Spring naar bijdragen

Allround Wandelschoenen


Zero CooL

Aanbevolen berichten

In Den Haag centrum zitten ook een aantal goede zaken. Wij hebben beide Lowa's en ik heb er heel veel gepast. Die meneer bleef maar steeds weer nieuwe aansjouwen. Uiteindelijk toch het eerste paar gekocht, want die bleven het fijnst. Ben er nog altijd zeer tevreden, hoewel mijn B/C wat overdreven zijn voor Nederland (volgens de verkoper), heb ik er zeker geen spijt van. Die extra steun vind ik namelijk erg prettig en het was zeker zeer nuttig bij het beklimmen van de Mytikas in Griekenland ;) . Kortom, top schoenen.

bewerkt door giga
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb inderdaad ook jaren Snoseal gebruikt (al was het alleen omdat het lekker ruikt!!), maar een ding moet van mijn hart toen ik bovenste las: je mag in principe nooit je schoenen droog fohnen als je ze hebt ingewaxt!!!!! Dat geldt ook voor natte schoenen (van binnen en buiten). Kranten in je schoenen en niet al te dichtbij de kachel! Ik zeg dit omdat ik dat vroeger ook altijd deed en zo gaat de kwaliteit van het leer sterk achteruit. Dat kreeg ik te horen van de leverancier van Hanwag en van Meindl, en dat was nog waar ook!!! Nu doe ik dat niet meer en het scheelt wel!

 

 

Klopt voor een deel ga ik met je mee,als een schoen nat is geworden mag je hem niet droog fohnen of bij de kachel zeten, maar je mag na het waxen de schoen wel verwarmen met de fohn zodat de wax dunner word en het leer de wax beter op neemt.

Dit zegt ook Hanwag trouwens.

bewerkt door thira en candor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt voor een deel ga ik met je mee,als een schoen nat is geworden mag je hem niet droog fohnen of bij de kachel zeten, maar je mag na het waxen de schoen wel verwarmen met de fohn zodat de wax dunner word en het leer de wax beter op neemt.

Dit zegt ook Hanwag trouwens.

 

Ja ach, dat is ook zo, snoseal is zonder fohn anders niet zacht te krijgen en als je schoen vettig blijft dan krijg je dat er veel stof en viezigheid blijft plakken. Maar wel raad ik aan om niet te dichtbij te fohnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Den Haag centrum zitten ook een aantal goede zaken. Wij hebben beide Lowa's en ik heb er heel veel gepast. Die meneer bleef maar steeds weer nieuwe aansjouwen. Uiteindelijk toch het eerste paar gekocht, want die bleven het fijnst. Ben er nog altijd zeer tevreden, hoewel mijn B/C wat overdreven zijn voor Nederland (volgens de verkoper),  heb ik er zeker geen spijt van. Die extra steun vind ik namelijk erg prettig en het was zeker zeer nuttig bij het beklimmen van de Mytikas in Griekenland  ;) . Kortom, top schoenen.

 

Ik dacht aan Track&Trail in de Torenstraat.

Weet jij nog andere dan?

Nou ja, binnenkort maar eens kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, daar gaat ie dan... Mijn eerste post op dit forum. :yes:

 

Met geocaching heb ik nog maar weinig ervaring, maar op het gebied van schoenen kan ik aardig meekomen aangezien ik nogal moeilijke voeten heb (kort, breed én hoge wreef... hoe verzin je het :blush: ) Maar goed, Schoenen zijn natuurlijk heel erg persoonlijk, maar ik heb ondertussen een aantal merken ontdekt die voor mij zeer goed voldoen.

 

Allereerst Hawks bergschoenen. Niet zozeer qua comfort ofzo, het is gewoon een merk wat eigenlijk op alle vlakken aan de bovengrens van de middelmatigheid zit. behalve als het om de prijs gaat. Er zijn maar weinig andere merken met een dergelijk goede prijs kwaliteitverhouding. Zeer regelmatig in de aanbieding bij de Makro, maar ook bij andere zaken gezien voor bedragen ruim onder de 60 euries.

 

Vervolgens Ecco, mijn dagelijkse stappers. Simpelweg een beregoeie schoen, comfort is goed, kwaliteit is uitmuntend en als je ze bij de officiele ecco winkel koopt krijg je ook nog eens de garantie dat je een paar nieuwe krijgt als ze binnen het jaar stuk gaan. Het enige nadeel aan deze schoenen is dat ze wat minder geschikt zijn voor het zwaardere werk.

