Team Aragorn Geplaatst 24 november 2006 Geplaatst 24 november 2006 (bewerkt) De gemeente zou het eens van een andere kant moeten bekijken: jij zet gratis en voor niets een mooie gps-route uit op hun grondgebied. Waar (natuurlijk!) drommen gps-toeristen op af komen. Als ze dat een bedrijf laten doen kost het een lieve cent, in ruil daarvoor mogen ze je best gratis toestemming geven! ff off-topic: waarom is het op het forum al over drieën en bij mij pas net na één uur? 24 november 2006 bewerkt door Team Aragorn
De Roode Loper Geplaatst 24 november 2006 Geplaatst 24 november 2006 (bewerkt) De gemeente zou het eens van een andere kant moeten bekijken: jij zet gratis en voor niets een mooie gps-route uit op hun grondgebied. Waar (natuurlijk!) drommen gps-toeristen op af komen. Als ze dat een bedrijf laten doen kost het een lieve cent, in ruil daarvoor mogen ze je best gratis toestemming geven! Zo kun je het ook bekijken, maar praat dat wel goed af! ff off-topic: waarom is het op het forum al over drieën en bij mij pas net na één uur? Kijk bij je instellingen, opties forum instellingen en selecteer de juiste tijdzone GMT + 1:00 en DST correctie aanvinken. 24 november 2006 bewerkt door De Roode Loper
Ruud4d Geplaatst 24 november 2006 Geplaatst 24 november 2006 De gemeente zou het eens van een andere kant moeten bekijken: jij zet gratis en voor niets een mooie gps-route uit op hun grondgebied. Waar (natuurlijk!) drommen gps-toeristen op af komen. Als ze dat een bedrijf laten doen kost het een lieve cent, in ruil daarvoor mogen ze je best gratis toestemming geven! Maju heeft er al iets van gezegd hoe het hier in Roermond gaat. Ik zal het nog even toelichten naar aanleiding van deze post. Ik ben een aantal malen bij de gemeente geweest voor gesprekken. De eerste keer was met 4 ambtenaren: millieu-educatie, veiligheid, toerisme en groenbeheer. Ik had hen ook gevraagd om eens na te denken over welke plaatsen die zij graag zouden willen laten zien aan mensen van binnen en buiten Roermond. Dat hebben ze ook gedaan en zo is ook onze nieuwe cache "Het hoekie om..." ontstaan. Daarin wordt het historische "Oude kerkhof" belicht. En we hebben nog voor geen enkele toestemming hoeven betalen.
Goonies Oosterhout Geplaatst 24 november 2006 Geplaatst 24 november 2006 Hoe lang moet ik op mijn document wachten? Wat moet ik allemaal meenemen? Wat zijn de eventuele kosten? Op deze pagina’s krijgt u antwoord op zulke vragen. U kunt in sommige gevallen zelfs een formulier uitprinten dat u ingevuld mee kunt nemen naar het gemeentehuis. Dat scheelt u veel tijd. Hier beroepen ze zich, denk ik, op. Dus even vragen in het vervolg voorkomst teleurstelling en frustraties. Dat je de eerste keer niet hoefde te betalen is mazzel. Ik vind dit wel een leuk voorbeeld. Als het op de site staat dan wordt er vanuit gegaan dat je het HAD kunnen weten. Zou je dit voor de rechter "gooien", heb je geen poot om op te staan. Ik heb dit laatst met een cursus gehad over ambtenarenrecht, waarbij een ambtenaar een terugvordering aanvocht met de reden: dat wist ik niet. De rechter zei toen: het arbeidsreglement staat op intranet en u had dus kunnen weten dat u te veel heeft ontvangen. Dus "juridisch" gezien moet je wel de bezorgkosten betalen . Ik denk dat je hier twee zaken door elkaar haalt. Het op een website zetten van een prijs kan niet rechtsgeldig zijn (tenzij je de dienst of het product via deze site afneemt), omdat niet iedereen over de mogelijkheid beschikt om de informatie te raadplegen. In het geval van de ambtenaar die op basis van ontwetendheid een besluit aanvocht, was het reglement dat de terugvordering verklaarde, te vinden op het medium dat juist is ingesteld om informatie binnen de organisatie te verspreiden. Daarnaast heeft hij door het ondertekenen van een arbeidscontract zich geschikt naar het genoemde reglement. Dus: prijsinfo op een website kan logischerwijs niet rechtsgeldig zijn (tenzij je afneemt via die site), een arbeidsreglement op intranet wel (wanneer het over interne zaken gaat). Madman hoeft niet te betalen voor een dienst waarmee hij niet heeft ingestemd. De reden "dat is terug te vinden op internet" is geen reden, en "zo doen wij dat nou eenmaal hier" al helemaal niet. Als ik een website open waarop staat dat bij mij thuis op bezoek komen geld kost, en vervolgens al mijn visite achteraf een rekening stuur, zonder ze dat aan de deur bij binnenkomst te melden, heb ik geen poot om op te staan. In wetteksten staat overigens wel vaak vermeld "als redelijkerwijs kan worden aangenomen dat...". Als redelijkerwijs aangenomen kon worden dat de dienst die Madman (gevraagd) heeft ontvangen, geld kostte, is dat een geldend criterium. Maar volgens mij kan dit redelijkerwijs helemaal niet worden aangenomen! Madman, ik ben erg benieuwd naar de stappen die je wel of niet onderneemt!
