Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Er liggen -basic- afspraken voor het plaatsen van caches. Wellicht is het toch handig om -centraal vanuit de stichting- dit soort plaatsingsperikelen eens voor te leggen aan de bobo's van SBB. Ben -zoals eerder gemeld- zlef ook maar begonnen met een lobby. Hoe meer cachers officiële, goed gemotiveerde, natuurvriendelijke caches  plaatsen in goed overleg met de beheerder; hoe meer positieve resultaten, hoop ik.

Hier wil ik toch even wat over vermelden.

Vanuit de werkgroep Natuur (centraal dus!!) wordt overleg gevoerd met de natuurbeheerders. Maar als er problemen zijn, dien je eerst zelf actie te ondernemen om dat op te lossen. Mocht dat echt niet lukken dan kan ik als intermediar optreden in dergelijke kwesties.

Dit staat allemaal te lezen onder het stukje "Natuur" op de home-page van Geocaching.nl.

Het email-adres (dat vrijwel elke avond wordt uitgelezen!!) staat onderaan deze pagina

Verder hebben we nu sinds kort een stukje Natuur-forum, waar dergelijke vragen gesteld kunnen worden. Maar laten we dergelijke zaken alsjeblieft niet opblazen alsof het het einde van de wereld is. Sorry, als ik dit wellicht wat te scherp noem. Maar de commmotie omtrent afspraken begin ik een beetje zat te worden.

Ron Mumzle

Geplaatst
Maar de commmotie omtrent afspraken begin ik een beetje zat te worden.

Ron Mumzle

Oei, pas op Ron! Zorg ervoor dat je je de commotie niet persoonlijk aan gaat trekken.

Het commentaar gaat over de rol van GC.nl in samenspraak met SBB. Niet over jou persoonlijk. Laat je niet afleiden en ga door met je goede werk :blush:

Geplaatst (bewerkt)
Maar de commmotie omtrent afspraken begin ik een beetje zat te worden.

Ron Mumzle

Oei, pas op Ron! Zorg ervoor dat je je de commotie niet persoonlijk aan gaat trekken.

Het commentaar gaat over de rol van GC.nl in samenspraak met SBB. Niet over jou persoonlijk. Laat je niet afleiden en ga door met je goede werk :blush:

Helemaal mee eens, Ron. De op- of aanmerkingen hebben enkel met zaken te maken, en geven enkel meningen van collega-cachers over die zaken weer.

En dat heeft dus niets met personen te maken. ;)

bewerkt door Peetee
Geplaatst (bewerkt)

Ik dacht dat Hawkeyes het allemaal goed geregeld had met SBB en dat er een eenduidig beleid was. Waarom blijft het zo moeilijk om een cache op SBB gebied te krijgen.

Persoonlijk heb ik nu het idee dat het beleid van SBB een kwestie van pappen en nathouden is. We zijn er in ieder geval niet veel mee opgeschoten.

Het goedkeuren van een cache wordt alleen maar ingewikkelder, lastiger en langdradiger.

Staan jullie er nu nooit bij stil dat voor veel mensen de lol er zo vanaf gaat en dat veel cachers alternatieven gaan zoeken?

Er zijn al alternatieve sites, het is een kwestie van tijd tot er een komt die veel beter is dan GC.com. Het animo is er in ieder geval.

bewerkt door GeoGerard
Geplaatst (bewerkt)
Hier wil ik toch even wat over vermelden.

Vanuit de werkgroep Natuur (centraal dus!!) wordt overleg gevoerd met de natuurbeheerders. Maar als er problemen zijn, dien je eerst zelf actie te ondernemen om dat op te lossen. Mocht dat echt niet lukken dan kan ik als intermediar optreden in dergelijke kwesties.

Dit staat allemaal te lezen onder het stukje "Natuur" op de home-page van Geocaching.nl.

Het email-adres (dat vrijwel elke avond wordt uitgelezen!!) staat onderaan deze pagina

Verder hebben we nu sinds kort een stukje Natuur-forum, waar dergelijke vragen gesteld kunnen worden.  Maar laten we dergelijke zaken alsjeblieft niet opblazen alsof het het einde van de wereld is. Sorry, als ik dit wellicht wat te scherp noem. Maar de commmotie omtrent afspraken begin ik een beetje zat te worden.

Ron Mumzle

Als je als vrijwilliger optreedt voor een bepaalde club, in dit geval de stichting, dan kun je kritiek verwachten. Dat krijgt iedereen die zich namens anderen in het openbaar begeeft. Kun je daar niet tegen, dan moet je dat werk niet doen. Ik dit geval was er absoluut geen persoonlijke kritiek op mumzle of wie dan ook.

Het gaat erom dat er kennelijk afspraken worden gemaakt tussen cachers en natuurbeheerders die wel positief uitpakken voor de natuurbeheerder (want die krijgt zijn fel begeerde regeltjes), maar niet voor de cacher (want die mag zijn doossie -vaak- lekker toch niet plaatsen, juist vanwege die regeltjes). De afspraken werken dus -voornamelijk- één kant op.

