Spring naar bijdragen

Cachemaps - Snel kaartjes van internet plukken


Aanbevolen berichten

Hallo Bert,

 

Ik heb onlangs CacheMaps gedownload. Voor de kabouterdag had ik er geen tijd voor maar na jouw demonstratie aldaar kon ik natuurlijk geen seconde meer wachten.

Fantastisch stuk werk!

Probleem is alleen dat het niet helemaal goed werkt. (bij mij dan)

Openen van CacheMaps, inlezen van .loc files, openen van de diverse kaart sites etc. gaat allemaal prima. Het probleem ontstaat als ik Ozi wil openen.

Ik selecteer een cache en klik op de Ozi knop.

De mededeling "Er zal nu getracht de juiste kaart te laden. ...etc" (let op de spelfout) verschijnt.

klik op OK.

Ozi start en laadt de juiste kaart.

Ik klik op de Excel tab en de mededeling "Als de kaart nu geladen is, ...etc" verschijnt.

Klik op OK.

Ozi scherm wordt actief en ik krijg de volgende fout melding:

 

"Exception EInOutError in module OziExp.exe at 00268DDC.

Invalid filename."

 

Klik op OK, [u:post_uid0]Ozi wordt afgesloten[/u:post_uid0] en de volgende fout melding verschijnt:

 

"Exception EAccessViolation in module OziExp.exe at 001A7D36.

Access Violation at adress 005A7D36 in module OziExp.exe.

Read of adress 00000160."

 

En ik ben weer terug bij CacheMaps, zonder Ozi.

 

Wat doe ik fout???

 

CM versie 1.3

Laatste (geregistreerde) versie van Ozi

Office 2000

Windows XP

 

 

Afgezien van dit al heb ik nog een paar vragen over CacheMaps in't algemeen.

vraag 1:

Is er een simpele manier om zelf coördinaten in CacheMaps in te voeren zonder een .loc file te gebruiken? Bijvoorbeeld om Waypoints van een multicache, die niet in de bijbehorende loc file staan, in te voeren?

Als ik dat handmatig verander in de cache regel (bv regel 23) lopen de RD coördinaten niet mee. ==>

Vraag 2:

Je zegt dat je de WGS84 coördinaten uit de .loc file converteerd (met dank aan Ejo Schrama etc.) maar waar doe je dat dan? Of valt dat onder het geheim van de smid? ;)

Vraag 3:

Waarom staan de coördinaten in de cacheregel in DD.DDDDDDD notatie terwijl ze op de cache pagina (en in mijn GPS) in DD MM.MMM notatie staan? Is dat omdat een loc file zo opgebouwd is? Zou het niet fraaier zijn om als je toch die loc file eerst bewerkt voordat die in de cache regel komt (dat denk ik tenminste, waar komen anders die RD coördinaten vandaan?) ook die notatie vorm te veranderen in DD MM.MMM? Je kunt hem dan bovenin altijd nog weer een keer terug veranderen voor de mensen die daar behoefte aan hebben. Ik zelf heb nu steeds het idee dat ze niet kloppen ook al weet ik dat dat niet zo is.

 

Zo, dat was het. Ik hoop dat ik niet al te veel onzin opgeschreven heb en dat je er wat mee kunt. :D

Bedankt voor al je inspanningen (ongetwijfeld namens velen :exclamation:)

 

Jaap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Volgens de "inhoudsopgave" van de afdelnig software, had op deze plaats een berichtje moeten staan van Jaap en Sem, gepost om 21.59

Waar is dat nou weer gebleven?

 

Eric

 

***edit***

Nadat ik dit bericht gepost had, verscheen plotseling pagina 4 met daarop het bewuste bericht terwijl die pagina om 22.39 er echt nog niet stond????

 

 

 

Edited By erics on nov. 12 2002 at 22:42

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De mededeling "Er zal nu getracht de juiste kaart te laden. ...etc" (let op de spelfout) verschijnt.

 

...........

 

Je zegt dat je de WGS84 coördinaten uit de .loc file converteerd

Ja Jaap, zo te zien kun je er zelf ook wat van......... :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De mededeling "Er zal nu getracht de juiste kaart te laden. ...etc" (let op de spelfout) verschijnt.

 

...........

 

Je zegt dat je de WGS84 coördinaten uit de .loc file converteerd

Ja Jaap, zo te zien kun je er zelf ook wat van......... :P

Lex,

 

Het betrof dan ook geen spelfout maar een vergeten woordje. Er moet nog "worden" tussen "nu" en "getracht". En uiteraard blijven de d's en t's altijd een probleem. We zijn hier echter niet op een taalforum en dus lijken dit soort opmerkingen me redelijk zinloos. Jaap had vast niet de intentie om BigBird af te zeiken, maar meer om hem op een schoonheidsfoutje in zijn programma te wijzen zodat het alleen maar beter, mooier en professioneler wordt. En Bert een heel klein beetje kennende is die alleen maar blij met mensen die kritisch naar zijn programma kijken en er een positieve bijdrage aan kunnen / willen leveren.

 

Live and let live

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn hier echter niet op een taalforum en dus lijken dit soort opmerkingen me redelijk zinloos.

Je hebt helemaal gelijk, daarom reageer ik ook nooit op taal- of spelfouten.

Alleen in dit geval, waar na elkaar een opmerking over een spelfout en een eigen spelfout voorkwamen, heb ik me laten gaan. Het was bedoeld als een grappige opmerking, zeker niet om af te zeiken, en als het op sommigen zo over komt spijt me dat. Sorry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen in dit geval, waar na elkaar een opmerking over een spelfout en een eigen spelfout voorkwamen, heb ik me laten gaan.

