florabora Geplaatst 20 maart 2007 Geplaatst 20 maart 2007 Ik ben nu een maand of twee actief aan het cachen en ervaar zelf steeds weer dat ik minstens 1,5 uur zoet ben met het organiseren van de te lopen caches. Daaronder valt dan: - het bepalen van de gewenste regio - het bepalen van welke cache - maar vooral het printen van de cachebeschrijving - en het lezen van de logjes Ik wil wel eens een dagje gaan cachen maar volgens mij moet je dan ook echt precies weten wat je wilt gaan doen en kun je vrij weinig aan de keuzevrijheid overlaten. Ik lees wel eens in logjes van mensen die in de buurt waren en dat hun cache-alarm afging. Ik vraag me dan af hoe je weet wat voor cache het is en wat de omschrijving en hint is. Ik kan me nl. niet voorstellen dat dit allemaal in je gps kan worden opgeslagen en kan me ook niet voorstellen dat men een cacheboek met printversies van alle cachebeschrijvingen in de auto heeft liggen. Ik wil van de zomer gaan rondtrekken met de auto naar frankrijk en dan ook wat caches gaan doen maar ik vrees dat je zonder een computer met internet niet ver komt. Ik vind het hierdoor lastig om 'spontaan' te gaan cachen. Het moet altijd enorm doordacht en voorbereid worden en hiermee ben je meestal 1,5 bezig. Daarna kan pas de eigenlijke tocht beginnen. Het is mij tot op heden dan ook nog niet gelukt om meer dan 2 caches op een dag te doen (multi's dan). Wie kent dit probleem en hoe lossen jullie dit op? Ik lees zoveel vrijheid blijheid op het forum dat ik bij mezelf dacht dat ik het wellicht te omslachtig voorbereid. ben erg benieuwd naar jullie reacties.
BY Angels Geplaatst 20 maart 2007 Geplaatst 20 maart 2007 Er zijn wel degelijk GPS-en waar je veel caches in kunt programmeren van zowel Garmin als van Magellan. Dat maakt het cachen wel erg veel makkelijker, zeker als je GPX bestanden gebruikt die je als premium member kunt downloaden mbv queries. Wat ook erg handig is, is dat je in Tomtom ook poi's kunt laden dan kun je helemaal voorbereid op pad. Voor multi's kan je een PDF op de organizer zetten, maar in de praktijk werken wij vaak toch met geprinte versies.
De Roode Loper Geplaatst 20 maart 2007 Geplaatst 20 maart 2007 Ik vind 1,5 uur voorbereiding geen straf. Het is voor mij al de voorpret. Bijvoorbeeld tijdens het slechte weer gaan we niet cachen maar lossen een aantal puzzels in een regio op. Gezamenlijk wordt de regio bepaalt war we gaan cachen en komen er ook voorstellen welke cache we gaan doen. Voorbereiding: leuk Op vakantie gaat altijd een hele stapel uitdraaien mee en de laatste PQ´s van het vakantiegebied om in GSAK te bekijken. Op de camping is ook een internetcafé en daar bekijk ik dan de laatste stavaza en maak ik na een found ook altijd een kort logje (log volgt) en log eventuele TB´s en coins. Wil je tijdens je vakantie cachen, moet je heel goed voorbereiden, maar dat heb ik er wel voor over. Een found in het buitenland is dubbel plezier (voor ons).
fub Geplaatst 20 maart 2007 Geplaatst 20 maart 2007 Ook wij zijn nog steeds een flinke tijd bezig met het voorbereiden van een cache-dag. We kiezen een route en een serie caches die we dan willen doen, bewerken de beschrijvingen en printen die dan uit. Daar gaat, inderdaad, een behoorlijke tijd in zitten. Voorpret, zeg ik dan maar. Als je je GPS altijd aan hebt staan, of je hebt een TomTom (oid) waar je points of interest in kan zetten, dan kan het inderdaad gebeuren dat je een signaaltje krijgt dat je vlak bij een cache bent. Wij hebben geen navigatie-apparaat, en de caches waar wij speciaal op uit gaan, liggen nou niet precies in de berm op ons te wachten... 't Is wat organiseren, maar we beleven toch steeds weer veel genoegen aan onze cache-tochten.
