Team Firefox Geplaatst 27 mei 2005 Geplaatst 27 mei 2005 Ik mag dan dom en blond zijn, maar voor zover je mogelijkheden reiken, mag een cacheplaatser zijn cachebeschrijving en bijbehorende logjes wel aanpassen. Weggooien vind ik "not done". Daar zit nou juist het probleem: een cache plaatser kan de logjes niet aanpassen, de enige twee mogelijkheden die je hebt zijn: 1) de cacher verzoeken om het log aan te passen 2) het log in zijn geheel verwijderen Het verwijderen is in principe inderdaad 'not done' maar als de cacher weigert een log aan te passen, wordt het helaas een ander verhaal Natuurlijk zijn wij ook van mening dat elke cacher een cache mag oplossen, zoals hij dat wil, dat doen wij ook Alleen ga dat niet in je log zetten. Dat is een belediging voor de cache plaatser, die tijd en moeite heeft genomen om voor jou een cache neer te leggen, waar jij plezier aan kunt hebben!
DoS Geplaatst 27 mei 2005 Geplaatst 27 mei 2005 of in de log zetten met een link, zo kan wie het wilt zelluf kiezen of de spoiler gezien gaat worden
Geopatra Geplaatst 27 mei 2005 Geplaatst 27 mei 2005 of in de log zetten met een link, zo kan wie het wilt zelluf kiezen of de spoiler gezien gaat worden <{POST_SNAPBACK}> Jammer, dat je de boodschap niet wilt vatten ( ook @ Elastigirl) : hoe je de cache oplost is jouw probleem, maar je dient te respecteren dat de cache-eigenaar degene is die bepaalt of er in de logs informatie mag staan die de plot verraad zowel in tekst als in beeld. Zoiets heet respect. Respect voor degene die het andere cachers mogelijk maakt om een fijne ervaring op cache- en natuurgebied ed. te beleven. Hetgeen jullie daar nu tegenover stellen ervaar ik als tamelijk respectloos ! Dit is dan niet gericht aan de welwillende cacher die onbewust meent een leuke spoilerfoto te plaatsen of zijn oplossing te willen delen, maar aan diegenen die dat willens en wetens toch menen te mogen doen. Cachen is een fantastische bezigheid, maar mensen die er zo over denken bederven het plezier van die cachers die het voor hen mogelijk te maken om die hobby te praktiseren. Geopatra.
Team Firefox Geplaatst 27 mei 2005 Geplaatst 27 mei 2005 Jammer, dat je de boodschap niet wilt vatten ( ook @ Elastigirl) : hoe je de cache oplost is jouw probleem, maar je dient te respecteren dat de cache-eigenaar degene is die bepaalt of er in de logs informatie mag staan die de plot verraad zowel in tekst als in beeld. En opnieuw ben ik het met Geopatra helemaal eens! Ik zal een beetje overdrijven: stel je loopt een cache van een kilometer of 20, het is een 5 sterren cache. Er zitten een stuk of wat lastige opdrachten in en uiteindelijk vind je de cache. En wat blijkt: je zit 100 m van het oorspronkelijke startpunt vandaan, waar je auto dus staat. Blij verrast dat je niet meer zover hoeft te lopen, besluit je (bewust of onbewust!) de volgende cachers een handje te helpen door een dubbele spoiler in je log te plaatsen. Ten eerste vermeld je de afstand tussen de cache en de auto en vervolgens plak je er een mooie foto bij van de cachearea met je auto op de achtergrond. Dit in combinatie met een spoiler en een hint van de cache plaatser zelf in de cache omschrijving, maakt dat deze cache degradeerd naar een 1 sterren cache. Jammer van alle moeite van de cache plaatser!
