JandeBeHanger Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 The mil expresses the size of an angle formed when a circle is divided into 6,400 angles, with the vertex of the angles at the center of the circle. A relationship can be established between degrees and mils. A circle equals 6400 mils divided by 360 degrees, or 17.78 mils per degree. To convert degrees to mils, multiply degrees by 17.78.De clou schijnt te zijn: pi hebben ze afgerond naar 3,2 voor het gemak. Wat heeft pi in dit geval te maken met het verhaal over graden en mils dan? <{POST_SNAPBACK}> Die artilleristen schieten met granaten met een ronde doorsnede door een loop met een ronde doorsnede.Vroegah schoten ze zelfs met ronde granaten!
Team Firefox Geplaatst 9 oktober 2005 Auteur Geplaatst 9 oktober 2005 The mil expresses the size of an angle formed when a circle is divided into 6,400 angles, with the vertex of the angles at the center of the circle. A relationship can be established between degrees and mils. A circle equals 6400 mils divided by 360 degrees, or 17.78 mils per degree. To convert degrees to mils, multiply degrees by 17.78.De clou schijnt te zijn: pi hebben ze afgerond naar 3,2 voor het gemak. Wat heeft pi in dit geval te maken met het verhaal over graden en mils dan? <{POST_SNAPBACK}> Die artilleristen schieten met granaten met een ronde doorsnede door een loop met een ronde doorsnede.Vroegah schoten ze zelfs met ronde granaten! <{POST_SNAPBACK}> Hey, da's nieuw , maar kun je ook uitleggen wat pi met mils en graden te maken heeft. Die link zie ik even niet?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 Eerst even wat wiskunde: De totale omtrek van een cirkel, de lengte van de lijn, is 2π maal de straal van de cirkel 2πr, ofwel π maal de diameter (πd) Dit geldt als we op een plat vlak zitten. De waarde van die factor π (pi) is ongeveer 3, 14159 26535 8979. Ezelsbruggetje om te onthouden: "How I want a drink, alcoholic of course, after the heavy lectures involving quantum mechanics." (3 letters, 1 letter, 4 letters...) Maar: de aarde is niet plat maar zo'n beetje een bol. Als ik een afstand r op de bol afleg en ik ga dan een cirkel tekenen, wat wordt dan de lengte van de omtrek van de cirkel? Niet 2 pi maal de straal. Je voelt met je klompen aan dat als de bol heel groot wordt en steeds meer een plat vlak gaat benaderen dat dan die vermenigvuldigingsfactor heel dicht in de buurt van pi gaat komen. Nu blijkt dat bij onze aardbol je op een pseudo-pi uitkomt van 3,2 ongeveer. Nu de praktijk van het schietende kanon. De artilleriewaarnemer zegt: 200 meter meer naar links, afstand is goed'. Gegeven de afstand en hoeveel meters die granaten naar links moeten gaan kan heel eenvoudig in mils de hoekverandering van het kanon berekend worden. Ga je in graden en met pi werken dan komen direct de sinussen en cosinussen plus de diameter van de aarde boven tafel en dat is erg ingewikkeld om te doen als er een oorlog aan de gang is. Zoals Paulus al zei "Waarom 6400, omdat een hoek van 1 mill op 1 km een zijdelingse verplaatsing geeft van 1 meter. ".
Team Firefox Geplaatst 9 oktober 2005 Auteur Geplaatst 9 oktober 2005 Nu de praktijk van het schietende kanon. De artilleriewaarnemer zegt: 200 meter meer naar links, afstand is goed'. Gegeven de afstand en hoeveel meters die granaten naar links moeten gaan kan heel eenvoudig in mils de hoekverandering van het kanon berekend worden.Ga je in graden en met pi werken dan komen direct de sinussen en cosinussen plus de diameter van de aarde boven tafel en dat is erg ingewikkeld om te doen als er een oorlog aan de gang is. Zoals Paulus al zei "Waarom 6400, omdat een hoek van 1 mill op 1 km een zijdelingse verplaatsing geeft van 1 meter. ". OK, duidelijk uitgelegd, bedankt! De mill wordt dan tweeledig gebruikt: bij een zijdelingse verplaatsing voor bijvoorbeeld een afgeschoten granaat en de mill als onderverdeling in de gradenboog van 360 graden (=6400 mill). Even een 'leesverwarring' dus
de Roode Lantaarn Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 Maar wat nu als die granaat 10 km weg moet worden geschoten en 200 meter naar links. In de tijd dat de granaat onderweg is draait de aarde door naar links en komt dan misschien maar 190 meter naar links. Of begrijp ik het nu verkeert. Die 10 meter zal voor de verwoestende klap van de granaat niet van invloed zijn maar er zou maar net een kleuterschooltje staan. Heeft die pseudo-pi soms ook te maken dat onze aarde niet helemaal rond is maar pseudo-rond. Omtrek van de aarde bij de evenaar is groeter dan de omtrek in noord-zuid richting. Dit komt weer door de middelpunt vliedende kracht van de aarde die ter hoogte van de evenaar de aarde iets uitstulpt. Een soort skippy-bal waar een olifant op zit. Correct me if I'm wrong.
