Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

En al deze onzin is nu almeer dan 2 jaar bezig.... Steeds weer nieuwe schrijvers... En een enkele "oude"die het niet kan laten zich belangrijk te vinden. :crybaby:

The never ending story.. :beerchug:

Geplaatst
Persoonlijk heb ik nu het idee dat het beleid van SBB een kwestie van pappen en nathouden is. We zijn er in ieder geval niet veel mee opgeschoten.

Het goedkeuren van een cache wordt alleen maar ingewikkelder, lastiger en langdradiger.

Hmmm het lijkt alsof hier de man met ervaring spreekt. vertel, hoeveel hebben ze er afgelopen maand, sinds de regel van Ul en GL geldt, van jou afgewezen.

SBB beleid is al jaren niet veranderd. Men wil weten waar, loopt met je mee en als het de juiste plek is in hun ogen keuren ze het goed en anders wijzen ze je een plek aan die wel kan. Ze staan er positief tegenover, wat een jaar geleden nog niet zo was.

Ben benieuwd wie, wat en waar jouw caches allemaal afgewezen zijn de afgelopen maand. Omdat je zo duidelijk weet te melden dat het allemaal ingewikkelder, moeilijker en lastiger is geworden....

Geplaatst

Wandeling met de boswachter...

Zojuist de door ons voorgestelde cacheroute gewandeld samen met onze -zeer welwillende- boswachter van Boswachterij Ughelen/Veluwe Oost. Deze boswachter is verantwoordelijk voor pers- en voorlichting in dit gebied en gezien het feit dat ikzelf beroeps cameraman ben en regelmatig mediatrainingen doe, ontstond een goed gesprek. Mijn conclusies:

- SBB staat welwillend tegenover iedere groep natuurbezoekers. Of het nu gaat om wandelaars, joggers, fietsers, mountainbikers, padvinders, nordic walkers of geocachers; iedereen is van harte welkom!

- De hoofdtaak van SBB is het beheren van natuurgebieden; dat lijkt mij bekend. Om te kunnen beheren moet men kunnen handhaven en controleren. Om dat goed te kunnen doen moet men weten wat er speeelt in een gebied.

- Er zijn een aantal groeperingen die lastig te controleren zijn. Als voorbeeld gaf onze boswachter de mountainbikers die niet georganiseerd zijn. Mountainbike clubs hebben -net als wij geocachers- vaak goede afspraken met lokale natuurbeheerders. Het grote probleem ontstaat bij mountainbikers die (als toerist?) op een bepaalde plek de boel verstieren en als een razende door het bos gaan jakkeren waar dat niet de bedoeling is. SBB overweegt om extra controles uit te voeren, remmers te plaatsen etc. Voor wat betreft de cachers zijn het de illegale cachers die de boel verstieren. Men heeft vaak geen idee in wat voor -vaak kwetsbaar- gebied een doossie wordt geplaatst. Volgens mij kunnen illegale caches via de .com en de .nl niet geplaatst worden, dus alles wat via de .nl aangemeld en ge-approved wordt moet goed zijn...

- Voorbeeld van de boswachter; er schijnt bij ons op de Veluwe één van de oudste en bekendste caches te liggen; de Birds route? Zegt mij niets! Deze cache is opgerold door de boswachterij en men heeft contact gezocht met de eigenaar. De boswachter is enthousiast over het feit dat deze cache zo positief door cachers wordt beoordeeld op de site en wil dan ook graag in contact komen met de eigenaar. Als de cache enkele tientallen meters wordt verplaatst hebben wij er een mooie legale cache bij en SBB kan handhaven. Vreemd genoeg schijnt deze cache-eigenaar niet te reageren op berichten van de boswachter. Op deze manier creëert men natuurlijk een negatief imago rondom geocachen.