 

En dan de absolute nummer 1 in mijn collectie: Lowa (met het model Strato mid om precies te zijn). Toen ik deze schoenen paste in de winkel had ik een beetje mijn twijfels, het voelde gewoon net niet goed. De verkoper vertelde me dat als ik ze alleen in huis zou dragen, ik ze een week mocht proberen en als het niet beviel zonder gedoe geld terug. Dus de gok maar gewaagd (dat waren hele dure pantoffels die eerste week :eek: ) Maar nadat ze een beetje naar mijn voeten gingen staan werd me al snel duidelijk dat dit de meest comfortabele dingen waren die ik ooit aan mijn voeten heb gehad. Goede grip op bijna alle ondergronden, super comfort, makkelijk in onderhoud en ook nog eens niet lelijk. Het enige minpuntje is dat de zolen erg snel slijten als je behoorlijk wat asfaltkilometers maakt. Maar voor 45 euro kan je ze bij Lowa zelf laten verzolen :blink:

 

De ideale schoen zou voor mij bestaan uit de Lowa Strato mid met een Ecco buitenzool, maar dat lijkt me toch niet echt makkelijk te realiseren...

bewerkt door QUICKzAND
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga naar een outdoor winkel, met ruime keuze schoenen, ga direkt naar die schoenen

toe, pas er verschillende, denk je dat een paar lekker zit,vraag of je ze mag aanhouden terwijl je even rond kijkt in de winkel. Grote kans dat dit mag. Je loopt dan wel niet op

wandelsnelheid, maar je voelt toch wel of ze lekker blijven zitten. Het werkte in ieder geval voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wandelschoenen die alles "kunnen" zijn moeilijk te vinden. Wat wil je ermee doen?

 

Zelf loop ik het beste op Meindl (brede voet) waarbij ik nog de beste ervaringen met de Island Pro (oud model) heb. Gaan lang mee en zitten (altijd) goed. Daarnaast is het profiel goed en gaat de zool lang mee (weinig slijtage). Vibram zool is altijd goed!

 

Nu is het overigens nooit categorisch aan te geven dat een merk altijd goed zit

Laatst kreeg ik van Meindl een paar Alta Via's (een nieuw model) toegestuurd om te testen. Die zaten mij dus niet echt lekker, vooral de rechter schoen niet. De maat klopte wel, maar je zou altijd moeten passen! Maar goed, het was een test.

 

Ik heb ook wel een paar "lage" A-Lowa's, maar die hebben over het algemeen (niet altijd!) een vrij smalle leest. Mij zit dit paar wel erg lekker. Alleen de zool is niet perfect bij glad terrein. Dat schijnt overigens een veelvoorkomende klacht bij de A en B Lowa's te zijn.

 

Hanwag's liggen daar een beetje tussenin (breed en smal), ik heb ze eens aangeprobeerd en ze liepen perfect! Heb ze alleen niet gekocht omdat een zoveelste paar B/C achtige schoenen een beetje teveel van het goede is... Zou thuis niet uit te leggen zijn! Zelf geen ervaringen mee opgedaan, maar mijn buurman is er erg over te spreken.

 

Zoek gewoon een goede buitensportzaak op met een ruim assortiment aan merken en modellen (nee, Bever heeft veel in de catalogus maar vaak te weinig ervan in de winkels liggen..). Een schoenenspeciaalzaak heeft vaak alleen maar 1 of 2 merken, meestal nog met een commercieel model als voorkeur. Je hebt dan geen goed vergelijkingsmateriaal!

 

Als de schoenen niet meteen gemakkelijk/ lekker zitten: volgende proberen! Eventueel hetzelfde model en maat maar ander paar. De commerciële praatjes van het "inlopen" is gel*l. Het materiaal wordt soepeler maar rekt niet op! Vooral niet met gore-tex of dergelijke producten.

 

Daarnaast: goedkoop is vaak duurkoop als het niet lekker zit of stevig is. Vooral als je ver van de bewoonde wereld zit en je zere of natte voeten hebt kom je er achter. Tegenwoordig heb je veel "stoere" schoenen, maar het valt te betwijfelen of die echt stevig genoeg voor in de bergen zijn. Let dan speciaal even op de zool. Vibram is een belangrijk kenmerk voor kwaliteit (=grip en slijtvastheid). Je komt soms ook de meest wonderlijk imitaties tegen die er erg veel op lijken..

