Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Letterwaarde is zo eenvoudig. Geotools4, kun je zo ophalen en is prima te gebruiken. Kent ook nog romeinse cijfers en decrypten wat wil je nog meer :crybaby:.

Dus maar geen poll :), doe het gewoon met geotools4 :yucky:

Geplaatst
Ook al heb je als legger nog zo duidelijk je best gedaan, soms is het vechter tegen de bierkaai.

Strikvraag: hoeveel is (8/8) (8 gedeeld door 8)? Bij mij is dat 1 (één), maar het aantal mailtje dat ik heb gehad dat men hier een 0 (nul!) voor invulde is niet meer op één hand te tellen..

Och ja, dit soort "fouten" hou je toch. Dat is dan een probleem van of voor de cacher. Als de cacheplaatser maar niet met dezelfde fout in gedachten de som verzint.

Sterker nog, ik ben van mening dat letterwaardes per direct verboden moeten worden. Niemand vind letterwaardes tellen leuk volgens mij. Sterker nog, ik open er wel een poll over. Wordt vervolgd. :beerchug:

Welnee, waarom zou het verboden moeten worden? Niemand vind letterwaardes tellen leuk? Menig kind vind dat leuker als ze met pap en mam gaan cachen dan al het algebra. Menig volwassene misschien ook wel. Niet iedereen ziet een kans om een som met al die haakjes en oogjes weten op te lossen.

Letterwaardes tellen is ook niets anders dan een vertraging leveren richting het goede antwoord. Iedereen (?) kan tellen.

En je kunt van tevoren al inzien op de cachepagina of er o.a. ook letterwaardes geteld moet worden. Als dat dan zo er tegen je borst stuit.... er zijn nog 3100 (min aantal founds) caches over.

Soms is een letterwaarde tellen nodig om van een bepaalde WP de juiste cijfer tevoorschijn te toveren voor een coördinaat.

Ik denk niet dat letterwaardes gepland zijn. Het is soms een noodmiddel om de 6 (voorbeeld) ook werkelijk op de juiste plek te kunnen krijgen.

Letterwaarde is zo eenvoudig. Geotools4, kun je zo ophalen en is prima te gebruiken. Kent ook nog romeinse cijfers en decrypten wat wil je nog meer :thumbup:.

Dan zou het ook handig zijn dat je een linkje zou plaatsen waar Geotools4 te downloaden is.

Geplaatst

Pffff denk ook ff aan mensen die begin 70er jaren, ondanks dat meetkunde en algebra examenvakken waren op de ulo, grootgeworden met de rekenlineaal, calculator was nog niet uitgevonden, ook wel eens willen cachen. Het enige dat digitaal was, waren die horloges met rode ledjes en de enige "computer" die men had was een spelltetjescomputer met maar één spel, tennis. 2 witte lijntjes en 1 wit blokje....

Als ik zo'n cache zou moeten reviewen, zou ik er op staan dat het geen multi maar een mystery wordt.

:thumbup: de nauwelijks te lezen tekst was hier het meest belangrijke :beerchug:

Geplaatst

In een grijs verleden heb ik al eens geprobeerd via het forum eenduidigheid te krijgen voor notaties, omdat ook ik opgeleid ben in een tijd dat een computer nog een onbekend begrip was en we gewoon algebra , meetkunde, goniometrie etc. op school leerden

Wat toen naar voren kwam is:

- vermenigvuldigen => * : A*B.

- doorschrijven : AB3, oftewel de bijbehorende getallen gewoon naast elkaar plaatsen tot 1 getal.

- delen => / : A/B

- machtsverheffen krijg ik hier niet opgeschreven, wel in Word ed. met een klein cijfertje er naast-boven.

Mbt. letterwaardes: A = 1, B=2 en dan is Z toch echt 26 en niet 8. Het is mi. absurd om dan van 8 uit te gaan.

Moet het 8 zijn dan dient de cache-eigenaar te vermelden dat alles tot 1 cijfer herleid dient te worden.

Laten we ons gewoon aan deze - dus al eerder overeen gekomen notaties houden!

Tja, en die meneer van Dalen heb ik nooit geleerd, maar ik heb wel leren rekenen - ook hoofdrekenen - en dat soort regeltjes heb je dan niet meer nodig: intuitie.

Maar jongere mensen hebben niet meer leren rekenen en/of kennen alleen computertaal. En dan wordt het verwarrend.

Geocachen hanteert mi. geen computertaal, maar gewone taal => geen computernotities hanteren , zoals ik in een eerdere bijdrage zag staan aangaande machtsverheffen (SQRT oid ??). Dat is pas wartaal!

Geopatra.

• 3 months later...
Geplaatst (bewerkt)

Ik heb met verbazing dit onderwerp doorgelezen.

Mijn lagere-schooltijd ligt inmiddels 50 jaar achter me, en ik weet zeker dat de volgorde van bewerken die ik daar leerde die is wat hier als de tegenwoordige wordt beschreven, dus optellen/aftrekken enerzijds en vermenigvuldigen/delen anderzijds gelijkwaardig.

En dan lees ik hier dat het niet meer zo moet als 30 of 40 jaar geleden, toen optellen dus wel voor aftrekken zou zijn gegaan.

