Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Zo af en toe spring ik uit mijn professorale vel en moet ik anderen deelachtig maken van mijn bevindingen.

Dit keer ben ik zeer gepiqueerd over pseudo-wetenschap op het gebied van tijdmeting en landmeetkunde.

Het betreft een uitzending van een interview dat je kunt zien in een video op

http://www.memritv.org/ (IE gebruiken)

en wel filmpje nr #1349

Hier volgen wat stukjes op schrift van dit interview met Abd Al-Baset Al-Sayyid van het Egyptian National Research Center. Het is uitgezonden op Mihwar TV (Egypte) op 26 December 2006.

Abd Al-Baset Al-Sayyid: Toen het Engelse kolonialisme of het Britse Koningshuis de controle hadden en het een " empire on which the sun never sets," was legde het ons Greenwich Mean Time op. Dit levert twee problemen op voor de wereld. Het eerste probleem is dat in Greenwich het magnetisch veld van de aarde 8,5 graden is, daarentegen is in Mekka het magnetisch veld nul.

+ Een verantwoorde beschrijving enz. over het aardmagnetisch veld kan je lezen bij

http://www.geomag.bgs.ac.uk/earthmag.html

Als je kijkt naar het plaatje op http://www.geomag.bgs.ac.uk/images/fig2.pdf dan kan je zien dat de magnetische declinatie (=horizontale afwijking tov. het echte noorden) in Greenwich ongeveer -5 graden is. Voor Mekka schat ik de declinatie op +3 graden. In de eerste link staat ook een plaatje van observatoria waar gemeten wordt. De dichtsbijzijnde tov Mekka zijn in Israël en in Ethiopië.

Maar uit de vertaalde woorden maakt ik op dat het gaat over de sterkte van het magn. veld. Dat blijkt ook verderop in het interview

[...]

Interviewer: Voor de pauze spraken we met Dr. Abd Al-Baset over de centrale plaats van Mecca en over het belang om de tijd te meten aan de hand van de latitude van Mekka en niet volgens de latitude van Greenwich... Waarom is dat?

+ Het kan zijn omdat de interviewer een journalist is of omdat de vertaling fout is maar latitude gaat over de plaats ten opzichte van de equator. Greenwich ligt op een hogere latitude n.l. 51 N (en uiteraard 0 W) tov. Mekka op 22 N 40 O.

De tijd meten we af vanaf de Greenwich meridiaan en die loopt noord-zuid. Zones van gelijke tijd lopen dan ook van pool naar pool.De tijd is overal dezelfde waar je je ook ter wereld op dezelfde longitude bevind. Zo kan men met goede uurwerken aan boord van schepen de longitude bepalen. Hoever men van de equator was bepaalde men door 'zonnetje schieten' of de hoogte aan de hemel van de poolster te meten).

Abd Al-Baset Al-Sayyid: Het is bewezen dat er een zekere discrepantie is als we het (=de tijd?) berekenen volgens Greenwich. Deze discrepancy is geschat op 8.5 minuten tussen de noordelijke en de zuidelijke hemispheren.

Interviewer: Hoe veel?

Abd Al-Baset Al-Sayyid: 8.5 minuten. Vliegtuigtransport kan op deze manier niet georganiseerd worden. Daar ze zich van bewust en zodoende proberen ze het te veranderen.

Interviewer: Werkelijk?

Abd Al-Baset Al-Sayyid: Ja. Indien ze de tijd bereken volgens Mecca dan zou het (=de tijd?) hetzelfde zijn in de noordelijke en de zuidelijke hemispheren.

+ Het duurde even voor ik van de verwarring op veel nivo's bekomen was maar nu zie ik de essentie: ruimte en tijd worden door elkaar gehaald.

"Graden, minuten, seconden" en "uren, minuten, seconden" zijn andere dingen. Opeens stappen we na 8,5 graden van een magnetisch veld naar 8,5 minuten tijdsverschil tussen noordhelft en de zuidhelft van de aardbol.

Interviewer: Vast en zeker weet men dat...

Abd Al-Baset Al-Sayyid: Ja, maar wij moeten werken aan deze zaken. We moeten dit verkondigen en we moeten een grote conferentie met hun beleggen en hun zeggen dat de tijd berekend dient te worden volgens Mecca.

+ Ik voel me zeker uitgenodigd voor deze conferentie: oosterse luxe betaald door de olie-sheiks :)

Maar als die conferentie in Mekka gehouden gaat worden dan ben ik niet van de partij: ongelovigen zoals ik mogen daar niet komen op straffe van onthoofding. :cry:

Op zich is er niets op tegen dat iedere natie er zijn eigen meridiaan op nahoud. Zo hadden wij ooit een meridiaan van Leyden (17-de eeuw) en bestaan er Meridianen van Parijs, Madrid, Rome, Greenwich etc. Op oude kaarten kom je dat nog wel eens tegen.

