Spring naar bijdragen

Wedstrijd cache?


Nahal

Aanbevolen berichten

Ben nog maar een nieuwkomer in de geocache wereld, maar ben al druk aan het denken over de mogelijkheden die geocache'ing biedt.

 

Zo dacht ik bijvoorbeeld aan een soort van wedstrijd cache waarbij 2 teams, ieder via een andere route en opdrachten, uiteindelijk bij dezelfde cache uitkomen.

Het is dus een soort competitie waarbij het er dus om gaat wie er als eerste bij de schat is.

 

Vele bestaanden cache'jes (wat is het meervoud van cache?) kunnen denk ik vrij gemakkelijk worden aangepast tot "wedstrijd cache".

Natuurlijk moeten beide routes ongeveer even lang zijn, en de opdrachten ongeveer even moeilijk.

 

Voor zover ik weet bestaan dit soort cache'jes nog niet in Nederland.

Een ideetje?

 

Nahal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik dacht gewoon aan een cache te voet.

Tja, je loopt dan wat harder door de bossen dan normaal maar zou dat nu echt zo'n probleem zijn?

 

Mij lijkt zo'n wedstrijd cache in iedergeval ERG leuk.

 

Nahal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie niet helemaal hoe je dit voor je ziet; een cache met twee verschillende aanlooproutes beide uit evenveel punten o.i.d. en jij dan als scheids als twee teams zich bij je aanmelden om de cache te willen doen?

 

Verder denk ik dat het race element al snel tot gedrag zal leiden dat tegen de algemene etiquette van natuurbehoud in zal gaan, in al het enthousiasme om maar sneller te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo'n soort cache bestaat wel degelijk in NL, alleen zonder wedstrijd element.

Hij moet echter wel door twee teams worden gelopen tezelfder tijd.

 

En waarom een wedstrijd? Wat win je ermee? Dubbel loggen= 2 puntjes?

Nee ik zie het nut niet echt in.

Ik loop liever rustig en geniet.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jojogirl,

 

Een scheids is niet nodig.

Degene die het eerst bij de cache is heeft gewonnen en wacht op de ander.

Je begint samen op hetzelfde punt. Ieder gaat dan afzonderlijk naar hun eerste waypoint de "spelers" hun eerste aanwijzing moeten vinden voor het 2e waypoint, etc, etc. Ieder volgt dus een andere route en men vind elkaar weer bij de cache.

 

Wat betreft de overlast die het "rennen" door de bossen kan opleveren, denk ik dat dit wel mee zal vallen wanneer een niet al te druk stukje natuur hiervoor wordt uitgekozen. Ik denk dat het zogenaamde "night-cachen" wat dat betreft meer tegen de etiquette ingaat dat een wedstrijd cache. Bij night-caches ga je namelijk na zonsondergang de bossen in (mag volgens mij nergens) en kan je het dierlijke nachtleven verstoren. Overigens lijkt het "night-cachen" mij ook erg leuk. :beerchug:

 

Nahal

bewerkt door Nahal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bossen waar nachtcaches liggen (en wie zegt dat dit altijd bossen zijn) mogen waarschijnlijk dus wel worden bezocht na zonsondergang.

Anders was hij ook niet goedgekeurd lijkt me.

Stadsparken zijn altijd te betreden na zonsondergang. je moest eens weten wat daar allemaal gebeurd. :beerchug:

 

En wat is een 'niet al te druk stukje natuur"? Een stuk natuur met weinig dieren of een stuk natuur met weinig wandelaars. Indien dit laatste dan betekend het ook weinig paden zodat de kans groter wordt om even een stukje af te snijden.

 

Ik doelde overigens zojuist op de COCA-cache. in de vorige post

bewerkt door de Roode Lantaarn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Roode Lantaarn,

 

De COCA-cache lijkt mij erg leuk, bedankt voor de tip!

 

Ik doelde zelf inderdaad op een plekje met weinig mensen.

Je kan dan paden afsnijden als je wilt. Dat kunnen beide spelers, dus ieder is vrij in het bepalen van zijn tactiek.

 

Nahal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat is dus nu juist wat wij, en ik denk dan ook GC.com, juist wil voorkomen.

Probeer zoveel mogelijk op de paden te blijven is het devies.

En juist met zulk soort acties zal iedereen als een dolle Pomplona-stier door het bos gaan rennen, niet zient wat hij vertrapt. :beerchug:

Ik denk dus dat je idee bij voorbaat al is gedoemd om te mislukken.

