Spring naar bijdragen

Cache idee, maar is het ook wat? - Voordat ik er veel tijd in ga steke


elsinga

Aanbevolen berichten

Cachers,

 

ik heb een idee voor een cache, die mij persoonlijk wel aanspreekt. Ik wilde het idee gewoon even in de groep gooien, voordat ik er een hoop werk van maak en er daarna niemand op af komt. ;)

 

Idee: een cache met boeken, thrillers, detectives, spionage, dat soort spul. Ruilen mag dus alleen maar tegen soortgelijke boeken.

 

Maar de cache vindt je niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen! :)

 

Ik denk eraan om de uiteindelijke coordinaten te laten berekenen door cachers (meerkeuze?) vragen te laten beantwoorden over boeken die overeenkomen met mogelijke boeken in de cache. Dus een vraag over een boek van Tom Clancy, eentje over een boek van Le Carre, etcetera. De antwoorden vereisen dus dat je dat boek leest (of minimaal naar de inhoud op zoek gaat, wellicht biedt internet uitkomst), wat voor de would-be cacher van deze cache niet echt erg moet zijn.

 

De cache zelf zal wellicht niet op een vreselijk mooie plek liggen, want het formaat zal er ook naar zijn. Minimaal grote zwarte munitiekist, anders passen er haast geen boeken in...

 

Is dit wat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Leuk idee. Als je echt wilt dat een aantal boeken gelezen moeten worden denk ik dat je geen bezoek krijgt. Als je de vragen ook via internet kan vinden wel.

Tip: plak in alle boeken een sticker van BookCrossing.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak de vraagstelling niet te moeilijk, anders komt er niemand.

Richt je op Nederlandse literatuur, bijvoorbeeld de geijkte boeken van de middelbare school.

 

Ik heb al eens zo'n cache in Duitsland gezien.

 

Vraag me alleen af hoe het zit met de auteursrechten, kijk dus uit wat je doet, anders beginnen ze in de States weer te flippen.  ;)

 

Van mij mag je trouwens hoor, erg leuk idee  :exclamation:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou er ook een virtuele cache van kunnen maken met geripte e-books. Maar daar zit iets illegaals in.

Maar er zijn ook klassiekers zonder auteursrecht (Shakespeare, Dickens, Hoofd, Vondel) die als e-book bestaan. Kan je daar iets mee?

Verder: hoe belezen is het geocaching volkje? Je kan je beperken tot de Grootste Gemene Deler (zie andere thread) van boeken die men op de middelbare school moet lezen? Maar dat is per leeftijdsgroep verschillend. En het worden gauw literair goedgekeurde boeken, dus niets van den Hartog (Hollands Glorie) en veel van Vestdijk (De Koperen Tuin, Ivoren Wachters).

En wie leest er nu Clancy? Misschien heel veel mensen, de tweedehands planken bij De Slegte puilen ervan uit...

(net zoals van Vestdijk trouwens (en Couperus)).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk idee! Doen!

 

Ik denk dat je niet moet (willen) bepalen welk genre wel of niet kan.

Doe verschillende genres in de boekenkist.

Stel per genre een of meer vragen op de cache-pagina.

Zorg dat de antwoorden ook in de bibliotheek te vinden zijn.

Stel als regel dat je alleen het een boek van jouw genre mag ruilen voor een boek uit hetzelfde genre.

 

Volgens mij heb je niets met auteursrechten te maken. Je publiceert de boeken toch niet? Het zijn toch geen illegale kopieen?

Vergelijk het met boeken op een rommelmarkt. Daar wordt er zelfs geld voor gevraagd.

Of mis ik iets?

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik maak me over copyright en zo geen zorgen, het zijn mijn boeken en die mag ik rustig weggeven.

 

Maar het idee was juist om een soort special interest cache te maken, met juist alleen boeken uit een bepaald genre. En ook vragen over boeken en/of schrijvers uit dat genre. Niet persé alleen te beantwoorden door de boeken echt te lezen, mar wel bedoeld om de interesse voor dat soort boeken aan te wakkeren. wellicht dat een verstokte Ludlum lezer zo eens bij John Sandford terecht komt. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De cache zelf zal wellicht niet op een vreselijk mooie plek liggen, want het formaat zal er ook naar zijn. Minimaal grote zwarte munitiekist, anders passen er haast geen boeken in...

Even over de plek: Ik heb al een tijdje een idee dat verschillende malen is mislukt. Ik ben namenlijk op zoek geweest naar een [b:post_uid0]schuurtje of kast[/b:post_uid0]. Misschien is dat bij jou in het hoge noorden wel beschikbaar.

 

Wat en waar heb ik gezocht? Bijvoorbeeld een oud schuurtje op een landgoed of in een bos. Ook heb in gezocht bij oude (verenigings)gebouwen van scouting, sportclub en camping.

 

Maar bij alles wat in aanmerking kwam als cache waar je in kan staan en/of zelfs zitten was het niet bruikbaar doordat het te vervallen was of dat de benaderde eigenaar het niet beschikbaar wilde stellen.

 

Maar misschien weet jij wel een lokatie waar je een "bibliotheek" kan beginnen. ( :hehe: ?in de achtertuin?  :hehe: ) De eventuele sleutel dan natuurlijk wel goed verstoppen.

 

Stefanne

 

 

 

--//--

 

image

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar misschien weet jij wel een lokatie waar je een "bibliotheek" kan beginnen. ( :hehe: ?in de achtertuin?  :hehe: ) De eventuele sleutel dan natuurlijk wel goed verstoppen.

Ik heb eraan gedacht om een biblio-cache bij ons thuis onder de car-port te plaatsen. Gegarandeerd droog, weinig kans op plundering en heeeeeel makkelijk cache-onderhoud.

 

Nog beter: achter huis bij ons, maar dan schrikt moeders wellicht van de binnenstormende cachers. ;)

 

En nee: een schuurtje weet ik zo snel niet beschikbaar. De twee van ons zijn in gebruik...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Grappig. Er stond net vandaag een stukje in het NRC over bookcrossing. Ik kan de URL van het NRC morgen pas plakken, maar die bookcrossing is dus een soort geocachen maar dan alleen met boeken die je achterlaat, en je geeft op die site aan waar, en als je hem vindt wordt je gevraagd even een log te maken en het book te beoordelen.

 

Ik moest meteen aan dit topic denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...