Spring naar bijdragen

nieuwe positie a.h.v. bearing en distance


madman

Aanbevolen berichten

Hoe reken je een nieuwe positie uit als je bearing en distance hebt vanuit de huidige positie. Sommige GARMINs kunnen dit uitrekenen als ik me niet vergis. Ik heb echter niet zo'n ding en wil het met een handig tool op me PC doen. Iemand een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoe reken je een nieuwe positie uit als je bearing en distance hebt vanuit de huidige positie. Sommige GARMINs kunnen dit uitrekenen als ik me niet vergis. Ik heb echter niet zo'n ding en wil het met een handig tool op me PC doen. Iemand een idee?

 

Met het programma MapSource Metroguide van Garmin kan dat. Alleen de afstanden staan in feets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik meestal doe is een waypoint plaatsen bij het referentiepunt en dan de hoek +180 graden (of -180 graden) aanhouden op je GPS. OP een gegeven moment bevind ik me op de juiste afstand waarbij de hoek naar het waypoint dan de juiste bearing aangeeft.

 

En ik heb zo'n ouwe GPS uit de tijd dat ze er nog niet eens aan dachten om er kaarten in te stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast geodesy_r_us

De formules geldend voor rechthoekige coordinaten zijn:

 

X1=X0+sin(bearing)*distance

Y1=X0+cos(bearing)*distance

 

waarbij X1 en Y1 de gezochte coordinaten zijn, en de (full circle) bearing in 360.

 

In Excel2000 luiden de formules:

 

"X1"="X0"+SIN(RADIANS(bearing))*distance

"Y1"="Y0"+COS(RADIANS(bearing))*distance

 

en omgekeerd,

 

bearing=MOD(DEGREES(ATAN2("Y1"-"Y0";"X1"-"X0");360)

distance=SQRT(("Y1"-"Y0")^2+("X1"-"X0")^2)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een tool wilt hebben op je PC die het uitrekent dan kan je Ozi gebruiken.

Ik werk alsvolgt: voer het waypoint in, laad de betreffende kaart en zet dan in Ozi de bearing en afstand vanaf dit punt. Dan maakt die het gewenste punt aan op de kaart en geeft die de juiste coördinaten en zie ik gelijk waarin of waarbij ik terecht kom.

 

Over de bovenstaande spreadsheet formules:

Voordat iedereen gaat denken: "tjonge wat is dat makkelijk!", even een domper op de vreugde. Het is gezegd: geldig in een rechthoekig coördinatensysteem. In de praktijk vertaalt zich dat als: je moet je coördinaten in óf UTM óf RD hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een tool wilt hebben op je PC die het uitrekent dan kan je Ozi gebruiken.

Ik werk alsvolgt: voer het waypoint in, laad de betreffende kaart en zet dan in Ozi de bearing en afstand vanaf dit punt. Dan maakt die het gewenste punt aan op de kaart en geeft die de juiste coördinaten en zie ik gelijk waarin of waarbij ik terecht kom.

 

Over de bovenstaande spreadsheet formules:

Voordat iedereen gaat denken: "tjonge wat is dat makkelijk!",  even een domper op de vreugde. Het is gezegd: geldig in een rechthoekig coördinatensysteem. In de praktijk vertaalt zich dat als: je moet je coördinaten in óf UTM óf RD hebben.

 

OziExplorer lijkt echt perfect!!

Vriend van me gaat wat rekenwerk doen, en dan kijken of we bij elkaar uitkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordat iedereen gaat denken: "tjonge wat is dat makkelijk!",  even een domper op de vreugde. Het is gezegd: geldig in een rechthoekig coördinatensysteem. In de praktijk vertaalt zich dat als: je moet je coördinaten in óf UTM óf RD hebben.

 

Bij de meeste GPSr kun je de instellingen van het coordinatenstelsel aanpassen, de reeds ingevoerde waypoints kun je dan weer opvragen, en dat is dan natuurlijk in de weergave zoals je op dat moment hebt ingesteld.

 

Dit lijkt me voor mensen die ergens onderweg zijn in combinatie met een zakjappanner genoeg mogelijkheden geven. :)

 

1 ding is me destijds wel duidelijk geworden, wgs84 gebruiken als rechthoekig en hiermee rekenen geeft afwijkingen. Had ik de berekening destijds gedaan in RD dan zou het allemaal wel gelukt zijn. Log Seldensate

Groetjes Jan-Willem.

bewerkt door pa3fus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het Belgische Geocacheforum kan je een Excelbestand (Geotools3) vinden ,gemaakt door Philthey, waar je de projectie (en nog veel meer) mee kan uitvoeren.

Da's handig! Coord_proj=coord, coord+coord=proj, een decryptor, wat decrypt tabellen en het morse alfabet.

 

NICE! :blush:

 

BTW, CompeGPS doet ook projecteren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

pa3fus Geplaatst op June 21 2005, 12:00:31 

(Prof. Y. Lupardi @ June 21 2005, 11:42:32 )

Voordat iedereen gaat denken: "tjonge wat is dat makkelijk!",  even een domper op de vreugde. Het is gezegd: geldig in een rechthoekig coördinatensysteem. In de praktijk vertaalt zich dat als: je moet je coördinaten in óf UTM óf RD hebben.

 

Bij de meeste GPSr kun je de instellingen van het coordinatenstelsel aanpassen, de reeds ingevoerde waypoints kun je dan weer opvragen, en dat is dan natuurlijk in de weergave zoals je op dat moment hebt ingesteld.

 

Dit lijkt me voor mensen die ergens onderweg zijn in combinatie met een zakjappanner genoeg mogelijkheden geven.

 

1 ding is me destijds wel duidelijk geworden, wgs84 gebruiken als rechthoekig en hiermee rekenen geeft afwijkingen. Had ik de berekening destijds gedaan in RD dan zou het allemaal wel gelukt zijn. Log Seldensate

Groetjes Jan-Willem.

 

 

Dus om de zakjapanner nog wat meer te laten rekenen moet ik bij een nieuw idee maar GON aanhouden :dribble:

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
ik weet niet waarom ik hier geen bestanden kan uploaden !!!

nu als je de nieuwste versie van geotools wil moet maar naar het belgisch forum gaan. :blush:

 

 

Waarom naar het Belgische forum gaan? Je hoeft hier toch geen bestanden

te uploaden als een link plaatsen voldoende is?

 

Geotools: <Klik>

 

philthey:<Klik>

bewerkt door Zero CooL
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...