Spring naar bijdragen

Zelf een auto-steun maken


lufjoe.nl

Aanbevolen berichten

Nog niemand heeft gereageerd op de vraag hoe de ontvangst in de auto is.

 

Ik klem mijn GPS (groot lomp model) in de universele klem voor de GSM. Is een soort rechtsopstaande bankschroef met rubberen richels aan de binnenkant.

Dit bevalt prima en zo heb ik geen extra steun nodig. De telefoon zet ik toch meestal uit tijdens het alleen rijden.

De GPS zit dan vlak in de buurt van de autoradio. Ik heb mijn track wel eens uitgelezen in Ozi en het blijkt dat ik dan perfecte ontvangst houdt. De enige plek waar het wat zwabberde was onder het dak van een groot tankstation, niet verwonderlijk natuurlijk.

 

Ik heb me er wel eens over verbaasd hoe goed de ontvangst van een GPS is de auto is. Op de bijrijdersstoel kan ik hem gewoon in de hand houden en bedienen, wanneer moeder de vrouw rijdt.

Zelfs wanneer de kinderen op de achterbank hem in de hand hebben en onze snelheid controleren :D is de ontvangst nog goed. Het wordt wel lastiger onder een dik bomendek, maar dat is het ook als je er gewoon loopt.

 

Kortom, voor de GPS ontvangst heb ik geen externe antenne nodig, die ik trouwens toch al niet kon aansluiten op de GPS...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Maar hoe is het de voorruit: is die bij Renault niet warmtewerend? In dat geval zal je al snel op een extra antenne buiten de auto gaan komen.

Hoeft niet. Ik heb het bij de auto van mijn broer gezien dat hij de steun met de zuignap boven aan de voorruit heeft geplakt zodat de GPSr ontvangt via het "gaatje"dat is vrij gehouden ivm tolpoortjes etc.

bewerkt door De Roode Loper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp het probleem van de voedingskabel even niet. Ik gebruik die dus helemaal niet, maar zet de GPS met volle batterijen in de houder en doe daar makkelijk een dag mee. Voor de zekerheid stop ik twee extra batterijen in de rugzak voor het geval dat.

 

Lengte van de zwanenhals is ca. 20 cm en dat is bij een Astra voldoende om goed zicht op de GPS te hebben. Ik weet niet hoe diep jou dashbord is :D

 

Uitzicht belemmerend is het niet echt. Ik heb er ook nog een PDA naast staan en heb nog goed zicht. Ze staan gewoon midden op het dashbord. Ik zie ook wel eens auto's waarin de PDA links van de bestuurder op het raam geplakt zit.

 

Maar hoe is het de voorruit: is die bij Renault niet warmtewerend? In dat geval zal je al snel op een extra antenne buiten de auto gaan komen. Probeer eerst eens uit hoe je ontvangst in de auto is en ga dan eens verder kijken, voor je een houder gaat bouwen!

 

Hè hoi,

 

mijn ontvangst is dus perfect. Geen last van wegvallende sattelieten en al dat soort zaken. Daarom wil ik dus juist een steun monteren. Maar....niet een zuignap. Ik wil graag altijd alles netjes weggewerkt hebben en na een aantal (twee stuks) van die zuignappen geloof ik niet meer zo in die dingen. Ik denk dat ik die auto-steun in Notter ga kopen en daar het een en ander aan aanpas. Op die manier moet ik hem dan netjes aan mijn dashboard kunnen monteren.

 

Als ik een goedkope oplossing hiervoor heb gevonden, ik ga nog even een hifi inbouw bedrijf bellen/bezoeken, dan laat ik het jullie weten. Ik denk dat je met een paar kleine schroefjes, een stukje plastic en een kleine aanpassing best wel wat leuks kunt maken.

 

Was alleen heel benieuwd of iemand al zoiets had gemaakt, jammer genoeg niet.

