Spring naar bijdragen

storing GPS door fiets


herriemans

Aanbevolen berichten

We hebben al een aantal keer gemerkt dat het pijlje van m'n GPS (Garmin etrex vista) afwijkt als ik 'm op m'n fiets zet. Dit is al snel een afwijking van 90 graden. Eerst dacht ik dat dat kwam omdat ie niet horizontaal zat. Dat vandaag dus opgelost maar geen resultaat, nog steeds een afwijking. Toen bleek dus dat m'n stuur het pijltje op de een of andere manier stoort. Als ik de GPS in de buurt van het stuur houd, geeft ie al een afwijking.

 

Wie heeft hier ook last van en wat is er aan te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Grappig (erg lastig dus :lol: ) dat jij dat met je fietsstuur hebt. Wij ondervinden ook last van een (waarschijnlijk) elektrische of magnetisch storing in de auto. Wanneer de GPS in de houder op het dashboard zit en je zet je ventilator (vanaf stand 2) aan dan geeft de pijl ook een geringe afwijking (nee, hij wordt niet uit koers geblazen :thumbup: ). Misschien dat de apparaten toch storingsgevoelig zijn voor metaal of elektrische stroompjes? Heb je al een stuk rubber of plastic tussen het stuur en de GPS gehouden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben al een aantal keer gemerkt dat het pijlje van m'n GPS (Garmin etrex vista) afwijkt als ik 'm op m'n fiets zet. Dit is al snel een afwijking van 90 graden. Eerst dacht ik dat dat kwam omdat ie niet horizontaal zat. Dat vandaag dus opgelost maar geen resultaat, nog steeds een afwijking. Toen bleek dus dat m'n stuur het pijltje op de een of andere manier stoort. Als ik de GPS in de buurt van het stuur houd, geeft ie al een afwijking.

 

Wie heeft hier ook last van en wat is er aan te doen?

 

De vista heeft een ingebouwd (magnetisch) compas die werkt beneden een instelbare snelheid.

Er zijn drie oplossingen:

- Aluminium fiets gebruiken :-)

- Geen gebruik maken van magnetisch compas, door de minum snelheid hoog genoeg in te stellen.

- Het compas calibreren nadat deze op de fiets is aangebracht door met de fiets 2 rondjes te rijden. (Geen grap werkt echt!).

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben al een aantal keer gemerkt dat het pijlje van m'n GPS (Garmin etrex vista) afwijkt als ik 'm op m'n fiets zet. Dit is al snel een afwijking van 90 graden. Eerst dacht ik dat dat kwam omdat ie niet horizontaal zat. Dat vandaag dus opgelost maar geen resultaat, nog steeds een afwijking. Toen bleek dus dat m'n stuur het pijltje op de een of andere manier stoort. Als ik de GPS in de buurt van het stuur houd, geeft ie al een afwijking.

 

Wie heeft hier ook last van en wat is er aan te doen?

 

Oplossing is inderdaad om het kompas boven een bepaald aantal kilometers snelheid (bv. boven de 10 km) uit te schakelen. De Vista is zo in te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Vista heeft een magnetisch compas. Het metaal van de fiets zorgt ervoor dat het kompas een afwijking geeft. Een rondje fietsen tijdens de calibratie zou inderdaad moeten werken, maar de methode die ik gebruik is de fiets oppakken en horizontaal houdend rondjes draaien om mijn as totdat de calibratie voltooid is. Dit levert vaak verbaasde blikken op ;-) Maar het kompas werkt dan perfect en daar gaat het om!

Het zou fijn zijn als je twee calibraties zou kunnen opslaan, want als je in de buurt van een cache bent en je de GPS van de fiets haalt, moet je het kompas weer calibreren... en vise versa...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben al honderen km's gefiets met onze Batavus icm Garmin Gps 60. En geen enkel probleem (wij fietsen dan wel door :dribble:)

Dat is appels met peren vergelijken. De GPS60 bezit immers geen compas. Als Herriemans op zijn Vista de compasfunctie uitzet is zijn probleem waarschijnlijk ook over. Maar dan is hij wel zijn Compas kwijt :thumbup:

 

Als Herriemans de compas niet wil uitschakelen dan is de optie van Roode Lantaarn of van PeeTee een van de oplossingen. Natuurlijk ook die van MB1, maar... om nu iedere keer die fiets op te gaan tillen en er net zo lang mee in het rond te draaien totdat de compas weer gecalibreerd is...... is denk ik niet aan mij besteed. maar (offtopic) ach, hoeveel jaar is het al geleden dat ik gefietst heb? Toen bestond Geocaching volgens mij nog niet eens :thumbup:

Ik heb al 10 jaar een nieuwe fiets die zijn eerste onderhoudsbeurt nog moet hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben al een aantal keer gemerkt dat het pijlje van m'n GPS (Garmin etrex vista) afwijkt als ik 'm op m'n fiets zet. Dit is al snel een afwijking van 90 graden. Eerst dacht ik dat dat kwam omdat ie niet horizontaal zat. Dat vandaag dus opgelost maar geen resultaat, nog steeds een afwijking. Toen bleek dus dat m'n stuur het pijltje op de een of andere manier stoort. Als ik de GPS in de buurt van het stuur houd, geeft ie al een afwijking.

 

Wie heeft hier ook last van en wat is er aan te doen?

 

Ook een draadloze fietscomputer wil de GPSr nog wel eens storen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor alle tips. Ik ga eens het een en ander uitproberen. Maar fiets optillen en rondjes draaien wordt met een peuter achterop toch erg lastig :thumbup:

Een fietscomputer heb ik er niet op zitten, dus daar kan het niet aan liggen. En het magnetisch compas uitschakelen boven een bepaalde snelheid hebben we gisteren tijdens het fietsen al geprobeerd, dat werkt wel maar als je dan stilstaat en net een nieuwe coordinaat hebt ingevoerd heb je weer een probleem om de nieuwe richting te bepalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag ik hier de vraag dan ook stellen voor het ventilator probleem?

Tuurlijk.

 

Een andere positie zoeken voor de GPS houder.

Bijv. In de linkeronderhoek van het raam.

Goed af te lezen en (althans bij mij) vanaf het stuur te bedienen.

hoezo handsfree. :beerchug:

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...