Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Maar het systeem werkt nog niet. Zoek maar eens in het forunm hier zijn al diverse draadjes over geweest. De batterijspaarstand en Waas kun je beter uit zetten.

Geplaatst

Een nuancering.

De hopeloze verslechtering als je WAAS/EGNOS in Europa aanzet geldt voor de x-typen van de 60, die met SiRF-III dus.

Of de andere typen er ook last van hebben weet ik niet. Gezien mijn ervaring met andere Phastrac12 ontvangers denk ik dat die er niet slechter van worden. Ook niet beter trouwens.

• 1 month later...
Geplaatst

Ik heb sinds een paar maanden een 60CSx en heb deze week voor het eerst een cache gelopen. Wat mij opviel daarbij was dat de nauwkeurigheid van de positiebepaling erg tegenviel. Met de instellingen waas/egnos uit, WGS84 en hdddº mm.mmm' (graden, decimale minuten)werd er een onnauwkeurigheid van meestal ± 45 meter aangegeven soms ook minder maar niet minder dan 10 meter.

Na lezing van dit forum heb ik de 60CSx ge-reset met als resultaat dat de onnauwkeurigheid van de positiebepaling verminderde naar 7 tot 10 meter. Als ik dan stilsta en een gemiddelde positie bepaling uitvoer dan verbeterd dit met circa één meter.

Mijn vraag is: is een nauwkeurigheid van ongeveer 7 meter het maximum haalbare bij de 60CSx of hoort dit nog veel minder te zijn? En hoe kan ik dat dan voor elkaar krijgen?

Een tweede vraag is hoe komt het dat een willekeurig genomen positie binnen de 60CSx bijvoorbeeld N52º 38590' E005º 04.375' binnen Google Earth (N52º 38.588' E005º 04.376')een afwijking van ongeveer 10 meter naar het Noorden geeft?

Is dit soms de intrinsieke onnauwkeurigheid van 60CSx? Aannemende dat Google Earth de juiste plaatsnotering biedt.

Geplaatst
Mijn vraag is: is een nauwkeurigheid van ongeveer 7 meter het maximum haalbare bij de 60CSx of hoort dit nog veel minder te zijn? En hoe kan ik dat dan voor elkaar krijgen?

Dat is zonder waas/egnos ongeveer het maximaal haalbare.

Dit is overigens ook afhankelijk van je omgeving, en de positie waarin je de GPS houdt. Slechte invloed hebben bv: bomen (speciaal als ze nat zijn), gebouwen, personen

Een tweede vraag is hoe komt het dat een willekeurig genomen positie binnen de 60CSx bijvoorbeeld N52º 38590' E005º 04.375' binnen Google Earth (N52º 38.588' E005º 04.376')een afwijking van ongeveer 10 meter naar het Noorden geeft?

Is dit soms de intrinsieke onnauwkeurigheid van 60CSx? Aannemende dat Google Earth de juiste plaatsnotering biedt.

En die laatste aanname is dus fout...

GE is op sommige plekken eeeerg onnauwkeurig, dit kan oplopen tot 100den meters. Je kunt er dus vanuit gaan dat de coordinaten op je GPS meestal (!) beter zijn dan die van GE.

Geplaatst

Dat is zonder waas/egnos ongeveer het maximaal haalbare.

Dit is overigens ook afhankelijk van je omgeving, en de positie waarin je de GPS houdt. Slechte invloed hebben bv: bomen (speciaal als ze nat zijn), gebouwen, personen

Een 60CSx moet denk ik wel beter kunnen dan 7 meter, tenzij datgene wat de GPSr zelf aangeeft niet de onnauwkeurigheid is. Ik heb een 60Cx en met goed zicht op de hemel is de nauwkeurigheid normaal gesproken 4 meter.

Geplaatst

zonder%20waas.jpgmet%20waas.jpg

Ik ben nog even naar buiten gelopen en heb even gauw een foto gemaakt. Op de foto is wel te zien welke met en zonder waas ingeschakeld is.

Geplaatst

En die laatste aanname is dus fout...

