Spring naar bijdragen

Installatie Topo NL


Geopatra

Aanbevolen berichten

Je hebt Img2GPS helemaal niet nodig: Met dat Transp_2A.exe programma'tje worden kaarten in een directory allemaal transparant gemaakt. Daarna kan je via mapsource de kaarten op de gewone manier naar de GPS sturen. Werkt als de Brandweer! (tenminste: bij mijn Vista)

 

 

Hallo Allemaal,

 

Erg bedankt allemaal voor jullie reply.

Echter het "...via mapsource gewoon naar de GPS sturen"... lukt mij niet.

Ongetwijfeld 'mis' ik iets in het gebruik van het pakket MapSource. Zowel TOPO Nederland als CN8 bevatten bestanden met extentie *.img (inclusief basemap.img en mdrmap.img bij TOPO Nederland, en cneuro8.img en cneuro8_mdr.img bij CN8).

Het enige uploaden via MapSource naar mijn GPS ('send to GPS') betreft of 'CityNavigator Europe 8', 'TOPO Nederland', No Map en Trip & Waypoint manager v2. Andere opties heb ik niet (?)

Via 'File' --> 'open' zijn alleen de extenties toegestaan; *.gdb, *.gpx, *.loc, all files en *.mps

 

Ik denk dat ik iets meer toelichting nodig heb m.b.t. het gebruik van MapSource

M.b.t. de 25 charactercode; nee, ik heb gewoon een 8 charactercode gekregen bij CN8 die ik moest invoeren. Die keuze werd ook gegeven bij het installeren ("Do you have a 25-character unlocke code?"); 25 character code or 8 character code. Voor mij was het dus optie "No, I need to get a 25-character unlock code". Echter waar is de code neergezet?????

Ook hier zal ik ongewtwijfeld weer iets 'missen'.

Ik heb wel een de optie "backup my unlock code to a file" gebruikt en vindt dan ook de file 'backup.unl'. Hier inkijken geeft een code weer die langer is dan 25, nl. 26.

 

Voor mij is het op dit moment even niet helemaal duidelijk hoe het een en ander functioneert als het gaat om meerdere kaarten (CN8 en TOPO Nederland) tegelijk in te laden.

 

Een andere optie die ik heb geprobeerd is om binnen CN8 een kaart selectie te maken via de optie 'Map Tool' en deze te saven (wordt dus <snaam>.gdb).

hetzelfde heb ik gedaan met TOTO Nederland (wordt dan weer <naam>.gdb).

Maar hoe krijg ik dan deze beide files ge-upload naar mijn GPS?

 

Een lang verhaal.....

 

M.vr.gr.,

 

rwvdknoop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je hebt Img2GPS helemaal niet nodig: Met dat Transp_2A.exe programma'tje worden kaarten in een directory allemaal transparant gemaakt. Daarna kan je via mapsource de kaarten op de gewone manier naar de GPS sturen. Werkt als de Brandweer! (tenminste: bij mijn Vista)

 

 

Hallo Allemaal,

 

Erg bedankt allemaal voor jullie reply.

Echter het "...via mapsource gewoon naar de GPS sturen"... lukt mij niet.

Ongetwijfeld 'mis' ik iets in het gebruik van het pakket MapSource. Zowel TOPO Nederland als CN8 bevatten bestanden met extentie *.img (inclusief basemap.img en mdrmap.img bij TOPO Nederland, en cneuro8.img en cneuro8_mdr.img bij CN8).

Het enige uploaden via MapSource naar mijn GPS ('send to GPS') betreft of 'CityNavigator Europe 8', 'TOPO Nederland', No Map en Trip & Waypoint manager v2. Andere opties heb ik niet (?)

