Spring naar bijdragen

Coordinaten op de pagina en Geocoins? Wat zijn het?


Cojacko

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben echt helemaal nieuw met geocachen. Als ik een multicache aanklik op de kaart van nederland zie ik gelijk bovenaan coordinaten staan? Dat is denk ik niet de plaats waar de uiteindelijke cache gevonden kan worden neem ik aan?? Mijn vraag is dus... wat zijn deze coordinaten? Gelijk nog een vraag, waar staat TB voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Weer wat geleerd :thumbup: Al ben ik er nog steeds niet uit wat een TB nou precies is... Of een coin... Misschien moet er eerst is 1 vinden ;)

 

Hoi Cajacko,

welkom in de wereld van het GeoCachen. De handleiding van 'Kapitein Haak' helpt je zonder twijfel verder. Een TB (Travel Bug) is een reizend ding met een nummer. Als je een cache vindt waar een TB in zit, kun je hem er uit halen, maar dan moet je hem ook weer zo snel mogelijk in een andere cache terugstoppen. Omdat cachers het dingetje dus telkens verplaatsen, kan een TB de hele wereld over reizen. Je kunt dat volgen, omdat je aan de hand van het nummer kunt zien waar hij is -en geweest is. De vinder en plaatser moeten de TB daarom loggen aan de hand van het (unieke-) nummer op de website geocaching.com.

Advies: zoek eerst een paar caches (= hartstikke leuk werk) dan kom je vanzelf een keer een TB tegen.

Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer wat geleerd ;) Al ben ik er nog steeds niet uit wat een TB nou precies is... Of een coin... Misschien moet er eerst is 1 vinden :dribble:

 

Hoi Cajacko,

welkom in de wereld van het GeoCachen. De handleiding van 'Kapitein Haak' helpt je zonder twijfel verder. Een TB (Travel Bug) is een reizend ding met een nummer. Als je een cache vindt waar een TB in zit, kun je hem er uit halen, maar dan moet je hem ook weer zo snel mogelijk in een andere cache terugstoppen. Omdat cachers het dingetje dus telkens verplaatsen, kan een TB de hele wereld over reizen. Je kunt dat volgen, omdat je aan de hand van het nummer kunt zien waar hij is -en geweest is. De vinder en plaatser moeten de TB daarom loggen aan de hand van het (unieke-) nummer op de website geocaching.com.

Advies: zoek eerst een paar caches (= hartstikke leuk werk) dan kom je vanzelf een keer een TB tegen.

Veel succes!

 

Hoi Cajacko,

 

Ik ben ook redelijk nieuw in deze wereld (2 maanden bezig) en de uitleg hierboven klopt helemaal. Een voorwerp (autootje of poppetje e.d.) met een kettinkje +ijzeren plaatje met een code erop eraan heet een TB . Een coin is vaak een ronde zware munt met verschillende soorten afbeeldingen erop + een code (nummers en/of cijfers). Die code heb je nodig om op geocaching.com aan te geven dat je hem gevonden hebt en later dat je hem weer ergens in hebt gestopt. Die voorwerpen moet je dus niet houden, maar weer in een andere cache stoppen om hem zo te laten reizen. Je komt ze vast nog wel tegen. Het maakt het vinden van een cache (wat op zich al leuk is) NOG leuker. Heel veel plezier en happy hunting! :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer wat geleerd :thumbup: Al ben ik er nog steeds niet uit wat een TB nou precies is... Of een coin... Misschien moet er eerst is 1 vinden ;)

 

Misschien reageer ik voorbarig, maar als je het document gelezen had (en dan met name Hoofdstuk 5: Specifieke items) had je het wellicht wel geweten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien reageer ik voorbarig, maar als je het document gelezen had (en dan met name Hoofdstuk 5: Specifieke items) had je het wellicht wel geweten.

 

Je hebt helemaal gelijk dat ik er na het lezen van die handleiding ook wel achter zou zijn gekomen. Maar ik was er nog niet aan toe gekomen om het te lezen. Nog steeds niet overigens.... :thumbup: Maar bij deze bedankt voor de link. Ga die handleiding zeker lezen.

 

Kijken of ik van het weekend tijd kan maken om mijn 1ste te cachen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien reageer ik voorbarig, maar als je het document gelezen had (en dan met name Hoofdstuk 5: Specifieke items) had je het wellicht wel geweten.

 

Je hebt helemaal gelijk dat ik er na het lezen van die handleiding ook wel achter zou zijn gekomen. Maar ik was er nog niet aan toe gekomen om het te lezen. Nog steeds niet overigens.... ;) Maar bij deze bedankt voor de link. Ga die handleiding zeker lezen.

 

Kijken of ik van het weekend tijd kan maken om mijn 1ste te cachen...

 

Kijken??? :) Gewoon doen!! :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijken of ik van het weekend tijd kan maken om mijn 1ste te cachen...

 

Probeer anders (via dit forum) eens iemand in de buurt op te snorren die de eerste samen met je loopt. Dan heb je toch wat meer een idee hoe het werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Coördinaat bovenaan een cachepagina is de zogenaamde Parentwaypoint.

 

Per cachetype kunnen deze Parentwaypoints verschillen:

 

Voor een Traditional traditional_72.gif geldt dat de Parentwaypoint (dus coördinaat bovenaan de cachepagina) ALTIJD de coördinaat van de werkelijke, fysieke cache is.

 

 

Voor een Multi multi_72.gifgeldt dat de Parentwaypoint in de regel de startcoördinaten van de cache zijn. Ofwel een parkeerplaatst waar de cache(route) begint, ofwel WP1, met de eerste opdracht. bij een multi zal de Parentwaypoint NOOIT het coördinaat zijn van de werkelijke, fysieke cache.

 

 

 

 

 

 

Voor een Mystery unknown_72.gifgeldt dat de ParentWaypoint in de regel een gefingeerde coördinaat is, waarvan je er vanuit mag gaan dat deze coördinaat "nooit" verder van de werkelijke, fysieke cache af ligt dat dan 3.2 kilometer.

"Nooit" staat tussen aanhalingstekens omdat de guidelines dit zeggen, maar een reviewer van zo'n cache kan anders beslissen als het voor de mystery beter uitkomt, maar het zal nooit veel verschillen.

Meestal dus een gefingeerde coördinaat, maar het mag best een coördinaat zijn van een eventuele parkeerplaatst. Gebruikelijk is de gefingeerde coördinaat.

 

Voor een Letterbox letter_72.gifheeft de Parentwaypoint hetzelfde principe als een multi.

 

 

 

 

 

 

 

Voor een event cache event_72.gif, al dan niet een CITO cito_72.gif, in de regel afgekort als event, geldt dat de Parentwaypoint de coördinaten heeft van de plek waar het event plaatsvindt, een parkeerplaatst. Ook is het mogelijk dat de organisator van het event beslist dat men eerst maar eens een kleine cache moet gaan zoeken om zo achter de coördinaten van het event te komen. Dit staat dan wel duidelijk omschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dit jaar zul je zeker coins tegen komen in Nederland.

Dankzij de 12 Provincien Geocoin race zijn er momenteel meer coins in Nederland in omloop als ooit te voren. :thumbup:

 

Of je ze tegen komt is maar de vraag. Het hangt er van af hoe je loopt. :lol1: Als je sneller loopt dan dat de coins racen, dan haal je ze in. :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...