De Wolvjes Geplaatst 27 mei 2005 Geplaatst 27 mei 2005 En opnieuw ben ik het met Geopatra helemaal eens! Ik zal een beetje overdrijven: stel je loopt een cache van een kilometer of 20, het is een 5 sterren cache. Er zitten een stuk of wat lastige opdrachten in en uiteindelijk vind je de cache. En wat blijkt: je zit 100 m van het oorspronkelijke startpunt vandaan, waar je auto dus staat. Blij verrast dat je niet meer zover hoeft te lopen, besluit je (bewust of onbewust!) de volgende cachers een handje te helpen door een dubbele spoiler in je log te plaatsen. Ten eerste vermeld je de afstand tussen de cache en de auto en vervolgens plak je er een mooie foto bij van de cachearea met je auto op de achtergrond. Dit in combinatie met een spoiler en een hint van de cache plaatser zelf in de cache omschrijving, maakt dat deze cache degradeerd naar een 1 sterren cache. Jammer van alle moeite van de cache plaatser! <{POST_SNAPBACK}> Voor de cachers die volgen is dit ook een behoorlijk domper omdat de uitdaging die oorspronkelijk in de cache zat is verdwenen als ze deze info (per ongeluk) te zien krijgen. De cacher moet dan ook niet meer "onthullen" bij zijn logjes dan de cache-eigenaar al gedaan heeft. Op deze wijze blijft de uitdaging gehandhaaft en kan iedereen zijn plezier eraan beleven. Het gaat ons meer om het het spel dan om de knikkers (ranglijste ed). Mvg, De Wolvjes
DoS Geplaatst 27 mei 2005 Geplaatst 27 mei 2005 Jammer, dat je de boodschap niet wilt vatten ( ook @ Elastigirl) : hoe je de cache oplost is jouw probleem, maar je dient te respecteren dat de cache-eigenaar degene is die bepaalt of er in de logs informatie mag staan die de plot verraad zowel in tekst als in beeld. En opnieuw ben ik het met Geopatra helemaal eens! Ik zal een beetje overdrijven: stel je loopt een cache van een kilometer of 20, het is een 5 sterren cache. Er zitten een stuk of wat lastige opdrachten in en uiteindelijk vind je de cache. En wat blijkt: je zit 100 m van het oorspronkelijke startpunt vandaan, waar je auto dus staat. Blij verrast dat je niet meer zover hoeft te lopen, besluit je (bewust of onbewust!) de volgende cachers een handje te helpen door een dubbele spoiler in je log te plaatsen. Ten eerste vermeld je de afstand tussen de cache en de auto en vervolgens plak je er een mooie foto bij van de cachearea met je auto op de achtergrond. Dit in combinatie met een spoiler en een hint van de cache plaatser zelf in de cache omschrijving, maakt dat deze cache degradeerd naar een 1 sterren cache. Jammer van alle moeite van de cache plaatser! <{POST_SNAPBACK}> Heee vuurvosje, dussee je vindt statistieken wel een mooi ding cacher die de route wandelt zoals je boven overdrijft. maakt toch zelluf uit of die 't helemaal doet, offe spoilertje erbij pakt met een enne ff logt van kijk da's effe snel een puntje scoren sjoow op naar de andere.. spoiler kan tog voor die "echte cacher" die 20km wandelt tog handig zijn, ja tog kan me voorstelle dat je dan ook effe een "dipje" krijgt als je na zoon tocht het schatje niet kan vinden
De Wolvjes Geplaatst 27 mei 2005 Geplaatst 27 mei 2005 Heee vuurvosje, dussee je vindt statistieken wel een mooi ding cacher die de route wandelt zoals je boven overdrijft. maakt toch zelluf uit of die 't helemaal doet, offe spoilertje erbij pakt met een enne ff logt van kijk da's effe snel een puntje scoren sjoow op naar de andere.. spoiler kan tog voor die "echte cacher" die 20km wandelt tog handig zijn, ja tog kan me voorstelle dat je dan ook effe een "dipje" krijgt als je na zoon tocht het schatje niet kan vinden <{POST_SNAPBACK}> Hmm, als ik je reactie zo zie dan krijg ik het gevoel dat DoS mogelijk wel DoC wordt. Als iedereen maar spoilers of spoilerinformatie achterlaat dan zal de animo om nieuwe leuke caches te maken mogelijk wel afnemen. Op de H&R misschien na. Dat zou heel jammer zijn. Mvg, De Wolvjes
Elastigirl Geplaatst 27 mei 2005 Geplaatst 27 mei 2005 Jammer, dat je de boodschap niet wilt vatten ( ook @ Elastigirl) : hoe je de cache oplost is jouw probleem, maar je dient te respecteren dat de cache-eigenaar degene is die bepaalt of er in de logs informatie mag staan die de plot verraad zowel in tekst als in beeld.Zoiets heet respect. Respect voor degene die het andere cachers mogelijk maakt om een fijne ervaring op cache- en natuurgebied ed. te beleven. Hetgeen jullie daar nu tegenover stellen ervaar ik als tamelijk respectloos ! <{POST_SNAPBACK}> Brrr, het woord respect wordt weer eens rondgesmeten . Wel 4x in bovenstaande quote. Welnu, respect komt toch altijd nog van twee kanten. FF gezocht op internet en vond dit wel kostelijke commentaar waarin duidelijk wordt dat er twee partijen zijn die respect verdienen. Zo ook hier. Iemand die willens en wetens een cache wil doen, zonder bedorven te worden door spoilers etc, die print dat ding uit, zonder logs en de hint gecodeerd (zeg eens eerlijk, wie decodeert die hint niet alvast thuis ) en gaat niet op zoek op geocacher.nl of welke mogelijke spoilersite dan ook. Dat heet dan misschien wel zelfrespect. Tuurlijk, soep wordt niet zo warm gegeten als dattie op je bord geschept wordt. Mocht ik ooit nog eens een cache leggen, en ik zie dat mensen een té verklappende log plaatsen, dan zou ik de log bewaren, mailen, en vervolgens verwijderen. Ja hoor, ik ook. Kunnen we het woord respect nu weer achterwege laten? Asteblief?