Via 'File' --> 'open' zijn alleen de extenties toegestaan; *.gdb, *.gpx, *.loc, all files en *.mps

 

Ik denk dat ik iets meer toelichting nodig heb m.b.t. het gebruik van MapSource

M.b.t. de 25 charactercode; nee, ik heb gewoon een 8 charactercode gekregen bij CN8 die ik moest invoeren. Die keuze werd ook gegeven bij het installeren ("Do you have a 25-character unlocke code?"); 25 character code or 8 character code. Voor mij was het dus optie "No, I need to get a 25-character unlock code". Echter waar is de code neergezet?????

Ook hier zal ik ongewtwijfeld weer iets 'missen'.

Ik heb wel een de optie "backup my unlock code to a file" gebruikt en vindt dan ook de file 'backup.unl'. Hier inkijken geeft een code weer die langer is dan 25, nl. 26.

 

Voor mij is het op dit moment even niet helemaal duidelijk hoe het een en ander functioneert als het gaat om meerdere kaarten (CN8 en TOPO Nederland) tegelijk in te laden.

 

Een andere optie die ik heb geprobeerd is om binnen CN8 een kaart selectie te maken via de optie 'Map Tool' en deze te saven (wordt dus <snaam>.gdb).

hetzelfde heb ik gedaan met TOTO Nederland (wordt dan weer <naam>.gdb).

Maar hoe krijg ik dan deze beide files ge-upload naar mijn GPS?

 

Een lang verhaal.....

 

M.vr.gr.,

 

rwvdknoop

 

 

Je kan gewoon mappen selecteren in het een en dan switchen naar een andere kaart waar je ook weer mappen kan selecteren.

Daarna kan je alles tegelijk naar je GPS sturen.

De unlockcode kan je zoals gezegd gewoon bij Garmin krijgen door in te loggen in mygarmin.com (je moet wel even registreren) en gebruik maken van de customer code om de unlock key te krijgen.

 

LTeunis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is het op dit moment even niet helemaal duidelijk hoe het een en ander functioneert als het gaat om meerdere kaarten (CN8 en TOPO Nederland) tegelijk in te laden.

 

Met de Maptool selecteer je de kaartdelen die je wilt. Eventueel schakel je over naar een andere kaart (bijvoorbeeld van CN8 naar TOPO) en selecteer je daar weer de kaartdelen die je wilt.

 

Dan klik je op Send to device (dat knopje met de pijl naar benden) en vink je de optie kaarten aan. Dan ga je even koffie drinken, gras maaien en voor drie dagen eten koken. Als alles goed gaat zitten de kaarten in je unit.

 

Kijk anders even Bij Garmin.com voor de manual van mapsource ( http://www.garmin.com/manuals/MapSource_Ma...eUsersGuide.pdf ) op pagina 10 en 15

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Allemaal,

 

Wederom bedankt voor de uitleg.

Alles is OK nu en werkt perfect!

 

Ook het over elkaar heen leggen van CN8 en TOPO Nederland (zie http://www.gps-info.nl/transparant.html) en het daarna uploaden naar mijn GPS, is gelukt.

Helaas blijkt dat het in elkaar schuiven van TOPO Nederland en City Navigator Europe ver 8 tot 'tekenfouten' leidt op mijn GPSscherm.

Bijv. bij de ring-oost in Amsterdam krijg ik tweemaal de A10 te zien waarbij de ene 'A10' wel heel eigenaardig over het IJ loopt. Ook de snelwegaansluitingen kloppen niet overal. Hetzelfde geldt voor de omgeving van Maastricht.

Jammer maar wel te verwachten met toch wel twee verschillende kaarten die ook nog eens bij twee verschillende firma's zijn gemaakt (naar ik heb begrepen).

 

M.b.t. TOPO Nederland heb ik al gezien dat er een aantal fouten inzitten. Bijv. Het Nederlands Persmuseum in A'dam ligt behoorlijk uit de richting en wordt dus in een andere straat ingetekend.

Ook een aantal cafe's op KNSM-Eiland lijken allemaal zo'n 400 meter naar rechts te zijn opgeschoven.

