Spring naar bijdragen

GSAK en Get Mail


de Roode Lantaarn

Aanbevolen berichten

  • 6 months later...
ReizenReizen

Even een nieuwe vraag.

 

Ik gebruik Getmail en dat gaat goed, behalve dat het wat minder efficient gaat dan ik graag wil.

 

Ik heb tien queries waaarvan er vijf op maandag en vijf op dinsdag komen. Als ze opgehaald zijn zet ie ze netjes in de goede directory om te bewaren, maar bij het updaten van GSAK bestan pakt ie alles wat er in een tijdelijke (temp) directery van GSAK gezet is. Als ik die directory niet leeg maak, laadt ie na vijf week 50 files in.

 

Ik wil alleen ingelezen hebben/de update hebben van de vijf opgehaalde files van die dag. Hoe regel ik dat?

 

Vast dank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is simpel te verwezenlijken.

Als je namelijk ook kijkt in de temp map van GSAK dan zie je na vijf weken 5 maal het zelfde bestand met een oplopend volgnummmer.

Het hoogste is de nieuwste.

Je zult voor een goede werking toch eerst alle opgeslagen .gpx files in deze map moeten verwijderen.

 

Daarna start je GetMail op en zet je een vinkje bij:

If Attachment exist: Overwrite (staat nu nog op Rename by adding number)

Daarna zul je in het vervolg met 10 PQ's maximaal 10 gewone .gpx files hebben (plus een aantal met childwaypoits)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij werkte Getmail de laatste tijd vaker niet dan wel: hij maakt wel contact met mijn Gmail-account maar haalt vervolgens niks binnen :) . Daarom ben ik maar overgestapt op handmatig saven en dan folder inlezen.

Bekend probleem ;) De technische details ben ik niet zo van op de hoogte, maar je kan schijnbaar maar een beperkt aantal mailtjes in de wachtrij (?) hebben staan. Ik haal de gmail ook altijd met outlook binnen en toen we vorig jaar van vakantie thuiskwamen kreeg ik veel minder berichten binnen dan er zouden moeten zijn. Bij een tweede keer binnenhalen kwam de rest pas. Ik kon toen ook geen pocketqueries binnenhalen met GSAK omdat die ze gewoon niet zag door de andere berichten. Gewoon een keer alle mailtjes ophalen en het werkt weer prima :thumbup: Misschien zijn er ook andere oplossingen, maar daar heb ik niet echt naar gezocht. Het lukte immers weer :P

bewerkt door KarelKraak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maanden terug heb ik ook eens een probleem met het binnenhalen van PQ's gehad.

De queries stonden keurig in mijn Inbox, maar GSAK zag ze niet.

Als ik me goed herinner, was het een kwestie van een intern Gmail-tellertje resetten.

 

Probeer het volgende eens:

- ga in Gmail naar je instellingen, tabblad 'Doorsturen en POP'

- kies 'Enable POP for all mail'

- Save Changes

 

Voer daarna Getmail uit in GSAK.

 

Tenslotte in de instellingen van Gmail de POP-voorkeur veranderen in 'Enable POP only for mails that arrive from now on'.

 

Daarmee zou het probleem weleens verholpen kunnen zijn.

 

Zie ook http://gsak.net/board/index.php?showtopic=1144&hl=gmail

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan de queries ook automatisch laten verwijderen nadat ze ingelezen zijn.

Dat was het probleem ook niet bij de trije zusters. In de G-mail box werden ze ook keurig verwijderd na het downloaden van GetMail.

Het probleem was dat de temp folder van GSAK langzaam dicht begon te slibben met .gpx files.

Van heel oud tot heel nieuw, zoals beschreven in mijn reply.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga een andere tip uit dat draadje uitproberen: een aparte Gmail-account voor alleen de gpxjes.

Want blijkbaar werkt Getmail niet meer goed als er heel veel oude berichtjes in je account staan.

 

@RL: Misschien moet je instellen dat oudere zipfiles met hetzelfde naam overschreven moeten worden? Anders krijgen ze een volgnummer en loopt de folder idd vol. Dat is de "If Attachment exists"-optie in het Getmail-scherm.

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan de queries ook automatisch laten verwijderen nadat ze ingelezen zijn.

Dat was het probleem ook niet bij de trije zusters. In de G-mail box werden ze ook keurig verwijderd na het downloaden van GetMail.

Het probleem was dat de temp folder van GSAK langzaam dicht begon te slibben met .gpx files.

Van heel oud tot heel nieuw, zoals beschreven in mijn reply.

Hoezo dat was het probleem niet? Er waren te veel PQ's. Laten deleten is daar een prima oplossing voor. Want of je ze nou laat verwijderen of laat overschrijven, het resulaat is vrijwel hetzelfde: de PQ's van een week geleden heb je niet meer op je HD staan.

En of de PQ's van de mailserver worden verwijderd is ook een kwestie van instellingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@RL: Misschien moet je instellen dat oudere zipfiles met hetzelfde naam overschreven moeten worden? Anders krijgen ze een volgnummer en loopt de folder idd vol. Dat is de "If Attachment exists"-optie in het Getmail-scherm.

