Spring naar bijdragen

Invloed van weer op geocachers - Wat voor weer wordt het?


Bytheway

Aanbevolen berichten

Ik stak zojuist mijn neus buitende deur en ja: het vriest. En volgens zowel de weerman als de weervrouw gaat het de komende week door met vriezen. En dat houdt in dat er voortdurend een elfstedentocht in het nieuws zal zijn. Tot het gaat dooien natuurlijk. Maar het hoeft maar even te vriezen of het gezeur erover begint weer.

 

Voor geocachers zit er wel een leuk aspect aan bevroren water: je kan erover lopen dus caches die normaal alleen per boot of met nat worden (zwemmen) te bereiken zijn kunnen nu droog (maar wel koud) gevonden worden. Ik denk b.v. aan 'Kokosnoot' (als die er nog is).

Wie iemand nog meer voordelen van dit weer voor ons?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is mij opgevallen dat nieuwe caches langer "maagdelijk" blijven met koud weer.

Kansen voor de langslapers onder ons.

 

 

 

Edited By holt119 on dec. 08 2002 at 00:04

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie iemand nog meer voordelen van dit weer voor ons?

Hi,

 

Voordelen? Wat dacht je van graven in een bevroren bodem, ik bedoel dus dat je eindelijk je pikhouweel weer eens van zolder kan halen. Dat moeten jullie toch ook wel een voordeel vinden?

Voor de rest zijn er alleen maar nadelen aan dit weertype, en dan wil ik nog niet eens denken aan de mogelijkheid van weer zo'n zure elfstedentocht!  :butbut:

 

SY Etienne  :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Misschien weleens leuk om te kijken of het resultaat van deze poll overeenkomt met de werkelijkheid. Ik heb met de onlangs gepubliceerde cijfers van het KNMI over december 2002 en het aantal gevonden geocaches in dec. 2002 een grafiek gemaakt. In deze grafiek staan uitgezet tegen de datum het aantal gevonden geocaches en de hoeveelheid regenval in één etmaal. De regengegevens zijn gemeten in De Bilt.

 

Je moet altijd voorzichtig zijn met het interpreteren van dit soort data, want de regen kan ook ´s nachts zijn gevallen. Maar het lijkt er inderdaad op dat regen ons niet deert. Volgens deze grafiek lijkt het er zelfs op dat we een voorkeur hebben voor regenachtig weer.

Of heeft dat een andere oorzaak?

 

dec02regen.jpg

De balken is de regenval en de blauwe lijn de gevonden geocaches.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit onderstaande grafiek blijkt dat de geocacher gevoelig is voor de buitentemperatuur. Er is een duidelijke correlatie tussen het aantal gevonden geocaches en de temperatuur. De pieken in het aantal gevonden caches zijn de weekends. In het weekend is onze afhankelijkheid van de temperatuur ondergeschikt aan de drang om te gaan geocachen.

 

De temperatuurgegevens zijn gemeten in De Bilt. De rode lijn is de max. temp, de donker blauwe de min. temp, de groene is de gem. temp, de zwarte is de normale temp. en de blauwe lijn is het aantal gevonden geocaches.

 

dec02temp.jpg

 

Op 4 dec. is er slechts één geocache gevonden. Allemaal druk,druk,druk met surprises en gedichten maken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er interessant uit,... maar ik denk dat het hier dan toch gaat om de categorie: "een beetje regen deert niet" (zoals de poll ook uitwijst).

Als we kijken naar wanneer er het het meest geregend heeft, rond 21 december, dan zien we dat er nog geen 25mm in een dag is gevallen, vind ik niet echt indrukwekkend :D . In vergelijking met wat er nu valt.

Ik denk ook dat, hoewel ik dit echt niet zeker weet, er nu ook minder mensen op uit zijn getrokken, vanwege het vele water.

Bovendien moet je ook rekening houden met het feit dat er veel mensen in de laatste week van december en de eerste week van januari, vrij zijn geweest (helaas zit het er voor velen alweer op :P ) en dus ook meer tijd hebben gehad om te hunten.

Wat ik dus wil zeggen is dat dit niet echt een representatief beeld geeft, of het weer nu wel of geen parten speelt op het cache hunten.

Maar even goed "my respects" dat je de moeite hebt genomen om dit uit te zoeken!

 

Groetjes Dieckske!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Redboost

Persoonlijk vind ik grauw weer wel iets hebben tijdens het cachen.. Ik heb nu één cache al gevonden terwijl het droog was, de rest allemaal met nat weer.. :D

 

Maar goed, ik kan me wel voorstellen dat doordeweeks de meeste hunters wel 't liefst droog weer willen als ze er op uittrekken...

 

[edit]

Trouwens mooie grafiekjes..

[/edit]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik dus wil zeggen is dat dit niet echt een representatief beeld geeft, of het weer nu wel of geen parten speelt op het cache hunten.

Ik denk ook dat de maand december niet echt een representatieve maand is voor dit soort onderzoekjes. Maar feit is wel dat correlaties mogelijk zijn. Dat de temperatuur toevallig stijgende is met het aantal vrije dagen en daarmee het aantal gevonden geocaches is ook een feit.

Als ik tijd heb, zal ik de grafieken begin februari nog eens maken met de gegevens van januari. Ik kan bij het KNMI de maanden voor dec. 2002 niet vinden. Het lijkt erop dat alleen de laatste maand op de site blijft staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We waren vandaag van plan om wat caches te doen .. maar sneeuw gaat me net een beetje te ver. Niet om het lopen IN de sneeuw, maar het rijden DOOR de sneeuw (mede om het feit dat er in dit land nogal wat gekken rondrijden die met slecht weer geen rekening houden). :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...