Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wij denken over de aanschaf van de 60 Cx, en zijn benieuwd of er al mensen zijn die ervaring hebben met dit toestel. We waren vandaag in Notter, en daar werd verteld dat de ontvangst onder een nat bladerdak prima was geweest (dit hadden ze getest). Ik ben erg benieuwd hoe goed het systeem werkt in de stad. Vaak heb je daar last van reflectie, is dat met een Sirf-chip ook minder?

Wie heeft er al ervaring??

Geplaatst

Hier 60CSx in gebruik, buiten is de ontvangst niet meer weggevallen met dit apparaat. Binnenshuis aanzetten geeft hier wel eens een afwijking van 40-200 meter :thumbup:

• 1 month later...
Geplaatst

Morgen krijg ik van Waypoint uit Notter de GPSmap 60CSX toegestuurd. :beerchug:

Zal 'm uitgebreid testen, en mijn bevindingen (met foto's) hier bekend maken. :rolleyes:

Geplaatst
Morgen krijg ik van Waypoint uit Notter de GPSmap 60CSX toegestuurd. :beerchug:

Zal 'm uitgebreid testen, en mijn bevindingen (met foto's) hier bekend maken.  :rolleyes:

Volgens mij heet zoiets crossposten en ik weet eigenlijk ook niet of je bevindingen representatief zullen zijn gezien het feit dat je je eerste cache nog moet vinden. Ik hoop natuurlijk van wel hoewel het me ook weer niet uitmaakt want ik al een csx.

Overigens is crossposten op dit forum uit den boze.

Groeten Kapitein Haak.

Geplaatst

Je hebt in een ander draadje zelfde berichtje gepost, dat is crossposting.

Ik kan er nog weinig van zeggen heb hem zelf pas 1 week en het is wennen. Er zijn er echter die hem al langer gebruiken,

Groeten Haak

Geplaatst
Je hebt in een ander draadje zelfde berichtje gepost, dat is crossposting.

Ik kan er nog weinig van zeggen heb hem zelf pas 1 week en het is wennen. Er zijn er echter die hem al langer gebruiken,

Hmm. jij weet die gpsr's ook af te raggen!

Toen in Sneek dacht je voldoende te hebben aan een pda!

Geplaatst (bewerkt)

Heb vandaag de GPS map 60 CSX mogen verwelkomen. :thumbdown:

Eerste indruk: Toen ik het apparaat voor de eerste keer in de handen pakte, viel mij meteen op dat hij heel prettig en stabiel in de handen ligt, waarbij ik echt het gevoel kreeg dat dit toestel specifiek gemaakt is voor (hand) navigatie buitens huis.

Foto is genomen met schermverlichting uit

gps60csx3iq.jpg

Ontvangst: Dat is inderdaad wat er over geschreven wordt, met een woord...GEWELDIG! Heb het toestel naast de Legend CX gelegd, en het verschil is duidelijk waarneembaar! Laat de Legend maar 3 of 4 satelieten zien, de GPS map 60CSX laat beduidend meer sateliten zien, met een nauwkeuriger meting.

Foto is genomen binnenshuis in de woonkamer.

satelietdetail6yu.jpg

bewerkt door Spider
Geplaatst (bewerkt)

Hier de Legend CX en GPS map60 CSX naast elkaar.(heb effe een nieuw bericht moeten plaatsen, omdat er maar 4 plaatjes getoond mogen worden per posting)

Cx%20en%20CSX.JPG

De Legend CX laat een nauwkeurigheid zien die ligt tussen de 10 en 13 meter, de GPS map60CSX laat een nauwkeurigheid zien die ligt tussen de 5 en 7 meter (gemeten binnenshuis)

Scherm: Dat is inderdaad iets helderder, dan dat van de Legend CX, ook zonder schermverlichting is hij goed afleesbaar, waarbij je in eerste instantie denkt dat de backlight aanstaat, terwijl hij gewoon uit staat.

Aansluitingen: Deze GPS heeft naast de standaard USB, ook een aansluiting voor een externe antenne en aparte voeding.

Bediening: Ook dat verdiend een groot compliment. De knoppen zijn groot en heel overzichtelijk gerangschikt, voor buitengebruik of slechte verlichting is dit zeer prettig! Echter als je met één hand de onderdste knopjes wilt bedienen, heb je al gauw de neiging het toestel aan de onderkant vast te pakken (met kans op vallen) Maar afgezien daarvan vind ik de bediening zeer prettig en duidelijk!

Hier nog een foto van de ontvangst buitens huis (balkon)

detail20hc.jpg

Conclusie: Deze draagbare GPS is zijn geld meer dan waard, en gezien mijn eerste ervaring ben ik er nu al zeer over te spreken, is de Legend CX ideaal voor op de fiets, de GPS map 60CSx is voor navigatie buitens huis DE ontvanger.

