Spring naar bijdragen

Invloed van weer op geocachers - Wat voor weer wordt het?


Bytheway

Aanbevolen berichten

Gelukkig blijft sneeuw bij ons nooit lang liggen. Caches in Lapland zijn van nature voor ruim de helft van het jaar begraven (onder sneeuw).

 

Maar er is iets anders met sneeuw: sporen worden zichtbaar. Een cache kan makkelijk gevonden worden door buitenstaanders. Zijn hier al verhalen over?

Verandert men van gedrag? Wist men bewust sporen uit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hier zijn de grafiekjes van het KNMI aangevuld met wat geocaching maand-getallen.

 

Regen

 

Zon In geel de hoeveelheid zon en in blauw de maximaal mogelijke duur van de zon.

 

Temperatuur

rode lijn: max. temperatuur

blauwe lijn: min. temperatuur

groene lijn: gem. temperatuur

zwarte lijn: normale temperatuur

 

Er valt me vooralsnog weinig op. Behalve dat de temperatuur op de maandag na het geocaching weekend altijd iets oploopt in januari (?).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar er is iets anders met sneeuw: sporen worden zichtbaar. Een cache kan makkelijk gevonden worden door buitenstaanders. Zijn hier al verhalen over?

Verandert men van gedrag? Wist men bewust sporen uit?

Prof., je pakt precies datgene bij de neus waarom wij afgelopen zaterdag niet zijn gaan cachen. Het had verder niets met het weer te maken, want we zal toch wel gaan lopen, maar dan zonder te cachen. Ik vrees inderdaad dat de cache héél gemakkelijk is te vinden door buitenstaanders en dat wil ik (als het even kan) niet op mijn geweten hebben. We hebben een tijdje geleden Blub gedaan en zijn toen een half uur bezig geweest om de sporen van de omgewoelde bevroren grond weer weg te krijgen.

Dus inderdaad met sneeuw zijn wij wat terughoudender, maar niet om het weer, alswel om de gevolgen voor de cache. Tis niet anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Deze week kwam ik een ander aspect van het weer tegen dat mijn geocaching gedrag beïnvloed namelijk 'spaceweather".

Als de zon ons bestookt met geladen deeeltjes en het Noorderlicht in zijn volle pracht te zien is dan is de GPS ontvangst beroerd.

Aanleiding was een bericht van http://spaceweather.com/ dat zegt: "G1-class geomagnetic storm" op 3 maart gevolgd door "More solar wind gusts are possible during the next 24 hours, ..".

Je kan je aldaar op Space Weather News abonneren. Dan krijg je een emailtje als er iets bijzonders is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het belooft voor zaterdag, tijdens het event, mooi weer te zijn. Voor mensen althans. Want het ruimteweer is aardig van slag de komende tijd en dat vinden de GPS-en niet leuk. Heet van de naald:

Ref: http://spaceweather.com/

 

AURORA WARNING: Geomagnetic activity has increased to G2-levels today.

Sky watchers in places like New Zealand, southern Australia, Alaska,

Canada and northern US states such as Michigan and Minnesota should

remain alert for auroras. The source of this activity is a high-speed

solar wind stream flowing from a large coronal hole on the Sun. Solar

wind gusts should continue to buffet our planet's magnetic field for

days.

 

See: http://spaceweather.com/

http://edu-observatory.org/eo/aurora.html

:ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Om terug te komen op het weer voor geocachers (mensen): ik zag een cachepage met erin een plaatje met de weersvoorspelling voor vandaag voor ons land.

Er zijn firma's die dit gratis aanbieden voor promo- doeleinden.

Er zijn ook verschrikkelijk mooie buien-radar beeldjes. Maar zijn die ergens gratis?

Dan zou het leuk zijn om die ook op de gc.nl mainpage te zetten, en als we toch bezig zijn: time-loop beeld zodat je de snelheid van de buien kan inschatten!

Zo iets was mij de afgelopen week heel welkom geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfs actieve geocachers kunnen hun GPS zien als een stukje VOODOO-technologie. :thumbup:

Ondanks alles wat er over waterdamp. wolken, sneeuw, regen, mist etc. in verband met GPS radiogolven wordt beweerd, ze hebben hun eigen geloof dat ze in de wereld bevestigd zien. De meeste geloven lijken self-fullfilling prophecies in deze maar dat ter zijde. :beerchug:

Zo las ik in een krantenartikel hetvolgende: "

"When it's cloudy, the GPS gets screwed up," said Stevens, who once found a geocache under a condiment stand at the Metrodome. "

Hij slikt dus veel voor zoete koek. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...