Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de quest ook een optie "peil en ga" heeft. Waar vind ik die optie en wat kan ik hier precies mee ?

Ik denk dat dat niet klopt. Volgens mij heb je voor de "peil en ga"-functie een gps met ingebouwd electronisch kompas nodig, zoals de Vista , de 76S en de GPSmap 60CS.

Je richt je gps dan op een bepaald punt, waarbij na een druk op de knop de richting waarin het kompas op dat moment wijst, als basis voor het vervolg van de tocht wordt vastgelegd.

Of leg ik dit nou wat krom uit? ;)

Geplaatst

Peil en ga zet de voorliggende koers vast van de richting (in graden) waarin men wijst en wordt op dat moment bestemmingsrichting

Met de afstand erbij een volwaardige projectie? vanaf vertrekpunt.

Het is eigelijk bedoeld om ergens te komen waarvan men de richting wel weet, maar de afstand niet kan inschatten.

Met name dan weer handig als men deze bestemmingsrichting niet gemakkelijk kan vasthouden onderweg doordat de tussenliggende route niet datzelfde overzicht biedt als het vertrekpunt.

Dus zoiets als een dwalende reiziger geheel of gedeeltelijk ondersteunt met de goede richting zal door de richting te volgen ondanks onwetendheid van de afstand uiteindelijk op de bestemming geraken.

Of te wel peilen en gewoon gaan, komt goed!

immer gerade aus!

• 2 months later...
Geplaatst (bewerkt)
Peil en ga  zet de voorliggende koers vast van de richting (in graden) waarin men wijst  en wordt op dat moment bestemmingsrichting

Het is eigelijk bedoeld om ergens te komen waarvan men de richting wel weet, maar de afstand niet kan inschatten.

Met name dan weer handig als men deze bestemmingsrichting niet gemakkelijk kan vasthouden onderweg doordat de tussenliggende route niet datzelfde overzicht biedt als het vertrekpunt.

Dus zoiets als een dwalende reiziger geheel of gedeeltelijk ondersteunt met de goede richting zal door de richting te volgen ondanks onwetendheid van de afstand uiteindelijk op de bestemming geraken.

immer gerade aus!

Om de cache 'Nieuwkerk' te vinden is sprake van kruispeiling.

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...2e-0a0f8c7fd325

De maker schrijft:

De cache kun je vinden m.b.v. een kruispeiling: de eerste richtingslijn snijdt door WP1, onder een hoek van (B*G)+(A-C) °. De tweede richtingslijn loopt door WP3, onder een hoek van ((D-G)/10)-(A-G)) °. (Zorg dat je Referentie op TRUE (ware noorden) staat).

Kan dit met de Quest en hoe dan?

Hoe moet ik de referentie op TRUE (ware noorden) instellen?

bewerkt door hiker
Geplaatst (bewerkt)

De referentie instellen gaat via Menu-Instellingen-Eenheden instelling-Koers. Zet de instelling hier op "Waar".

Een kruispeiling moet ook op de Quest kunnen. Dat zou dan moeten kunnen door 2 peilingen over een bepaalde afstand in de berekende richting uit te voeren, vanuit de 2 relevante wp's (in dit vraagstukje vanuit WP1 en WP3). Hoe je dat doet staat hier beschreven.

Vervolgens neem je de 4 wp-punten op in een route, zodat je het snijpunt van de 2 lijnen ziet op de kaart.

kruispeiling.JPG

Vervolgens: hoe verder je op je schermpje inzoomt, hoe nauwkeuriger je de juiste cacheplek kunt bepalen.

Het is een iets omslachtiger methode dan op andere gps'en, maar het kan dus wel!

bewerkt door Peetee
Geplaatst
kruispeiling.JPG

Zoiets plaatje eens in Gaasterland geproduceerd met een gele etrex :D

Was leuk, Peetee.

bjorri, de reis is het doel.

Geplaatst
Zoiets plaatje eens in Gaasterland geproduceerd met een gele etrex  :D

Was leuk, Peetee.

Dank je wel! :D De gele etrex is daar inderdaad heel geschikt voor! :yes:

Geplaatst (bewerkt)
Peil en ga  zet de voorliggende koers vast van de richting (in graden) waarin men wijst  en wordt op dat moment bestemmingsrichting

immer gerade aus!

Om de cache 'Nieuwkerk' te vinden is sprake van kruispeiling.

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...2e-0a0f8c7fd325

De maker schrijft:

De cache kun je vinden m.b.v. een kruispeiling: de eerste richtingslijn snijdt door WP1, onder een hoek van (B*G)+(A-C) °. De tweede richtingslijn loopt door WP3, onder een hoek van ((D-G)/10)-(A-G)) °. (Zorg dat je Referentie op TRUE (ware noorden) staat).

Kijk eens op het belgische forum naar een tool genaamd geotools. Daar kun je dit en nog veel meer mee berekenen.

Link naar forum

lteunis

bewerkt door lteunis
  • 1 month later...
Geplaatst (bewerkt)

Inmiddels de kruispeiling toegepast met de Quest en het werkt.

In Mapsource is het een fluitje van een cent, maar in de Quest zelf is in het veld het wel een uitgebreide procedure.

