Spring naar bijdragen

Gesticht geocaching - Prettig ontspoord .....


Waterboys

Aanbevolen berichten

Ik heb er inmiddels alweer 2 etmalen over kunnen denken en ik kom zo langzamerhand meer en meer tot de conclusie dat de oprichting van de Stichting Geocaching een orgie van zelfbevrediging is.

 

Kijken we sec naar het geocachen dat heb je daar voor nodig: de zin om het te doen, GPS, kaart, internet en een account bij Geocaching.com. Dat laatste is niet echt nodig maar wel fijn om aan anderen te kunnen laten zien dat je er al 68 hebt gevonden. Ik heb er ook altijd bij gezegd dat het een mooie manier is om de kinderen aan het wandelen te krijgen, maar dat wordt de laatste tijd meer tegen mij gebruikt, door dezelfde kinderen.

 

Dus geocaching is eigenlijk meer een hobby van de ouders dan voor de kinderen. Alleen geocachen in het weekend is wat magertjes dus doordeweeks kletsen we over geocaching in het forum. Dat ging lang goed omdat er nog zo weinig hunters waren. De media kregen lucht van deze leuke hobby en publiciteitsgeil als we zijn geven we her en der een demonstratie en interview weg. Dat levert weer meer geocachers op en meer meningen en meer ideeën.

 

De events komen in de mode en de één is nog mooier en beter dan de ander. Blijkbaar is het leuk om met een grote groep te gaan geocachen want in dit najaar zie je door alle events het bos bijna niet meer. [b:post_uid0]Niets ten nadele van die events[/b:post_uid0] want ik lees alleen maar enthousiaste logs. En die laatste in Flevoland was ik graag bij geweest, maar mijn werkgever had andere plannen. Maar events kosten geld, veel geld.

 

De suggestie werd gedaan om een vereniging of stichting op te richten. Er onstond een echte "Animal Farm" in het Brabantse land, want het zwaartepunt van geocaching in Nederland was een beetje verschoven van het Utrechtse naar het Brabantse. De mest werd uitgereden en het commentaar was niet van de lucht. De plannen gingen gefrusteerd de ijskast in.

 

In de tussentijd hadden ze bij .COM het Charter membership ingevoerd want het onderhouden van de site die we allemaal gebruiken kost geld. De bereidheid om daaraan vrijwillig bij te dragen, viel bij velen niet goed. En het is opvallend dat op de "Animal Farm" maar één enkele Charter member is te vinden, terwijl .COM de basis vormt van onze geocaching activiteiten.

 

De zinnen worden in de vakantie verzet en direct na het Flevoland event is daar de Stichting Geocaching. Weer na een event of is dat toeval?

 

Ik zit er helemaal niet op te wachten om in een file door het bos te moeten cachen (Ik bedoel hier niet de events maar het doel van de Stichting om Geocaching te promoten, waardoor er nog meer hunters te verwachten zijn) en individueel ben ik best in staat om andere geocachers op weg te helpen en als erin het forum hulp wordt gevraagd bij het één of ander dan springen we het liefst allemaal te hulp. Een bijdrage voor een event vind ik helemaal geen probleem en Bever reclame op de site ook geen probleem. En een Stichting vindt ik ook prima al begrijp ik helemaal niet waarom, behalve voor de financiën, want computers en schijven in de lucht houden kost veel geld, dat hadden ze in de VS ook al ontdekt.

 

Maar waarom moet er in Nederland een Stichting Geocaching worden opgericht en waarom hebben ze dat niet nodig in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden? Is de Stichting

niet een opstapje naar een hoger doel. M.a.w. bestaan er verborgen agenda´s?

 

Na het overlijden van Prins Claus zag ik een leuke opname van hem. Na een lange periode van ziek zijn mocht hij weer een lint doorknippen. Al zijn frustraties kwamen eruit met zijn woorden "Back to the core business". Hoe toepasselijk is dat ook voor geocaching in Nederland.

 

[i:post_uid0]Nav reactie Eagles leuker in leuk veranderd (27/10/2002 11:38)

Nav reactie Joseph bij ´file-vorming in het bos´ een nadere omschrijving toegevoegd (28/10/2002 19:30)[/i:post_uid0]

 

 

 

Edited By Waterboys on okt. 28 2002 at 19:27

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

In veel opzichten kun je inderdaad zonder een stichting. En als je wilt geocachen zonder je druk te hoeven maken over iets anders dan de door jou genoemde punten: prima, zo blijven geocachen. Doe ik ook.

Maar ik twijfel sterk aan een aantal punten in je verhaal.

 

* "[b:post_uid0]Dus[/b:post_uid0] geocaching is eigenlijk meer een hobby van de ouders dan voor de kinderen."