Maar een meridiaan die dwars door je landje loopt is vreselijk lastig. Veel verwarring tussen oosterlengte en westerlengte. Laten we blij zijn dat bij ons alles lekker oost van Greenwich ligt. (Trouwens ook ons RD-raster dat oorspronkelijk ook + en - positiegetallen had, hebben ze later een offset gegeven wat iedereen nu prima bevalt.) Maken wij een O/W coördinaatvergissing dan belanden we in de Ierse Zee en dat valt gelijk op. (Vroeger in de begintijd van geocaching toen er nog geen approvers waren die verbeteren moest men nieuwe caches soms in die zee zoeken)

Er is nog een ander groot voordeel dat onze nul-lijn door Greenwich loopt. De datumlijn loopt aan de andere kant van de wereldbol door een nagenoeg onbevolkt gebied: de Beringstraat en de Stille Oceaan. Dat is wel zo plezierig. De enige die er nu last van hebben zijn boten en vliegtuigen die de datumlijn kruisen.

Enig voordeel van een eigen meridiaan voor Mekka is er niet. Het maakt de zaken alleen maar lastig: je moet alles omrekenen naar WGS84 (wat je computer of GPSr prima kan. Als voor positieweergave Dutch Grid kan, dan ook Mecca Grid). En zoals ik al zei: een eigen meridiaan dwars door je landje is onhandig. Maar als men dat per se wil...

Ik denk dat de meridiaan dan in Mekka ook precies door het midden van de Zwarte Steen in de Ka'aba zal lopen. Een nachtmerrie voor landmeters: altijd mensen die in je zichtlijn staan, lopen of zoenen.

Maar het gaat in dit interview over tijd. Dus is de vraag: wat doen we dan met de datumlijn? Houden de Mekkanen nul uur 's nachts aan als het begin van de dag? Dat is ook maar een handige conventie. De datumlijn kan ook over Mekka lopen. Ik probeer me te bedenken wat dat voor gevolgen heeft voor het dagelijkse leven. Kan je jezelf door in de juiste richting de datumlijn over te steken twee vrije Vrijdagen toestoppen ?

Nu opeens zie ik wat het verband is tussen deze pseudo-wetenschap en de politiek (de religie-dimensie was mij al direct duidelijk). Houdt men in Mekka middernacht als begin van de nieuwe dag aan dan zal de datumlijn dwars door de USA lopen!!!

Het interview begint steeds meer op een hallucinerend 1001-nacht verhaal te lijken. Lees maar:

Interviewer: Welke andere nuttige effecten zijn er door berekening van de tijd volgens Mecca?

Abd Al-Baset Al-Sayyid: Als je tijd berekent volgens mecca, die 8,5 minutens... Het magnetisch veld van de aarde bijvoorbeeld... Wat ik zeg is dat er mensen zijn aan de Noordpool en de Zuidpool die hier niet kunnen komen in grote aantallen.

Interviewer: Werkelijk?

Abd Al-Baset Al-Sayyid: dat komt vanwege de magnetische kracht die daar is geconcentreerd, wat het bloed van de mensen beïnvloed en de biologische beweging van het lichaam. Het is bewezen dat indien magnetisme - waar dan ook - de 1.000 Gauss overscheidt (wat overeenkomt met 1/10 Tesla) dat dan de werking van de hemoglobine in het bloed on zuurstof te transporteren naar de weefsels van het lichaam verandert.

Interviewer: Met andere woorden, de mogelijkheid tot in leven blijven...

Abd Al-Baset Al-Sayyid: Ja, in leven te blijven... de betekent dat als je in Mecca bent de werking van het hemoglobine om zuurstof naar de weefsels te brengen groter is dan waar dan ook ter wereld.

Interviewer: Dat is waarom, als mensen naar Mecca reizen zij vol energie terug keren.

+ De vraag over andere nutigge effecten van de Mekkaanse tijdsberekening wordt niet beantwoord en er wordt terug gegaan naar het eerdere thema: magnetisme.

Abd Al-Baset Al-Sayyid: In Mecca hoef je geen inspanningen te doen. Zodoende kan je een oude man zien die niet kan lopen of die met krukken loopt, zelfs als het zeer druk is rond de Ka'ba kan zijn, hij gevuld is met grote kracht en hij loopt rond om de Ka'ba. Het kost je geen moeite en je bent gevuld met energie omdat je in een plaats bent waar geen magnetische kracht heerst.