- Wat ons cachers een goede plek lijkt, kan door een pro direct afgewezen worden. Voorbeeld; onze 1e keuze ligt vlakbij kwetsbaar gebied (50 meter?). Toch is deze plek waarschijnlijk geen probleem (om natuur-technische redenen). Ons alternatief (in een lelijk stukje bos, vol dood hout etc.) leek ons een plek die gewoon niet afgewezen kon worden; wat een zooitje! Binnenkort wordt dit gebied omgetoverd tot "Bosreservaat" waar men de natuur op haar beloop laat. Vol met bijzondere bomen, waar ik -als leek- kennelijk absoluut geen verstand van heb. Hier mag dus geen cache komen! Eigenlijk logisch; je moet het maar weten. Daar heb je natuurbeheerders voor!

- Ik heb zelf aangegeven dat de afspraken met SBB nogal vaag zijn. Toestemming vragen is alles wat wij moeten doen, maar contactpersonen en concretere richtlijnen zijn onbekend bij cachers, ondanks inspanningen van diverse cache-prominenten. Onze boswachter berichtte mij dat men hier binnen SBB mee bezig is, maar dat het opstellen van dergelijke -meer concrete- richtlijnen wel even kan duren; SBB heeft ook wel wat anders te doen dan alleen maar met caching bezig te zijn; bovendien is de organisatie wel degelijk enigzins ambtelijk ingesteld.

- Kortom; wil je een cache plaatsen; bereid hem goed voor. Schrijf je route uit, compleet met waypoints, foto's etc. Zorg ervoor dat de kans dat cachers de paden verlaten geminimaliseerd wordt. Zoek een alternatieve plek. Neem telefonisch of per email contact op met je plaatselijk boswachter en vraag of je de route samen kunt lopen. Men staat open voor leuke initiatieven, maar wil gewoon op de hoogte zijn; that's all!

Onze boswachter overlegt nog even met een 'echte' natuur-expert, maar ziet geen problemen in de door ons voorgestelde cacheplek. Nog even en dan hebben we er op de Veluwe dus weer een stipje bij! In overleg; met toestemming (schriftelijk); wederzijds begrip; dikke vrienden!

Wat de boswachter nog wel zei, is dat caches geregistreerd moeten zijn bij de .com/.nl. Men ziet onze stichting dus als een volwaardige en betrouwbare club. Dat hebben we te danken aan mensen die zich centraal voor ons allen inspannen. Hij was niet echt op de hoogte van het systeem van approvers enzo, maar ook dat fenomeen sprak hem zeer aan. Hij zou binnenkort de site eens bezoeken en zich meer gaan verdiepen in onze, mooie hobby.

GL kwam al met positief nieuws, SBB is een club waar je prima mee kunt praten, dus het hele toestemming-verhaal is serieus, maar lijkt soms op 'storm in een glas water'. Goede communicatie lijkt het sleutelwoord! En tja, soms krijg je 'nee'; waarschijnlijk vanwege een heel goede reden! Zoek dan samen naar een alternatief!

Mensen die in SBB gebieden op de Veluwe een cache willen plaatsen kunnen contact opnemen met Boswachterij Ughelen/Oost Veluwe en vragen naar de boswachter die verantoordelijk is voor pers- en voorlichting! Gegevens op te vragen via de site van SBB (hoofdkantoor Driebergen) of in het telefoonboek...

Succes!

Geplaatst

Mooi stuk tekst dat een hoop duidelijk maakt.

Alleen dat stukje over de negativiteit die onstaat over de eigenaar van die oude veluwe-cache is een beetje minder.

Vermoedelijk bestaat de eigenaar niet eens meer, en is deze cache wees geworden.

Zolang dat ding er ligt, en gevonden blijft worden, zal niemand op GC.com/.nl er wakker van liggen. Wel jammer dat men dan meteen denkt dat er aan de andere kant van de lijn niet opgenomen wil worden.

Maar goed om eens een boswachter-visie op het geheel te kunnen lezen.

Thanx!

