Spring naar bijdragen

GPS / Vogelnestje terugvinden kan een probleem wor


Peetee

Aanbevolen berichten

Vanmiddag las ik dit stukje in Trouw. Onze hobby op losse schroeven?

 

De enige GPS-gebruikers die mogelijk last kunnen hebben van een oorlog zijn sportievelingen en natuurvorsers die met een draagbaar ontvangertje de gebaande paden verlaten. Dat ene vogelnestje terugvinden in het bos, kan een probleem worden als de GPS er honderd meter naast zit. Wie een schat begraven heeft op de hei, kan ook een probleem krijgen.

 

't Zal toch wel wat meevallen? Kan me niet voorstellen dat ze hier het signaal gaan verstoren. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

't Zal toch wel wat meevallen? Kan me niet voorstellen dat ze hier het signaal gaan verstoren.

Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Wel heb ik verhalen opgevangen dat de baan van enkele satellieten zou worden aangepast om de dekking boven Irak te verbeteren. Mogelijk zou als een gevolg daarvan de nauwkeurigheid hier terugvallen. Ik heb echter geen idee in hoeverre dit in de categorie 'broodje aap' valt...

 

Zenz :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volledig broodje AAP. Iedere keer als er een nieuwe oorlog komt staan de GPS-newsgroups ook bol van de vragen over 'Gaan ze de GPS weer - zoals vroeger met de zgn. SA - weer onnauwkeurig voor ons maken?' Het verhaal van Frans Dijkstra

geeft goed de hoofdlijnen weer.

De USA militairen hebben gezegd dat ze niks aan de GPS zullen doen. Dit naar aanleiding van zorgen van firma's, reddingdiensten, brandweer enz.

Ook dit keer weer zijn er verhalen over burgerlijke GPS-en die door militairen worden aangeschaft

De centrale vraag is: is afschakelen voor de vijand nadelig en voor mij voordelig? En het ziet ernaar uit dat in het komende geval de balans ligt bij "houden zo". Als er noodzaak blijkt kan regionaal gestoord worden vanuit vliegtuigen. Er is geen noodzaak de hele zaak wereldwijd 'af te zetten'.

Ik mag er hier even wijzen op een geval dat in de USA opdook. Her en der was geen GPS ontvangst mogelijk. Gebieden van een paar vierkante kilometers werden getroffen. Het was dat één zo'n gebied een haven was voor veel dure pleziervaartuigen van kapitalisten. Dus ging het balletje rollen en na veel gezoek was het gevonden: een bepaald merk antenneversterker voor TV-ontvangst pleurde onbedoeld geknars op de GPS frequentie de antenne uit. En het vermogen van zo'n versterkertje is miniem. Dus 'ter plekke storen' is een mogelijke optie. Iedereen kan het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, het verhaal komt er alleen maar op neer dat, in het ergste geval, de amerikaanse regering (defensie) simpelweg de knop om kan draaien zonder dat ze verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de concequenties. Het is namelijk nog steeds 'hun' systeem. Voordat het zover komt moet er nog heel wat gebeuren. Maar dat dit kon wisten we natuurlijk al veel langer. Het signaal kan in plaats van helemaal weg, ook eenvoudig wat minder nauwkeurig worden gemaakt. Ik denk dat de gemiddelde GPS-er er niets van merkt, of hij moet net met nauwkeurigheids metingen bezig zijn.

Dus geen broodje aap, want het kan zo maar eens gebeuren, maar vooralsnog denk ik dat de beheerders van het systeem zich wel twee maal zullen bedenken voordat ze resoluut de knop omdraaien.

 

'Peetee': Ik wordt getriggered door jouw 'hier'. Ik weet trouwens niet of de nauwkeurigheid van het uitgezonden signaal afhankelijk is van de positie van de GPS....Op zich moet dat natuurlijk kunnen, dus alle satellieten die Irak bestrijken kunnen dan afwijkende nauwkeurigheid gaan vertonen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Peetee': Ik wordt getriggered door jouw 'hier'. Ik weet trouwens niet of de nauwkeurigheid van het uitgezonden signaal afhankelijk is van de positie van de GPS....

