Spring naar bijdragen

Nederlandse statistieken


GPSiegurd

Aanbevolen berichten

None of the above. Kijk maar naar de ranking. De mensen die meer aan de rand van Nederland wonen, in de buurt van Belgie en Duitsland staan lager dan hun aantal gevonden caches, omdat die in verhouding meer buitenlandse caches doen dan mensen uit bijv de punt van Noord-Holland. Vandaar dat ik meestal meer kijk naar de links van het forum, waar o.a. statistieken wereldwijd/europawijd/nederlandwijd te vinden zijn. Weliswaar met een week vertraging (lekker belangrijk :cry: Maar dat vind ik realistischere statistieken.

 

Hier heb ik het al een keer over gehad tussen mond en lippen door en als ik dan de reacties boven lees bij de topic "Waar zijn die Duitsers mee bezig?" vind ik het nog steeds erg krom die statistieken.

 

Misschien een zeer drastische vraag, Coen, Willxiii en andere GC.nl leden maar kunnen jullie niet naar de statistieken kijken voor een nieuwe aanpak?

 

Hier mijn redenering alleen let op allen die reageren:

- ga niet beginnen over "ik doe het niet om de statistieken" verhaal.

 

Komt ie: Wat ik zo jammer vind is dat de statistieken en de ranking gebaseerd zijn over het aantal gevonden caches in Nederland en niet over de prestaties van de Nederlandse cacher als een totaal plaatje wat ik veel belangrijk vind!

De huidige statistieken zijn niet echt eerlijk tegenover de mensen die vlakbij de grens wonen en veel dus ook over de grens cachen. Zijn ook niet eerlijk tegenover de mensen die veel moeite hebben gedaan om een traditional te vinden in de Ardennen waar je voor 300 meter nog 2 uur bezig bent.

 

Mooi voorbeeld: Team Scooby heeft onze cache gevonden op de Mont Blanc (de hoogste cache van Europa). Leo heeft gal gespuugd en bloed gezweten om de cache te vinden. Drie dagen lang keihard knokken tegen hoogteziekte. Siegurd (ik) rij met de auto langs een tankstation in Nederland, doet het portier open en raap een kokertje onder een prullenbak. Siegurd's fond komt netjes in de statistieken terecht en telt mee in de ranking en de found van Leo niet: hoe krom kan het zijn?

 

Conclusie: alle gevonden caches tellen mee met de NL ranking en NL statistieken omdat het gaat om Nederlandse geocacher en niet om de Nederlandse caches.

 

Nogmaals ga niet beginnen met: ik doe het niet om de statistieken! Prima, maar ik en vele anderen vinden het wel leuk om dat bij te houden. Ik hou van lange wandelingen maar ook van een dagje veel kokertjes rapen en ben altijd competitief ingesteld. Ik kom er mee omdat wij zelf veel in het buitenland cachen.

 

Bij voorbaat dank voor de reacties :thumbup:

 

Siegurd

Team GPSearching

bewerkt door Team GPSearching
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Maar wil jij een cache die makkelijk is anders gaan waarderen dan een die moeilijk is?

Voor een overzicht van de punten die in het buitenland gescoord zijn en de ranking kijk hier of hier.

 

Nee dat niet, maar het gaat mij om de filosofie van de Nederlandse statistieken. Ik vind die filosofie een beetje krom en ik vroeg mij af waarom die zo zijn bedacht... maar bedankt voor de andere stats... ook grappig om te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou best leuk zijn om te zien, een cacheranking waarbij elke cache tussen de 2 en de 10 punten waard kan zijn. (als in: terrein+moeilijkheid optellen). Het zegt nog niets, want in Nederland is men soms veel scheutiger met terreinsterrein dan in bebergdere landen, maar goed...

 

Ho wacht even voor het de verkeerde kant op gaat... het gaat niet om speciale rankings met speciale caches, het gaat om ALLE caches die een nederlander vind!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de tabellen van geocaching.nl staat ook het totaal aantal gevonden caches vermeld, dus inclusief die in het buitenland.

 

De tabel is nu gesorteerd op de gevonden+geplaatste caches in Nederland.