Ook m.b.t. lokaties in Maastricht zie ik dat die niet altijd op de juiste lokaties worden

ingetekend.

Jammer, maar naar mijn idee is TOPO Nederland waarschijnlijk onder (te)grote druk snel gereleased.

In ieder geval is verkeerde registry-settings in WindowsXP bij het installeren, een blunder van de bovenste plank.

Je zou zeggen dat het eerste wat een softwarebedrijf doet is eerst eens kijken hoe de installatie verloopt van het pakket dat je gaat verkopen???

 

 

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie medewerking!

 

Gr.,

 

Roel van der Knoop

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Las de laatste tijd op het GPS forum (en ook hier) dat je topo NL maar op één computer kan en mag zetten, omdat ik dit wel eens zeker wilde weten heb ik op mijn oude laptop maar eens de proef op de som genomen, en topo NL ook daarop geinstaleerd. En het werkt zonder problemen, ook het uploaden naar mijn 2 GPSsen! :(

 

Detail van topo NL op Laptop 1

foto1

 

Detail van topo NL op laptop 2

 

foto2

 

*** Edited by moderator ***

Foto's hoeven niet zo groot afgebeeld te worden. Niet iedereen heeft een breedbeeld PC of snelle internetverbinding. Daarom foto's verwijderd en er een linkje naar toe geplaatst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Totdat je het nog een keer gaat installeren (3x of meer) op weer een andere laptop dan wel desktop.

Ook mijn ervaring is dat het 2x lukt op twee verschillende PC's. Een derde keer niet meer....

 

 

Gr.,

 

Roel

 

 

 

 

Las de laatste tijd op het GPS forum (en ook hier) dat je topo NL maar op één computer kan en mag zetten, omdat ik dit wel eens zeker wilde weten heb ik op mijn oude laptop maar eens de proef op de som genomen, en topo NL ook daarop geinstaleerd. En het werkt zonder problemen, ook het uploaden naar mijn 2 GPSsen!  ;)

 

Detail van topo NL op Laptop 1

foto1

 

Detail van topo NL op laptop 2

 

foto2

 

*** Edited by moderator ***

Foto's hoeven niet zo groot afgebeeld te worden. Niet iedereen heeft een breedbeeld PC of snelle internetverbinding. Daarom foto's verwijderd en er een linkje naar toe geplaatst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Las de laatste tijd op het GPS forum (en ook hier) dat je topo NL maar op één computer kan en mag zetten, omdat ik dit wel eens zeker wilde weten heb ik op mijn oude laptop maar eens de proef op de som genomen, en topo NL ook daarop geinstaleerd. En het werkt zonder problemen, ook het uploaden naar mijn 2 GPSsen!  :thumbup:

 

&

 

Totdat je het nog een keer gaat installeren (3x of meer) op weer een andere laptop dan wel desktop.

Ook mijn ervaring is dat het 2x lukt op twee verschillende PC's. Een derde keer niet meer....

 

 

Gr.,

 

Roel

 

Geïntrigeerd door beide stellingen, ben ik nu wel benieuwd over het hoe of wat.

Immers, de opmerking van Roel kan ik me heel goed voorstellen, maar die gaat pas op wanneer je volgens de voorgeschotelde procedure de 2e installatie (op een andere pc) start.

 

Wat ik totaal niet uit het verhaal van Spider haal is hoe hij de installatie heeft laten plaatsvinden. Velen hebben bij de installatie geen hashcode voorbij zien komen, omdat ze aan hebben gegeven met het internet verbonden te zijn. Dit heb ik dus niet gedaan, ondanks dat dat natuurlijk wel het geval was. Waar het mij om ging is de handmatige installatie en kijken wat je moet doen om de software aan de gang te krijgen. Dat hield in dat ik handmatig alles moest invoeren, maar daarentegen wel keurig alle codes heb kunnen noteren.