Geplaatst

Dit is een heel bemoedigend verhaal, team VDE!

Ik ga nu proberen om het eindpunt van mijn geplande fietscache op terrein van Staatsbosbeheer te leggen i.p.v. het mogelijk lastige Brabants Landschap.

Als dat lukt dan komt WWW 2: Elementen Fietscache een stukje dichterbij!

Geplaatst
Voorbeeld van de boswachter; er schijnt bij ons op de Veluwe één van de oudste en bekendste caches te liggen; de Birds route? Zegt mij niets! Deze cache is opgerold door de boswachterij en men heeft contact gezocht met de eigenaar. De boswachter is enthousiast over het feit dat deze cache zo positief door cachers wordt beoordeeld op de site en wil dan ook graag in contact komen met de eigenaar. Als de cache enkele tientallen meters wordt verplaatst hebben wij er een mooie legale cache bij en SBB kan handhaven. Vreemd genoeg schijnt deze cache-eigenaar niet te reageren op berichten van de boswachter. Op deze manier creëert men natuurlijk een negatief imago rondom geocachen.

Kijk in dit draadje maar van wie en hoe...

Geplaatst

Weet niet of het stoppen van de Birds cache te maken heeft met het feit dat de cache-plaatser hem sowieso wilde opheffen of alleen omdat SBB hem gevonden heeft, hij lag er kennelijk illegaal! In ieder geval zonder medeweten van SBB. Volgens onze boswachter is de eigenaar op de hoogte gesteld (via het email-adres wat in de cache aanwezig was of per telefoon?). Men vond dit ook bij SBB een mooie route en de cache eigenaar is kennelijk van harte welkom in in gesprek te treden met de boswachter! Misschien een nieuwe initiatiefnemer die deze cache wil herplaatsen! Dit heeft ongetwijfeld niets met onwil van SBB te maken; daarvan ben ik inmiddels wel overtuigd!

Communicatie, communicatie, comminucatie....!!!

Geplaatst

Tja, de mooi cache de Birds hebben we verleden jaar gedaan. Route was ongeveer 20 kilometer. Later is de cache door de eigenaar op disabled gezet omdat de cache geript zou zijn.......

Ik denk dat ze wel degelijk het emailtje van SBB hebben gekregen en sindsdien met een dikke sjaal, zonnebril en hoed op, al prozac slikkend dagelijks het huis uit gaan. Niet wetend dat SBB ze niet wil bekeuren maar ze wil vertellen dat als ze toestemming vragen deze misschien wel krijgen.

Zonde dat door de vermoedelijke angst of schaamte deze cache al een jaar op nonactief staat.

Let wel, het is mijn vermoeden en geen wetenschap. :thumbup: Maar wel geinig

Geplaatst

Even een reactie van mijn kant, net na de genoten vakantie. Helaas vóór de vakantie lukte het mij niet de juiste personen aan de telefoon te krijgen.

Gisteren en vanochtend behoorlijk wat mensen bij SBB gesproken, waaronder ook de boswachter die de route meegelopen heeft van VDE.

De eerder genoemde 'bevriezing' van toestemming kwam door een interne memo "hoe om te gaan met geocaching". Om niet tegen het landelijke beleid in te gaan, zijn de woorden 'bevriezing' uitgesproken. Maar van dat alles is dus nu absoluut geen sprake.

Wel is het zo dat de regels bij SBB aangescherpt gaan worden en dat heeft alles te maken met de toename aan caches in ons kleine Nederland, de versnippering van natuurgebieden én de wijze waarop er in het verleden met toestemming werd omgegaan. Ik durf namelijk niet te beweren dat alle caches die op de com-site staan en die in natuurgebieden liggen daar legaal en dus mét toestemming liggen. Anderzijds is er in het verleden meermalen mondeling toestemming gegeven en dit in combinatie met 'wisselingen van de wacht' is het bijna niet meer mogelijk aan te tonen wie wel en wie niet toestemmming heeft gehad. Let wel, dit geldt met name voor de oudere caches.

