Spring naar bijdragen

Kaarten in de GPS: Wel of niet?


kleijberg

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik heb het kaartmateriaal in de gps tijdens het cachen eigenlijk nooit gemist. Voor het vinden van een cache heb je het m.i. niet nodig.

 

Soms echter kun je er voordeel bij hebben. Bv. als het onverhoopt nodig is (bij evt. problemen) je positie te kunnen bepalen.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een GPS waar kaarten in kunnen. Ben ruim een jaar geleden helemaal van Zuid Oost Drenthe naar dat verre Linburg geweest voor een weekje. De kaarten van Zuid Limburg zitten er nog steeds in...

Met andere woorden... ik gebruik deze optie dus eigenlijk helemaal niet. Heb zelfs Mapsource metroguide, het programma en het kaartmateriaal, niet eens op mijn PC (lappie) geïnstalleerd staan.

 

Eerlijkheid gebied me wel te melden dat ik voor het navigeren naar de parkeerplaats van een cache wel een PPC met TomTom gebruik.

 

Om te cachen gebruik geen kaarten op mijn GPS.

 

Wel heb ik meestal van iederen cache een papieren (topgrafische) kaart bij me, voor he geval dat. Meestal heb ik het bij me maar doe er verder niets mee. Ik kan er toch niet op terugvinden waar ik me bevind :nono:

 

Achteruitkijken is alleen handig bij het autorijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een kaart in je GPS zou handig kunnen zijn. Zelf gebruik ik 1:25.000 stafkaartmateriaal ( in de vorm van fotokopie of printouts ) tijdens het cachen. Dat vind ik erg prettig, je kan in het veld een kruispeiling intekenen en meteen zien of de uitkomst "zinnig"is. Mijn Etrex kan je omschakelen van D.MM.MMM naar RD grid. Dan correspondeert het coordinaat met grid op de stafkaart. In plaats van dom achter je pijltje aanlopen kan je, als je het WP hebt opgezocht op de kaart een handige route kiezen. bv via een brug.....

Tijdens 4 sterren multi's is een stafkaart meestal zeer welkom.

Ook heb ik altijd een analoog kompas bij me, dat is beter dan het kompas in mijn GPS en je kan er die kruispeilingen op je stafkaart mee uitzetten.

Het gebruik van kaart en kompas heb ik geleerd bij scouting in de jaren 70, toen werden de "vier handgrepen van het kompas" nog onderwezen.

 

Ik moet ook gniffelen als ik logs zie van cachers die multi's lopen, thuis op de computer de kruispeiling uitvoeren en weer terug moeten voor de rest van de route.

 

Voor kaartmateriaal kan ik de ANWB atlassen aanbevelen, ik heb die van mijn eigen provincie gekregen voor vaderdag! Ze staan ook bij de Openbare bibliotheek waar kopieermachines staan.... Kaarten in digitale vorm moet een keer tegen aan lopen.

 

Conclusie, kaarten zijn handig!

73's Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gekregen voor vaderdag!

 

:nono: Nog vijf nachtjes slapen hoor!!

 

Maar kaarten in de GPS is een leuke bijzaak maar echt gebruiken doe je het niet.

Komt ook mede doordat de meeste caches langs paden liggen die nu juist niet op die kaart staan. Voor in de stad is het wel grappig maar meer ook niet.

Heb sinds november een Magellan Sportrak Map met detailkaarten voor heel Europa er bij maar heb er nog niet veel voordeel bij gehad.

Sinds vorige week gebruik ik direkt route zodat hij ook zelf kan routeren. Een leuke optie tot aan de parkeerplaats maar dan zul je toch gewoon weer op het pijltje gaan lopen.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij sommige cache's kan het je wel een flink stuk omlopen schelen.

 

Een tijd terug heb ik in midden Limburg een route gedaan waarbij een waypoint uitkwam zo'n 50 meter aan de overzijde van een riviertje in een bos.

Nu wist ik van dat watertje niet af en liep niets vermoedend lekker door richting waypoint, naar achteraf bleek aan de verkeerde kant van het water. :nono:

 

Teruglopen, bruggetje zoeken en toen verder naar het WP.

 

Had ik een kaart bij me, al of niet in de GPS, dan was me dat vast niet gebeurd.

;)

 

Groetjes Jan-Willem PA3FUS.

bewerkt door pa3fus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Sinds 2 maanden in het bezit van een GPS waar ook kaarten ingeladen kunnen worden en ik moet zeggen het werkt wel heel handig. Voorheen had ik een GPS met een basis kaart en die heb ik niet of nauwelijks gebruikt.

Wat Ger@ld ook al schrijf is dat je naar de cache toe er gebruik van maakt en het laatste stuk ga je toch weer op de pijl verder. Vorig week dan in Frankrijk op vakantie geweest en ook diverse caches gezocht en gevonden en dan is de kaart in de GPS heel handig. Met name het verschil in een rivier oversteken door het water of via de weg aan de juiste kant staan is een paar natte voeten.

Kortom ik maak er zeer zeker gebruik van en ik ervaar het als zeer handig.

 

Ad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kaartjes zijn vooral handig als je weer eens aan de verkeerde kant van de sloot/rivier/kanaal staat en je niet direct een brug kunt waarnemen. :eek:

 

En daar heb ik echt noooooooooit last van. :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik schuif m'n GPS in een GSM hoesje en klik 'm op het stuur van m'n motor (PPC werkt niet echt :yes: op de motor). Dan is het erg handig om kaarten te hebben, maar tijdens het daadwerkelijke cachen komt het bijna niet voor....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...