 

Dus beste Spider, op welke manier heb je nu de software op beide machines geïnstalleerd, want dat zegt pas wat over het resultaat van je test.

 

Ik ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Las de laatste tijd op het GPS forum (en ook hier) dat je topo NL maar op één computer kan en mag zetten, omdat ik dit wel eens zeker wilde weten heb ik op mijn oude laptop maar eens de proef op de som genomen, en topo NL ook daarop geinstaleerd. En het werkt zonder problemen, ook het uploaden naar mijn 2 GPSsen!  :thumbup:

 

&

 

Totdat je het nog een keer gaat installeren (3x of meer) op weer een andere laptop dan wel desktop.

Ook mijn ervaring is dat het 2x lukt op twee verschillende PC's. Een derde keer niet meer....

 

 

Gr.,

 

Roel

 

Geïntrigeerd door beide stellingen, ben ik nu wel benieuwd over het hoe of wat.

Immers, de opmerking van Roel kan ik me heel goed voorstellen, maar die gaat pas op wanneer je volgens de voorgeschotelde procedure de 2e installatie (op een andere pc) start.

 

Wat ik totaal niet uit het verhaal van Spider haal is hoe hij de installatie heeft laten plaatsvinden. Velen hebben bij de installatie geen hashcode voorbij zien komen, omdat ze aan hebben gegeven met het internet verbonden te zijn. Dit heb ik dus niet gedaan, ondanks dat dat natuurlijk wel het geval was. Waar het mij om ging is de handmatige installatie en kijken wat je moet doen om de software aan de gang te krijgen. Dat hield in dat ik handmatig alles moest invoeren, maar daarentegen wel keurig alle codes heb kunnen noteren.

 

Dus beste Spider, op welke manier heb je nu de software op beide machines geïnstalleerd, want dat zegt pas wat over het resultaat van je test.

 

Ik ben benieuwd.

Met alle respect Mumzle, ik denk dat je hierbij iemand aanzet hier iets te posten op het forum dat illegaal is. In je quote staat duidelijk niet mag en niet kan. Jij zoekt de uitleg van de niet kan, maar aangezien het niet mag is het dus illegaal.

En aangezien alle illegale artikelen hier stringent geweigerd worden denk ik dus dat je het niet mag vragen of beter gezegd hij het niet mag posten.

En ik voeg eraan toe dat, en niet onvriendelijk of vervelend bedoeld, iemand die teammember bij .nl is dit dus eigenlijk niet zou moeten vragen aan een nietsvermoedend medeforumlid. :punk:

 

Groeten Kapitein Haak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met alle respect Mumzle, ik denk dat je hierbij iemand aanzet hier iets te posten op het forum dat illegaal is. In je quote staat duidelijk niet mag en niet kan. Jij zoekt de uitleg van de niet kan, maar aangezien het niet mag is het dus illegaal.

En aangezien alle illegale artikelen hier stringent geweigerd worden denk ik dus dat je het niet mag vragen of beter gezegd hij het niet mag posten.

En ik voeg eraan toe dat, en niet onvriendelijk of vervelend bedoeld, iemand die teammember bij .nl is dit dus eigenlijk niet zou moeten vragen aan een nietsvermoedend medeforumlid.  :thumbup:

 

Groeten Kapitein Haak

 

Juist en daarom zal ik ook niet helemaal uit de doeken doen hoe het moet, wilde met die twee computerfoto's alleen aan de kaak stellen dat het wel degelijk mogelijk is, maar ga hier niet in detail vertellen hoe het uitgevooerd moet worden!

 

Aanvulling: zelfs op 3 en meer computers lukt het (is inmiddels ook al uitgetest!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien de grenzen van de forumregels in deze topic al langer op de streep werd bewandeld en zelfs overschreden, is de topic bij deze gesloten.

Daarbij komt dat het eigenlijke onderwerp van de topic, de installatie op één pc, eigenlijk niet meer aan de orde is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...