dezelfde naam geven, geen enkel probleem.

Al staan er bij wijze van spreken 10.000 caches in de database die allemaal "Puntje Erbij" heten, geen enkel probleem. Maar er is er maar een met GChuppeldepup.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De GC code is dus gewoon een volgnummertje,

Natuurlijk is deze GCnummer een volgnummer, maar niet een gewoon volgnummertje, het moet wel degelijk gezien worden als "de werkelijke naam"van de cache.

Een volgnummer is toch altijd uniek? De code is niks anders dan een leesbare versie van dat nummer, met "een naam" heeft dat weinig te maken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Xaa, ik begrijp ook wel dat je redenering leutig bedoeld is, maar toch maar even muggenziften:

1. Het oppervlak van de aarde = 4 * pi * r^2. Dat is 506 miljoen km2, 4 x zo veel als waar jij van uitgaat.

2. Er is geen relatie tussen het aantal fysieke waypoints van een multicache en de looplengte. Als je wilt mag je ze allemaal op dezelfde vierkante meter leggen.

 

Kortom, er is ruimte voor nog veel meer caches op aarde, zelfs multicaches.

Maar voorlopig zie ik noord-Canada en Antarctica nog niet volgelegd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Xaa, ik begrijp ook wel dat je redenering leutig bedoeld is, maar toch maar even muggenziften:

1. Het oppervlak van de aarde = 4 * pi * r^2. Dat is 506 miljoen km2, 4 x zo veel als waar jij van uitgaat.

2. Er is geen relatie tussen het aantal fysieke waypoints van een multicache en de looplengte. Als je wilt mag je ze allemaal op dezelfde vierkante meter leggen.

 

Kortom, er is ruimte voor nog veel meer caches op aarde, zelfs multicaches.

Maar voorlopig zie ik noord-Canada en Antarctica nog niet volgelegd worden.

 

Volgens mij komen via deze berekening heel veel Gc-nummers op de zeebodem terecht :lol:;):no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de gene die in GSAK willen zien welke gcid de cache heeft kun je deze macro gebruiken. Maar pasop de colom UserSort wordt overschreven.

 

#*******************************************

# MacVersion = 1.0

# MacDescription = Plaats GCID in UserSort

# MacAuthor = Jurgen

# MacFileName = GCID2UserSort.gsk

#*******************************************

 

# Deze macro plaatst de %gcid in UserSort. Pasop deze word dus overschreven.

 

Goto Position=Top

 

While not($_EOL) # Loop through the entire file

 

$d_UserSort=%gcid

 

Goto Position=Next

 

EndWhile

 

Pause Msg="%gcid staat nu in UserSort"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...