Dat schreef ik dus ook in bericht 24. :D

 

Hoezo dat was het probleem niet? Er waren te veel PQ's. Laten deleten is daar een prima oplossing voor. Want of je ze nou laat verwijderen of laat overschrijven, het resulaat is vrijwel hetzelfde: de PQ's van een week geleden heb je niet meer op je HD staan.

En of de PQ's van de mailserver worden verwijderd is ook een kwestie van instellingen.

Laat me het dan even duidelijk maken.

 

Het probleem was dat de temp map van de trije zusters dus steeds voller werd doordat de .gpx files steeds een volgnummer kregen. 5 weken 1 PQ draaien en met GSAK binnenhalen gaf dus 5 .gpx files met een oplopend volgnummer.

 

Het mailtje wordt inderdaad automatisch gedelete op Gmail (nadat je dat ingesteld hebt.)

 

Het deleten van de .gpx op je HD zal je handmatig moeten doen in de temp folder van GSAK.

GSAK doet dat gelukkig niet automatisch zodat je ze evt ook nog voor andere software kan gebruiken nadat je de database hebt geupdate.

GSAK kun je dus wel instellen om de oude .gpx met dezelfde naam te laten overschrijven.

Dus toch een wezenlijk verschil met deleten.

Niemand maar dan ook werkelijk niemand heeft een PQ op zijn HD staan. Wat moet daar de extensie dan van zijn. .pq?

GSAK haalt een .zip op van Gmail en pakt deze zelf intern uit en plaatst dan een .gpx in de temp/zip map van GSAK.

bewerkt door de Roode Lantaarn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat me het dan even duidelijk maken.

 

Het probleem was dat de temp map van de trije zusters dus steeds voller werd doordat de .gpx files steeds een volgnummer kregen. 5 weken 1 PQ draaien en met GSAK binnenhalen gaf dus 5 .gpx files met een oplopend volgnummer.

 

Het mailtje wordt inderdaad automatisch gedelete op Gmail (nadat je dat ingesteld hebt.)

 

Het deleten van de .gpx op je HD zal je handmatig moeten doen in de temp folder van GSAK.

GSAK doet dat gelukkig niet automatisch zodat je ze evt ook nog voor andere software kan gebruiken nadat je de database hebt geupdate.

GSAK kun je dus wel instellen om de oude .gpx met dezelfde naam te laten overschrijven.

Dus toch een wezenlijk verschil met deleten.

Niemand maar dan ook werkelijk niemand heeft een PQ op zijn HD staan. Wat moet daar de extensie dan van zijn. .pq?

GSAK haalt een .zip op van Gmail en pakt deze zelf intern uit en plaatst dan een .gpx in de temp/zip map van GSAK.

Het is maar net hoe je het beestje noemt. Een pocket querie is bij net zo goed de gpx die je krijgt toegestuurd. En die staan hier toch echt netjes gezipt op de netwerkschijf.

GSAK zet de de bestandjes die met getmail worden binnengehaald in de directory die je zelf aangeeft. Waarschijnlijk de temp in de GSAK directory als je niets verandert. Of die bestandjes na gebruik verwijderd worden, kan je (net als vrijwel alles in GSAK) zelf instellen (zie plaatje).

gsak_load.gif

En als je directory volloopt, is automatisch laten deleten een even goede oplossing als laten overschrijven Zeker als je de gpx bestandjes verder nergens voor gebruikt. En waarom zou je eigenlijk? GSAK poept ze zo weer uit.

bewerkt door KarelKraak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenstaande optie werkt inderdaad als je zelf semi-handmatig de .gpx inlaad via File->Load GPX/LOC file.

Bovendien kan dit dan werken vanuit iedere denkbare directory behalve ...GSAK/Temp/zip.

Deze folder is gereserveerd voor intern gebruik. :thumbup:

Dat zal misschien ook de reden zijn dat het via GetMAil ook niet gedelete wordt.

Ik zal ze eens verhuizen naar een andere map en dan proberen we het nog eens met GetMail.

 

EDIT:

Na alles nog eens bestudeerd te hebben kom ik tot het volgende.

In het GetMail pop-up venster geef je aan waar de bijlages (attachments) moeten worden weggeschreven.

In de directory worden inderdaad de .zip files die van G-mail komen neer gezet.

Na de bewerking worden deze ook automatisch gedelete (de directory is helemaal leeg)

Nadat deze zijn uitgepakt door GSAK worden de .gpx files standaard in ...GSAK/temp/zip geplaatst.

Na de bewerking blijven deze in de directory staan en worden (en kunnen) niet door GSAK worden gedelete.

Dit kan wel handmatig gebeuren via een Verkennerscherm.

 

Blijft dus het probleem bestaan dat als je in het verleden 10 PQ's had draaien er minimaal 10 .gpx files achter blijven.

Ga je nu via GetMail 1 PQ binnenhalen zal er dus ook een 11-de .gpx file worden toegevoegd aan de temp/zip directory.

Als dit is gebeurt gaat GSAK de database updaten met 11 .gpx files.

In plaats van die ene nieuwe gaat hij dus ook 10 oude .gpx files opnieuw inlezen.

Dat is dus inefficiënt (tijdrovend) en moet beter kunnen.

bewerkt door de Roode Lantaarn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...