rhgs Geplaatst 10 oktober 2005 Geplaatst 10 oktober 2005 Nou, zitter en Stuco's in de zaal? Die kunnen het antwoord geven !
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 10 oktober 2005 Geplaatst 10 oktober 2005 @ de Roode Lantaarn Zeker maakt het verschil of iets N-Z of O-W beweegt wat betreft de aardrotatie. Dat de aarde geen nette bol is maakt heel weinig uit. Het is een kwestie van nauwkeurigheid van meting. Om maar eens terug te komen op die mils. USA Army heeft er 6400 van. Het juiste wiskundig verantwoorde aantal is 6283 want een 360 graden hoek is 6.283 radians (heb je weer die 2x pi) De Russen doen het anders: 6000 mils en ik weet niet wat de NATO doet. Maakt dat veel uit? Nee. B.v. Ik kijk door een miltaire kijker met afstandsmeting. Ik zie iets dat 2 meter hoog is in de verte. Mijn schaal vertelt met dat ik 4 mils heb van het begin naar het eind van het ding. Hoever staat dat ding nu van mij weg? 500 meter als ik meet in 'echte' mils, 509 m in USA mils en 477 m in Russ mils. Maar als de lengte die ik zie geen 2 meter is maar 2.10 meter, hoeveel zit ik dan mis met mijn afstand? 15 meter. En in mijn kijker kan ik echt niet zien of ik nu 3,5 of 4 mils moet afmeten. Bijdragen van aardrotatie, niet-rondheid etc in de fout zijn in verhouding heel klein.
gretzky Geplaatst 10 november 2005 Geplaatst 10 november 2005 (bewerkt) Nou, zitter en Stuco's in de zaal?Die kunnen het antwoord geven ! <{POST_SNAPBACK}> Stuco ( mil. afkorting voor stukscommandant , bijvoorbeeld van een houwitzer M109 ) . Het is al weer effe geleden maar ik heb dit edele museumstuk (M109) mogen beteugelen . Daarvoor heb ik een behoorlijk tijd aan de andere zijde (lees vijandzijde) van de kogelbaan liggen waarnemen. Er wordt bij de artillerie met aardig wat rekening gehouden bij het lossen van een schot: - allereerst de correctie van de waarnemer "links 300, vooruit 400 "bv, - als de granaat bv over een afstand van 18 km(max. voor M109) door het luchtruim vliegt wordt automatisch de draaiing van de aarde meegenomen. Vluchttijden van 40 a 50 sec. zijn geen uitzondering. - de windsnelheden en richtingen in de diverse luchtlagen waar het projectiel doorheen vliegt worden meegenomen.(Piet Paulusma vd Defensie dus zeg maar) - verder wordt er rekening gehouden met :kruidtemperatuur , warme of koude schietbuis etc. Voor zover even een korte uitleg van "whiskey 2 a" Groeten Gretzky 10 november 2005 bewerkt door gretzky
rhgs Geplaatst 10 november 2005 Geplaatst 10 november 2005 (bewerkt) Dank voor het verhaal. <off topic mode=on> Ik ben heel kort waarnemer geweest, maar later overgestapt naar 101 AMA in 't Harde. Opleiding op "de knobbel". Daar kwamen genoeg granaten overvliegen. Heel zacht hoorde je ze overkomen op x-tig km. hoogte. zwzwzwzwzzz.... Good old days van 83-4 <off topic mode=off> 10 november 2005 bewerkt door rhgs
Lex Geplaatst 5 maart 2007 Geplaatst 5 maart 2007 Maar: de aarde is niet plat maar zo'n beetje een bol. Als ik een afstand r op de bol afleg en ik ga dan een cirkel tekenen, wat wordt dan de lengte van de omtrek van de cirkel? Niet 2 pi maal de straal. Je voelt met je klompen aan dat als de bol heel groot wordt en steeds meer een plat vlak gaat benaderen dat dan die vermenigvuldigingsfactor heel dicht in de buurt van pi gaat komen. Nu blijkt dat bij onze aardbol je op een pseudo-pi uitkomt van 3,2 ongeveer. Heb je soms geprobeerd of de