 

Hoe is het ontvangst bij jullie in de auto dan? Ik heb nergens last van, geloof dat wanneer je een warmtewerende voorruit hebt dat dan het ontvangst ook wegvalt.

 

Ciao,

 

Lufjoe.nl

bewerkt door lufjoe.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar hoe is het de voorruit: is die bij Renault niet warmtewerend? In dat geval zal je al snel op een extra antenne buiten de auto gaan komen.

Hoeft niet. Ik heb het bij de auto van mijn broer gezien dat hij de steun met de zuignap boven aan de voorruit heeft geplakt zodat de GPSr ontvangt via het "gaatje"dat is vrij gehouden ivm tolpoortjes etc.

 

Waardoor de GPS dus ook lekker een stuk naar achteren komt :D

 

Ontvangst hier in de auto is ook goed, ook als je hem los in de hand hebt.

 

Met de zuigzappen heb ik hier nog nooit problemen gehad. De GPS zit in eentje met twee zuigzappen en die is in een jaar tijd één keer tijdens het rijden losgeraakt. De PDA zit in een houder met één zuignap en die is in 9 maanden tijd nog nooit losgekomen. Maar je moet bij zuignappen goed opletten dat ze echt 'symmetrisch rond' zijn. Zijn ze dat niet, dan zouden ze wat sneller los kunnen raken.

bewerkt door Team Firefox
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar....niet een zuignap. Ik wil graag altijd alles netjes weggewerkt hebben en na een aantal (twee stuks) van die zuignappen geloof ik niet meer zo in die dingen.

 

Ik denk dat je met een paar kleine schroefjes, een stukje plastic en een kleine aanpassing best wel wat leuks kunt maken.

 

Ciao,

 

Lufjoe.nl

Volgens mij moet dat hier ook mee lukken.

 

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar....niet een zuignap. Ik wil graag altijd alles netjes weggewerkt hebben en na een aantal (twee stuks) van die zuignappen geloof ik niet meer zo in die dingen.

 

Ik denk dat je met een paar kleine schroefjes, een stukje plastic en een kleine aanpassing best wel wat leuks kunt maken.

 

Ciao,

 

Lufjoe.nl

Volgens mij moet dat hier ook mee lukken.

 

Suc6

 

 

Yep, denk het ook wel. Ga mij nu met deze en die van Notter even verdiepen en laat de resultaten zo snel mogelijk weten.

 

Bedankt voor de info

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik rij dus in een vrij recente peugeot, maar dar is de ontvangs om te huilen. Het glazen dak wil nog wel iets helpen. Ik heb op het moment een tijdelijke vrij nieuwe 307 mee (zonder glazen dak) en daar is de ontvangst om te huilen. Wil je iets een beetje kunnen volgen dan moet de gps tegen het zijruit aan gehouden worden.

al met al dus een verandeming toen ik een externe antenne plaatste. Deze hoeft overigens niet buiten de auto te zitten, maar boven de binnenspiegel. Daar zit een stukje ruit waar een soort zwarte gaatjesfolie zit. Daar zit geen coating in het glas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik rij dus in een vrij recente peugeot, maar dar is de ontvangs om te huilen. Het glazen dak wil nog wel iets helpen. Ik heb op het moment een tijdelijke vrij nieuwe 307 mee (zonder glazen dak) en daar is de ontvangst om te huilen. Wil je iets een beetje kunnen volgen dan moet de gps tegen het zijruit aan gehouden worden.

al met al dus een verandeming toen ik een externe antenne plaatste. Deze hoeft overigens niet buiten de auto te zitten, maar boven de binnenspiegel. Daar zit een stukje ruit waar een soort zwarte gaatjesfolie zit. Daar zit geen coating in het glas.

zie post #17

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke, als iemand een zelfgemaakte steun heeft gemaakt of ontworpen wil ik dit wel graag weten. Dan kan ik deze week nog aan de slag. Enne, het is niet de bedoeling om tig gaten te boren in mijn dashboard. Dus graag een truc waarmee de auto zijn waarde blijft behouden 

Voor dat ik mijn originele garmin dashboardsteun had heb ik een bakje gemaakt met een gaffeltje erachter wat ik op mijn ribben van de ventilator mondjes kon schuiven.