 

Haal het wedstrijd element er maar uit, dan wordt hij pas leuk (maar niet meer orgineel. :) )

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Hmmm. Meer het idee van een dropping dus. Blijft nog steeds de vraag wie de tijd gaat opnemen. :beerchug:

bewerkt door de Roode Lantaarn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke, oke, de wedstrijd-cache was dus geen goed idee.

De cooperative cache zoals bijvoorbeeld de COCA-cache lijkt me dan een erg goed alternatief.

 

Weet iemand of er nog meer van dit soort caches bestaan? Bij voorkeur omgeving Apeldoorn. :beerchug:

 

2e vraag: waar koop ik portofoons en wat is een goede, waar moet ik bij de aanschaf op letten?

 

Nahal

bewerkt door Nahal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke, oke, de wedstrijd-cache was dus geen goed idee.

De cooperative cache zoals bijvoorbeeld de COCA-cache lijkt me dan een erg goed alternatief.

 

Weet iemand of er nog meer van dit soort caches bestaan? Bij voorkeur omgeving Apeldoorn.  :)

 

2e vraag:  waar koop ik portofoons en wat is een goede, waar moet ik bij de aanschaf op letten?

 

Nahal

 

Hoewel het niets voor mij is, denk ik dat er wel liefhebbers voor zijn.

 

Als wetenschapper (ahum) zeg ik 'ceteris paribus' - al het overige gelijk, en dat lijkt met met twee verschillende aanlooproutes nogal lastig ('ongeveer gelijk' laat dan iets te veel ruimte voor discussie...).

 

Nee, dan allebei dezelfde route, maar wel na elkaar (niet spieken!). De scheids loopt mee en elke keer dat je het pad verlaat krijg je een strafminuut aan je broek, of zoiets.

 

Ach, als mijn conditie wat toch beter was, dan zou ik misschien nog wel meedoen ook :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben nog maar een nieuwkomer in de geocache wereld, maar ben al druk aan het denken over de mogelijkheden die geocache'ing biedt.

Dat is niet ongebruikelijk. Elk mens heeft de natuurlijke neiging zich te onderscheiden van anderen. Daarbij worden nieuwe ideeen bedacht en geboren. Goed initiatief!

Zo dacht ik bijvoorbeeld aan een soort van wedstrijd cache waarbij 2 teams, ieder via een andere route en opdrachten, uiteindelijk bij dezelfde cache uitkomen.

Het is dus een soort competitie waarbij het er dus om gaat wie er als eerste bij de schat is.

Dat wordt een beetje erg appels en peren vergelijken. Competitie is dan geheel verdwenen.

Vele bestaanden cache'jes (wat is het meervoud van cache?) kunnen denk ik vrij gemakkelijk worden aangepast tot "wedstrijd cache".

Caches schrijven we meestal, maar het groene boekje zegt er (nog) niks over :)

Natuurlijk moeten beide routes ongeveer even lang zijn, en de opdrachten ongeveer even moeilijk.

Dan wordt het ongeveer een ongelijke strijd.

 

Bijkomend probleem is dat je voor beide routes en tussenpunten toestemming moet hebben (indien nodig). In competitieverband hebben die-hards nog wel eens de neiging iets minder de regels op zich van toepassing te laten zijn, en de paden mogelijk iets sneller te verlaten. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat natuurbeheerders niet zitten te wachten op dit spektakel. Maar op dit moment kun je ook een aardige jungletocht uitzetten rond station Apeldoorn; is er ook niet echt begaanbaar :beerchug:

Ik ken op dit moment maar 2 competities in geocaching en dat is de First Finders Contest en de Most Finders Contest. Ook die is niet eerlijk; nieuwkomers hebben een achterstandje opgelopen.

 

Andere competities zou ik alleen kunnen bedenken tijdens een Event.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet iemand of er nog meer van dit soort caches bestaan? Bij voorkeur omgeving Apeldoorn.  :beerchug:

Ook deze loop je met 2 teams. Is echter niet in de regio Apeldoorn. Ik heb ook nog wel ergens op m'n harde schijf een cache staan voor twee teams door Wijchen. Da's al iets meer in de richting Apeldoorn (en voor degenen die zich afvragen waarom ik hier geen 'officiele' cache van heb gemaakt: dit was een eenmalige route voor een teambuildingsessie die eindigt in een café (zonder kist). Het zou te ver weg liggen om er goed onderhoud aan te plegen).

 

Groetjes,

 

GG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...