Spring naar bijdragen

Cachemaps - Snel kaartjes van internet plukken


Aanbevolen berichten

;)CacheMaps ziet het levenslicht...

 

In een eerdere discussie heb ik mezelf de uitdaging gegeven een tooltje te maken die overtypen en converteren van coordinaten overbodig maakt. Met als doel snel een goed kaartje van internet te plukken om bij een cache in de buurt te komen.

 

CacheMaps doet dat op de volgende eenvoudige manier:

1. download het Groundspeak bestandje van de Cache-site

2. lees dit in in CacheMaps

3. kies het gewenste kaartje en de zoomfactor

 

Je kan de waypoint gegevens uploaden naar EasyGPS om in je GPS te laden.

CacheMaps bewaart de gegevens van de ingelezen caches en toont ze op een kaartje, waarbij je aan de kleur kan zien of je de cache al gevonden hebt.

 

CacheMaps is geschreven in en voor Excel 2000. Ik heb nog niet getest of het ook met andere versies van Excel werkt.

Met dank aan:

- Ejo Schrama voor de coordinaat omreken routine

- Stada voor het landkaartje en de Diane 1:50.000 kaartjes

- Locatienet en Classic Locatienet

- MapQuest

 

:hehe: Ik ben benieuwd naar jullie reakties! Alle commentaar is welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zo te zien werkt het. In mijn geval excel 2002 (XP). Ik moest alleen mijn macro beveiliging uitzetten, jouw certificaat wordt niet geaccepteerd!

 

Alleen dat de bestanden op een bepaalde voorgescheven plek worden verwacht is wat onhandig.

 

Stefanne

 

 

 

--//--

 

image

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moest alleen mijn macro beveiliging uitzetten, jouw certificaat wordt niet geaccepteerd!

Ik weet niet hoe XP hiermee omgaat, maar bij 2000 kan je aangeven dat je macro's met dit certificaat altijd vertrouwt.

Doe je dat niet, tsja, dan werkt het niet ;)

 

Alleen dat de bestanden op een bepaalde voorgescheven plek worden verwacht is wat onhandig.

Mee eens. Ik zal dat in een volgende versie dynamisch maken.

 

BigBird

 

 

 

Edited By BigBird on okt. 04 2002 at 21:46

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dit voor gebruik met een laptop ?

Nee, niet specifiek.

Of je moet een internet verbinding hebben. De kaartjes pukt ie namelijk van internet.

Je kan CacheMaps gebruiken om zonder copy/paste's van coordinaten kaartjes te tonen.

 

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ziet er zeer bruikbaar uit (vooral het kaartje met de caches die je al gevonden hebt in een aparte kleur), maar helaas kom ik niet verder dan "Fout 5 tijdens uitvoering:ongeldige procedure-aanroep of ongeldig argument" als ik een loc file wil openen met de button, en " C:\Program was not found" als ik easygps met debutton wil starten.

Wat doe ik verkeerd? uit de gebruiksaanwijzing wordt mij niet helemaal duidelijk wat de juiste manier is om geocaches in te lezen. Zelf een geocaching.loc bestand maken met easygps op een bepaalde plaats op de harddisk? Of alleen Easygps starten en geocaches van internet er in laden?

 

Tips zijn welkom!

Louis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ziet er zeer bruikbaar uit (vooral het kaartje met de caches die je al gevonden hebt in een aparte kleur), maar helaas kom ik niet verder dan "Fout 5 tijdens uitvoering:ongeldige procedure-aanroep of ongeldig argument" als ik een loc file wil openen met de button, en " C:\Program was not found" als ik easygps met debutton wil starten.

Wat doe ik verkeerd? uit de gebruiksaanwijzing wordt mij niet helemaal duidelijk wat de juiste manier is om geocaches in te lezen. Zelf een geocaching.loc bestand maken met easygps op een bepaalde plaats op de harddisk? Of alleen Easygps starten en geocaches van internet er in laden?

Mbt de eerste foutmelding: Gebruik je Office 2000? Met oudere versies heb ik nog niet getest. XP werkt wel.

 

Het in- en uitlezen van loc files werkt als volgt:

1. Op de Cachesite (van de cache die je wilt gaan zoeken) druk je op "Download to easyGPS for Groundspeak". Bij mij moet je dat 2 keer doen. De eerste keer opent hij "My cache page" , de 2e keer vraagt ie waar het bestand Geocachin.loc opgeslagen moet worden. Kies voor het directory waat ook CacheMaps staat.

2. Open CacheMaps. Druk op de "Lees nieuwe..."-knop. Het bestandje dat je net hebt gedownload zal in CacheMaps geladen worden. Tevens wordt het bestandje opgeslagen onder een andere naam (<ID>.loc).