Als wij een officiële aanvraag doen, goed onderbouwd, natuurvriendelijk etc. etc. dan verwacht ik van bv. SBB dat toestemming een formaliteit is. Een formaliteit die binnen een paar dagen geregeld zou moeten zijn. Toestemming hoeft dan toch niet meer bij allerlei lagen en instanties vandaan te komen? Er liggen toch afspraken (zijn de woorden van o.a. mumzle). als die afspraken zouden werken, was het plaatsen van een cache een koud kunstje. Dat is het kennelijk niet. Dan moet je dus serieus je vraagtekens plaatsen bij de kwaliteit van die afspraken. Gaat helemaal niet om de inzet van mensen als mumzle of hawkeyes; die doen hun best; ben ik van overtuigd. Maar kijk toch eens concreet naar die afspraken; "plaatsen van een cache in overleg"; dat overleg had toch al centraal plaatsgevonden? Het eninge wat wij cachers nog zouden moeten doen is een concept melden bij een boswachter. Die kijkt ernaar (dat was de centraal gemaakte afspraak) en keurt goed of af. Waarom komt men in het laatste geval dan niet met een alternatief? "Beste cacher; goed idee, leuke route! Dit is alleen niet zo'n geschikte plek, vinden wij (natuurbeheerders). Wat dacht je van 100 meter verderop?"

Moeilijk? Niet moeilijk!

Ik ben niet voor burgelijke ongehoorzaamheid, maar als het plaatsen van caches zo ingewikkeld wordt en overleg met beheers nog moeilijker, dan zouden alternatieven voor de dot com wel eens interessant kunnen worden; helemaal mee eens GeoGerard!

En, beste mumzle; als je de commotie zat begint te worden, kijk dan lekker verder op je eigen Natuurhoekje. Dit hoekje gaat over plaatsingsvragen en problemen; precies de juiste plek voor dit topic! No hard feelings verder; dank voor je voortreffelijke inzet voor de stichting; fijn dat je zulke duidelijke afspraken hebt kunnen maken met SBB waar we allemaal iets aan hebben!

Edit Camelion: Quote Mumzle verduidelijkt

bewerkt door camelion
Geplaatst

Waarom niet conformeren aan de regels zoals die reeds zijn vastgesteld door de .COM site. Daar is verder niet zo gek veel mis mee. Houd als .NL aub op met het verder door ontwikkelen van eigen regeltjes.

In mijn ogen meet .NL zich in deze een veel te grote broek aan. En ja ook ik waardeer de persoonlijke inspanningen van eenieder die een positieve bijdrage levert aan het geocachen.

Geplaatst

Zoals beloofd, vandaag SBB gebeld. De afdeling communicatie weet niets van "het bevriezen" van toestemming. Daarna wat anderen gebeld bij SBB, maar één persoon was net met vakantie en de andere was vandaag vrij. Maandag bel ik weer, want ik wil nu wel weten hoe het zit.

Ron Mumzle

Geplaatst (bewerkt)
En, beste mumzle; als je de commotie zat begint te worden, kijk dan lekker verder op je eigen Natuurhoekje. Dit hoekje gaat over plaatsingsvragen en problemen; precies de juiste plek voor dit topic!

Dit zijn nou typisch de opmerkingen waar we niets aan hebben en een overdosis negativiteit naar boven haalt. Ik vind dat ontzettend stom en onvolwassen om nu zo te reageren terwijl Mumzle er op dit moment alles aan het doen is om juist de afspraken goed te laten verlopen en helderheid te krijgen!!! Deze topic gaat helemaal niet meer over plaatsingvragen en problemen maar over het eeuwig gezeur van mensen die alleen maar kritiek hebben en zelf niets doen!

No hard feelings verder;

Een stuk geduld mag ook zijn plaats op dit moment!

Het ergste is, stel je voor dat iemand van SBB nu meeleest... dat schiet lekker op zeg! Al de inzet en vrije uurtjes die Mumzle erin gestoken heeft terwijl de rest maar met kritiek komt!

Ja sorry ik laat mij nu even gaan maar ik vind het gewoon erg jammer voor Mumzle want dit heeft hij niet verdient! We weten allemaal dat de afspraken met SBB in het verleden wat vaag waren en dat is Mumzle nu aan het proberen te veranderen en ik vind dat we daar als collectieve Geocachers gewoon wat geduld mee moeten hebben.

...voor de rest no hard feelings!

Zo dat lucht op! :beerchug:

bewerkt door Team GPSearching
Geplaatst
Zoals beloofd, vandaag SBB gebeld. De afdeling communicatie weet niets van "het bevriezen" van toestemming. Daarna wat anderen gebeld bij SBB, maar één persoon was net met vakantie en de andere was vandaag vrij. Maandag bel ik weer, want ik wil nu wel weten hoe het zit.