 

Misschien kunnen we Albrt en Reintje vragen een keuzemogelijkheid via een knopje te bieden om te sorteren ook op totaal aantal gevonden(+geplaatste?) caches.

Ik heb alleen geen idee hoe lastig en tijdrovend dat technisch uitvoerbaar is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de tabellen van geocaching.nl staat ook het totaal aantal gevonden caches vermeld, dus inclusief die in het buitenland.

 

 

 

Ja dat weet ik maar ze tellen niet mee voor de ranglijst en voor de statistieken en daar gaat het mij nu even om...

 

Misschien kunnen we Albrt en Reintje vragen een keuzemogelijkheid via een knopje te bieden om te sorteren ook op totaal aantal gevonden(+geplaatste?)  caches.

Ik heb alleen geen idee hoe lastig en tijdrovend dat technisch uitvoerbaar is.

 

...zou een oplossing zijn Willem!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Siegurd,

 

 

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik woon zelf in Eindhoven dus Belgie en Duitsland is dichtbij. Anderzijds moet je niet vergeten dat we juist daardoor leuke of uitdagender caches kunnen doen. Ik heb soms ook wel het gevoel dat we alle gevonden caches voor NL'ers in een straal van bv 100 km buiten de grens van NL mee moeten laten tellen in de statistieken maar dat is niet eerlijk voor iemand die bv in Katwijk aan Zee (daar kom ik oorspronkelijk vandaan) woont want die heeft echt een handicap omdat die aan de rand van NL woont. Die heeft bij een gelijke gemiddelde verdeling maar de helft van de caches in bereik tov iemand die in het midden van NL woont.

 

De moeilijkheidsgraad van caches wordt in ons 2 dimensionale NL verhoogd door er allerlei puzzels of moeilijke opdrachten aan te hangen. In het meer 3 dimensionale buitenland is dat niet nodig. Kijk die cache van jou op de Mont Blanc zal ik nooit kunnen doen met mijn leeftijd of conditie tenzij ik genoeg geld heb om een helicopter te betalen. Maar ook in Duitsland of Belgie liggen genoeg caches met een meer 3 dimensionale uitdaging. Dit hoeft niet perse abseilen of climbing te zijn maar duidelijk wat anders dan ons 2 dimensionale NL. In de VulkanEiffel liggen overigens een aantal leuke caches in oude basaltgroeves van oa die van Jocky und der Schwarze Mann.

 

Dus persoonlijk neig ik ook wel naar een aangepaste statistiek. Maar wat zeggen deze statistieken. Het zijn getallen! Wat zeggen deze getallen. Zolang er geen weegfactoren aanhangen mbt tot de kwaliteit van de cache of cacher zegt het alleen maar dat de cacher (naar alle waarschijnlijkheid) het logboek in handen heeft gehad. Het zegt niets over de inspanning van de cacher(s).

 

Daarom gaan wij gewoon voor multicaches met een uitdaging liefst met veel natuur.

En als dat soms meerdere keren vereist is dat ook niet erg!

Daarnaast zullen we ook echt wel traditionals meenemen als we in de buurt komen.

 

Hoe was het ook al weer al: Het gaat om de weg niet om het vinden!

Dat vinden wij een goed streven!

 

Een oplossing is misschien een statistiek voor NL'ers in NL en een stastistiek voor NL'ers overall.

 

Wat mij trouwens opvalt is dat er geen lijstje is van cacheleggers. Misschien is dat ook wel goed zo!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

None of the above. Kijk maar naar de ranking. De mensen die meer aan de rand van Nederland wonen, in de buurt van Belgie en Duitsland staan lager dan hun aantal gevonden caches, omdat die in verhouding meer buitenlandse caches doen dan mensen uit bijv de punt van Noord-Holland. Vandaar dat ik meestal meer kijk naar de links van het forum, waar o.a. statistieken wereldwijd/europawijd/nederlandwijd te vinden zijn. Weliswaar met een week vertraging (lekker belangrijk :) Maar dat vind ik realistischere statistieken.

Hier heb ik het al een keer over gehad tussen mond en lippen door en als ik dan de reacties boven lees bij de topic "Waar zijn die Duitsers mee bezig?" vind ik het nog steeds erg krom die statistieken.