johanvc Geplaatst 20 maart 2007 Geplaatst 20 maart 2007 voorbereiding is juist leuk....het hoort er gewoon bij..... dus ook hier vaak al wat uren of soms zelfs dagen voorbereiding als er alleen in het weekend gecache'd gaat worden...hier in huize "vc" word ook door de kids zelfs al het een en ander voorbereid want de onderlinge competitie is soms groot al heb ik dan een 60csx met kabel voor aan de pc. ik tik nog altijd handmatig de coords in het apparaat. ook dit soort dingetjes geven me al voorpret aan het cache'n. succes ermee het hoort er allemaal bij..... johanvc
Goonies Oosterhout Geplaatst 20 maart 2007 Geplaatst 20 maart 2007 Als ik voor het eerst in een bepaalde omgeving kom, neem ik de (Google Maps) kaart van gc.nl van dat gebied met een screenshot-programma. De multi's en traditionals op die kaart geef ik een nummertje. Vervolgens kleed ik de cache-beschrijvingen uit tot een handzaam formaat, en print deze uit, genummerd (corresponderend met de nummers op de kaart). Vervolgens heb ik dus een kaart en cache-beschrijvingen in een mapje. In het veld bepaal ik welke cache ik ga doen (meestal de fiets achterop de Goonie-bus) vanaf de parkeerplaats. Als de cache gevonden is, kruis ik 'm af op de kaart, noteer het nodige voor het loggen op internet en ga door naar de volgende (makkelijk te kiezen met de kaart). Als ik klaar ben, gaat het pakketje in een 'bewaarmap'. De volgende keer dat ik dat gebied bezoek, print ik alleen de kaart uit, en eventueel beschrijvingen voor de nieuwe caches in dat gebied (wel weer even nummeren). Zo staan de gevonden caches er niet meer op, en de nieuwe wel. Het pakketje met nieuwe kaart en nieuwe beschrijvingen gaat in het 'onderweg-mapje'. Coördinaten voer ik doorgaans in het veld pas in. Zo beperk ik de tijd die ik thuis achter de computer doorbreng. Ik heb geen GSAK of een premium membership, en deze manier van papier-management is volgens mij het meest efficiënt.
GeoVlinder Geplaatst 20 maart 2007 Geplaatst 20 maart 2007 Wij maken behalve van de gps geen gebruik van andere apparatuur. We voeren zelfs de wp's handmatig in. Het zoeken gaat steeds sneller naarmate je het vaker doet, maar dan nog als wij een hele dag willen gaan cachen, bereiden we dat een dag eerder helemaal voor. Als we op de dag zelf voorbereiden, wordt het maar een halve dag cachen. Ook geen probleem! Ook wij genieten net zo veel van de voorbereiding als van het cachen en het loggen (al wordt dat laatste soms wat minder). We hebben hier twee mappen staan met prints, 1 met done caches en 1 met to do caches. To do caches zijn puzzels die zijn opgelost of caches die we al eerder hebben geprint maar niet aan zijn toegekomen (tip: wel effe kijken of de print nog klopt als je gaat cachen). In het begin printte wij alles, nu de logjes niet meer, die lezen we door en krabbelen info erbij. En van trads lezen we de pagina en meestal nemen we dan nog alleen het coord over zonder te printen, ligt wel aan de cache. In het begin waren we ook veel tijd kwijt met het uitzoeken van alle tb's en coins in mogelijk aan te doene caches en hun doel en opdrachten. We keken dan waar ze al waren geweest lazen wat logjes. Dat doen we nu echt niet meer. Vaker klopt de inhoud niet dan wel en met die handige kaartjes eraan met info erop kun je ter plekke kijken welke wat wil, geen kaartje eraan: dan maar gokken. In het begin waren we tijd kwijt aan het inpakken van een tas, nu hebben we een standaard cache tas! Zo doen wij dat! En over een jaar doen we het vast weer anders. groetjes GeoVlinder ps Als ik zo lees 'in het begin' lijkt het wel of we al heel lang cachen!
GlennD Geplaatst 20 maart 2007 Geplaatst 20 maart 2007 voorbereiding is inderdaad leuk ! ben ook beginnende cache'r. ik kijk meestal rond mijn regio via die google maps ( 2 de linkje op de pagina wat in de omschrijving staat van een cache ). copier de text naar klad blok en sla ze op op mn PDA. coordinaten invoeren in de GPS en rijden maar als ik bij een bepaalde cache ben kan ik zo via de PDA de omschrijving lezen , bespaart hoop papier zo. toen ik paar wekelen geleden paar dagen op bed lag heb ik meeste van mn tijd dat ik de laptop op schoot had te kijken naar leuke caches.. vond dat super tijd verdrijf toen ik in bed lag
Jurgen & Co Geplaatst 20 maart 2007 Geplaatst 20 maart 2007 - Regio bepalen. - Vanuit GSAK SpoilerSync laten draaien voor de foto's. - Alle Caches ( 9000 stuks) naar TomTom vanuit GSAK. - Met GSAK een aantal Caches filteren. (Ik kan niet zonder GSAK) - De gefilterde Caches vanuit GSAK naar Mapsource exporteren om te kijken of ik de goede keuze gemaakt heb.. - Vanuit GSAK naar Autoroute, optimale route uitprinten.. - Vanuit GSAK naar GPS. - Vanuit GSAK naar HTML. - Met SunriceXP de HTML Converteren naar Mijn Tungsten T5 De meeste handelingen vergen maar een paar muis klikken door het gebruik van macro's. Spullen GPS, PDA, eten en drinken in rugzak. Maglite, en Bluetooth GPS liggen standaard in auto.