Er wordt nogal langs elkaar heen gepraat daar bij de SBB, denk ik. Teveel wordt een standpunt van 1 persoon toegedicht aan de gehele SBB, vrees ik..

Nico.

• 1 month later...
Geplaatst

Goed nieuws!

Alweer 6 weken later dan het laatste contact wat ik had met SBB, heb ik na onze vakantie weer eens een mailtje gestuurd naar onze lokale boswachter over de aanvraag voor het plaatsen van een cache in de boswachterij Ughelen bij Apeldoorn. Vrijwel direct kreeg ik antwoord van 'mijn' boswachter.

Quote: "Er is nieuws, na de vakantieperiode heb ik meer duidelijkheid, ik kan verder gaan met uw aanvraag, mits het allemaal geregistreerd wordt bij de Nederlandse vereniging / organisatie voor geocaching.

het lijkt mij het handigste als we gewoon een afspraak maken waarbij ik de locatie kan bekijken en daarmee moet het voor elkaar komen."

Het heeft even geduurd, maar morgen (08-08) ga ik met de boswachter 'ons' bos in en we gaan samen kijken naar de meest geschikte plek voor het plaatsen van een cache. Ik had zelf al twee voorstellen gedaan voor mogelijke cacheplekken; beste kans dat het één van deze twee wordt (dat hoop ik dan maar; het zijn leuke plekken...) en anders word het een 'plek in overleg'. Ook goed!

Ik wil graag nogmaals melden dat het beleid van 'lange procedures' zeker niet aan de boswachter ligt! Het betreft hier een uitermate sympathieke man die zeer welwillend staan tegenover geocaching. Hij wil alleen geen illegale caches en geen caches die de natuur bedreigen. Wij ook niet! Ik voel alleen wel duidelijk aan dat men intern en 'op hogerhand' duidelijk bezig is geweest met 'beleid maken c.q. aanpassen'. Dat kost toch wat tijd. SBB komt soms over als een wat ambtelijke organisisatie, vandaar ook mijn puntjes van kritiek in eerdere posts. Ben zelf ondernemer en als alles in het bedrijfsleven zo traag zou gaan, dan zou Nederland snel failliet zijn... toch?

Maar goed, SBB schijnt nu een duidelijk(er) intern en extern beleid te voeren. Onze boswachter werkt gelukkig mee. We krijgen er in Apeldoorn een cache bij waar Team VDE blij mee is en de boswachter ook (omdat het voorstel goed gecommuniceerd is en omdat er wederzijds begrip is ontstaan tussen cacher en natuurbeheerder). Het overleg op centraal niveau waar o.a. Mummzle mee bezig is geweest schijnt zijn vruchten af te werpen. Dank daarvoor! Het is nu aan ons, 'brave cachers' om ons aan de regeltjes te houden en vooral in overleg met SBB (en andere natuurbeheerders) vele mooie caches in de natuur te plaatsen (en wat minder micro's op parkeerplaatsen e.d. :beerchug: .)

Dank, nogmaals aan SBB, vooral aan onze lokale boswachter. Morgen gaan we samen wandelen, een plek uitkiezen, vervolgens de cache aanmelden, snel goedkeuren en dan weer lekker wandelen en zoeken! Welkom op de Veluwe!

Geplaatst
Goed nieuws!

Het heeft even geduurd, maar morgen (08-08) ga ik met de boswachter 'ons' bos in en we gaan samen kijken naar de meest geschikte plek voor het plaatsen van een cache.

KNIP

Morgen gaan we samen wandelen, een plek uitkiezen, vervolgens de cache aanmelden, snel goedkeuren en dan weer lekker wandelen en zoeken! Welkom op de Veluwe!

Allereerst gefeliciteerd, maar huh, ik heb slecht nieuws voor jou.....

Morgen is het 09-08-2005..... Je had vandaag met de boswachter op pad gemoeten...

Geplaatst

Ja ze zijn best open voor geocaching bij SBB.

Ik heb zojuist een cache aangemeld.

Deze is op in samen werking met SBB gemaakt.

Zij publiceren de WP zelf ook op hun site, maar dan als wandelroute.

Hoe meer legale caches des te makkelijker men toestemming verleend.

Geplaatst

Morgen is het 09-08-2005..... Je had vandaag met de boswachter op pad gemoeten...

Oeps.... Je bent weer scherp, Kruimel! :beerchug:

Tja, en dat voor iemand die al sinds gistermorgen 11:00 geen bed heeft gezien, laat staan sinds gistermorgen 10:30 geslapen heeft :D

Maar ik wens je succes met de boswachterwandeling en ik zie of hoor er vanzelf wel meer van denk ik :angry: Dit heet het op een subtiele manier weer richting ontopic sturen. :crybaby:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...