Hou me te goede, want ik ben geen deskundige... :lol:

 

Maar ik heb me inderdaad laten vertellen dat S/A, Selective Availability dus, kan betekenen dat men het signaal in een bepaald gebied gaat verstoren, bv. in oorlogsgebied. Daarbij zou men deze verstoring dan voor eigen gebruik weer kunnen neutraliseren, zodat alleen de vijand er last van heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ook dat het allemaal wel meevalt. Ik bedoel, als Irak of Afganistan of wie dan ook, echt een aanslag wil plegen op Amerika of zo, dan zullen ze dit toch wel doen, met of zonder GPS-signalen. Op 11 september zijn er tenslotte ook twee vliegtuigen in het WTC gevlogen, wie had dat gedacht?

Bovendien zijn er wereldwijd toch bepaalde 'diensten' die deels of geheel afhankelijk zijn geworden van het GPS systeem. Reddingswerkers bijvoorbeeld.

Volgens mij is het, zoals het altijd gaat met de media, een storm in een glas water.

 

Groetjes Dieckske!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat het dan geen broodje Aap zijn - want het is inderdaad mogelijk dat op elk moment het GPS gebeuren wordt afgezet, net zoals ik ieder moment onder vallend puin bedolven kan worden - maar meer de spreekwoordelijke (desert)storm in een glas water.

Die vroegere S/A berustte op het principe dat ze de klokken van de satellieten een beetje ontregelden. (Momenteel hebben ze capaciteit om de klok van alle satellieten in ieder geval iedere 12 uur heel precies bij te stellen. maar dit zijdelings) In die S/A zat een automatische cyclustijd van 10 minuten ingebakken. Vandaar dat je met een radioontvanger en een DGPS systeem in vroegere jaren met S/A toch de hedendaagse nauwkeurigheid kon bereiken. De meeste GPS handhelds hebben uit die tijd nog de 'DGPS possibility' overgehouden.

De clou is wel dat het niet lukt om wanneer satellieten boven een bepaald vijandelijk gebied zichtbaar zijn dan hun klokken te ontregelen en als het 'vijandige blikveld' verlaten wordt weer die klok op 'normal' te zetten. Buiten het feit dat een satelliet die bij ons zichtbaar is ook over 1/3 van de aardbol zichtbaar is. Stel je maar voor: de aardbol (straal 3400 km) en dan op 25.000 kilometer een satelliet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.

Het Trouw-artikel is weer een typisch geval van de klok horen luiden zonder te weten waar de klepel

hangt. Kortom, puur Hollandse journalistiek: geen research, want dat kost tijd en moeite. Met wat onbegrip en een vleugje speculatie komt het stukje nog net voor de deadline klaar!

 

Tot 1 mei 2000 zonden de GPS-satellieten het SA (Selective Availability) stoorsignaal uit, waardoor de nauwkeurigheid van GPS-ontvangers zonder speciale decoder ongeveer 100 meter was. Sindsdien is SA vervangen door SD (Selective Denieability). De Amerikanen kunnen het GPS-signaal nu in bepaalde gebieden storen terwijl de rest van de wereld vrolijk door kan navigeren. Ik sluit niet uit dat het navigatiesysteem in de vluchtwagen van Saddam binnenkort niet geheel correct meer zal werken. De GPS aan boord van de invliegende kruisraketten zal echter feilloos functioneren.

 

De kans dat het HELE GPS-systeem binnenkort weer wordt gestoord is bijzonder klein. En als dit gebeurt, dan zeker niet zonder waarschuwing vooraf. Standaard-GPS (dus zonder decoder) zit inmiddels in ontelbare voertuigen (ook vliegtuigen, boten, ambulances, brandweerwagens) en zonder meer storen/uitschakelen zou wel heel erg bot zijn. Maar ja, met George W weet je maar nooit ...

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 jaar terug is tijdens de golfoorlog SA zelfs tijdelijk uitgezet.

Dat was omdat er te weinig militaire aperaten beschikbaar waren om de SA te compenseren.