de Roode Lantaarn Geplaatst 27 mei 2005 Geplaatst 27 mei 2005 Blijft nog altijd het punt dat iemand die spoilers wil zien daar zelf de keuze voor maakt. Als je gewoon de logs leest zul geen foto zien. In het geval van Megaheks stonden de foto's ook nog eens op haar eigen site dus kan de plaatser daar niets aan veranderen. Of het nu leuk is of niet. Ik vind het ook niet leuk als er spoilerfoto's bij onze caches worden geplaatst maar het is nu eenmaal een feit. Vermeld en dan tenminste wel duidelijk bij dat het om een spoiler gaat zodat men er altijd voor kan kiezen om juist die niet te zien. De waarschuwing staat niet voor niets op de cachepagina. Tenslotte over de log zelf: Verwijderen vind ik een wel erg rigoreuze oplossing maar editten kan inderdaad niet. Je kan er wel voor kiezen om de log te crypten. Kan de logger hem desnoods zelf weer leesbaar maken en tevens editten.
gr2 Geplaatst 28 mei 2005 Geplaatst 28 mei 2005 Mocht ik ooit nog eens een cache leggen, en ik zie dat mensen een té verklappende log plaatsen, dan zou ik de log bewaren, mailen, en vervolgens verwijderen. ja, zo doet het Cairnteam dat ook in de zeer zeldzame gevallen dat een al te onthullende foto op onze cachepages verschijnt. Dat leidt er tot nu toe altijd toe dat de vinder onder het maken van excuses de log opnieuw plaatst, zonder de onthullende foto. Wat er op andere sites gebeurt zal ons een zorg zijn, daar hebben we toch geen invloed op en van groot onheil dientengevolge hebben we nog nooit iets gemerkt. In voorkomende gevallen zouden we echter niet te beroerd zijn een gespoilde eindlokatie ietsjes op te schuiven, zodat gemakzuchtige hunters bedrogen uitkomen.
team wolfje Geplaatst 29 mei 2005 Auteur Geplaatst 29 mei 2005 Ik hecht er toch waarde aan deze materie eens te bekijken vanuit de cachebouwers kant, want tot nu toe las ik vnl. meningen van cachers over caches van anderen. Ik - als cachebouwer- ben van mening dat een cache het geestelijk eigendom is van de bouwer. De bouwer besteedt vaak veel tijd en energie, niet alleen in het vinden en uitzetten van een mooie route, maar ook in de opzet en de plot van die cacheroute. Daaruit voortvloeiend vind ik dat de cachebouwer ook het recht heeft te bepalen hoe er met die route en zijn plot wordt omgegaan. Ik persoonlijk zit er dan ook niet op te wachten dat men spoilerfoto's en/of aanwijzingen in de log plaatst die die plot bedreigen. Gebeurt dat toch dan krijgt de plaatser ervan het verzoek om eea. te wijzigen- met uitleg waarom. Soms heb ik daar wel eens veel haast mee, omdat ik dan niet wil dat anderen die spoiler zien of lezen. Wordt er dan niet snel gereageerd dan kan ik het op dat moment nodig achten eea. te verwijderen. Dat is heel vervelend en levert altijd veel op en neer gemail op en voorzichtig manoeuvreren. Dit laatste lukt me helaas niet altijd via e-mail ,want het kan een lastig medium zijn. Maar het plaatsen en beheren van caches betekent voor mij ook emotie, en dan kan ik wel eens feller overkomen dan bedoeld. Het woord respect viel in dit lijntje al meerdere malen: het geestelijk eigendom van een cache verdient dit m.i. ook! Tav. de opmerkingen dat spoilerfoto's de natuur helpen ontzien: dat ligt dan ook aan de cachebouwer, om daar rekening mee te houden: niet zomaar ergens in de grond stoppen e.d., maar een voor cachers herkenbare plaats uitzoeken. Zeker na een lange multi. Neemt niet weg dat ik ook wel eens kan kiezen voor een heel bizondere bergplaats, die niet snel als dusdanig herkent wordt. Maar dan is dat m.i. ook de moeite waard. Tenslotte: ik