Spring naar bijdragen

Gps in vliegtuig toegestaan? - Dus tijdens de vlucht.


elsinga

Aanbevolen berichten

Over twee weken zit ik in het vliegtuig Eelde-Enschede-Gran Canaria en het lijkt me wel leuk om tijdens de vlucht wat op de GPS te loeren.

 

Nu weet ik (van de site van Joe Mehaffey) dat de KLM het gebruiken van een GPS toestaat en navraag bij Transavia (dochter KLM) leerde dat het daar niet schijnt te mogen.

 

Wie heeft al eens met Transavia of Martinair gevlogen en weet of de GPS aan mocht of niet?

 

[zoeken hier leverde geen vliegmaatschappijnamen op...]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Over twee weken zit ik in het vliegtuig Eelde-Enschede-Gran Canaria en het lijkt me wel leuk om tijdens de vlucht wat op de GPS te loeren.

Gewoon meenemen niks vragen en aanzetten...krijg je dan alsnog komentaar...vraag of de pilot dan ook zijn gps apparatuur kan afzetten...(geintje) ...laat de stewardes vragen aan pilot of je hem aan mag, dat werkt echt...geheid dat je toestemming krijgt. Een pilot vind dat namelijk zelf ook een heel intersant iets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem hem al jaren mee. Met mijn oude GPS 40 - 8 kanaals - gaf dit matige resultaten.

Met de Vista werkt het uitstekend!

Inderdaad wel de GPS dicht tegen het raam houden. 30cm naar binnen en de ontvangst valt totaal weg.

 

Transavia, Basicair, KLM en AirHolland maakte er geen probleem van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn GPS altijd aan in het vliegtuig en ik heb nog nooit kommentaar gehad. Ik doe er ook niet stiekum mee. Ik leg hem gewoon op het tafeltje voor me en als de ontvangst even te wensen over laat, houd ik hem even tegen het raampje.

 

Ik heb gevlogen met alle Nederlandse maatschappijen en buitenlandse maatschappijen en nooit om toestemming gevraagd.

 

Er wordt omgeroepen dat bij start en landing alle elektronische apparatuur moet worden uitgeschakeld, maar dat zijn nu juist de leukste momenten; de accelaratie, dalen en het bochtenwerk vlak na het opstijgen en vlak voor het landen. Op die momenten zit alle het cabine personeel ook veilig in de gordel zodat het niet gecontroleerd kan worden.

 

Een collega van mij is een keer door de stewardess gevraagd wat dat voor apparaat was en heeft de piloot erbij gehaald. Die piloot was zeer geinteresseerd in zijn GPS en verbaasde zich erover dat ze tegenwoordig zo klein zijn. Hij mocht hem de rest van de vlucht aan laten staan.

 

En je kan de piloot op foutjes betrappen. Bij ons werd een keer omgeroepen dat we 200 km ten noorden van Belgrado vlogen terwijl we volgens de GPS 50 km ten zuiden van Belgrado vlogen.

 

De mensen om je heen zullen eerst argwanend gaan zitten kijken en vervolgens zeer geinteresseerd raken over je GPS.

 

Wat ik je kan aanraden is om een flinke hoeveelheid waypoints te laden die ongeveer op de route liggen. Er bestaat een site, weet even niet waar, waar je de waypoints van alle vliegvelden in Europa kan downloaden en geloof me dat zijn er echt veel want zelfs de zweefvliegvelden in Nederland staan erop.

 

Hier een plaatje van een retourtje Madrid

Het leuke met deze vlucht was dat ik met de GPS heb kunnen waarnemen dat tijdens turbulentie het vliegtuig enkele kilometers daalde om in rustigere luchtlagen terecht te komen.

 

Gewoon doen en je zult merken dat de tijd vliegt !!

 

Dit onderwerp is al eerder aan de orde geweest. Kijk ook maar eens hier.

 

 

 

Edited By Waterboys on okt. 16 2002 at 21:29

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas had ik tijdens de heenreis naar maideira (transavia) een andere ervaring dan de meesten...

Op mijn vraag aan de purser of mijn gps aanmocht, werd met een tandpasta-smile geantwoord "tijdens start en landing" mag geen enkel elektronisch apparaat aan, en tijdens de gehele vlucht niet "iets" wat een antenne heeft.

Toen hij ook nog vroeg "wat voor soort gps" het was ???????

was de discussie al snel gesloten. tijdens het filmpje zou het mij wel duidelijk worden...

De terugweg maar niet gevraagd en stiekum het apparaatje aan laten staan. jammer vond ik het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste maatschappijen doen er niet moeilijk over.

Wat beslist niet mag is electronica -wat voor apparaat dan ook- gebruiken tijdens de start en landing, het kan storen op de navigatie apparatuur dat van radiobakens gebruik maakt.

