Spring naar bijdragen

Afwijking van 150m Magellan Explorist 210!???

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Eind vorig jaar heb ik voor mijn zoon een Explorist 210 aangeschaft. En afgelopen weekeinde hebben wij hem voor het eerst gebruikt op onze eerste geocache-schreden. Hartstikke leuk om te doen!

Maar...

Het lijkt erop dat we structureel zo'n 150 meter naast het werkelijk coördinaat zitten als we de gps volgen. Dat maakt het zoeken naar een cache lastig (lees onmogelijk).

We hebben thuis wat testen gedaan met bekende coördinaten. En we komen echt verkeerd uit. Gisterenavond een firmware-update gedraaid, maar dat heeft geen enkel resultaat op de afwijking. Ook hebben we al een keer gekozen voor GPS herstarten vanaf een bekend GPS-coördinaat, maar ook dat helpt helemaal niets. De afwijking blijft gelijk. En dit hebben we gedaan bij ca. 12 satelieten en een aangegeven afwijking van 8m.

Doen wij iets verkeerd, of kan onze gps het gewoon niet goed doen?

De instellingen waar het volgens mij om gaat staan alsvolgt:

Over

Rev.c3.2.53 Oct 11 2006

Voorkeuren

Eenheden Kaart

NavUnits: km/km/u

Noordref: magnetisch

Coörd. Sys.: Lat/Lon

Kaartdatum: WGS84

Heel graag een reactie retour! Want zo kunnen we er echt helemaal niets mee!

Geplaatst
Eind vorig jaar heb ik voor mijn zoon een Explorist 210 aangeschaft. En afgelopen weekeinde hebben wij hem voor het eerst gebruikt op onze eerste geocache-schreden. Hartstikke leuk om te doen!

Maar...

Het lijkt erop dat we structureel zo'n 150 meter naast het werkelijk coördinaat zitten als we de gps volgen. Dat maakt het zoeken naar een cache lastig (lees onmogelijk).

We hebben thuis wat testen gedaan met bekende coördinaten. En we komen echt verkeerd uit. Gisterenavond een firmware-update gedraaid, maar dat heeft geen enkel resultaat op de afwijking. Ook hebben we al een keer gekozen voor GPS herstarten vanaf een bekend GPS-coördinaat, maar ook dat helpt helemaal niets. De afwijking blijft gelijk. En dit hebben we gedaan bij ca. 12 satelieten en een aangegeven afwijking van 8m.

Doen wij iets verkeerd, of kan onze gps het gewoon niet goed doen?

De instellingen waar het volgens mij om gaat staan alsvolgt:

Over

Rev.c3.2.53 Oct 11 2006

Voorkeuren

Eenheden Kaart

NavUnits: km/km/u

Noordref: magnetisch

Coörd. Sys.: Lat/Lon

Kaartdatum: WGS84

Heel graag een reactie retour! Want zo kunnen we er echt helemaal niets mee!

Dit soort afwijkingen kwamen wel vaker naar voren en berustten meestal op een onjuiste instelling van het "position format"(Garmin term). Deze moet zijn hddd mm.mmm'.

Mogelijk staat hij op:hddd mm'ss.s".

Kijk even bij de instelling van de units.

Geopatra.

Geplaatst

Dit soort afwijkingen kwamen wel vaker naar voren en berustten meestal op een onjuiste instelling van het "position format"(Garmin term). Deze moet zijn hddd mm.mmm'.

Geopatra.

Hallo Geopatra!

Laten we nu net juist onze eerste geocache ervaringen én frustraties op jouw caches hebben meegemaakt! Leuk dat juist jij reageert. Maar...

Ik heb mijn Lat/Lon instelling staan op: DDMM.MMM

Dat is dan dus waarschijnlijk in ´Magellan-taal´, maar dat lijkt dus echt ook goed te staan, toch?

Geplaatst

Geopatra.

Hallo Geopatra!

Laten we nu net juist onze eerste geocache ervaringen én frustraties op jouw caches hebben meegemaakt! Leuk dat juist jij reageert. Maar...

Ik heb mijn Lat/Lon instelling staan op: DDMM.MMM

Dat is dan dus waarschijnlijk in ´Magellan-taal´, maar dat lijkt dus echt ook goed te staan, toch?

Lijkt mij ook hetzelfde, ja. Helaas.

Hier houdt het voor mij op.

Houd moed, komt goed.

Geopatra.

Geplaatst

Hallo

Ik heb geen Explorist dus wat ik nu ga roepen slaat misschien als een plank op een pudding......maar niet geschoten is altijd mis enzo :dribble:

Heeft het misschien met de instelling 'magnetisch noorden' te maken?? Een van de twee geeft een afwijking naarmate je verder van de pool afzit??

De vraag/opmerking is dus: heb je al gebprobeerd 'ware noorden' als instelling te gebruiken?!

Ik hoop dat ik in de juiste richting denk. Zo niet......dan heb ik het in ieder geval geprobeerd :lol1:

Succes ermee!

gr.

Olivetomato

Geplaatst

Ik heb precies hetzelfde gehad! Ook met een explorist 210. Het ligt aan de Mapdatum zoals Mark hierboven al aangeeft deze staat waarschijnlijk op NLAND dit moet zijn WGS84. Dan is het opgelost en kloppen de coördinaten wel precies.