Was het soms zo dat toen sommige onderwijzers zelfs de meest elementaire rekenregels niet kenden en de kinderen de grootste onzin leerden, door een verkeerde interpretatie van het krakkemikkige Meneer van Dale ezelsbruggetje?

bewerkt door lex
  • 4 weeks later...
Geplaatst
Leuke nieuwe cache. Hoort eigenlijk ook in dit draadje :sweatdrop: .

Een gevaarlijke cache, dunkt me.

Overigens begrijp ik alle ophef rond meneer van Dalen niet zo, maargoed, dat zal wel komen omdat ik niet zo best in wiskunde ben. :thumbup:

Geplaatst

:dribble: Ha, ha, ha...Helemaal geweldig! Kijken of ik mijn partner zo gek kan krijgen om een stukje door te rijden als we in mei een midweekje in Ommen zitten. Prachtig, dit. Heel creatief en goed getimed. Complimenten! Het is dat ik nog geen Geo d'Or mag geven, anders had ik hem er meteen bijgeplakt. :thumbup:

Geplaatst

:dribble: Ha, ha, ha...Helemaal geweldig! Kijken of ik mijn partner zo gek kan krijgen om een stukje door te rijden als we in mei een midweekje in Ommen zitten. Prachtig, dit. Heel creatief en goed getimed. Complimenten! Het is dat ik nog geen Geo d'Or mag geven, anders had ik hem er meteen bijgeplakt. :thumbup:

Er staan alleen een paar vreemde foutjes in de fouten....

bij fout1: Immers: vermenigvuldigen met 1is hetzelfde als delen door 2.

bedoeld wordt hopelijk: Vermenigvuldigen met 0,5 is hetzelfde als delen door 2

bij fout3:

Immers: v4 = 4^1 Dus de wortel van een getal heeft dezelfde uitkomst als dat getal tot de macht 1.

Ik neem aan dat we het hier hebben over de 'normale' vierkantswortel, dan geldt dus v4=4^-2

(van iets als een 1-demachtswortel heb ik nml nog nooit gehoord :ph34r: )

Geplaatst (bewerkt)

Leuke nieuwe cache. Hoort eigenlijk ook in dit draadje :thumbup: .

:lol1: Ha, ha, ha...Helemaal geweldig! Kijken of ik mijn partner zo gek kan krijgen om een stukje door te rijden als we in mei een midweekje in Ommen zitten. Prachtig, dit. Heel creatief en goed getimed. Complimenten! Het is dat ik nog geen Geo d'Or mag geven, anders had ik hem er meteen bijgeplakt. :thumbup:

bij fout3:

Immers: v4 = 4^1 Dus de wortel van een getal heeft dezelfde uitkomst als dat getal tot de macht 1.

Ik neem aan dat we het hier hebben over de 'normale' vierkantswortel, dan geldt dus v4=4^-2

(van iets als een 1-demachtswortel heb ik nml nog nooit gehoord :) )

Er staan helemaal geen fouten in de cache, alleen wordt er een bepaald lettertype gebruikt, dat jij waarschijnlijk niet op je pc hebt staan???

Ik heb het er gewoon goed staan...

bewerkt door malyenki
Geplaatst (bewerkt)

Maar voor de zekerheid heb ik alle 1/2 maar vervangen door 0,5.

Succes met de cache

bewerkt door malyenki
Geplaatst

Leuke nieuwe cache. Hoort eigenlijk ook in dit draadje :thumbup: .

:lol1: Ha, ha, ha...Helemaal geweldig! Kijken of ik mijn partner zo gek kan krijgen om een stukje door te rijden als we in mei een midweekje in Ommen zitten. Prachtig, dit. Heel creatief en goed getimed. Complimenten! Het is dat ik nog geen Geo d'Or mag geven, anders had ik hem er meteen bijgeplakt. :thumbup:

bij fout3:

(van iets als een 1-demachtswortel heb ik nml nog nooit gehoord :) )

Er staan helemaal geen fouten in de cache, alleen wordt er een bepaald lettertype gebruikt, dat jij waarschijnlijk niet op je pc hebt staan???

Ik heb het er gewoon goed staan...

Kijk, en daarom heb ik nou zo de pest aan Word als HTML-editor: Op je eigen PC ziet het er goed uit, maar ow wee als je een andere browser gebruikt, een andere versie van IE, of niet alle lettertypes hebt geinstalleerd die ook de maker erop heeft staan.

Dan krijg je dus tekens die opeens niet meer kloppen (in dit geval eentje uit het font MS Reference 2), terwijl dat in 'echte' HTML best op te lossen is.

Maar bedankt voor de aanpassing, dan is het tenminste voor iedereen leesbaar.

Geplaatst
Kijk, en daarom heb ik nou zo de pest aan Word als HTML-editor: Op je eigen PC ziet het er goed uit, maar ow wee als je een andere browser gebruikt, een andere versie van IE, of niet alle lettertypes hebt geinstalleerd die ook de maker erop heeft staan.

Dan krijg je dus tekens die opeens niet meer kloppen (in dit geval eentje uit het font MS Reference 2), terwijl dat in 'echte' HTML best op te lossen is.

Maar bedankt voor de aanpassing, dan is het tenminste voor iedereen leesbaar.

De mooiste oplossing is deze:

half.gif

De "wortel"-regel wordt dan:

mvd.gif

Als er behoefte is (en dat geldt ook voor andere caches), kan ik voor èlke andere formule ook dergelijke plaatjes maken in verschillende lettertypes. Stuur even een mailtje in dat geval.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...