Nu nog die eerste cach zien te vinden. :thumbdown:

bewerkt door Spider
Geplaatst (bewerkt)

Mijn ervaringen met de 60Cx zijn ook zeer positief, al zijn er enige kanttekeningen te maken. Ik had voorheen de 60C.

Inderdaad ben ik buiten tunnels e.d. nog nergens contact kwijtgeraakt, ook niet in zeer nauwe stegen. Hoe dat met een nat bladerdak is, heb ik uiteraard nog niet kunnen testen . Ergens in het begin van dit draadje werd beweerd dat dit was getest, maar hier in het Westen groeien nog geen bladeren aan de bomen. :thumbdown:

Ook in de auto is de ontvangst veel beter dan met de 60C. In de trein doet hij het ook veel beter, al moet je wel bij het raam zitten.

Opvallend is ook dat de Cx vaak zeer snel een fix heeft (warme start in enkele seconden, maar koude start ook heel snel), ook op plaatsten waar de 60C helemaal geen fix kreeg of er zeer lang over deed.

Dat gezegd hebbende vraag ik mij af of de (antenne van de) 60Cx nu inderdaad gevoeliger is of dat de chip (nog) veel langer blijft doorrekenen met slechte ontvangst en gewoon niet wil toegeven dat hij eigenlijk het spoor bijster is.

Als de ontvangst namelijk minder is, zoals bijvoorbeeld binnenshuis, gaat hij zwerven: ook als je hem neerlegt, legt hij in een uurtje al liggend honderden meters af! Dus als de ontvangst wat minder is heb ik toch mijn vraagtekens bij de (vaak) aangegeven nauwkeurigheid van 5 meter.

Een andere kanttekening is, dat het apparaat last lijkt te hebben van reflecties. In ieder geval zie je, als je er mee loopt, het apparaat heel onrustig worden als je huizen, en zeker flats passeert. (En een al lang verloren signaal van EGNOS-satelliet 33 kwam in een nauwe straat plotseling weer terug!). Die onrust blijkt uit sterk slingeren van de aangegeven loopsnelheid en het onrustig heen en weer bewegen van de kaart, ook al loop je in een rechte lijn. Dit alles in vergelijking met de 60C.

Opvallend is ook, dat in in bebouwd gebied heel vaak een aangegeven hoogte heb van -10 meter. en zo laag is het hier echt niet.

Al met al had ik mijn 60C ingeruild omdat het signaal in de stad en in de bossen toch wel te vaak wegviel. In de stad gaat het dus inderdaad (veel) beter, met de bossen is het nog even afwachten.

Een ander voordeel is natuurlijk de uitbreidbaarheid van het geheugen. Dat kan ook van pas komen als de nieuwe TOPO NL-kaart ooit uitkomt (tussen de 100 en 150MB).

bewerkt door knijn2
Geplaatst

Allemaal positieve berichten tot nu...das mooi..

Ik heb echter een ppar negatieve ervaringen tw:

Als ik door een wat langere tunnel rijdt bv zeeburgertunnel dan verliest de GPS uiteraard zijn fix...als ik daarna de tunnel uitkom is de GPS niet in staat om zelfstandig een fix te krijgen....een blijvende WEAK SIGNAL is het resultaat.

Terwijl er 0 ontvangst is...ook niet weak dus...gewoon niets.

Aan uit heft het probleem op....maar lijkt me niet de bedoeling

ook een paar keer een zeer onrustig meetgedrag waargenomen...terwijl mijn 60C geen problemen gaf...

Misschien een maandagmorgen aparaat?

Nickx

Geplaatst (bewerkt)
Allemaal positieve berichten tot nu...das mooi..

Ik heb echter een ppar negatieve ervaringen tw:

Als ik door een wat langere tunnel rijdt bv zeeburgertunnel dan verliest de GPS uiteraard zijn fix...als ik daarna de tunnel uitkom is de GPS niet in staat om zelfstandig een fix te krijgen....een blijvende WEAK SIGNAL is het resultaat.

ook een paar keer een zeer onrustig meetgedrag waargenomen...terwijl mijn 60C geen problemen gaf...

Misschien een maandagmorgen aparaat?

Nickx

Dat is uiteraard niet normaal, maar ik heb die klacht een keer eerder gezien. Heb je de nieuwste update?

bewerkt door knijn2
Geplaatst

op het ENTR knopje drukken, en hij gaat terug verder. Had hetzelfde probleem, dus uit/aan en het ging. Tot ik toevallig op dat ene knopje drukte.

Nog iets dat geocachers niet graag hebben : als je de instelling op 'batterij sparen' zet, krijg je een miswijzing die minimaal 15 - 45 meter is...

Dus, geen batterijen sparen, gewoon op 'normaal' zetten.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...