Het aanscherpen van de regels zal op 2 niveaus gaan plaatsvinden:

1. Het administratieve niveau, waarbij de toestemming in de toekomst schriftelijk zal gaan plaatsvinden, met alle benodigde gegevens van de plaatser en de toestemmingsverlener.

2. De illigale caches ruimen t.b.v. van diegenen die wel in overleg een cache willen plaatsen. Het ruimen van illigale caches is overigens al langer een beleid van SBB. Ze worden eerst weggehaald en dan wordt de plaatser uitgenodigd om alsnog overleg m.b.t. de cache te hebben. Dit is ook zo gegaan bij de Birds Cache, maar helaas heeft de plaatser tot op heden nog niet gereageerd op de 2e mail van de boswachter om een afspraak te maken (zo is mij verteld). Want de vele positieve logjes in het logboekje liegen er niet om. SBB wil graag dat deze cache blijft bestaan, alleen willen ze wel weten waar er in hun 'tuin' gelopen wordt! Dus een schriftelijke toestemming zit er voor die cache zomaar in!! Alleen even communiceren met elkaar over het hoe en wat.

Tot slot nog iets over de openheid van contactpersonen en de concretere richtlijnen:

Punt 1 willen we al een tijd ter hand nemen middels een geautomatisserd systeem, maar dat is qua uitvoering (programmering) moeilijker dan we dachten. Het idee was dat iedereen een coördinaat in kon vullen en dat dan automatisch het betreffende natuurgebied met de contactpersoon met telefoonnummer verscheen. De versnippering van de natuurgebieden was daar mede debet aan.

Punt 2 begrijp ik eigenlijk niet, omdat de meeste geocachers juist willen dat er niet zo vreselijk 'bemoederd' wordt in het spel. Mijn motivatie om dat niet te willen is, dat elk gebied en elke cache een eigen individuele aanpak behoeft en dat er dus ruimte moet zijn om te kúnnen laveren. Met concretere regels wordt die ruimte alleen maar kleiner en dat zou jammer zijn.

Geplaatst

Ik heb voor WWW 2 gebeld met de boswachter en die wist mij te vertellen dat er geen caches mogen komen in het gebied de Strabrechtse Heide maar dat ze bij Staatsbosbeheer wel positief staan t.o.v. caches die niet in kwetsbare natuurgebieden liggen maar in gebieden waar de hoofdfunctie 'recreatie' is.

Gelukkig mag ik wel voor mijn fietscache de route over alle toegestane fietspaden laten lopen, zolang het doosje maar niet in het gebied ligt. Het wordt nu dus zoeken naar een alternatieve locatie net buiten de heide.

Toch het proberen waard. Helaas zijn de bossen rondom de heide in handen van andere eigenaren, behalve het bos aan de noordkant maar daar ligt al een cache en willen ze geen tweede bij. Anders had ik waarschijnlijk nu al een afspraak om de locatie te bespreken!

Geplaatst
Hoezo?

Het gebied is vrij toegankelijk op wegen en paden op bepaalde tijden. In het gebied zelf worden er geen dingetjes verstopt/aangebracht of wat dan ook, puur een waypoint op bijv een kruisingmet hier een vraag over de omgeving zodat je weer verder kunt lopen, of de opdracht om een gedeelte van een door SBB/GL uitgezette wandelroute (paaltjesroute) te volgen. Het is zelfs mogelijk om een ingang / uitgang aan te geven waar je het gebied dus binnenkomt cq verlaat zodat de waypoints dus eigenlijk buiten GL gebied liggen. Hoe je dan van de ingang naar de uitgang loopt is niet belangrijk, zolang je je maar aan de aldaar geldende regels houdt...

Volgens mij kan SBB/GL hier met de beste wil van de wereld geen bezwaar tegen hebben.