-> In jouw geval misschien ja. Ga dat niet generaliseren.

 

* "Alleen geocachen in het weekend is wat magertjes [b:post_uid0]dus[/b:post_uid0] doordeweeks kletsen we over geocaching in het forum."

-> Oh ja, denk je dat? Voor mij geldt dat in elk geval niet. Wat beweegredenen zijn van mensen om in dit forum te schrijven ken je niet, [b:post_uid0]dus[/b:post_uid0] daar kun je niet over praten.

 

* "...en publiciteitsgeil als we zijn..."

-> Oh ja? Denk je dat dat de reden is waarom wij (Eagles) met TV-Gelderland hebben meegewerkt aan een item over geocachen? Mis.

 

* "Blijkbaar is het leuker om met een grote groep te gaan geocachen ..."

-> Als je [i:post_uid0]leuk[u:post_uid0]er[/u:post_uid0][/i:post_uid0] bedoelt, dan zit je er voor wat veel personen betreft naast. Als je [i:post_uid0]leuk[/i:post_uid0] bedoelde te typen: ja dat is één van de mogelijke redenen. Elkaar eens ontmoeten om plezier te hebben en ideeën uit te wisselen en dat op een manier waar iedereen op af kan komen is een andere. Dat kan natuurlijk ook bij elkaar thuis (en dat gebeurt naar mijn weten ook wel eens als men bij elkaar in de buurt gaat hunten) maar op een event-manier zijn we dan ook gelijk met onze gezamelijke hobby bezig in grotere getalen dan op ad hoc basis. En de grote openheid is een grote doelstelling van een event.

 

* "... want in dit najaar zie je door alle events het bos bijna niet meer ..."

-> Klopt. Ze vallen toevallig behoorlijk bij elkaar. Herfstevent 2002 is zoals je waarschijnlijk wel weet bij 2nd BNL-event al afgesproken. Halloween Horror is vorig jaar na Halloween Horror al direct weer afgesproken vanwege het succes, en tja, Halloween verschuif je niet zomaar. Kabouterschool is o.a. in het leven geroepen om newbies een kans te geven om vragen aan meer ervaren personen te stellen na presentaties over diverse onderwerpen. Vaak zijn er handige tips en trics waar mensen niet het wiel opnieuw willen hoeven uit te vinden. Het forum is daar één locatie voor, maar een hogere concentratie en kennisoverdrachtssnelheid bereik je met i.r.l. contact. (Bij de weg: de ervarenere horen overigens ook graag tips van newbies hoor, want ook zij zijn niet alwetend.) En je smeedt het ijzer als het heet is, niet te lang wachten en een geschikte datum komt dan al gauw bij andere in de buurt.

Ik denk dan ook dat "mode" niet de passende gedachte is.

 

* "Animal Farm"

-> Dit geeft mij een nare bijsmaak als ik niet een directe gelijkenis zie. Dan vrees ik dat het als stemmingmakerij over gaat komen.

 

* "verschuiving van het zwaartepunt"

-> Lag het zwaartepunt in Utrecht vanwege de vele caches die daar het eerst ontstonden omdat daar veel geocachers startten? Dat was inderdaad het zwaartepunt qua cachedichtheid. Als er ook wat zwaartepunt in andere opzichten was, dan is dat ook logisch [i:post_uid0]omdat[/i:post_uid0] er juist daar veel vroege geocachers waren. Gelukkig is dat meer uitgevlakt over heel Nederland. Overigens is een grote factor in geocaching.nl, namelijk Geoman, helemaal niet afkomstig uit Utrecht.

 

* "De mest werd uitgereden "

-> Tsjongejongejonge. Zo verdien je geen respect met je betoog.

 

* "De plannen gingen gefrusteerd de ijskast in."

-> Wat weet jij daarvan? Op events heb ik mensen gesproken en er werd altijd nog flink over nagedacht. Alleen heb je daar misschien wat minder van gemerkt omdat in dit forum geen uitspraken meer gedaan werden / gedaan konden worden. Dat ging elders verder.

 

* "En het is opvallend dat op de "Animal Farm" maar één enkele Charter member is te vinden, terwijl .COM de basis vormt van onze geocaching activiteiten."

-> Ik zie hierin een snelle link dat mensen die op een zekere manier een organisatie willen vormen niet de basis zouden willen ondersteunen. Dit is een pittige discussie die (als hij weer opengebroken wordt, wat ik niet hoop) m.i. beter in een apart topic besproken zou kunnen worden, zoals dat al eerder gebeurde. Anders krijg je twee discussies in één.