huldig nog steeds het principe dat niet iedereen iedere cache hoeft kunnen oplossen/vinden. Ik weet uit eigen ervaring dat dat frusterend is, maar bijv. als je aan sport doet is verliezen ook niet leuk, maar dan ga je ook geen andere weg zoeken om toch te winnen. "It's all in the game!" Geopatra. <{POST_SNAPBACK}> Hallo en dit bedoel ik nou!!!!!!!!!!!!! je maakt een mooie cache waarbij de mensen toch even moeten zoeken. Dan komt er een cacher die een foto maakt en gelijk je cache van bijvoorbeeld 5 sterren naar 1 ster haalt omdat op de foto bij de log de plek te duidelijk is te zien. Tuurlijk gebruik ik ook zo nu en dan een spoiler foto aleen zal ik er ook van balen als ik bijvoorbeeld een foto bij mijn cache zal zien die de uiteindelijke verstopplek perfect weergeefd groetjes WOLFJE
DoS Geplaatst 29 mei 2005 Geplaatst 29 mei 2005 Hallo Het valt me tegenwoordig op dat bij heel veel logs spoilerfotos zitten. Tevens heb ik op een website van een aantal geocachers fotos zien staan van de diverse caches met hun ligplaats. zo wordt het wel heel makkelijk Op het Mega adventure event stond er zelfs een cacher te vertellen (vol trots) dat op zijn site veel bruikbare spoilerfotos staan. Ik vind dit een beedje jammer en hoop dat de mensen de fotos anders nemen dus zonder de exacte vind plaats Groetjes Wolfje <{POST_SNAPBACK}> Ik hecht er toch waarde aan deze materie eens te bekijken vanuit de cachebouwers kant, want tot nu toe las ik vnl. meningen van cachers over caches van anderen. Ik - als cachebouwer- ben van mening dat een cache het geestelijk eigendom is van de bouwer. De bouwer besteedt vaak veel tijd en energie, niet alleen in het vinden en uitzetten van een mooie route, maar ook in de opzet en de plot van die cacheroute. Daaruit voortvloeiend vind ik dat de cachebouwer ook het recht heeft te bepalen hoe er met die route en zijn plot wordt omgegaan. Ik persoonlijk zit er dan ook niet op te wachten dat men spoilerfoto's en/of aanwijzingen in de log plaatst die die plot bedreigen. Gebeurt dat toch dan krijgt de plaatser ervan het verzoek om eea. te wijzigen- met uitleg waarom. Soms heb ik daar wel eens veel haast mee, omdat ik dan niet wil dat anderen die spoiler zien of lezen. Wordt er dan niet snel gereageerd dan kan ik het op dat moment nodig achten eea. te verwijderen. :cry-: :blush-: Dat is heel vervelend en levert altijd veel op en neer gemail op en voorzichtig manoeuvreren. Dit laatste lukt me helaas niet altijd via e-mail ,want het kan een lastig medium zijn. Maar het plaatsen en beheren van caches betekent voor mij ook emotie, en dan kan ik wel eens feller overkomen dan bedoeld. :cry-: Het woord respect viel in dit lijntje al meerdere malen: het geestelijk eigendom van een cache verdient dit m.i. ook! Tav. de opmerkingen dat spoilerfoto's de natuur helpen ontzien: dat ligt dan ook aan de cachebouwer, om daar rekening mee te houden: niet zomaar ergens in de grond stoppen e.d., maar een voor cachers herkenbare plaats uitzoeken. Zeker na een lange multi. Neemt niet weg dat ik ook wel eens kan kiezen voor een heel bizondere bergplaats, die niet snel als dusdanig herkent wordt. Maar dan is dat m.i. ook de moeite waard. :thumbup-: Tenslotte: ik huldig nog steeds het principe dat niet iedereen iedere cache hoeft kunnen oplossen/vinden. Ik weet uit eigen ervaring dat dat frusterend is, maar bijv. als je aan sport doet is verliezen ook niet leuk, maar dan ga je ook geen andere weg zoeken om toch te winnen. "It's all in the game!" Geopatra. <{POST_SNAPBACK}> Hallo en dit bedoel ik nou!!!!!!!!!!!!! je maakt een mooie cache waarbij de mensen toch even moeten zoeken. Dan komt er een cacher die een foto maakt en gelijk je cache van bijvoorbeeld 5 sterren naar 1 ster haalt omdat op de foto bij de log de plek te duidelijk is te zien. Tuurlijk gebruik ik ook zo nu en dan een spoiler foto aleen zal ik er ook van balen als ik bijvoorbeeld een foto bij mijn cache zal zien die de uiteindelijke verstopplek perfect weergeefd groetjes WOLFJE <{POST_SNAPBACK}> Nietss sjow veranderlijk. als een mens