GE is op sommige plekken eeeerg onnauwkeurig, dit kan oplopen tot 100den meters. Je kunt er dus vanuit gaan dat de coordinaten op je GPS meestal (!) beter zijn dan die van GE.

Toen ik die foto's vanSn@g zag vroeg ik me af welke coordinaten er nou onder die witte vakjes stonden. Die zou je natuurlijk ook zelf kunnen vergelijken, als een soort controle op de nauwkeurigheid die de GPS zelf aangeeft. Maar dat heeft natuurlijk alleen zin als je weet waar je je precies bevindt. Dat hadden jullie ook al bedacht, maar Google-Earth levert die mogelijkheid niet. RD-meetpunten doen dat wel. Als ik het goed heb zijn die posities zeer nauwkeurig bekend (vraag dat anders eens aan Professor Lupardy, die weet dat wel!). Eventueel kan je vooraf de coordinaten van RD omrekenen naar WGS 84 in dezelfde getalnotatie die je GPS gebruikt. Dan reken je RD om met behulp van de RD-coordinator van Rijkswaterstaat en die zou nog wel eens nauwkeuriger kunnen zijn dan de berekeningssoftware op je GPS? Misschien is dat ook wel dezelfde software, ik zou het niet weten. In ieder geval een leuk experiment waarbij je wel een goed beeld kunt krijgen van de nauwkeurigheid die je GPS weergeeft. Wel meerdere metingen verrichten he!

Ik ga het eens proberen, als ik mijn GPS ooit weer terugkrijg van reparatie :rolleyes: .

Geplaatst (bewerkt)

De ligging van de RD-meetpunten is op cm-niveau bekend. Die cijfers zijn echter duur.

De openbare lijst geeft de positie op m-niveau. Voldoende om te weten waar je het punt kunt vinden, maar onvoldoende voor landmeters.

Voor ons doel volstaat dat meterniveau, en dan is de omrekening door je toestel goed genoeg.

En wat de miswijzingsaanduiding betreft: als je een volledig hemelzicht hebt is de 2 m aanduiding heel gewoon. Uiteraard komen ook hogere waarden geregeld voor.

Maar voorlopig is er een probleem met EGNOS en SiRF-III. Ondanks dat de miswijzingsaanduiding niet verandert als de D-tjes in de balken verschijnen, verslechtert de positieaanwijzing dramatisch. Voorlopig dus niet gebruiken op de 60C(S)x in Europa!

bewerkt door Lex
Geplaatst
zonder%20waas.jpgmet%20waas.jpg

Ik ben nog even naar buiten gelopen en heb even gauw een foto gemaakt. Op de foto is wel te zien welke met en zonder waas ingeschakeld is.

Ik zou het echt niet weten. Hoe kan je aan de foto zien waar WAAS is ingeschkaled?

Heeft het iets met de 'D' te maken in de balkjes; ik heb die bij nog nooit gezien.

Bij maakt de aangegeven nauwkeurigheid met of zonder WAAS niet(s) uit.

Geplaatst

Als WAAS/EGNOS is ingeschakeld worden er correcties ontvangen voor het gebied waar je bent, voor elke satelliet apart.

Als die correcties bekend zijn komt er een D in de betreffende satellietbalk.

Zoals ik hierboven al schreef, je ziet het niet aan de aangegeven miswijzing, maar wel aan de werkelijke miswijzing. Die wordt veel groter.

Geplaatst
Ik zou het echt niet weten. Hoe kan je aan de foto zien waar WAAS is ingeschkaled?

Heeft het iets met de 'D' te maken in de balkjes; ik heb die bij nog nooit gezien.

Het zijn inderdaad de 'D'tjes, dacht dat dat wel algemeen bekend was. :crybaby:

Geplaatst (bewerkt)

Het zijn inderdaad de 'D'tjes, dacht dat dat wel algemeen bekend was. :crybaby:

Dus niet.... Anders zou ik het niet gevraagd hebben! Let wel: stomme vragen bestaan niet; zeker niet op een forum als dit. Een moderator zou dat toch moeten weten. :cry:

Hoe kan het dat ik die D's niet krijg terwijl ik WAAS/EGNOS wel aan heb staan? GPS in Systeem menu op Normaal en daaronder Waas / EGNOS ingeschakeld. Zie ik iets over het hoofd?

bewerkt door Sigmasailor
Geplaatst

Voor degene die het Waas/Egnos niet helemaal op het radar hebben hier een korte uitleg...