Succes ermee,

Rob

Geplaatst

Allemaal leuk en aardig, maar hij geeft zelf aan dat de kaartdatum al op WGS84 staat.

Lijkt mij dat dat het dus ook niet is...... :lol1:

Geplaatst
Hallo

Ik heb geen Explorist dus wat ik nu ga roepen slaat misschien als een plank op een pudding......maar niet geschoten is altijd mis enzo :)

Heeft het misschien met de instelling 'magnetisch noorden' te maken?? Een van de twee geeft een afwijking naarmate je verder van de pool afzit??

De vraag/opmerking is dus: heb je al gebprobeerd 'ware noorden' als instelling te gebruiken?!

Ik hoop dat ik in de juiste richting denk. Zo niet......dan heb ik het in ieder geval geprobeerd :blush:

Succes ermee!

gr.

Olivetomato

Olivetomato,

:dribble: Als ik kon kleien maakte ik een standbeeld voor je!!!

ik moet het nog even in de praktijk gaan testen, maar als ik mijn coórdinaten nu opnieuw invoer, dan kom ik op het beedschermpje akelig dicht in de buurt van waar ik verwacht uit te moeten gaan komen!

Alle andere instellingen (kaartdatum, eenheden) die ik reeds vermeld had staan, stonden dus gewoon goed. Maar inderdaad, 'het Noorden' stond op magnetisch. en daar heb ik nud dus 'ware' van gemaakt.

En dit staat echt niet in de handleiding!

Wat kan een forum toch geweldig zijn!!! Dank allemaal (en uiteraard voor Olivetoamto: :lol1:)

Geplaatst
Dergelijke afwijkingen heb ik nooit op mijn eXplorist 210 vastgesteld. Blijkbaar staat dat ding dus op"ware noorden". Maar wat zou een argument kunnen zijn om het apparaat op "magnetisch noorden" te zetten?

Gelukkig schijnt het probleem te zijn opgelost.

Overigens maakt het voor je positie niet uit of je instelt op het magnetische of ware noorden. Dat is alleen van belang voor peilingen. Ware Noorden is, zoals de naam aangeeft, het echte Noorden (zoals op de kaart", dus ook wel kaartnoorden genoemd), maar een kompas wijst naar het magnetische noorden. Dat scheelt hier en nu ongeveer een graad. Voor geocaching is het ware Noorden meestal handiger.

Geplaatst
Olivetomato,

:blush: Als ik kon kleien maakte ik een standbeeld voor je!!!

ik moet het nog even in de praktijk gaan testen, maar als ik mijn coórdinaten nu opnieuw invoer, dan kom ik op het beedschermpje akelig dicht in de buurt van waar ik verwacht uit te moeten gaan komen!

Alle andere instellingen (kaartdatum, eenheden) die ik reeds vermeld had staan, stonden dus gewoon goed. Maar inderdaad, 'het Noorden' stond op magnetisch. en daar heb ik nud dus 'ware' van gemaakt.

En dit staat echt niet in de handleiding!

Wat kan een forum toch geweldig zijn!!! Dank allemaal (en uiteraard voor Olivetoamto: :lol1:)

Toch verbaasd mij dit!

Jij hebt het steeds over 150 m., terwijl "waar" of "magnetisch" maar iets meer dan een halve graad afwijkt. Dit is zo weinig dat ik tegenwoordig bij projecties in cacheroutes eigenlijk niet meer vermeld dat ik van true gebruik maak. Natuurlijk is dat ook wel meest gehanteerd.

Alleen bij lange projecties krijg dergelijke verschillen.

Maar als er gewoon een coordinatenstel gegeven wordt maakt het eigenlijk nauwelijks uit. Er is toch altijd enige onnauwkeurigheid, immers.

Desondanks: als je er mee geholpen bent , is het probleem opgelost.

En daar ging het om.

Laat mij maar tobben :):dribble::D

Geopatra.

Geplaatst

Wat ik wel eens heb meegemaakt met mijn Explorist 210 is dat de tijd niet goed stond. Raar, want dat zou, dacht ik, automatisch gesynchroniseerd moeten worden. :thumbup: (Misschien had Le Petit Comte aan knopjes gezeten waar hij niet aan mocht zitten.) Dat gaf een flinke afwijking. Ik heb de tijd aangepast, waarna de richting en de afstand naar de cache opeens heel anders, maar wel goed, waren.

Ik geef het maar even mee.

Geplaatst
Wat ik wel eens heb meegemaakt met mijn Explorist 210 is dat de tijd niet goed stond. Raar, want dat zou, dacht ik, automatisch gesynchroniseerd moeten worden. :thumbup: (Misschien had Le Petit Comte aan knopjes gezeten waar hij niet aan mocht zitten.) Dat gaf een flinke afwijking. Ik heb de tijd aangepast, waarna de richting en de afstand naar de cache opeens heel anders, maar wel goed, waren.

Ik geef het maar even mee.

Bedankt voor deze tip!

Wij zitten de laatste tijd ook steeds een heel stuk (+paar meters) naast de vindplek met onze Magellan.

Dit terwijl we juist altijd heel verrast waren door de juistheid van de posities...

Ik heb zojuist de tijd gecontroleerd, en deze is na de update met de nieuwe versie kennelijk ook een uur terug gezet...

Nu maar eens kijken of we weer op de goede plekken uitkomen met de juiste tijd!

Nogmaals dank!

Sandra

Team Helmpies

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...