Spring naar bijdragen
  • 0

Ozieplorer een fijn programma?

Vraag

Geplaatst

Het leek allemaal zo mooi...

Veel enthousiaste geluiden over Oziexplorer. :)

Voorgeschiedenis: vroeger met Trackmaker gewerkt, wat ik snel doorhad en goed ging maar wel moeizaam kaarten kalibreren. En je kunt de kaart niet 'pannen'.

Mapsource, later met TopoNL, ging ook vanzelf, makkelijk te doorgronden, miste eigenlijk niets. :D

Nu geld overgemaakt en oziexplorer gedownload.

Kaarten importeren? Kalibreren? Het wemelt van de knoppen, mogelijkheden, schermpjes die aan en uit floepen en waarvan je de betekenis niet begrijpt. ;)

Dan het forum maar doorspitten. Weinig 'basic' informatie gevonden; wel handleidingen gevonden van de onvolprezen Prof Lupardi en de Bruineberen.

Helaas... het mag allemaal niet baten.

Het wordt er alleen maar ingewikkelder door. :lol1:

Waarom heb ik niet een beeld van de hele wereld, met ergens daarin de gekalibreerde kaart? Moet ik bij het calibreren echt per coordinaat omrekenen van RD naar lat/long? Ik heb Ozi toch op RD gezet? Waarom mag ik alleen een stukje van de ingeladen gescande kaart zien? Dan kan ik niet zien 'waar' die ligt... Waarom geen RD coordinaten in beeld bij die gescande kaart? En zo kan ik doorgaan...

Voorlopig maar weer gewoon Mapsource en eventueel Trackmaker voor gescande kaarten gebruiken.

Iemand soortgelijke ervaringen? En later het licht gezien?!

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ja hoor, fijn programma :lol1: Je moet hem op de kop bekijken.

Alleen zijn eigenaardig gedrag rondom RD grid baart me altijd zorgen, maar voor de rest: prima.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

heerlijk herkenbaar! maar geloof mij: even door de zure appel heenbijten en dan wil je niet meer zonder!

mijn tips:

- ga eerst op zoek naar bestaande kaarten en stap pas later over op kalibreren en andere ingewikkelde zaken.

- moeite met het engels: zorg dat je hem op nederlands zet

en vooral:

blijven volhouden

bewerkt door jojonl
  • 0
Geplaatst (bewerkt)

In Trackmaker (vergelijkbaar toch..) is het zo, dat je elke gescande kaart - als jpeg - kunt importeren en vervolgens dmv 2 punten 'goed leggen' (kalibreren dus). Je hebt dan een venster waarop de hele wereld is te zien (als je uitzoomt) en als je inzoomt Nederland met de gescande kaart.

Als ik de berichten goed begrijp, kun je in Ozi niet zomaar gescande kaarten importeren, maar moeten die al gecalibreerd zijn. :lol1:

Is dat inderdaad zo? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, dat importeren van gescande kaarten (daar is het programma toch voor!) zo ingewikkeld is...

Op zich heb ik gescande kaarten zat maar dat zijn jepgs zonder meer.

Ik blijf volhouden! ;)

bewerkt door Erben
  • 0
Geplaatst

Als je al gescande kaarten hebt kun je ze zonder meer in Ozi verwerken. Je moet hem dan nog wel even callibreren in Ozi voordat hij er mee aan de slag kan.

Zo kun je iedere denkbare afbeelding callibreren. Kaarten, lucht of satelietfoto's desnoods de foto van de Koningin. :lol1:

Je moet natuurlijk wel eerst een coordinaat kennen wat op die kaart staat (en dat maal minimaal 3 keer)

Ga maar eens naar Bestand -> Kaartafbeelding openen en callibreren.

Succes.

(als je het eenmaal door hebt wil je niet meer zonder)

• 0
Geplaatst

Veel enthousiaste geluiden over Oziexplorer. :ph34r:

Voorgeschiedenis: vroeger met Trackmaker gewerkt, wat ik snel doorhad en goed ging maar wel moeizaam kaarten kalibreren. En je kunt de kaart niet 'pannen'.

Mapsource, later met TopoNL, ging ook vanzelf, makkelijk te doorgronden, miste eigenlijk niets. :eek:

Kaarten importeren? Kalibreren? Het wemelt van de knoppen, mogelijkheden, schermpjes die aan en uit floepen en waarvan je de betekenis niet begrijpt. :blush:

Dan het forum maar doorspitten. Weinig 'basic' informatie gevonden; wel handleidingen gevonden van de onvolprezen Prof Lupardi en de Bruineberen.

