Spring naar bijdragen

GPS soft voor PDA


Welke van deze genieten je voorkeur  

26 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze genieten je voorkeur

    • GPS Dash
      3
    • GPS Tuner
      14
    • Navio
      2
    • Vito Navigator
      7


Aanbevolen berichten

Binnenkort willen we een beetje experimenteren met de Pocket PC als GPS in het terrein.

Hiervoor bestaat er wel wat software : GPS Tuner, Vito Navigator, Navio, GPS Dash...

 

Mijn vraag: wie heeft welke ervaring met welk programma en welke scoort het best om mee te geocachen???

 

 

Ozi Ce laat ik hier buiten beschouwen omdat het in eerste instantie kaartsoftware is waarmee je weinig kan aanvangen als je geen gepaste kaarten hebt.

bewerkt door Cachemier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zonder topo detailkaarten doe je het voordeel van OziCE teniet, maar met een heel algemene kaart van NL kun je best waypoints invullen en ernaar toe lopen via "volg de pijl". Niet mooi, maar werkt wel degelijk !

Dus OziCE mag er best tussen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder topo detailkaarten doe je het voordeel van OziCE teniet, maar met een heel algemene kaart van NL kun je best waypoints invullen en ernaar toe lopen via "volg de pijl". Niet mooi, maar werkt wel degelijk !

Dus OziCE mag er best tussen.

Broeva haro! Inderdaad, en dan ben ik geeneens Ozi-Fan. (Geef mij maar CompeGPS).

Mijn voorkeur uit deze 5 (incl. Ozi dus) gaat lichtelijk uit naar GPS Tuner. Die is wat gelikter. GPS Dash is voor mij de slechtste van het groepje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik kom net kijken, ben nog nat achter de oren.

Heb onlangs een Mio168 gekocht voor mijn vrouw (nada richtingsgevoel) misschien dat ze nu ergens gaat komen zonder 100KM om te rijden :( Toen ik met de mio aan het stoeien was en info aan het inwinnen kwam ik langs de geocaching site. Leuk, dacht ik, met mijn dochters. Maar met welke software? mijn oog viel op GPSDash2 en die heb ik dus geprobeerd.

 

Ik heb een hele lading aan (helaas wel oude) stafkaarten en die zijn in jpg formaat tussen de 4 en 14 MB. Met de MapManager van GPSDash2 kan je die omzetten voor de PDA op je PC en van te voren caliberen. Voor het omzetten van de RD coordinaten in WGS84 gebuik ik een tool van Stevenhagen. (http://www.xs4all.nl/~estevenh/1/index.html) (popups toestaan) Mijn ervaring is dat je het wel een beetje bij moet stellen maar dat je heel aardig in de buurt zit. Omdat ik hierboven las dat GPS Tuner gelikter was ben ik daar de demo van gaan bekijken. Ziet er inderdaat mooi uit maar mijn ervaring is dat het op mijn Mio168 traag werkt, en dat ik niet een stafkaart kan openen (het origineel in jpg formaat). Hij gaat klagen dat hij te weinig geheugen heeft ook bij de kleine kaarten. Dan zou je dus waarschijnlijk of delen van de stafkaart moeten gaan nemen of detail verliezen door hem kleiner te maken. :lol1:

Ik hou het dus bij GPSDash2. Vooral omdat hij redelijk groote kaarten aankan.

Wat ik nog wil proberen is met terraexplorer en vlucht over Holland een screendump te maken van een gebied en dat om te zetten voor GPSDas2, om te kijken hoe dat er uit ziet.

 

Verder kan je met GPSDash2 errug veel klokkies tevoorschijn toveren, veel waypoints vastleggen met commentaar, routes vastleggen en oproepen etcetce.

Grafieken maken van snelheid (alsof ik rennend naar een cach op zoek ga :P )

Ook de loc files die je kan downloaden van geocaching.nl kan je importeren.