U heeft gehoord van de term WAAS/EGNOS, heeft het gezien op een verpakking en in advertenties van Garmin producten, en weet zelfs misschien dat het staat voor Wide Area Augmentation System. Ok, Maar wat is het? Simpel, het is een web van satellieten en grondstations die een GPS corectie signaal genereren, die er voor zorgen dat u een nog preciezere locatie geven. Hoeveel beter? Gemiddeld tot vijf keer beter. Een WAAS/EGNOS ondersteunende ontvanger geeft u in meer dan 95% van de gevallen een positie die preciezer is dan 3 meter. En daar hoeft u geen extra ontvanger systemen voor aan te schaffen of een abonnement af te sluiten.

WAAS staat voor Wide Area Augmentation System. Een systeem voor het opheffen van de fouten die ontstaan in de GPS positieberekening als gevolg van ionosferische afwijkingen in het GPS signaal. Het signaal wordt uitgezonden door de geo-stationaire inmarsat satellieten. Het europese signaal ( van EGNOS ) wordt uitgezonden door de AOR-E satelliet die dan PRN nummer 33 heeft. Dezelfde satelliet verzorgt ook het WAAS signaal voor de amerikaanse oostkust maar heeft daarvoor PRN nummer 35.

Het ontstaan van WAAS

De Federal Aviation Administration (FAA) en de Department of Transportation (DOT) zijn WAAS aan het ontwerpen voor gebruik bij precisie vluchten. Dit namelijk omdat GPS alleen niet voldoet aan FAA's navigatie eisen voor precisie, integriteit en beschikbaarheid. WAAS corrigeert GPS signalen die verlopen door atmosferische omstandigheden, timing en satelliet fout errors, en verzorgt vitale informatie over de algehele gesteldheid van de satelliet. Ondanks dat WAAS nog niet geschikt is voor de overheid, het systeem is wel bruikbaar voor particulier gebruik zoals vaarliefhebbers en voor recreatieve GPS gebruikers.

Hoe werkt het

WAAS bestaat in Amerika uit circa 25 grondstations gepositioneerd over het gehele land, in Nederland is ons niet bekent hoeveel er geplaatst zijn. Verder bestaat het uit twee hoofdstations, gepositioneerd aan beide kanten van Amerika aan de kust deze stations verzamelen de informatie van alle andere grondstations en genereren een correctie signaal. Dit kan omdat de grondstations hun eigen locatie precies weten en dit dan verrekenen met het signaal dat ze van de satellieten doorkrijgen. Dit signaal kan namelijk zijn verlopen door atmosferische omstandigheden. Het correctie signaal word dan verzonden naar een of twee geostationaire satellieten, of satellieten met een positie over de evenaar. De informatie komt overeen met het standaard GPS signaal, wat betekend dat elke WAAS ondersteunende GPS ontvanger dit signaal kan lezen.

Wie kan er gebruik van maken.

In principe iedereen die een GPS ontvanger heeft die ook WAAS ondersteund. Sinds April 2003 is WAAS ook in Nederland in test werking gesteld. Waarschijnlijk vanaf eind 2006 is het definitief operationeel

Het WAAS satelliet nummers die uw moet zien verschijnen (nadat u Waas ingesteld heb in het menu van uw gps) is 33 voor Europa en 35 voor de USA! U ziet een D in de satellietbalk verschijnen wanneer er data ontvangen wordt.

* 100 meters: Precisie van het originele GPS systeem, Wat een opdracht was van de government-imposed Selective Availability (SA) program.

* 15 meters: GPS precisie voor een ontvanger zonder SA.

* 3-5 meters: Met Differentiaal GPS (DGPS) ondersteuning.

* < 3 meters: Met WAAS ondersteuning.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...