Dat had ik bijna ook. Maar ik bedacht me net op tijd om eerder genoemde redenen. Dat neemt niet weg dat ik er ook best de humor van inzag hoor. Maar ja, de sfeer hier op 't forum hè....

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ider gefal hep ik dur freseluk om moete lache!

Het was ook wel erg dom maar ja zo gaat dat laat op de avond, je leest wat en je typt wat...

Voor Bert was het in ieder geval goed bedoeld en ik twijfel er eigenlijk niet aan dat het ook zo over gekomen is (uhhh, ja toch?)

Ik zal voortaan beter oplettuh.

 

de goede groeten,

Jaap.

 

Case Closed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo ben je een paar dagen niet aktief op het forum (en de notificatie blijkt verlopen), ontspint zich een heuse discussie in mij CM draadje!

Een paar antwoorden:

een berichtje van Jaap en Sem, gepost om 21.59 Waar is dat nou weer gebleven?

Dat komt door een onhebbelijkheid van het forum. De eerste posting van elke volgpagina wordt niet getoond ,zolang hij de enige op die pagina is. Helaas, maar als je het weet is ermee te leven.

"Exception EInOutError in module OziExp.exe at 00268DDC.

Invalid filename."

en 

"Exception EAccessViolation in module OziExp.exe at 001A7D36.

Access Violation at adress 005A7D36 in module OziExp.exe.

Read of adress 00000160."

Dit zijn serieuze problemen met Ozi zelf. Gebruikt je de laatste officiele versie (3.90.xx, ik werk met 3.90.3a)? Deze kan je downloaden op de Ozi site.

Nadat het probleem is opgetreden, kan je proberen handmatig Ozi op te starten en handmatig alsnog het waypoint in te lezen. Zie voor heschrijving de handleiding, onderwerp OziExplorer, kolom G.

Is er een simpele manier om zelf coördinaten in CacheMaps in te voeren zonder een .loc file te gebruiken? Bijvoorbeeld om Waypoints van een multicache, die niet in de bijbehorende loc file staan, in te voeren?

Nee. Maar hij staat nu op het wensenlijstje, dus komt in de volgende versie.

Als ik dat handmatig verander in de cache regel (bv regel 23) lopen de RD coördinaten niet mee. ==>

Klopt. Wordt nu niet automatisch gedaan. Komt op de buglist.

Je zegt dat je de WGS84 coördinaten uit de .loc file converteerd (met dank aan Ejo Schrama etc.) maar waar doe je dat dan? Of valt dat onder het geheim van de smid?

Dit wordt in een hidden sheet (Calc genaamd) gedaan. Je kan er in de huidige versie nog bij door mbv de macroeditor de sheet te unhiden.

Waarom staan de coördinaten in de cacheregel in DD.DDDDDDD notatie terwijl ze op de cache pagina (en in mijn GPS) in DD MM.MMM notatie staan? Is dat omdat een loc file zo opgebouwd is?

Yep.

Zou het niet fraaier zijn om als je toch die loc file eerst bewerkt voordat die in de cache regel komt (dat denk ik tenminste, waar komen anders die RD coördinaten vandaan?) ook die notatie vorm te veranderen in DD MM.MMM?

Mischien wel fraaier, maar weer iets omslachtiger te programmeren. Ik kijk zelf nooit naar de coordinaten. Ik ga ervan uit dat ze kloppen en netjes in mijn GPS geladen worden.

Wellicht dat ik in een volgende versie de mogelijikheid creeer om zelf in te stellen welke coord notatie je wenst te zien. Maar niet in de eerstvolgende!

 

Nu ik toch bezig ben over de volgende versie; de volgende extra's zitten daarin:

- sorteren en filteren van de cache lijst

- hyperlink ondersteuning naar zelf te definieren plekken (+ offline links)

- laden van Cache Areas als vervanging van het kaartje van Nederland. Hiermee kan je je eigen kaartjes (bijv van jouw provincie) simpel calibreren en direct tonen in CacheMaps.

- kolom 'gevonden' zal 'status' worden.

- wekelijks inlezen van alle caches in eens wordt met statussen (nieuw/gewijzigd/vervallen) ondersteund.

- browse snelheid is aanzienlijk verbeterd

- handmatig waypoins invoeren :P

 

De volgende versie zal (waarschijnlijk) de laatste nederlandstalige zijn. Door de Cache Area ondersteuning wordt CacheMaps ook in het buitenland bruikbaar.

De internationale versie zal ik als shareware positioneren. De nederlandse versie blijf ik uiteraard ondersteunen, maar mogelijk niet meer upgraden.

 

Pfff, Da's een hoop tekst. Ik hoop dat ik niet teveel schrijffouten gemaakt heb :)

 

BigBird

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bigbert, dank voor je antwoorden.

 

Ik ben weer een hoop wijzer en wacht met spanning op de volgende versie van CM.

 

Over de problemen met Ozi; ik gebruik ook versie 3.90.3a. Samen met Office 2000 zou dat dus het zelfde moeten zijn als bij jou. Enig vermoeden waar ik de fout moet zoeken? Misschien moet ik maar eens herinstalleren.

Is Des Newman al bekend met het fenomeen CacheMaps? Ik zou hem een mailtje kunnen sturen.

 

Ik hoop dat ik niet teveel schrijffouten gemaakt heb 
Ik zag er nog een paar maar daar ga ik het NOOOOOOOOIT meer over hebben. :P
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Des Newman is de maker van Ozi Explorer en woont (hoe kan het anders met Ozi erin?) ergens in Australië. Om het plastisch te zeggen: hij heeft een 1-mans zaakje en geeft er vrouw en kinderen van te eten. Het grote voordeel: deze man is er elke dag mee bezig, kent zijn eigen programma van haver tot gort en is per email te bereiken als er wat aan de knikker is met je Ozi Explorer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...