 

De indeling in A t/m D (met tussenvormen) is overigens gerelateerd aan de de stijfheid van de zool en de stijgrijzer-geschiktheid. Dat laatste is natuurlijk een must in Nederland, maar de stijfheid is wel belangrijk. Categorie D heeft absoluut stijve zolen en zijn niet gemakkelijk om op te lopen (SM-klantjes-schoen). Maar je voelt ook geen enkele steentje onder je schoen. Bij A schoenen (de dagelijkse variant) zit er een soepele zool onder met een redelijk profiel. Alleen voel je in een rotsachtige omgeving ieder dom steentje onder je zool. In de praktijk is een B of B/C schoen de meest gangbare voor het dagelijks gebruik en het gebruik in de bergen (in Europa of elders).

Afgelopen week in Zeeland geweest: daar stonden bij de Intersport in Middelburg heuse D-schoenen in de etalage! In Oostenrijk en Zwitserland kom je die dus (bijna) nooit tegen.... Maar voor de dijken heb je ze nodig..

 

Het is al eens genoemd, Gore-tex is leuk, maar niet voor zweetvoetjes en warme gebieden. Het werkt namelijk alleen als er een luchtdruk- en/of koudeverschil is. In de tropen of in warme landen heb je er dus niks aan, eerder lastig. Gaat alleen maar meer zweten. In de winter heb je er wel baat bij.

Meindl heeft de Revolution schoen ontwikkeld wat feitelijk neer komt op een soort pompje in de lip (gewoon verend materiaal) waardoor de luchtdruk in de schoen zou moeten toenemen. Aangezien ik ook zo'n schoen heb: het werkt, maar wel beperkt.

Niet Gore-tex schoenen zijn over het algemeen net zo goed en soms zelfs beter. Het vergt echter wel meer onderhoud. Het leer zuigt zich langzaam vol met zweet/ vocht tot het verzadigd is. Pas daarna is Gore-tex pas in het voordeel. Dat kan, afhankelijk van je voet en de wandeltocht dus even duren. Voor kortere tochtjes is een niet-gore-tex schoen dus in het voordeel! Alleen zijn natte leren schoenen (door zweet, regen of sneeuw) moeilijker droog te krijgen.

Voor iedere schoen: na iedere wandeling goed laten drogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een klein tipje voor de mensen in den haag en omstreken (als het nog niet eerder genoemd is). Op de waldorpstraat in den haag (bij station hollandspoor) zit een redelijk grote vestiging van bever. Nu vindt ik bever persoonlijk een beetje een trieste zaak, omdat alles waarvoor ik daar ga kijken voor meer dan de adviesprijs aangeboden wordt.

Maar in dat gebouw zit op de beneden verdieping een Bever Outlet store. En daar zijn dus wel hele goede koopjes te vinden ;) en ook vaak wat oudere modellen, dus dè plaats om die ene superfijne schoen die je ooit had mogelijk nog eens te vinden...

 

Een andere tip om tegen wat aantrekkelijker prijzen aan je outdoor gear te komen is bestellen via www.Globetrotter.de

uitgebreid assortiment, nette prijzen en soms zeer scherpe aanbiedingen. Maar voor dingen als schoenen natuurlijk niet ideaal, tenzij je al precies weet wat je wilt hebben. Verzendkosten vanuit duitsland vallen overigens ook ernstig mee ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel. Bever in de Waldorpstraat zullen we ook gaan kijken.

Ben van de week ook even in de Zoetermeerse dorpsstraat geweest. Daar verkochten ze een aantal merken, waaronder Lowa en Meindl en nog enkele waarvan ik de naam even kwijt ben.

Had de indruk dat de verkoper die ik te spreken kreeg er een hoop vanaf weet.