Uitrusting zal nu wel op een hoger niveau liggen en vermoedelijk hebben de Irakies nu ook een paar Garmin's en Magellhan's tot hun beschikking. Mogelijk dat de VS er nu wel heil in zien om tijdelijk de beschikbaarheid/nauwkeurigheid te storen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Leeuwarder Courant dd. 19-03-2003:

 

Oorlog bedreigt navigatiesystemen in auto's

 

Van onze correspondent Wierd Duk

Wereldwijd dreigen automobilisten de dupe te worden van een oorlog in Irak. De Duitse automobielclub AvD waarschuwde er gisteren voor dat in het geval van een aanval op Saddam Hoessein in Duitsland honderdduizenden navigatiesystemen in de war kunnen raken. „ Dit geldt natuurlijk ook voor auto’s in Nederland en elders”, aldus AvD-  woordvoerder Jochen Hövekenmeier. In ons land lieten de ANWB, het ministerie van verkeer en waterstaat en de EVO, de belangenorganisatie van verladers en vervoerders, weten zich nu nog geen zorgen te maken. Volgens de ANWB gaat het hooguit om een kleine groep gebruikers die problemen zou kunnen ondervinden. Met name bezitters van goedkopere types navigatiesystemen en van systemen die overwegend of uitsluitend via het Amerikaanse satellietnavigatiesysteem GPS ( Global Positioning System) functioneren lopen gevaar de weg kwijt te raken. „ George Bush zal zeker opdracht geven het GPS- signaal weer te coderen”, weet Hövekenmeier.

 

„ Saddam of terreurorganisaties kunnen immers ook van GPS gebruik maken om hun raketten te richten. Dat zal Washington nooit toestaan.” In 2000 werd het GPS- signaal, dat vooral voor militaire doeleinden werd gebruikt, door de toenmalige Amerikaanse president Bill Clinton vrijgegeven voor commercieel gebruik. In Duitsland maken twee miljoen automobilisten gebruik van het systeem. Dertig tot veertig procent van hen kan in de problemen raken wanneer de Amerikanen besluiten om GPS opnieuw te coderen. „ Automobilisten weten misschien wel eerder wanneer de oorlog is uitgebroken dan de bondskanselier”, grapt Hövekenmeier. De nieuwste generaties navigatiesystemen zijn minder afhankelijk van het satellietsignaal en zullen geen gebreken vertonen. Ook de oudste systemen zullen het waarschijnlijk gewoon blijven doen omdat die werden gemaakt toen GPS nog was gecodeerd was. Zij zijn berekend op een gebrekkig signaal. De meeste storingen zullen voorkomen bij de tussengeneratie en bij draagbare systemen, zo denkt de AvD- woordvoerder.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat hebben ze in Friesland toch een gevoel voor humor!

 

Het begint al met de naam van die 'journalist' die mij nattigheid doet voelen: Wierd Duk ofwel op zijn Engels 'Weird Duck' : gekke, dwaze eend (zoals de stripeend Daffy Duck b.v.)

Ook is er een Engels gezegde over dat soort eenden (zoals wij hebben over vogels in de hand en in de lucht).

Maar het is nog geen 1 april!

Dus wordt hier een journalistieke 'canard' geschoten. (miskleun)

:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste allemaal,

 

Het zal allemaal wel loslopen, ik denk niet dat wij er veel last van zullen krijgen of er zou zoals een aantal beweren een algehele verandering doorgezet moeten worden. Ik denk dat Amerika wel in staat is om een bepaalde gebied uit te schakelen of onnauwkeurig te maken. Maar daar hoeven wij dan geen last van te hebben lijkt me. En anders zullen we de game even niet kunnen spelen en moeten we afwachten hoe het daar af gaat lopen.

Maar zoals ik al zei het zal wel loslopen met de problemen hier. De kranten blaten maar wat en kunnen beter op Texel gaan staan want als die één woord zien trekken ze al een conclusie en zijn ze van mening dat wij dat moeten weten.

Ik mag uit ervaring spreken dat kranten vaak alleen maar schrijven voor de sensatie en als bladvulling dit is dan ook de reden dat als ik de krant lees dit met een andere "bril"doe. Je moet tussen de regels doorlezen en dan merk je snel genoeg wat wel en niet informatief en of waar is.

 

Corvus

 

p.s. Het nieuws van vandaag is morgen al weer voorbij :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...