Spiderwoman Geplaatst 20 maart 2007 Geplaatst 20 maart 2007 Het uitzoeken en voorbereiden vind ik bijna net zo leuk. Vooral als er een puzzel moet worden opgelost of een ander ingewikkeld vraagstuk. Ik print er dan een heleboel uit. Routes bepalen. Vooral tijdens de dagelijkse dingen of juist caches bij elkaar zoeken die verder weg liggen (saaie dagjes familiebezoek worden opeens stukken leuker ) Alles gaat in mijn geocaching tas en hup in de auto. Standaarduitrusting. Ik heb altijd mijn GPS mee, goodies, evt TB`s, pen en potlood. Flesje water. En niet te vergeten mijn fototoestel. Soms vergeet ik mijn loopschoenen en dan loop ik na mijn werk op mijn hakken in de modder te prutten. Kan niet schelen. Het is allemaal leuk, leuk!!! Alleen dat printen is wel lastig, maar ik ben druk aan het orienteren naar de voor mij meest geschikte GPS waarmee ik alles kan laden.
Quaerens Geplaatst 21 maart 2007 Geplaatst 21 maart 2007 Als je spontaan wilt gaan cachen kan je toch ook één multi gaan doen? Of als je meerdere trad.'s wilt doen klik je er een paar aan, ctrl-c en ctrl-v de belangrijke dingen in een word document en klaar is kees...
gpsgek Geplaatst 21 maart 2007 Geplaatst 21 maart 2007 Als je spontaan wilt gaan cachen kan je toch ook één multi gaan doen?Of als je meerdere trad.'s wilt doen klik je er een paar aan, ctrl-c en ctrl-v de belangrijke dingen in een word document en klaar is kees... I know all about that method. Overigens bestaan de voorbereidingen (als ze gedegen zijn) uit: - Cachebeschrijvingen naar PDA - Traditionals in GPS updaten - Multi's uitprinten Voor traditionals print ik meestal niets meer, mocht ik toch wat info willen hebben is het een kwestie van de PDA aanslingeren en klaar.
Ruud4d Geplaatst 21 maart 2007 Geplaatst 21 maart 2007 Ik heb een smartphone met MobiReader. Ik heb 4 PQ's draaien die alle dichtsbijzijnde caches download en neem daarbij de prc-bestandjes mee. Ik heb dus alle beschrijvingen van caches in een straal van ongeveer 50 km op mijn telefoon. Helaas ontbreken daar wel de (spoiler)foto's. Wat ik als alternatief daarvoor zou kunnen doen, is alle pdf's van de caches downloaden. Maar dat kost dus enorm veel ruimte op het geheugenkaartje. En is enorm veel werk. Dat doe ik dus niet. Kan ik hooguit doen als ik weet welke caches ik ga doen. Maar dan kan ik ook de html pagina met GSAK erin zetten en heb ik dezelfde info. Maar ik gebruik zeer zelden deze mogelijkheid. Wij nemen eigenlijk altijd de papieren uitdraai mee. Vaak gaan we vrij spontaan cachen. Dan worden snel de uitdraaien gemaakt en onderweg de punten in de GPS ingevoerd. Is het allemaal gepland dan worden de punten ingevoerd met MapSource. Zie je meteen een plattegrondje van de omgeving. Eventueel wordt dat ook nog eens bekeken in Google Earth. Voor de rest staat alles zo ongeveer klaar.
flatfisher Geplaatst 21 maart 2007 Geplaatst 21 maart 2007 Mijn methode lijkt nog het meest op die van Quarens en gpsgek. Het betere knip- en plakwerk, worddocumentje maken en die dan printen. Vaak ook nog even passen en meten om zo efficient mogelijk mijn kostbare inkt over het papier te verspreiden. Maar dit doe ik eigenlijk alleen als de buurman vraagt of teamracerox over een half uurtje kan uitrukken... Anders dan schrijf ik de belangrijkste informatie over in mijn notitieboekje. Ik kies dan een paar caches uit die vlakbij elkaar liggen. Meestal kom ik er dan niet toe om ze allemaal te doen, maar de gegevens heb ik dan nog wel. Dus kom ik een volgende keer weer in de buurt, of heb ik even tijd, dan ben ik al voorbereid. Kan natuurlijk ook met prints. Even controleren of cachepagina's niet gewijzigd zijn in de tussentijd kan dan geen kwaad, stel dat de betreffende cache net gearchiveerd is, of tijdelijk unavailable... Ach, volgens mij niet anders dan de topicstarter doet. Na verloop van tijd wordt je er handiger in, weet je ook beter welke info je nodig hebt en welke niet. Dan wordt 1,5 uur vanzelf een half uur. Veel plezier!
apiedi@k Geplaatst 21 maart 2007 Geplaatst 21 maart 2007 Ook ik beschouw de voorbereiding als voorpret. Het oplossen van Puzzels, zoeken in Map sosurce en Google Eart, het bedenken van cache die ik nog wil gaan uitzetten en het uitzetten van een dag route is voor mij allemaal onderdeel van de hobby waar ik elke dag van geniet. Ik ben wel meer papier gaan gebruiken sinds ik aan geocaching doet, de printer maakt overtime.
Aanbevolen berichten