Ach wellicht wordt het een aardig kerstpresentje die schoenen. :thumbsup::rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal ik ook nog even mijn zegje doen:

Ik loop zelf al jaren op bergschoenen en heb ze dag en nacht aan. (Hoewel ik ook veel op mijn Teva's of op mijn sokken loop). Mijn ervaring is dat ik een steeds zwaarder schoen wilde, begonnen met een lichte B en nu wil ik een zware B/C of een lichte C- schoen. Persoonlijk Ben ik ook niet zo gek op Goretex in schoenen. Het eerste jaar werkt het uitstekend, maar daarna houden het het water niet meer buiten en voeren ze het zweet niet meer af. Een geheel leren schoen zonder al te veel naden is en blijft m.b.v. vet waterdicht. Tot dat ze zover gesleten zijn dat er een gat in zit! Ik was nu ook hard toe aan een nieuw paar en ben bij La Sportiva uitgekomen. Een schoen die aan mijn wensen voeldoet en bij mij ook goed zit!

Ook Lowas geprobeerd, maar die vind ik letterlijk te licht. Ik heb graag wat gewicht aan mijn voeten als ik een stevige schoen aan heb!

 

Maar het belangrijkste wat de meeste mensen al hebben geroepen dit is allemaal erg persoonlijk en dan ook nog wat je budget is. Ik loop er dagelijks op en doe er een jaar of vier mee. Dan is het voor mij niet zo heel belangrijk wat ze kosten. Maar ik ken ook mensen die hun bergschoenen hooguit 10 keer per jaar aan hebben en dan wil je er natuurlijk niet zoveel geld aan uitgeven!

 

Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik ook niet zo gek op Goretex in schoenen. Het eerste jaar werkt het uitstekend, maar daarna houden het het water niet meer buiten en voeren ze het zweet niet meer af. Een geheel leren schoen zonder al te veel naden is en blijft m.b.v. vet waterdicht. Tot dat ze zover gesleten zijn dat er een gat in zit!

 

1 keer per jaar de schoenen vol gieten met lauw water,en dit een hele nacht laten staan.

Het lauwe water zorgt er voor dat de zoutkristallen (zweetkristallen) weer oplossen en de schoen weer kan ademen. :)

 

Trouwens een van de buitenkant dicht gevette schoen voert het zweet ook niet af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan de absolute nummer 1 in mijn collectie: Lowa (met het model Strato mid om precies te zijn). Toen ik deze schoenen paste in de winkel had ik een beetje mijn twijfels, het voelde gewoon net niet goed. De verkoper vertelde me dat als ik ze alleen in huis zou dragen, ik ze een week mocht proberen en als het niet beviel zonder gedoe geld terug. Dus de gok maar gewaagd (dat waren hele dure pantoffels die eerste week ) Maar nadat ze een beetje naar mijn voeten gingen staan werd me al snel duidelijk dat dit de meest comfortabele dingen waren die ik ooit aan mijn voeten heb gehad. Goede grip op bijna alle ondergronden, super comfort, makkelijk in onderhoud en ook nog eens niet lelijk. Het enige minpuntje is dat de zolen erg snel slijten als je behoorlijk wat asfaltkilometers maakt. Maar voor 45 euro kan je ze bij Lowa zelf laten verzolen

 

 

Lowa Strato Mid heb ik vroeger als warme broodjes verkocht. Lekkere, lichte schoen voor niet al te ruig terrein zoals in Nederland! En inderdaad je herhaald wat ik al zei: een schoen hoeft niet perse perfect te passen in de winkel in eerste instantie! Dat je ze thuis mocht proberen een week is natuurlijk een perfecte service dat niet alle buitensport winkels verlenen :)

 

Wandelschoenen die alles "kunnen" zijn moeilijk te vinden. Wat wil je ermee doen?

 

Zeg maar gewoon: die bestaan niet!

 

Ik heb ook wel een paar "lage" A-Lowa's, maar die hebben over het algemeen (niet altijd!) een vrij smalle leest. Mij zit dit paar wel erg lekker. Alleen de zool is niet perfect bij glad terrein. Dat schijnt overigens een veelvoorkomende klacht bij de A en B Lowa's  te zijn.

 

Dat klopt en dat komt omdat Lowa bij de A en B (niet alle B's trouwens) zijn eigen merk zolen gebruikt (met een groen/zwart profieltje, Vibram is kenmerkend voor het gele logo in het midden) en die zijn niet geweldig maar maken de schoen wel stukken goedkoper!

