Spring naar bijdragen

TomTom 5 Evaluatie


8BG

Aanbevolen berichten

Sinds vandaag ben ook ik in bezit van TomTom versie 5.

Vol verwachting de hele rats geïnstalleerd en dan is het tijd voor een korte proefrit. Even kijken of TT5 alle gespannen verwachtingen waar kan maken.

 

Het installeren gaat zelfs voor mij moeiteloos. Da's mooi meegenomen. En passant kies ik uit alle stemmetjes de Nederlandse Nora uit en installeer de gehele Benelux op de SD kaart. Tot zover gaat alles goed.

 

Dan nu het praktijkexamen. Pocket PC wordt in de houder aan het raam gegespt, ik stel op verzoek wat TomTom wat gegevens in, zoals notatiemethoden en thuishaven. Auto wordt gestart en een superspannende rit van Almere-Haven naar het centrum van Almere-Stad begint.

 

De knoppen van TomTom zier er mooi uit en het is meteen duidelijk wat met elk knopje bedoeld wordt. Gebruikers van eerdere versie zullen echter wel het tabblad 'Kaart' missen. Standaard scherm is de navigatie, en wel in 3D.

Dat de kaart is bijgewerkt wordt me snel duidelijk. Eindelijk rij ik de wijk uit over een rotonde, in plaats van de driesprong waar in versie 2 nog aan gerefeerd werd.

Het herberekenen van de route gaat minstens zo snel als eerder. Moeiteloos kom ik aan in Almere-Stad.

Hier komt echter het eerste manco van TT5 aan het licht. Omdat de dame van de instelling een afspraak met me maakt en ik het kalendertje van de pocket-pc nodig heb, probeer ik tomtom weg te drukken. Het blijkt een onmogelijke opgave om van tomtom naar een andere applicatie te navigeren. Enige oplossing is het uitschakelen van de applicatie, waarna het standaardmenu van Windows weer verschijnt.

Voor mij als cacher erg vervelend, omdat alle caches als HTML op de PPC staan. Ik ben gewend om middels springen van Explorer naar Tomtom en weer terug een soort van route tussen caches te bepalen. En dat wordt nu wel erg lastig gemaakt.

Het grootste gemis is echter dat de voor geocachers belangrijkste optie, het invoeren van coördinaten, simpelweg ontbreekt. Enige oplossing is altijd alle caches up-to-date houden middels het gebruik van Nuttige Plaatsen. Maar voor zo'n warhoofd als ik is dat natuurlijk veel te veel gevraagd. Een alternatief wordt wel door TT5 geleverd: het navigeren middels postcode. Goede service, maar de gemiddelde cache ligt juist daar waar geen postcode is, zal ik maar zeggen.

 

Kortom, al met al viel het me wat tegen. Wat goed is is dat kaarten zijn geactualiseerd, het bedieningsgemak wat beter lijkt en nog meer stemmetjes zijn toe te voegen. Had ik toch bijna Suomi gekozen ;) . Toch zijn juist die twee minpuntjes voor mij reden dat ik niet dolenthousiast ben op dit moment. Maar misschien wordt het met een rit Almere uit wel weer beter.

 

*edit typfoutjes weggewerkt*

bewerkt door 8BG
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Afgezien van het upgrade beleid, niet gratis als je TomTom Navigator 3 of Mobile 4 net een paar weken hebt, en het onderschijt in prijs Navigator 5 €59 euro inc. Europa kaarten en Mobile 5 €79 (exclusief verzendkosten) exc. Europa kaarten.

 

Lijken ze beide goed te functioneren.

Al duurt het wat langer eerdat alles draait, de melding “Geen GPS apparaat” bij het opstarten van de Bluetooth GPS doet iedere keer weer mijn haren recht overeind staan.

 

Zal als 8BG al zei is het toch noodzakelijk om zo af en toe TomTom of te sluiten.

Nu vind ik dit niet zo erg maar waarom zit de knop verlaat applicatie zo ver weg verstopt ?

Kon je bij Navigator 3 de indeling van de menu’s nog naar je eigenhand zetten bij versie 5 is deze optie niet meer aanwezig.

