Spring naar bijdragen

Mapsource TOPO Mars


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

op mars kun je je gps toch niet gebruiken??

 

De eerste geocache zou best een Letterbox kunnen zijn, heb je geen gps voor nodig. Of een Earthcache...euhh Marscache. Wel ff een infobord neerzetten voor het standaard fotootje :P

dat infobord staat toch bij dat beertendersatelietwagentje :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...] the planet Mars would be covered by 10 372 particular map sheets in equal-area map projections – 10 324 of them within the ±85° latitude zone in Sinusoidal Projection, supplemented by 48 polar sheets in Lambert Azimuthal Equal-area Projection.

Wat bedoelen ze met "Sinusoidal Projection"? Dat is een oude (16-de eeuw) pseudocylindrische projectie die weer van stal is gehaald en die ook onder de namen Sanson-Flamstead en Mercator Equal-area bekend is.

Ik zie dat ze voor Mars zijn afgestapt van de verwarrende oost- en westerlengte. Ze tellen nu altijd in graden east (dus in de positieve x-richting.) Maar ja, die Noord- en Zuiderbreedte blijf je houden; daar kom je moeilijk vanaf. :thumbup:

 

Hmm. dat wordt nog lastig om deze kaarten in Ozi te krijgen. De bovengetoonde kaart heeft in de legenda staan:

Centre point 0.00N/343.00E

Map projection:: Sinusoidal Projection (Planetocentric Latitudes), Projection Centre (True Scale) at: (het kaartcentrum)

Adopted Figure: Oblate Spheroid (IAU 2000) Equatorial Radius: 3396.19 KM, Polar Radius:: 3376.20 km

 

Beginnend met een schone lei zou je 1 gridsysteem kunnen hebben, maar nee hoor:

GridLine Systems:: Main Grid (=zwarte doorgetrokken lijnen) Planetocentric Lat/ East Long. Second Grid(=tickmarks in blauw) Planetographic Lat/ West Lon.

Ze willen dus niet de oude gewoonte van west/east longitude verlaten: je kan altijd nog je positie in West richting maken.

Over die projectie kan ik vinden:

The sinusoidal projection is an equal-area projection given by the transformation

x = (lambda-lambda_0)cosphi

y = phi.

Per kaart doe je dus een projectie naar het midden van de kaart. Eenzelfde projectie maar per kaart met andere parameters (andere 'central meridians') dus. Dat is lastig om in Ozi te verwerken. Hier een voorbeeld dat wat aanschouwelijk werkt:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm..._equal_area.PNG

De mapdatum is niet echt lastig: uit de twee opgegeven radiussen (radia, radiï?) kan je de lange en de korte as van de ellips uitrekenen. Dan heb je ook de waarde voor delta_f de afplatting die meestal als parameter gebruikt wordt samen met de lange as.

Ik zie voor mezelf weinig bruikbaars in deze kaarten ondanks het feit dat mij af en toe gevraagd wordt "zeg, kom jij soms van Mars?' als blijkt dat ik onbekend ben met het bestaan van een of andere Bekende Nederlander.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...