 

Eerst maar even een stukje historie dan: tot juli 2003 waren er de statistieken van Dan Miller. Die liet de telling zien op basis van gevonden caches per land. Toen Dan er mee ophield heb ik de handschoen opgepakt en de statistieken voor Nederland volgens dezelfde opzet als Dan Miller nagebouwd. De oorsprong van de methode is dus zuiver historisch.

 

Gaandeweg bleek echter dat het voor mij ook wel praktisch was. Toen het op zondagavond drukker werd bij gc.com en er logs begonnen te ontbreken, kon ik de zaak voor Nederland redelijk eenvoudig corrigeren met behulp van de pocketqueries.

 

Was het een rare telling? Ik denk van niet. Volgens mij is het gewoon een keuze: ofwel je telt de caches die in een bepaald land gevonden zijn, ofwel je telt wat een cacher uit een bepaald land gevonden heeft.

 

In de tabellen van geocaching.nl staat ook het totaal aantal gevonden caches vermeld, dus inclusief die in het buitenland.

 

De tabel is nu gesorteerd op de gevonden+geplaatste caches in Nederland.

 

Misschien kunnen we Albrt en Reintje vragen een keuzemogelijkheid via een knopje te bieden om te sorteren ook op totaal aantal gevonden(+geplaatste?) caches.

Ik heb alleen geen idee hoe lastig en tijdrovend dat technisch uitvoerbaar is.

 

Het aanpassen van de sortering is op zich een koud kunstje. De vraag is voor mij of dat oplevert wat je wil zien: de founds van Nederlanders. Als je alleen de sortering aanpast, krijg je ook de Duitsers en Belgen in de sortering. Het probleem is: je kan wel eenvoudig zien of een cache in Nederland ligt, maar niet of een cacher uit Nederland komt.

Dat laatste is misschien best op een of andere manier te bouwen, maar:

 

Misschien een zeer drastische vraag, Coen, Willxiii en andere GC.nl leden maar kunnen jullie niet naar de statistieken kijken voor een nieuwe aanpak?

 

hier had GPSearching blijkbaar een vooruitziende blik. IK ga het niet meer doen. Na ruim twee jaar de statistieken bijgehouden te hebben, vind ik het eerlijk gezegd wel mooi geweest. Ik ga dus geen grote aanpassingen meer doen.

Als er iemand anders is die het wil en kan oppakken, be my guest. Maar ik pas dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Siegurd,

maar dat is niet eerlijk voor iemand die bv in Katwijk aan Zee (daar kom ik oorspronkelijk vandaan) woont want die heeft echt een handicap omdat die aan de rand van NL woont. Die heeft bij een gelijke gemiddelde verdeling maar de helft van de caches in bereik tov iemand die in het midden van NL woont.

En ja, in het westen liggen er weer meer dan in het oosten (en daar komen toch de wijzen vandaan :) ).

Zo kun je wel hele discussie's voeren. Woon je in de polder heb je ook weer minder kans etc. etc. etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het aanpassen van de sortering is op zich een koud kunstje. De vraag is voor mij of dat oplevert wat je wil zien: de founds van Nederlanders. Als je alleen de sortering aanpast, krijg je ook de Duitsers en Belgen in de sortering. Het probleem is: je kan wel eenvoudig zien of een cache in Nederland ligt, maar niet of een cacher uit Nederland komt.

Dat laatste is misschien best op een of andere manier te bouwen, maar:

 

 

Ja daar heb je gelijk in en ik was het vergeten te vermelden, durfde nog niet helemaal :) , maar mijn bedoeling was om dan alleen de Nederlanders in de lijst te zien. Maar ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is softwarematig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo ik het zie, is het kwestie van de lijst die er nu is, anders sorteren.

Er hoeft dus niemand bij of af.

Leukst is een knopje waarmee je kunt kiezen welke sortering (=ranglijst) je wilt.

 

EDIT: Je zult een handjevol buitenlanders aantreffen in die ranglijst. Is dat echt een probleem?

Ze staan er nu ook tussen, alleen nog niet zo hoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...