Maar er zijn zat zaken die men aan die organisatie wil koppelen, die daar volledig los van staan. En zo pas heeft die basis hun visie ook eventjes over de hele wereld door willen drukken, zie de regels over het begraven. Dàt hadden ze nou beter over kunnen laten aan een organisatie in Nederland die daar net even wat meer kijk op heeft omdat ze dichter bij het vuur zitten. Rekening houden met de input qua ervaring die men in Amerika heeft is dan absoluut nuttig, maar meer ook niet.

 

* ".. direct na het Flevoland event is daar de Stichting Geocaching. Weer na een event of is dat toeval?"

-> Nee hoor, dat is geen toeval maar dat heeft een reden. Maar zo te horen weet je die niet: eerst ff checken, dan komt het in elk geval bij mij niet zo stemmingmakend over. Hoe het dan ook bedoeld moge zijn.

 

Dus ik zet dan ook voorlopig veel vraagtekens bij je conclusie "dat de oprichting van de Stichting Geocaching een orgie van zelfbevrediging is". Je hebt er 2 etmalen over nagedacht, maar je argumenten zijn verre van rond in mijn optiek.

Pas in je laatste 3 paragrafen zie ik standpunten en vragen waar ik wat mee kan. Je stelt en vraagt daar het één en ander en dáár valt dan door de diverse betrokken wat uit te leggen / in te stemmen / te weerleggen of wat dan ook. Ik ben benieuwd naar hun reacties.

 

(Het heeft me redelijk wat tijd gekost om dit allemaal in te kloppen. Doordeweeks heb ik die tijd niet, dus als ik reageer zal ik het wat beknopter proberen te houden.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) Blijkbaar is het leuk om met een grote groep te gaan geocachen want in dit najaar zie je door alle events het bos bijna niet meer.

 

2) want het zwaartepunt van geocaching in Nederland was een beetje verschoven van het Utrechtse naar het Brabantse. 

 

3) De bereidheid om daaraan vrijwillig bij te dragen, viel bij velen niet goed.

 

4) De zinnen worden in de vakantie verzet en direct na het Flevoland event is daar de Stichting Geocaching. Weer na een event of is dat toeval?

 

5) Is de Stichting niet een opstapje naar een hoger doel. M.a.w. bestaan er verborgen agenda´s?

Ik wilde in eerste instantie het bericht links laten liggen omdat Geoman de andere thread had gesloten en ik het dan goedkoop vind om in een volgende thread verder te gaan waar je gebleven was. Dat zal niet de bedoeling zijn geweest van Geoman. Tevens omdat er een hoog gehalte aan "stemmingmakerij" voor mij inzat. Ik ben van mening dat dat de discussie niet helpt en de polarisatie slechts bevorderd, iets wat niemand op dit moment wil.

 

Waarom ik nu antwoord heeft meerdere redenen:

 

- Anderen hebben zich inmiddels gemeld om de discussie voort te zetten.

- De poll gaat toch redelijk duidelijk de richting van "voortzetten der discussie" in.

- Eagles geeft aan benieuwd te zijn naar "onze" reply's en ik heb respect voor Walter.

- Ik vind dat, ondanks dat WaterBoys niet echt onze vrienden zijn, dat ze wel met Geocachen bezig zijn en respect voor hun mening verdienen in tegenstelling tot Koos. Negeren zou jullie dan op dezelfde lijn zetten met Koos en dat hebben jullie zeker niet verdiend.

- Dat er tussen de regels ook werkelijke vragen staan, na een paar keer lezen, die een antwoord verdienen.

 

Dus ..... een paar zaken eruit gelicht:

 

1) Misschien is het een idee dat je daar eens gewoon een keer heengaat. Dat je mede-geocachers een handje kunt geven, even van gedachte wisselen, kopje koffie drinken. Misschien kom je dan wel, als je ons in de ogen kijkt, dat er geen (5) verborgen agenda is maar oprechte mensen die fanatiek met geocachen bezig zijn. Ik persoonlijk zou je best wel eens willen ontmoeten. Zo heb ik afgelopen weekend Gerard Smit ontmoet en dan heb je een beeld en praat dat een stuk makkelijker op IRC of forum.

 

2) Ik weet niet of het interressant is waar het "zwaartepunt" ligt maar meer nog, hoe je erbij komt dat dat zo is. Als ik naar het bestuur kijk: 2 x Brabant, 2 x Utrecht, 1 x Flevoland, 1 x Noord-Holland en 1 x Zuid-Holland lijkt me dat redelijk verdeeld. Helaas zijn de noordelijke provincies niet vertegenwoordigd maar misschien we daar naar kijken in het definitieve bestuur. ( Elsinga, Broek ? ) We streven in ieder geval naar een bestuur van 7 tot 9 mensen met een zo breed mogelijk draagvlak.