Wat bij mijn iPAQ werkt is op de iTask knop drukken, ik krijg dan het iTask menu met een aantal programma’s en ook zie ik dan het start logo links boven in het scherm.

 

Wat ik mis is de functie van vermijd gebeid, in de oude versie kon je via de kaart een gebied aan wijzen dat hij altijd moest vermijden.

Zeer handig al je in een nieuwbouwwijk woont waar van TomTom zelfs de straten kent die er nog niet zijn. (ik weet het is meestal andersom).

 

Bij Mobile 5 wil je trouwens tijdens het rijden de geplande route onderbreken.

Want dan moet je dat ook eerst letterlijk doen.

Deze optie hebben ze zo ver weg gestopt dat het niet verantwoord is om dit rijdend te doen.

 

 

Ook nog voordelen ? Ja, Hoor.

 

In Mobile 5 is het mogelijk om van kaart te wisselen van uit het programma.

Nu hoef je niet meer elke keer bij het opstarten een kaart te kiezen.

 

En het kompasje op het scherm vind ik ook wel aardig.

 

De “Flitspaal” optie zit nu standaard in TomTom, geen reden dus meer op CheckPoint te installeren. Of toch ? De keuze aan waarschuwende geluiden is wel erg beperkt.

En zelf ff een geluidsbestandje toevoegen is er niet meer bij.

 

Een ander voordeel lijkt te zijn dat je nu ook OziExplorer weer kan gebruiken in combinatie met een Bluetooth GPS.

Zo ver ik kan zien worden er geen Bluetooth drivers meer vervangen door TomTom Navigator 5 en hoef je dus niet meer je register te hacken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een aanvulling. De flitspaaloptie (volledige versie) kost als abo 39 euro nog wat per jaar. Dat zal voor mij de reden zijn om mijn eigen flitspalen toch te proberen installeren. Wil ook wel al heb ik begrepen. Gewoon als POI en dan kun je de daarvoor bestemde geluidjes gebruiken.

Checkpoint werkt nog niet op TTN5. De maker is al bezig volgens hemzelf op forum PPC club.

 

Tjee, shit, jullie hebben hem al ;)

 

Wat voor PPC's hebben jullie?

 

Er zijn er zovele waarbij TTN5 nog niet goed functioneert.

Kan ook aan de eigenaar van de PPC liggen natuurlijk. ;)

 

Dat vermijd gebied vermist wordt vind ik vreemd. De oorzaak kan toch niet zijn dat men daardoor hoopt dat iedereen de verkeersinfo aan gaat schaffen? OOk weer ruim 40 euro per jaar exclusief GSM, exclusief GPRS abo, exclusief GPRS gebruik ;)

 

Een groot nadeel die ik al her en der hoor is dat de snelheidsmeter, met onze exacte snelheid, zo klein is geworden dat je het al rijdend niet kunt aflezen....

 

Heb alles nog van horen zeggen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat voor PPC's hebben jullie?

Mijn PocketPC is een iPAQ 3870, 200mhz strongARM, 64 MB RAM, Windows 2003.

Een oud bakkie dus, maar TomTom werkt perfect.

 

Een groot nadeel die ik al her en der hoor is dat de snelheidsmeter, met onze exacte snelheid, zo klein is geworden dat je het al rijdend niet kunt aflezen....

Klopt ;) de snelheid staat rechts onder bij verwachte aankomsttijd, aftelegen afstand enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat voor PPC's hebben jullie?

Mijn PocketPC is een iPAQ 3870, 200mhz strongARM, 64 MB RAM, Windows 2003.

Een oud bakkie dus, maar TomTom werkt perfect.

Een groot nadeel die ik al her en der hoor is dat de snelheidsmeter, met onze exacte snelheid, zo klein is geworden dat je het al rijdend niet kunt aflezen....
Klopt ;) de snelheid staat rechts onder bij verwachte aankomsttijd, aftelegen afstand enz.