Nou kijk zelf http://gpsdash.com/overview.ppc2.php wat hij allemaal kan.

 

Ik ben dus wel tevreden over GPSDash2 en de eerste cach is ermee gevonden.

Ik ben van mening dat het de centen waard is, en over de Navio en de Vito kan ik dus nix zeggen omdat ik die niet geprobeerd heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mis de optie ze allemaal aan te klikken. Ik heb ze allemaal en ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. En natuurlijk mis ik er nog een aantal.

 

Verder lijkt me dat deze poll verkeerd staat. Ik kan me vergissen, maar is dit wel hardware?

 

Bij deze dus de poll verplaatst naar Software.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Navio, Je kan ook hier je "eigen" kaarten in gebruiken.

 

Koop een stafkaart, en scan het gebied in waar de cache globaal ligt. Deze kaart op de PDA zetten, in Navio laden, 2 punten kalibreren en gaan!

 

Al geef ik toch de voorkeur aan Ozi explorer, omdat die automatisch de aangrenzende kaart laadt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mis de optie ze allemaal aan te klikken.

 

En ik mis juist de optie om er geen een aan te klikken (blanco). :yes:

 

Ik gebruik een Palm M515 en geen van bovengemelde titels zal daar op draaien Terwijl het wel degelijk een PDA is.

Een PDA met PalmOS en geen PPC dus met WinCE.

Dus van mij geen stem maar wel een note.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De rode lantaarn heeft hier een punt:

 

Een Palm handheld computertje is een degelijk PDA, alleen is bij deze Palm met iets minder mogelijkheden dan een PDA met WindowsCE/Mobile, overigens is deze Palm's wel aan een groot inhaalslag bezig.

 

Het voordeel van Palm PDA's dat er veel van PalmOs applicaties gratis verkrijgbaar is.

Bij WinCE/Mobile moet je bijna al die applicaties zich lam moeten registeren of er een grif voor betalen. In deze WinCE/Mobile software zijn er vrij weinig goede freeware's beschikbaar.

 

Ok, mijn vote ging naar GPS Tuner, omdat het lekker werkt op mijn Acer n35.

GPS Dash is ook een mooi programma, maar het draait een beetje traag op mijn PDA, overigens wel handig voor het tracking-logs als ik met mijn Smart ga rijden.

Voor de andere applicaties heb ik het nog niet geprobeerd.

bewerkt door Jobbie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik mis de optie ze allemaal aan te klikken.

 

En ik mis juist de optie om er geen een aan te klikken (blanco). :yes:

 

Ik gebruik een Palm M515 en geen van bovengemelde titels zal daar op draaien Terwijl het wel degelijk een PDA is.Ger@ld

 

Je hebt gelijk. De topic/poll starter is niet duidelijk geweest. Hij had beter PPC (PocketPC) kunnen schrijven in plaats van PDA (Personal Digital Assistent)

PDA is de verzamelwoord en PPC is een type.

Geen enkele programma dat op een Windowsmobile OS (WINDOWS CE, 2002, 2003, 2003SE en nu de nieuwe 2005) draait op software voor een Palm OS en vice versa.

 

Wat Jobbie betreft, de Palm is niet met een inhaalslag bezig, hooguit met een poging tot herstelslag. De Palm was "vroeger" marktleider en is al een paar jaar geleden voorbij gesteven door de Windows OS machines.