Dit werkte zeer goed, en was van buitenaf door niemand te zien.

De voorruit gaf de GPS voldoende zicht naar buiten....goede ontvangst.

Ik kan hier op het forum geen foto plaatsen omdat ik niet weet hoe dat op mijn webspace te zetten...vraag anders even bij me op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikzelf maak gebruik van zo'n zijraamhouder van Halfords. Ik heb wel de houder eraf gesloopt waardoor ik een klein plaatje overgehouden heb. Daar heb ik klitteband (harde kant) op geplakt en op de achterkant van mijn PDA het zachte gedeelte. Hierdoor kan ik snel de PDA aan en afnemen. Als ik mijn GPSMAP gebruik als navigator dan maak ik gewoon gebruik van de broekclip die ik dan op het plaatje vastzet. Stroom is helemaal niet nodig: je kan inderdaad makkelijk een volle dag (en meer) met een setje batterijen. Ook voor de fiets heb ik met tie-rips een broekclip op mijn stuur vastgezet, hierkan ik dan de GPSMAP inzetten. Alles bij elkaar enkele euro's en het voldoet precies zoals het moet.

 

lteunis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De oplossing is waarschijnlijk gevonden. Hier is een steun welke je zonder schroeven kunt monteren, de Brodit:

 

Aan de zijkant van het dashboard: http://www.brodit.com/montering.jsp?anr=852864

Voor de ventilatierooster: http://www.brodit.com/productinformation.j...&sortiment=s101

 

Nu ben ik benieuwd of ik die eerste ook hoger kan monteren. Want dat zou DE oplossing zijn voor mij.

 

In ieder geval ga ik één van deze twee steunen monteren aan mijn dashboard. Daarop komt een Garmin GPSMAP 60CS steun van RAM MOUNT (http://65.102.174.119/rammount/productdeta...r=RAM-HOL-GA12U) op gemonteerd. Dan ben ik voor ongeveer veertig euro klaar en heb ik een, naar mijn mening, goede steun welke ik ook weer kan weghalen zonder lelijke schroefgaten.

 

Maar goed, weet iemand of ik die steunen ook iets naar recht/links/boven/onder kan verplaatsen of moet het echt zoals op het plaatje beschreven staat.

 

Ciao,

 

Lufjoe.nl

bewerkt door lufjoe.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Brodit steuntjes zijn redelijk flexibel in de plaatsing. Mits er natuurlijk een voldoende grote spleet aan de achterzijde van het paneel zit, en het paneel daar niet te dik is.

 

Maar zo te zien zou die eerste die je noemt wel iets hoger te plaatsen moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Brodit steuntjes zijn redelijk flexibel in de plaatsing. Mits er natuurlijk een voldoende grote spleet aan de achterzijde van het paneel zit, en het paneel daar niet te dik is.

 

Maar zo te zien zou die eerste die je noemt wel iets hoger te plaatsen moeten zijn.

 

Als die eerste inderdaad wat hoger gehangen kan worden dan is dat de perfecte steun om de GPS op aan te hangen. Maar, als ik die andere neem dan kan ik daar beter op kijken. Die zit immers meer naar de bestuurder toe. Dus ik denk dat de keus snel gemaakt is. Of heeft iemand anders een andere mening die kan helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Men neme een bankschroef en een aluminiumplaatje van voldoende dikte (dikte afhankelijk van spleet in je dashboard), een kunststof slaghamer, accuboor en ijzerboortje, schuurpapier/vijl en eventueel zwarte autolak om plaatje te spuiten.

Iedere denkbare hoek is zo te creeëren en afhankelijk van je knutselvaardigheden :D krijg je een op maat gemaakt product. Maar kopen kan natuurlijk altijd (nog) :eek:

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...