+ Dat klinkt heel wetenschappelijk: over Gauss en Tesla, die man weet waarover die het heeft! Maar nee hoor, laat je niet in de luren leggen. Dicht bij het uiteinde van de Aardse 'staafmagneet', dus bij de polen is het magneetveld sterk. Bij de equator stukken minder. Een paar echte feiten:

"At the Earth's surface the total intensity varies from 24,000 nanotesla (nT) to 66,000 nT. Other units likely to be encountered are the Gauss (1 Gauss = 100,000 nT),[...]"

dus het aardmagnetisch veld ligt grofweg tussen de 1/4 en 1/2 Gauss. Dat is nogal een verschil met de 'schadelijke' 1000 Gauss waarover gesproken wordt.

Er wordt beweerd dat er geen magnetisme is in Mecca. Een kompas zou ter plaatse dus niet werken. Maar gelukkig blijft in de rest van de wereld een kompasnaald wel werken zodat een ieder toch de richting naar Mekka kan bepalen. Maar vervolgens wordt de eerdere bewering "gevuld met energie omdat je in een plaats bent waar geen magnetische kracht heerst" twijfelachtig door de vermelding van nog een mechanisme dat je lichaam vult met energie:

[...]

Abd Al-Baset Al-Sayyid: Iedereen die menselijke chemie bestudeert weet dat alle circulatie in het menselijk lichaam naar rechts is. Alle componenten worden 'rechtsdraaiend 'genoemd," wat betekend draaiend naar rechts. Ze noemen het 'rechtsdraaiend' wat betekend draaiend naar rechts. Als ik rondloop [om de Ka'ba] van rechts naar links, tegen de wijzers van de klok in, neemt mijn lichaamscirculatie toe en dientengevolge ben ik vol energie.

Interviewer: Ik wordt ook gevuld met die energie?

Abd Al-Baset Al-Sayyid: Ja, want de rechts naar links circulatie in mijn lichaam neemt toe.

[...]

+ Waar gaat dit over?

Vul een buisje met suikerwater. Schijn er een bundel gepolariseerd licht door. Je zal zien met behulp van een tweede polarisator dat het vlak van polarisatie draait. Wetende de lengte van de lichtweg door de buis en de stand van beide polarisatoren, dan kan men de suikerconcentratie uitrekenen. Zo kon men op slag betere wijnen gaan produceren. :)

Onze LCD-schermen werken met een dergelijk stofje die spanningafhankelijk het gepolariseerde licht draait.

Sommige stoffen zijn opgelost linksdraaiend en andere rechtsdraaiend. Pas later heeft men ontdekt hoe dat kwam: de vorm van de moleculen. Nu zijn er suikermoleculen die in twee variaties bestaan die elkaars spiegelbeeld zijn. En wat blijkt nu (je kan ze beide uiteen halen met zorgvuldige kristallisatie): als de ene vorm het licht naar links draait dat dan de andere vorm in gelijke mate de zaak naar rechts draait.

Wonderen der Natuur. :thumbup:

De veel moleculen in ons lichaam (maar zeker niet allen!) zijn van het rechtsdraaiende type. Een belangrijk en bekend molecuul: DNA, is rechtsdraaiend. De benaming 'rechtsdraaiend' slaat dus enkel en alleen op de draaing van het polarisatievlak van doorvallend licht als de stof is opgelost. Dus niet op de beweging van de moleculen.

Als ik het goed begrijp is dus de bewering dat tengevolge van de niet-aanwezigheid van magnetische kracht en door in cirkels te lopen, de circulatie in het lichaam verbeterd en men energie verzamelt.

Ik geloof er geen sikkepit van.

De man heeft nog meer interviews gegeven. Hij schijnt een soort Egyptische Wubbe Okkels te zijn. Ik heb nog andere teksten op het net gevonden.

Dr. 'Abd Al-Baset Sayyid: It was very significant, since…the Ka'ba [in Mecca]… They said it emits radiation. This radiation is short-wave. When they discovered this radiation, they started to zoom in, and they found that it emanates from Mecca – and, to be precise, from the Ka'ba.

Interviewer: My God!!

:blush:

Geplaatst

Prof. Lupardi,

bedankt voor het delen van dit boeiende staaltje wetenschap. :blush:

Ik heb al vaker vermoed dat geloof en wetenschap moeilijk met elkaar te verenigen zijn, maar ik geloof nu nog sterker in het pijltje dat ik naloop.

Geplaatst

Dag Prof.