PPC OS is niet de beste maar wel de meest verkochte. Vergelijk het met de Windows PC's vs Mac en op videogebied de vroegere strijd tussen Betamax, Video 2000 en VHS. Hier heeft de allerbelabberste systeem (VHS) gewonnen. De beste (video 2000 van Philips) en 2e beste (Bteamax) moesten al snel afhaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik gebruik zelf Beelinegps. Kan een hoop. Nadeel is dat het geen kaarten ondersteund, dus de achtergrond is gewoon een wit vlak. Maar voor de rest ben ik er erg tevreden over. Wat ik zelf heel mooi vind is de ondersteuning voor geocaching. Je kan van elke cache de infopagina bekijken als je die gpx op je PDA hebt staan.

bewerkt door hneel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
Ik gebruik zelf Beelinegps. Kan een hoop. Nadeel is dat het geen kaarten ondersteund, dus de achtergrond is gewoon een wit vlak. Maar voor de rest ben ik er erg tevreden over. Wat ik zelf heel mooi vind is de ondersteuning voor geocaching. Je kan van elke cache de infopagina bekijken als je die gpx op je PDA hebt staan.

 

Ik ben nu met Kompass aan't testen.Deze heeft de mogelijkheid met kaarten te werken.Ziet er niet slecht uit.

http://www.bb-eng.com/index.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ben een groentje, en ga morgen met een kennis op weg naar mijn eerste cache.

hij zijn garmin, ik met een imate sp5m met rikaline.

De imate-versie van gps-tuner ondersteund geen kaarten, en pas nu lees ik over gps-dash, waarvan de smartphone versie dus wel kaarten ondersteund.

aangezien ozie nog steeds niet op smartphones werkt valt deze voor mij weg.

 

gps tuner heb ik na een hele dag frutten draaiend gekregen, maar heb nog geen idee hoe dit zal gaan werken zonder kaart.

Ik draai ttmobile 5 op de imate, maar dit lijkt me geen beste optie voor het cachen

 

ga dus voor gps-dash als de visite vanavond tijdig huiswaarts gaat en ik dus de tijd heb om e.e.a. voor morgenochtend 09:00 te installeren en werkend te krijgen...

 

edit:

vanwege het weer hebben we vandaag het tochtje uitgesteld.. bummer..

:wink2::rolleyes:

bewerkt door rambelje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

ik wil deze oude topic toch weer eens openen. wat voor software gebruiken jullie (jullie = mensen die hun pda gebruiken en niet een handheld gps van garmin ofzo) ik gebruik zlef op het moment (maar begin net) tomtom 5 met co-input van onze bruineberen vrienden en probeer een garmin gsp38 aan de praat te krijgen maar dat onding doet het niet. ik denk er nu over om een CF GPS kaart te kopen zodat ik ook buiten de auto mijn pda kan gebruiken met gps. alleen denk ik niet dat tomtom zo'n fantastisch off the road programma is.

 

dus mijnv raag: welke programma's gebruiken jullie tegenwoordig??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wil deze oude topic toch weer eens openen. wat voor software gebruiken jullie (jullie = mensen die hun pda gebruiken en niet een handheld gps van garmin ofzo) ik gebruik zlef op het moment (maar begin net) tomtom 5 met co-input van onze bruineberen vrienden en probeer een garmin gsp38 aan de praat te krijgen maar dat onding doet het niet. ik denk er nu over om een CF GPS kaart te kopen zodat ik ook buiten de auto mijn pda kan gebruiken met gps. alleen denk ik niet dat tomtom zo'n fantastisch off the road programma is.

 

dus mijnv raag: welke programma's gebruiken jullie tegenwoordig??

 

 

TomTom is inderdaad niet echt een lekker off-road programma.

 

Kijk eens rond in deze lijst, daar kom je vast wel wat leuks tegen:

http://forum.geocaching.nl/index.php?showforum=31

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij cachen ook alleen met PDA, het feit dat we er nog niet zoveel gevonden hebben ligt niet aan de PDA, maar aan ons (gebrek aan) fanatisme in cachen; alhoewel we het wel heel leuk vinden, ontbreekt het ons wel eens aan tijd.

 

Wij gebruiken hierbij een PDA met ingebouwde GPS (Mio A201) met Ozi Explorer, aanvullend gebruiken we voor onderweg ook nog 2 Excel files voor omrekenen van coordinaten en/of hoekberekening: geotools.xls en omrekening WGS_RD.xls

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...