Het wordt er alleen maar ingewikkelder door. :P

Waarom heb ik niet een beeld van de hele wereld, met ergens daarin de gekalibreerde kaart? Moet ik bij het calibreren echt per coordinaat omrekenen van RD naar lat/long? Ik heb Ozi toch op RD gezet? Waarom mag ik alleen een stukje van de ingeladen gescande kaart zien? Dan kan ik niet zien 'waar' die ligt... Waarom geen RD coordinaten in beeld bij die gescande kaart? En zo kan ik doorgaan...

Voorlopig maar weer gewoon Mapsource en eventueel Trackmaker voor gescande kaarten gebruiken.

In trackmaker kan je m.i. wel pannen. Nml. met de rechtermuisknop ingedrukt.

• 0
Geplaatst

Ik ben geregistreerd gebruiker van Oziexplorer maar gebruik het bijna nooit omdat voor mijn doeleinden GARTRIP veel handiger is in het gebruik en op mijn trage machine stukken sneller werkt.

Zeker met de nieuwste mogelijkheid om in zowel graden als gon met afwijkende 0-meridiaan oorsprongen zoals bijv. Ferro, Parijs of Westertoren te werken is het een fantastisch programma wat meer bekendheid verdient.

Kees B)

• 0
Geplaatst

Veel enthousiaste geluiden over Oziexplorer. :blush:

Mapsource, later met TopoNL, ging ook vanzelf, makkelijk te doorgronden, miste eigenlijk niets. :)

Kaarten importeren? Kalibreren? Het wemelt van de knoppen, mogelijkheden, schermpjes die aan en uit floepen en waarvan je de betekenis niet begrijpt. :eek:

Het wordt er alleen maar ingewikkelder door. :thumbup:

Dankzij de hulp van de prof ben ik er uit gekomen.

Ik zal niet zeggen dat ik het licht gezien heb.........maar toch blij met het prgr.

• 0
Geplaatst

nou ben aant klooie geweest... een stafkaart kunnen kalibreren.. maar verder kom ik ook niet :/

als ik de kaart bewaar en probeer in OziCE te openen geef hij een fout :yes:

wor helemaal gek :crybaby:

• 0
Geplaatst

Ozi Ce maakt gebruik van ozf2 files. Oziexplorer op je pc kan overweg met meerdere extensies.

Er is een progje om de extensies om te zetten naar ozf2, te weten img2ozf

Deze is te downloaden op de ozisite.

Succes!

• 0
Geplaatst

Heb een gelijkwaardig gevoel bij OziExplorer. Ook mijn programma is het niet.

De interface is zo ouderwets dat ik het gevoel heb een oude KPN-telefooncentrale te programmeren.

Het zou allemaal wel wat vriendelijker mogen. Misschien iets Ribbon-achtigs a la Office2007?

Probeer anders CompeGPS eens. Ongeveer hetzelfde, kan een hoop Ozi-achtige dingen, en nog wat meer.

OziCE doet het echter weer prima, alleen duurt het converteren van kaarten soms wel erg lang.

• 0
Geplaatst
Probeer anders CompeGPS eens. Ongeveer hetzelfde, kan een hoop Ozi-achtige dingen, en nog wat meer.

idd heel leuk programma'tje dat compegps.. 3 jaar geleden demo gehad op mn laptop.

vergt veel kracht van de laptop... dat wel :beerchug:

alleen vind het beetje duur... moet dan CompeGPS Land en voor op de PDA aanschaffen..

• 0
Geplaatst

Ik Ben overgestapt op TTQV. Werkt net even wat sneller en prettiger dan Ozi, bovendien biedt het meer mogelijkheden waar ik gebruik van maak...

• 0
Geplaatst

Ben ook nog niet zo heel lang bezig met geocaching (alles relatief) maar wel fanatiek :no:

Tot dusver me goed kunnen behelpen met Mapsource en wat kaarten zoals TopoNL.

Daarnaast gebruik ik deze site GPScoordinaten.nl om te zien waar bepaalde dingen zich bevinden op deze aard bol.

Voor een aantal andere zaken, zoals projectie, conversies e.d. gebruik ik een free-ware programma t.w. GeoCalc.

Hiermee kom ik aardig uit de voeten.

Maar misschien mis ik extra functionaliteit van OziExplorer die het Geocaching leven kan veraangenamen maar waarvan ik het nut/bestaan nog niet weet.

Ben wel nieuwsgierig wat dat dan is. :)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...