Dank voor het delen en het becommentarieren van het verhaal.

Leerzaam en leuk om te lezen.

Wat een verhaal. :blush:

Geplaatst

:) Nu snap ik waarom ik me zo slapjes voel de laatste tijd :thumbup:

Kunnen we niet wat gepolariseerd en gemagnetiseerd water in het vliegtuig meenemen, in plaats vandoro onderdruk alle niet radicale moleculen uit me te laten zuigen ? Klein beetje water natuurlijk, anders blaast het vliegtuig nog op :blush:

Geplaatst (bewerkt)

Ga je nu in, met Mekka voorgeprogrammeerde GPS'en handelen prof. ;)

Ik kom trouwens m.b.v. de qibla niet dichter bij de juiste positie als 0.01° 1,106 m vanuit 21,422529731769813 ° N

39,8261046409607 ° E

en ben benieuwd of ze hierbij uitgaan van het plaatje op google earth waarbij er mogelijk wat afstandsverschil zit m.b.t. de juiste positie of één of andere landmeetkundige bron.

Mogelijk kan de prof. hier nog wat licht op werpen?

Kees :thumbup:

bewerkt door dolphinleap
Geplaatst

Ik heb eens gekeken wat er in gebruik is aan mapdatums in die streken. De eerste die ik vind is

NAHRWAN, Saudi Arabia

Clarke 1880, met dx/y/z= -243, -192, 477 met een nauwkeurigheid van 20 m.

Er is ook een NAHRWAN, United Arab Emirates met dx/y/z = -249, -156, -112 met 25 m accuraatheid (tov. WGS84).

Dat klinkt niet best. Waarschijnlijk zijn dit oude mapdatums; van wanneer deze dateren is mij niet bekend, maar ze zijn van voor GPS. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen betere metingen zijn in gebieden waar olie is te vinden. Ja, ik zie nationale mapdatums voor alle golfstaten apart zoals AIN EL ABD 1970, Bahrain die Hayfort 1924 ellipsoïde gebruikt.

En even verder kijken geeft

AIN EL ABD 1970, Saudi Arabia met 10 meter nauwkeurigheid.

Ter vergelijking: ons grid is tot op de millimeter gemeten tov. ITRF (=ongeveer WGS84).

Meer info over United Arab Emirates mapdatums is hier te vinden in dit document:

http://www.asprs.org/resources/grids/02-2001-uae.pdf

In Google kan ja na gaan waar de luchtfoto's vandaan komen en dus in principe hoe ze geijkt zijn.

Ik zit inderdaad te denken aan een Gebeds-GPS. Maar ik verwacht er geen grote vraag naar. Mobieltjes krijgen steeds vaker ingebouwde GPS-positiespullen. Maar geen ingebouwd kompas. Dat kan met een GPS wel en dan dient men voor het bidden een paar rondjes te lopen om het kompas te ijken. Zonder kompas moet men een paar keer heen en weer lopen voordat de PRAYTO pijl (m.a.w. de GOTO pijl) goed wijst.

Men kan deze wandelingen toevoegen aan het eropvolgende repertoire van gymnastische bewegingen.

Geplaatst
Ik zit inderdaad te denken aan een Gebeds-GPS. Maar ik verwacht er geen grote vraag naar.

Nee, want er bestaat al een mobieltje die naar Mekka wijst

Dr. 'Abd Al-Baset Sayyid: It was very significant, since…the Ka'ba [in Mecca]… They said it emits radiation. This radiation is short-wave. When they discovered this radiation, they started to zoom in, and they found that it emanates from Mecca – and, to be precise, from the Ka'ba.

Interviewer: My God!!

Er bestaan (onbewezen) theorieen dat in de Ka'aba een meteoriet zou liggen die radioactief materiaal bevat.

Op Wikipedia staat o.a. dit stukje:

De Ka'aba wordt bekleed door de kiswah, een zwartfluwelen doek met zware gouddraden met ayat uit de Koran, die vervaardigd werd in Egypte (tegenwoordig in Saoedie-Arabië) en jaarlijks na de hadj vernieuwd wordt. In een hoek van de Ka'aba bevindt zich de Hadjar al-Aswad, een zwarte steen die uit de hemel viel. Hij wordt daarom ook wel als een meteoriet gezien. Volgens de islamitische overlevering werd deze door de engel Gabriël aan Abraham gegeven en is de Ka'aba gebouwd door Abraham en Ismaël. Volgens de overlevering wordt iemand door het beroeren van deze steen van zijn zonden gereinigd. Door het reinigen van al die zonden zou de steen zwart zijn geworden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...