SBB doet daar niet moeilijk over, mits je de daar geldende regels na leeft.

Gelders landschap wil wel op de hoogte zijn van een route over hun terrein.

Utrechtslandschap is tot dusver pertinent tegen.

Ik zou gewoon mijn start punt op een gele zone leggen.

En toestemming vragen aan een andere nabij gelegen grondbezitter vragen.

Good Luck, groeten Geoknarf.

Geplaatst
2. De illigale caches ruimen t.b.v. van diegenen die wel in overleg een cache willen plaatsen. Het ruimen van illigale caches is overigens al langer een beleid van SBB. Ze worden eerst weggehaald en dan wordt de plaatser uitgenodigd om alsnog overleg m.b.t. de cache te hebben. Dit is ook zo gegaan bij de Birds Cache, maar helaas heeft de plaatser tot op heden nog niet gereageerd op de 2e mail van de boswachter om een afspraak te maken (zo is mij verteld). Want de vele positieve logjes in het logboekje liegen er niet om. SBB wil graag dat deze cache blijft bestaan, alleen willen ze wel weten waar er in hun 'tuin' gelopen wordt! Dus een schriftelijke toestemming zit er voor die cache zomaar in!! Alleen even communiceren met elkaar over het hoe en wat.

Ha die lieve Mumzle,

Houdt dit ook in dat als een cache weggehaald is en de eigenaar komt praten met SBB en/of de cache ophalen, er meteen een boete uitgeschreven wordt.

Laat even weten hoe of wat.

Geplaatst
Gelders landschap wil wel op de hoogte zijn van een route over hun terrein.

Utrechtslandschap is tot dusver pertinent tegen.

UL is tot dusver pertinent tegen? Onzin. :beerchug:

We hebben toch al weken andere info. Hoe kom jij erbij dat UL pertinent tegen is? (en zelfs nog tot dusver :no: )

Voor UL geldt hetzelfde als GL. Ze willen niet alleen op de hoogte zijn van de route, ze laten de route meewegen in de goedkeuring/afkeuring. Daarmee staat of valt het mogen plaatsen van een cache natuurlijk. ;)

Geplaatst

Ik wil toch even reageren op allerlei speculaties rondom "Birds".

Ik ben de maker van Birds.

Birds is ooit inderdaad illegaal geplaatst, zonder toestemming, met een speciale inschrijving om de tocht te kunnen lopen.

Op deze manier hoopte ik de hoeveelheid cachers (en hun bedoelingen) in de hand te kunnen houden die deze tocht wilden lopen.

Volgens mij is dat ook volledig gelukt: met iedereen die Birds wilde gaan doen heb ik vooraf contact gehad en meestal ook nog achteraf.

Enige tijd geleden constateerde ik dat mijn troetelkind verdwenen was.

Ik dacht absoluut dat onverlaten de cache geript hadden.

Een paar weken later ontving ik een mailtje van de plaatselijke boswachter die aangaf dat een van zijn medewerkers de cache had gevonden, dat deze niet overeenkomstig de afspraken was geplaats en dat hij graag een gesprek wilde.

Ik heb geantwoord dat ik dat gesprek ook graag wilde.

In de hierop volgende maanden is er het nodige gebeurd in mijn bestaan, waardoor ik besloten heb voorlopig Birds niet meer op te starten.

Mede gezien de hoeveelheid onderhoud die deze cache ging vergen (o.a. electronica), vond ik dat het tijd werd dat er andere ingenieuze caches in Nederland zouden worden geplaatst.

Birds was mooi (ook voor mij als maker), maar misschien is het zo genoeg.

Adopteren komt niet ter sprake.

Birds was en is mijn bedenksel.

Als ik stop, stopt Birds ook.

Bedankt voor al jullie steun, positieve logs en leuke initiatieven.

MVG,

Antarctica (Peter, Maker of Birds).

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...