 

Ik heb een keer commentaar gehad van een stewardes die de GPS aanzag voor een GSM, maar toen ik het uitlegde moest ze om zichzelf en de situatie lachen.

 

Hou er wel rekening mee dat je op 11 km hoogte de helft van de atmosfeer onder je gelaten hebt en je dus meer zonlicht krijgt.

Bij het raam kan het apparaat dus extreem warm worden.  :exclamation:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

GPS is een ontvanger. Kan dus niks geen kwaad. Lijkt me raar als het niet mag, maar ik denk dat je ontvangst 0,0 is. ;)

Waarom denk je dat Mijk-meissie..??

Ik ben naar Mexico geweest afgelopen winter en mocht in het vliegtuig mijn GPS gewoon gebruiken van de crew. Heb dat ook gedaan, maar kreeg gewoon helemaal geen ontvangst. Zat ook wel in het midden..... Ben ook zeer verbaasd nu te lezen dat het wel lukt als je dicht bij het raampje zit. En dan te bedenken dat ik op de terugvlucht aan het raam zat en het toen niet meer heb geprobeerd....  :sleeping:  :sleeping:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij Transavia maakte het cabinepersoneel geen bezwaar.

Wel je GPS goed dichtbij het raam houden .... :D

Mooi, nu vlieg ik alleen (weet ik ook net) met Ibergroup of zo. Zal wel onderdeel van het spaanse Iberia zijn. ;)

 

Ennuh... ik neem de (net bestelde) actieve antenne ook mee. Kan ik 3m bij het raam vandaag zitten. =8-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot nu toe heb ik me hier niet gemeld omdat mijn ervaring met GPS in het vliegtuig zich beperkt tot Air Malta vluchten, en wie vliegt er nu met Air Malta....

 

Toch een paar opmerkingen:

Een GPS is een ontvanger, en stoort dus niet. Dit is echter niet helemaal waar. Elk apparaat met hoogfrequente circuits kan in principe storen, ook een apparaat dat helemaal niet is bedoeld voor zenden of ontvangen, zoals een computer of een videocamera bijvoorbeeld. Ik heb eens gelezen over een vergelijkingstest tussen twee GPSsen, die daartoe naast elkaar werden gehouden. De een deed het beter dan de ander, maar dat bleek te komen doordat de 'betere' een stoorsignaal afgaf waar de ander last van had. Op een afstand van 20 cm was het over, het was dus wel een zeer geringe storing.

 

Dat het niet toegestaan wordt als er een antenne aanzit komt vaker voor. Het is natuurlijk onzin, want als de antenne niet bedoeld is voor zenden is het apparaat vergelijkbaar met een apparaat zonder antenne. En doordat een GPS werkt met zeer lage vermogens, is het potentiële stoorniveau ook laag. Mijn ervaring is echter dat discussie hierover zinloos is, omdat men als een kip zonder kop aan zo'n regel vasthoudt.

 

Tegenwoordig vraag ik niets, maar houd de GPS zodanig vast dat het cabinepersoneel het niet ziet. Ze hebben het nog nooit gezien.

 

Mijn ervaring omvat tientallen vluchten, en je ziet routevariaties, grote snelheidsverschillen en ook wel hoogteverschillen. Ook zijn er punten die altijd worden aangedaan. De route Malta-Amsterdam gaat altijd over Palermo, maar soms ten oosten, soms ten westen van Rome, soms via Bologna, en soms Venetië. Dan gaat het via het Bodenmeer naar Fulda, en vandaar naar Amsterdam. Ook gaat het wel via Elba en Genua, en dan soms via Dijon en Brussel over Zeeland. Ik vind het leuk al deze verschillen te volgen.

 

En het is natuurlijk extra leuk als je GPS een kaart bevat. Je kunt dan plaatsen, rivieren en ook autowegen herkennen. Anders zul je later moeten opzoeken waar je nu eigenlijk bent geweest. Mijn ervaring is namelijk dat het erg moeilijk is plaatsen te herkennen als je niet weet waar je bent. Maar als je dat wel weet, weet je waar je naar moet zoeken en is het vaak mogelijk bekende dingen te zien.

 

Nu is het wel zo dat Air Malta met vrij kleine toestellen vliegt (2 x 3 stoelen op een rij), zodat je vrijwel altijd een plaatsje aan het raam kunt krijgen, en dat is nodig.

 

Pal voor het raampje heb je vrijwel altijd voldoende ontvangst. Je ziet natuurlijk maar de helft van de hemelbol (de zijde waar je zit), maar er zijn geen obstakels. Als je pech hebt zitten de satellieten net aan de andere kant van het vliegtuig. En als je geluk hebt zie je er nog genoeg als je de GPS op enkele decimeters van het raampje houdt.

 

 

 

Edited By lex on okt. 17 2002 at 23:56

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...