team*smeigel Geplaatst 24 november 2006 Geplaatst 24 november 2006 (bewerkt) Hier in Roermond hebben wij tot nu toe ook niet hoeven betalen. En de gemeente steekt er behoorlijk wat tijd in.. Hun teamvergaderingen zijn met 50% gestegen sinds wij aan het leggen zijn Als ik kijk naar de uren die ze vrij hebben gemaakt, om persoonlijke gesprekken met ons te hebben, de tijd aan de telefoon en het beantwoorden van de e-mail.. ben ik blij dat we geen uurtarief hoeven te betalen hehehe. Nee volgens de gemeente roermond zou ik belasting moeten gaan betalen voor het stuk grond waar ik de cache-box zou verstoppen. Dit was minimaal zo'n €50,00 per jaar. Ben benieuwd wat jullie resultaat zal zijn. Had weer te snel getypt en zie dat het jullie blijkbaar wel gelukt is. Groetjes Team*Smeigel 24 november 2006 bewerkt door team*smeigel
madman Geplaatst 24 november 2006 Auteur Geplaatst 24 november 2006 ... Ik ben 30 jaar en heb nog nooit echt iets van de gemeente nodig gehad anders dan een uitreksel geboorteregister, rijbewijs of id-kaart... Hier twijfel ik sterk aan: Openbare basisschool, Riolen, Stoeptegels, Groenvoorziening, Sociale bijstand, Straatverlichting, KabelTV, Sinterklaasintocht, Afvalophaaldienst, Brandweer, de Markt, enz. Je hebt elke dag iets nodig van de gemeente. En dan een keertje €8 betalen voor iets waarvan de kostprijs vele malen hoger is, vind ik nogal meevallen. tot cache, team Wij Drie Hier ga ik niet op alles reageren: ik betaal bijne geen van deze dingen rechtstreeks aan de gemeente. Afvalophaaldienst wordt netjes per container in rekening gebracht sinds we hier een schrijven van gehad hadden (duidelijk). Verder betalen we iets van belasting omdat we een gekocht huis hebben en dat is nu de wet die je wordt vertelt als je een huis koopt (duidelijk). Als ik een bevestiging vraag voor een toestemming, dan is het niet duidelijk dat dat geld kost (onduidelijk). Het gaat niet op dat geld maar om het principe. Het lijkt er gewoon op dat Leges iets offcieels is voor bepaalde officieele handelingen bij de Gemeente. Ik heb wat dat betreft ook een mooie officieele brief gekregen. Dat is het geld op zich wel waard ... maar mag dat achteraf zomaar in rekening gebracht worden? Eerst wordt het niet in rekening gebracht en dan denk je "ik doe het nog een keer" en dan kost het ineens wel geld. Dat vind ik oneerlijk. Leges worden in rekening gebracht als iets officieel wordt geregistreerd. Kennelijk heeft men de positie van de cache dus vast gelegd, zodat die ook te zien is op de gemeentelijke basiskaart. Grappig, maar dat heeft als voordeel dat oom agent bij verdacht geschar__rel niet een arrestatie team in klederdracht jouw kant op stuurt, dat je daar niet mag gaan graven enzovoorts. Is niet veel geld voor zo'n registratie, maar willen we dit? Dit is precies de reden waarvoor ik mijn aanvraag schriftelijk in moest dienen. De politie is dus op de hoogte (als het goed is). Maar als niemand mij vertelt dat dat uiteindelijk geld gaat kosten kan ik het niet weten. MAAR als mij een koelkast wordt verkocht en bij het afleveren komen er nog 50 euro afleverkosten bij die niet op de bon staan, dan reken maar dat ik die niet betaal!! Ook niet als op de website van de winkel staat dat er normaal 50 euro bezorgkosten gehanteerd worden. Hoe vaak wordt er geen korting gegeven in een winkel ... Ik vind dit wel een leuk voorbeeld. Als het op de site staat dan wordt er vanuit gegaan dat je het HAD kunnen weten. Zou je dit voor de rechter "gooien", heb je geen poot om op te staan. Ik heb dit laatst met een cursus gehad over ambtenarenrecht, waarbij een ambtenaar een terugvordering aanvocht met de reden: dat wist ik niet. De rechter zei toen: het arbeidsreglement staat op intranet en u had dus kunnen weten dat u te veel heeft ontvangen. Dus "juridisch" gezien moet je wel de bezorgkosten betalen . Het grappige is dus ook nog dat ik "overige" leges niet kan vinden op de site van de gemeente. En heb tot nu toe nog geen reactie op mijn mail waar ik dat dan zou kunnen vinden.