Maar, 't is te doen. :rolleyes:

Met dank aan de forumleden; speciaal Peetee. :beerchug:

Hierbij de procedure aan de hand van een vb van een cache met kruispeiling.

Om de cache te beschermen zijn de coordinaten omgezet in xxx

In dit voorbeeld moest een lijn getrokken worden van xxx graden vanuit wp1 en een lijn van xxx graden door wp3.

---------------------------------------------------------

We gaan bij het oplossen van dit probleemgebruik maken van een van de mogelijkheden die de Quest biedt: het verplaatsen (de MOVE-functie) van een waypoint.

Ik ga ervan uit dat je de waypoints in je gps hebt zitten zoals je ze naar me toe gestuurd hebt.

Zoals al eerder gezegd, moet je de bewerkingen uitvoeren op de waypoints 001 en 003. Maar allereerst maak je twee nieuwe waypoints aan, en daarvan pas je de naam en de coördinaten aan. De eerste noem je 101 en de andere 103. WP 101 geef je dezelfde coördinaten als 001, en 103 maak je gelijk aan 003.

Zo krijg je twee waypoints 001 en 101, die beiden naar de zelfde plek wijzen, en je krijgt de 2 wp's 003 en 103 beiden die naar een andere plek wijzen.

Wat we nu gaan doen, is het verplaatsen van de waypoints 101 en 103. De waypoints 001 en 003 laten we staan waar ze nu staan.

Allereerst verplaatsen we dus wp 101.

1. Druk op de FIND-toets.

2. Blader naar Mijn Locaties en druk op OK.

3. Blader naar 101 en druk op OK. Je komt nu in het scherm "Herzie mijn locatie".

4. Druk op de MENU-toets. Er opent zich een menu'tje.

5. Kies hier "Toon kaart" en druk op OK.

Je ziet nu het kaartscherm, waarbij de cursor (het pijltje) bij wp 101 staat.

6. Druk nu kort op OK. Je ziet nu onder hei pijltje "MOVE" verschijnen.

7. Druk nu op de linkerkant van de grote kanteltoets. Je ziet dat het pijltje zich verplaatst, en dat er een lijntje in beeld komt tussen het pijltje en het waypoint.

Linksonder in het scherm zie je het woord "Kaartcursor" verschijnen, met daaronder de afstand in meters en de richting in graden waarop de cursor zich bevindt t.o.v. het waypoint 101. Verschuif de cursor nu zo ver, dat je op ongeveer 1000 meter in de richting xxxº zit, en druk daar KORT op de OK-toets.

Je ziet dat het wp 101 zich nu naar die plek toe heeft verplaatst. WP 001 staat nog steeds waar hij stond.

We gaan nu hetzelfde doen met wp 103.

Dus:

1. Druk op de FIND-toets.

2. Blader naar Mijn Locaties en druk op OK.

3. Blader naar 103 en druk op OK. Je komt nu in het scherm "Herzie mijn locatie".

4. Druk op de MENU-toets. Er opent zich een menu'tje.

5. Kies hier "Toon kaart" en druk op OK.

Je ziet nu het kaartscherm, waarbij de cursor (het pijltje) bij wp 101 staat.

6. Druk nu kort op OK. Je ziet nu onder hei pijltje "MOVE" verschijnen.

7. Druk nu op de linkerkant van de grote kanteltoets. Je ziet dat het pijltje zich verplaatst, en dat er een lijntje in beeld komt tussen het pijltje en het waypoint.

Linksonder in het scherm zie je het woord "Kaartcursor" verschijnen, met daaronder de afstand in meters en de richting in graden waarop de cursor zich bevindt t.o.v. het waypoint 103. Verschuif de cursor nu zo ver, dat je op ongeveer 1000 meter in de richting xxxº zit, en druk daar KORT op de OK-toets.

Je ziet dat het wp 103 zich nu naar die plek toe heeft verplaatst. WP 003 staat nog steeds waar hij stond.

Okay, nu hebben we dus 4 punten waarlangs we een route kunnen plannen. De route moet gaan lopen van 001 naar 101, en vervolgens via 103 naar 003.

1. Druk op MENU en kies voor "Route opties".

2. Kies voor "Route planner".

3. Maak hier nu dus een nieuwe route aan van 001 naar 003, via 101 en 103

4. Kies voor "Navigeer" en kies in het scherm "Route voorkeur" voor "Niet via wegen".(*)

Je komt nu in het navigatieschermpje, waarin je ook de zojuist aangemaakte route ingetekend ziet.

Nu kun je 2 dingen doen:

1. Je wandelt naar de plek waarvan je ziet dat de beide routelijnen 001-101 en 103-003 elkaar kruisen.

2. Maar wat je ook kunt doen, is in hetzelfde scherm met de kanteltoets de cursor weer verplaatsen tot op de kruising van de beide routelijnen. Als je op die plek in het scherm dan vervolgens KORT op de OK-toets drukt, dan wordt van de plek waarop op dat moment de cursor staat een waypoint aangemaakt. En op die plek ligt dan de cache!

bewerkt door hiker
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...