 

3) Zoals ik me de discussie herinner was het NIET de vrijwillige bijdrage waar mensen problemen mee hadden maar de druk om bij te dragen in de vorm van Member-Only-Caches. Ik persoonlijk vind vrijwillige bijdrage prima en heb dat ook nooit onder stoelen of banken gestoken.

 

4) Niks toeval. Zelfs meerdere verklaringen. Eerste is zeer logisch: je ziet elkaar weer, bespreekt dingen, komt sneller tot zaken. Je voelt ook beter elkaar aan en zegt makkelijker wat je denkt. Ten tweede het wegblijven van het NL-Team terwijl het zich om een "officieel event" handelde en zij alle steun hadden toegezegd op het vorige "officiele event". Last but not least: de ideeen lopen al langer maar de organisatoren van het event hadden vriendelijk verzocht eventuele concrete stappen NA het event pas te nemen (a) voor de goede lieve vrede en (B) in de hoop dat we daar eye-to-eye met voornamelijk Geoman en HawkEyes over hadden kunnen praten. Wij hadden namelijk allemaal zowel Geoman als HawkEyes hier verwacht en iedereen die ik gehoord heb was ook verbaast dat ze er niet waren.

 

5) Ik heb dat al een beetje beantwoord in 1 maar toch nog maar eens: NEEN, GEEN verborgen agenda's. Wat we willen is allemaal al meermaals uitgesproken. Terugkomend op 1: misschien moeten we elkaar maar eens ontmoeten ( en in de ogen kijken ) op een event of gewoon lekker samen gaan cachen. We cachen best veel samen met andere teams en WIJ ( MegaHeks en ik ) vinden dat in ieder geval erg gezellig.

Overigens, als je er geen goed gevoel bij hebt en ondanks mijn antwoord in "verborgen agenda's" gelooft, meld je je toch gewoon aan om zitting te nemen in de stichting. Juist om die reden hebben we HawkEyes en Geoman een stoel aangeboden in het bestuur en hebben we gevraagd of we de discussies m.b.t. de stichting hier, op dit forum, mochten voeren.

 

Tot slot: als je opmerkingen als "animal-farm", "mest uitrijden" en "gesticht" etc gewoon achterwege laat en gewoon je vragen en zelfs bedenkingen ventilleert dan zul je, in ieder geval van mij, altijd een "straigt answer" krijgen.

 

Overigens zal ik op het horror-event aanwezig zijn EN op het kabouter-event. Bij de laatste waarschijnlijk als toehoorder maar misschien dat we daar ook iets meer mogen vertellen over onze intenties, ideeen en de toekomst van de stichting.

 

 

 

Edited By Joseph on okt. 27 2002 at 14:15

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens zal ik op het horror-event aanwezig zijn EN op het kabouter-event. Bij de laatste waarschijnlijk als toehoorder maar misschien dat we daar ook iets meer mogen vertellen over onze intenties, ideeen en de toekomst van de stichting.

Ja ja knap allemaal hoor. The Joseph show must go on!! Alle events af om zieltjes te winnen. Utrecht, daar niet naar toe?

Zou ik niet doen. Tis dicht bij Hilversum. Dadelijk staan ze klaar met de vergulde ezel. Zou toch jammer zijn voor je grote voorbeeld Carla Boshart :happy:

 

Waar is jullie voorzitter? Weet hij hier wel van meneer de Penningmeester? Ik dacht dat de voorzitter de spreekbuis was van een stichting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas zijn de noordelijke provincies niet vertegenwoordigd maar misschien we daar naar kijken in het definitieve bestuur. ( Elsinga, Broek ? ) We streven in ieder geval naar een bestuur van 7 tot 9 mensen met een zo breed mogelijk draagvlak.

Nou ben ik best bereid om iets te doen om het evenwicht te herstellen, maar ik denk dat er andere "noorderlingen" zijn die meer een plaatsje verdienen in het bestuur. B)

 

Verder: ik ben meer van de Zenz-lijn (we hebben niet voor niets bij elkaar in de klas gezeten, jaaaaaaaren geleden): leven en laten leven, als het even kan zonder gedonder. Ik poog altijd het goede in de medemens te zien... soms op het naieve af overigens. Zelfs Koos zal ongetwijfeld een goede bedoeling hebben met zijn opmerkingen... al is het toch wel "le ton qui fait la musique" (als mijn frans nog wat klopt, in elk geval: de toon waarop dingen gebracht worden is erg van invloed op hoe de boodschap ontvangen wordt).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...