Bruintje Geplaatst 27 november 2006 Geplaatst 27 november 2006 Wij hebben hier in Heemstede 2 caches, allebei steeds met een toestemming voor een jaar. Dit loopt via de afdelingen Groenbeheer en Juridische zaken, wij hebben nog nooit iets betaald, Dus het zal aan de gemeente liggen of ze wel of niet iets rekenen. Bruintje.
The Martians Geplaatst 4 december 2006 Geplaatst 4 december 2006 Vorig jaar heb ik toestemming gevraagt bij de Gemeente Cranendonck. Na overleg met de vriendelijke dame zet ik e.e.a. op papier en stuur dat op. Een maand later krijg ik netjes een officieele brief van de Gemeente met toestemming. Niks aan de hand. Dit jaar doe ik precies hetzelfde. Dit keer krijg ik na een kleine 2 weken al een mooie brief van de Gemeente met toestemming voor het nieuwe gebied. Weer niks aan de hand... totdat ik nu (een maand later) een aanslag krijg vanwege Leges. Ik heb natuurlijk meteen met de Gemeente gebelt en de vriendelijke dame vertelt mij dat het gewoon standaard is dat bij een (ongedefinieerde) handeling het standaard Leges tarief in rekening wordt gebracht. In dit geval 8 euro! Ik heb dus geluk dat ik vorig jaar geen aanslag heb gehad! Op mijn vraag of ik nu voor het telefoongesprek ook een aanslag van 8 euro zou krijgen werd gelachen ... natuurlijk niet want ik vraag nu niet om een bepaalde handeling/toestemming/papier of iets dergelijks. Ik kan nog 5 dagen bezwaar maken. Is er iemand met verstand van zaken die weet of ik enige kans maak en zo ja hoe ik dat dan het best aanpak? Alvast bedankt, Jan
De Roode Loper Geplaatst 4 december 2006 Geplaatst 4 december 2006 Vorig jaar heb ik toestemming gevraagt bij de Gemeente Cranendonck. Na overleg met de vriendelijke dame zet ik e.e.a. op papier en stuur dat op. Een maand later krijg ik netjes een officieele brief van de Gemeente met toestemming. Niks aan de hand. Dit jaar doe ik precies hetzelfde. Dit keer krijg ik na een kleine 2 weken al een mooie brief van de Gemeente met toestemming voor het nieuwe gebied. Weer niks aan de hand... totdat ik nu (een maand later) een aanslag krijg vanwege Leges. Ik heb natuurlijk meteen met de Gemeente gebelt en de vriendelijke dame vertelt mij dat het gewoon standaard is dat bij een (ongedefinieerde) handeling het standaard Leges tarief in rekening wordt gebracht. In dit geval 8 euro! Ik heb dus geluk dat ik vorig jaar geen aanslag heb gehad! Op mijn vraag of ik nu voor het telefoongesprek ook een aanslag van 8 euro zou krijgen werd gelachen ... natuurlijk niet want ik vraag nu niet om een bepaalde handeling/toestemming/papier of iets dergelijks. Ik kan nog 5 dagen bezwaar maken. Is er iemand met verstand van zaken die weet of ik enige kans maak en zo ja hoe ik dat dan het best aanpak? Alvast bedankt, Jan @Martians: Wat is de bedoeling van deze quote???
SN@G Geplaatst 4 december 2006 Geplaatst 4 december 2006 Ach, ik denk dat hij nog zoekende is hoe het werkt
Aanbevolen berichten