3. Open de gewenste kaartjes tot je weet waar je heen moet.

4. Druk op de EasyGPS-knop. Om EasyGPS te openen moet deze op gelijk nivo met CacheMaps staan in de directory struktuur. Dus bij C:\Geocaching\CacheMaps\cachemaps.xls, wordt EasyGPS in C:\Geocaching\EasyGPS\easygps.exe gezocht. Staat het daar niet dan krijg je een foutmelding.

 

Je gebruikt EasyGPS dus alleen om het geselecteerde waypoint in je GPS te laden.

 

De genoemde fouten lijken echter te wijzen op een verkeerde Excel versie, dus kijk dat als eerste na.

 

Kom je er niet uit dan hoor ik dat graag.

Succes.

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. download het Groundspeak bestandje van de Cache-site

2. lees dit in in CacheMaps

3. kies het gewenste kaartje en de zoomfactor

Ik heb eens onder water naar het .loc bestandsformaat gekeken. Ik kom er zo snel niet uit. Is dit ergens beschreven? Ik wil namelijk met PHP iets in elkaar worstelen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb eens onder water naar het .loc bestandsformaat gekeken. Ik kom er zo snel niet uit. Is dit ergens beschreven? Ik wil namelijk met PHP iets in elkaar worstelen...

Hoi Breggle,

 

Ik heb geen officiele beschrijving van het .loc formaat.

Ik heb zelf de bestandjes gedebugt.

Let op dat er verschillende soorten .loc files zijn:

De download van Groundspeak op de cache-site is platte tekst.

De .loc die EasyGPS genereerd met Save-As is een TopoGrafix file, die er totaal anders uitziet.

Vanuit CacheMaps maak ik de eerste variant .loc files aan.

 

Als je me je mailadres stuurt kan ik je wel een syntax beschrijving sturen.

 

In de komende versie van CacheMaps kunnen ook bestandjes voor OziExplorer aangemaakt worden. Weer een ander formaat, maar ook platte tekst. Kan ik ook voor je beschrijven.

 

Binnenkort komt versie 1.1 van CacheMaps eraan.

 

bdw wat is PHP?

 

BigBird :hehe:

 

 

 

Edited By BigBird on okt. 10 2002 at 17:42

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BigBird,okt. 10 2002,17:41

bdw wat is PHP?

 

PHP is een server side script taal dat op allerlei manieren kan worden ingezet.

PHP is voor vele doeleinden geschikt. Het beste komt het tot zijn recht als je het inzet voor dynamische websites. Hierbij kan je denken aan:

 

Gastenboeken.

Forums.

Frontends voor zoekmachines.

Webshops.

 

Eigenlijk is dit maar een kleine greep van wat er mogelijk is. De grote kracht van PHP is eigenlijk het feit dat je support kan meecompileren voor een groot aantal database(servers).

 

groetjes

Marielle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk gedaan BigBird. Complimenten. En bedankt voor de bronvermelding. Ik neem aan dat je de eigenaar van de server van de Diana-snippers ingeseind hebt over het te verwachten extra verkeer naar zijn webserver? Hoewel, op je tellertje staat dat het te verwachten aantal visits vandaag op 0 uitkomt. Maar dat zal wel snel veranderen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel, op je tellertje staat dat het te verwachten aantal visits vandaag op 0 uitkomt.

Ik heb de teller in een frame zitten en die telt nog niet goed. Zal ik dit weekend aan proberen te passen.

 

En ik zal inderdaad de Diane-snippers-site-eigenaar inseinen...

 

Dit weekend zal ik ook een nieuwe versie van CacheMaps op m'n site zetten. Hiermee kan je meerdere waypoins tegelijk naar EasyGPS sturen. En ook naar OziExplorer. In combi met de kabouterkaarten heb je hiermee een off-line mogelijkheid om een kaart te vinden bij je waypoint(s).

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste BigBird,

 

Het programma ziet er leuk uit, tot mijn spijt werkt het niet met Excel97.

Is het veel werk (ja natuurlijk) maar wel de moeite waard is om het programma voor andere versies van Excel werkend te krijgen?

Zo nee, moet ik zelf misschien mijn Officepakket eens gaan opwaarderen.

 

Groeten,

Cor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...werkt niet met Excel97.

Is het veel werk ... om het programma voor andere versies van Excel werkend te krijgen?

Ik zal kijken wat ik kan doen. In het 'ergste' geval zal bepaalde functionaliteit niet werken.

Omdat het in Excel 2000 geschreven is, kan ik niet in 97 kijken waar de fouten ontstaan. Ik zie alleen maar dat er iets fout gaat. Maar ik zal kijken of het te doen is.

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...