goegemeente hier in wil stinken? Ja dus, want tot nu toe trok niemand het in twijfel. Ik wel. Als het verhaal waar zou zijn zou de pseudo-pi kleiner zijn dan pi, want de cirkel op de bol is kleiner, niet groter dan die op het platte vlak. Het is gewoon een benadering van 2000 pi door een gemakkelijker getal dan 6283. En je schrijft zelf dat de een het benadert met 6400, en de ander met 6000; dat kan nooit beide een betere benadering zijn dan 6283 zelf. Die pseudo pi zou overigens 99,9995% van de werkelijke pi zijn, dat is dus geen enkele reden om van de werkelijke 2000 pi=6283,185307 een ander heel getal dan 6283 te maken. (99,9995% van 6283,185307 = 6283,153988, gerekend met cirkelstraal=35 km, aardstraal=6400 km)
hesselannema Geplaatst 5 maart 2007 Geplaatst 5 maart 2007 Maar wat nu als die granaat 10 km weg moet worden geschoten en 200 meter naar links.In de tijd dat de granaat onderweg is draait de aarde door naar links en komt dan misschien maar 190 meter naar links. Of begrijp ik het nu verkeert. Die 10 meter zal voor de verwoestende klap van de granaat niet van invloed zijn maar er zou maar net een kleuterschooltje staan. Correct me if I'm wrong. Had je eerste schot ook al niet die afwijking naar links. Je zegt toch net dat de aarde draait. Dus valt volgens mij de afwijking tegen elkaar weg.
Heirbaut Hunters Geplaatst 5 maart 2007 Geplaatst 5 maart 2007 Maar wat nu als die granaat 10 km weg moet worden geschoten en 200 meter naar links. In de tijd dat de granaat onderweg is draait de aarde door naar links en komt dan misschien maar 190 meter naar links. Of begrijp ik het nu verkeert. Die 10 meter zal voor de verwoestende klap van de granaat niet van invloed zijn maar er zou maar net een kleuterschooltje staan. Correct me if I'm wrong. Had je eerste schot ook al niet die afwijking naar links. Je zegt toch net dat de aarde draait. Dus valt volgens mij de afwijking tegen elkaar weg. Dat hangt toch echt af van de richting waarin je schiet. Van oost naar west v.v. zal het niet uitmaken. Overigens, volgens mij doet het er helemaal niet toe.
Tornado Bram Geplaatst 5 maart 2007 Geplaatst 5 maart 2007 Ik weet niet of die vraag hier gesteld kan of mag worden nu het toch over graden gaat. Maar kan iemand mij ook uitleggen waarom de coin Compass Rose 2007 van 0 - 32 gaat. Misschien mis ik iets. Ik weet dat een cirkle 360 graden heeft en mijn compass dus ook.
Peetee Geplaatst 5 maart 2007 Geplaatst 5 maart 2007 (bewerkt) Ik weet niet of die vraag hier gesteld kan of mag worden nu het toch over graden gaat. Maar kan iemand mij ook uitleggen waarom de coin Compass Rose 2007 van 0 - 32 gaat. Misschien mis ik iets. Ik weet dat een cirkle 360 graden heeft en mijn compass dus ook. Ik had het ook nog nooit gezien, maar op Wikipedia staat o.a. te lezen: KompasroosOorspronkelijk werd de cirkel in vieren, achten, zestienen, 32'n gedeeld waarbij de richting volgens een vast systeem werd aangeduid: tussen noord en oost kwam noordoost, tussen noord en noordoost noord-noordoost, tussen noord en noordnoordoost noordnoordoost ten noorden, tussen noord en noordnoordoost ten noorden kwam noordnoordoost ten noorden noord, etc. Op dit punt is de kompasroos in 64 delen verdeeld en voldeed daarmee aan de toenmalige behoefte om de koers te bepalen. Het is dus een verdeling in 32 windstreken i.p.v. in graden. 5 maart 2007 bewerkt door Peetee
Aanbevolen berichten