 

Bedankt ;)

Ja, sommige "oude bakkies" doen het wel perfect ;)

 

Enfin, als ik de update heb zal ik eens gaan stoeien met GPSdrivers. Misschien dat ik het aan de loop kan krijgen.

Dat met die snelheid is wel vervelend. Ik mocht er graag even een blik op werpen als ik per ongeluk een flitspaal genegeerd heb ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je TT5 zo instelt dat ie alleen geplande aankomsttijd en snelheid toont, heb je weer KEURIG grote letters. No problem.

Hij probeert alle info in het hoekje ze plaatsen: veel info = kleine letters.

 

QED: grote letters snelheidsaanwijzing zijn mogelijk.

 

Een groot nadeel die ik al her en der hoor is dat de snelheidsmeter, met onze exacte snelheid, zo klein is geworden dat je het al rijdend niet kunt aflezen....
bewerkt door rhgs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De knoppen van TomTom zier er mooi uit en het is meteen duidelijk wat met elk knopje bedoeld wordt. Gebruikers van eerdere versie zullen echter wel het tabblad 'Kaart' missen.

 

Bedoel je hiermee dat er geen kaartweergave meer is ???? ;)

Dit zou ik dan toch wel heel erg jammer vinden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De knoppen van TomTom zier er mooi uit en het is meteen duidelijk wat met elk knopje bedoeld wordt. Gebruikers van eerdere versie zullen echter wel het tabblad 'Kaart' missen.

 

Bedoel je hiermee dat er geen kaartweergave meer is ???? ;)

Dit zou ik dan toch wel heel erg jammer vinden

 

Standaard wordt het navigatiescherm getoond. Indien er behoefte is aan een kaart kan deze worden opgeroepen middels: menu, volgende, bekijk kaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je TT5 zo instelt dat ie alleen geplande aankomsttijd en snelheid toont, heb je weer KEURIG grote letters. No problem.

Hij probeert alle info in het hoekje ze plaatsen: veel info = kleine letters.

 

QED: grote letters snelheidsaanwijzing zijn mogelijk.

deze optie heb ik nog niet ontdekt.

wel staat onderin beeld hoeveel satallieten in ontvangst zijn genomen. Ook leuk: indien geen ontvangst geeft ie aan hoe lang ie al geen ontvangst heeft.

bewerkt door 8BG
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch even terug komen op het eerste bericht, je kan in TT5 wel

degelijk GPS-coördinaten invoeren, via

 

Navigeer naar ..... -> 2de pagina -> GPS Positie

 

Je kan idd de applicatie niet wegdrukken, maar als ik op de PDA op de

sneltoets van de kalender druk, krijg ik die wel en heb ik ook toegang

tot het startmenu....kortom dat laatste is iets meer werk, maar over

het algemeen ben ik heel erg tevreden met de upgrade van 3 naar 5

 

 

Eastwood Team

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wat betreft het invoeren van de bij ons Geo-cachers zo broodnodige coordinaten, kan ik zelf NIET via "Navigeer naar...", 2e pagina, GPS-positie. Deze optie is "grijs"en kan ik niet aanklikken. Weet iemand hoe dit komt ?

Echter, ik heb inmiddels wel een hele MOOIE andere oplossing en al vandaag behoorlijk uitgetest tot volle tevredenheid. Dit betreft het programma OS GPS, waarin zeer snel ( geen omrekening meer, zoals bij TT3) je coordinaat kan worden ingevoerd. Vervolgens wordt er een POI (Point of Intrest) met eigen logo aangemaakt in je Kaartmap. Vervolgens via "Navigeer naar...", Nuttige plaats en het nu nieuwe logotje van OSGPS de ingevoerde lokatie aanklikken em je route wordt bepaald. Tot op de dichtsbijzijnde plek, afhankelijk van je keuze voor je type route. Werkt perfect, gratis en met ondertaande uitleg (nog voor 3.07, maar goed uit te voeren binnen 5.0) en downloadlink komen we weer precies waar we willen zijn!!!!!!!!! :ph34r::angry:

http://www.freenetpages.co.uk/hp/barrydavies/osgps.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...