Kruimeldief Geplaatst 29 mei 2005 Geplaatst 29 mei 2005 Hallo en dit bedoel ik nou!!!!!!!!!!!!! je maakt een mooie cache waarbij de mensen toch even moeten zoeken. Dan komt er een cacher die een foto maakt en gelijk je cache van bijvoorbeeld 5 sterren naar 1 ster haalt omdat op de foto bij de log de plek te duidelijk is te zien. Tuurlijk gebruik ik ook zo nu en dan een spoiler foto aleen zal ik er ook van balen als ik bijvoorbeeld een foto bij mijn cache zal zien die de uiteindelijke verstopplek perfect weergeefd groetjes WOLFJE <{POST_SNAPBACK}> Hmmm, als je dat bedoelde, dan had je dat ook moeten schrijven. In je eerste bericht praat je ook over het bovenstaande maar in één regel en je hebt meer aandacht en verontwaardiging over dat anderen op HUN site spoilerfoto's hebben en dat er zelfs iemand was die op het Mega Adventure vol trots stond te vertellen dat op zijn site vele bruikbare spoilers staan. Over het bovenstaande, wat je dus schijnbaar bedoelde heb je alleen maar geschreven dat je bij veel logs spoilerfoto's ziet. Als je het alleen daar bij had gehouden had je nu bijna geen respons gehad. De meeste zijn het er wel mee eens dat er in een log eigenlijk niet ongevraagd een spoiler hoort. Zie, om je herinnering even weer op te frissen je eigen bericht waarmee je de topic hebt gestart. Volgens mij ben je vergeten hoe en wat je geschreven hebt. Hallo Het valt me tegenwoordig op dat bij heel veel logs spoilerfotos zitten. Tevens heb ik op een website van een aantal geocachers fotos zien staan van de diverse caches met hun ligplaats. zo wordt het wel heel makkelijk Op het Mega adventure event stond er zelfs een cacher te vertellen (vol trots) dat op zijn site veel bruikbare spoilerfotos staan. Ik vind dit een beedje jammer en hoop dat de mensen de fotos anders nemen dus zonder de exacte vind plaats Groetjes Wolfje <{POST_SNAPBACK}>
de Roode Lantaarn Geplaatst 29 mei 2005 Geplaatst 29 mei 2005 Wil ik enkele kanttekeningen plaatsen. 1. Het valt mij in dit draadje op dat niemand wil dat er foto's van de stash area geplaatst worden bij de log maar de keerzijde is ook dat bijna iedereen wel even kijkt als er een duidelijke spoilerfoto is geplaatst en daarmee dus ook zijn voordeel doet. De vraag naar spoilers is er blijkbaar maar niemand wil dat ze geplaats worden of zal ze plaatsen. 2. Het degraderen van een cache van 5 naar 1 ster lukt je nog niet met honderd spoilerfoto's. De sterren zijn ook gebaseert op moeilijkheid van de totale cache en niet alleen op het vinden hiervan. Te denken valt aan moeilijk rekenwerk of over een lengte van een aantal kilometers alleen met een kompas navigeren. Een goed voorbeeld hiervan is Hoogtepunt (5/5).
mgr Geplaatst 29 mei 2005 Geplaatst 29 mei 2005 ...De vraag naar spoilers is er blijkbaar maar niemand wil dat ze geplaats worden of zal ze plaatsen. ... Ja, da's net als bij lootjes trekken voor Sinterklaas. Men wil er wel achterkomen wie-wie heeft, maar niet dat het gewoon maar meteen wordt rondverteld. Het mag toch wel een beetje spannend blijven? Gr.M.
Aanbevolen berichten