 

Als de schoenen niet meteen gemakkelijk/ lekker zitten: volgende proberen! Eventueel hetzelfde model en maat maar ander paar. De commerciële praatjes van het "inlopen" is gel*l. Het materiaal wordt soepeler maar rekt niet op! Vooral niet met gore-tex of dergelijke producten.

 

Hier ben ik het niet mee eens. Een wandelschoen dat gelijk lekker zit betekend niet dat ie na vele km alsnog lekker blijft zitten. En andersom het zelfde. Dat is ook altijd anders bij de verschillende categoriën: een A schoen zal in de winkel gelijk lekker moeten aanvoelen dan een B of een C schoen omdat de schacht soepeler en lager is en het leer dunner is. Daarbij is de stijfheid van de zool ook van belang..... dat leg ik hieronder uit!

 

De indeling in A t/m D (met tussenvormen) is overigens gerelateerd aan de de stijfheid van de zool en de stijgrijzer-geschiktheid. Dat laatste is natuurlijk een must in Nederland, maar de stijfheid is wel belangrijk. Categorie D heeft absoluut stijve zolen en zijn niet gemakkelijk om op te lopen (SM-klantjes-schoen). Maar je voelt ook geen enkele steentje onder je schoen. Bij A schoenen (de dagelijkse variant) zit er een soepele zool onder met een redelijk profiel. Alleen voel je in een rotsachtige omgeving ieder dom steentje onder je zool. In de praktijk is een B of B/C schoen de meest gangbare voor het dagelijks gebruik en het gebruik in de bergen (in Europa of elders).

Afgelopen week in Zeeland geweest: daar stonden bij de Intersport in Middelburg heuse D-schoenen in de etalage! In Oostenrijk en Zwitserland kom je die dus (bijna) nooit tegen.... Maar voor de dijken heb je ze nodig..

 

....nogmaals zoals boven gezegd is de indeling in A t/m E niet alleen gerelateerd aan de stijfheid van de zolen (en daardoor stijgijzervriendelijk of stijgijzervast) maar ook aan de dikte van het leer en de hoogte van de schacht. Eigenlijk zeggen we het verkeerd: de indeling A t/m D (laten we het houden op D want E-schoenen zijn niet meer te koop tegenwoordig. Dat waren de ouderwetse volledig van kunststof stijgijzervaste expeditieschoenen) in eerste instantie niet te maken heeft met de stijfheid van de zolen of wat dan ook maar met om de terrein indeling:

A: voor graspaden en onverharde paden

A/B: voor onverharde paden, heuvelachtig terrein

B: klassieke wandelschoen voor heuvelachtig terrein en licht ruig terrein

B/C: een hybride tussen een wandelschoen en een bergschoen geschikt voor ruig terrein

C: bergschoen voor ruig en rotsachtig terrein, stijgijzervriendelijk

D: voor alpiene tochten, stijgijzervast

 

Natuurlijk kun je met een C-schoen op graspaden lopen, maar andersom liever niet of op eigen risico B)

 

Hier wil ik wel wat aan toevoegen: waar men ook rekening moet houden, en dat heeft ook weer te maken met de bovengenoemde kenmerken (stijfheid zool en hoogte schacht), is het gewicht van iemand. Als je rond de 90 kilo weegt dan is het aangeraden om een stevigere schoen te gebruiken ook voor gemakkelijk terrein. Dus je schuift eigenlijk de categorien een tandje lager. Dat komt omdat door je eigen gewicht de zool minder stijf zal aanvoelen. Ik hoop dat het nog duidelijk is :P maar eigenlijk is het logisch!

Waar je ook rekening moet houden is of je wel of niet zwakke enkels!

Dus hoe zwaarder het terrein, categorie C, hoe stijver de zool zodat je niet alle stenen voelt, hoe hoger de schacht zodat je enkels steviger vast zitten en hoe dikker het leer.

 

Het is al eens genoemd, Gore-tex is leuk, maar niet voor zweetvoetjes en warme gebieden. Het werkt namelijk alleen als er een luchtdruk- en/of koudeverschil is. In de tropen of in warme landen heb je er dus niks aan, eerder lastig. Gaat alleen maar meer zweten. In de winter heb je er wel baat bij.

Meindl heeft de Revolution schoen ontwikkeld wat feitelijk neer komt op een soort pompje in de lip (gewoon verend materiaal) waardoor de luchtdruk in de schoen zou moeten toenemen. Aangezien ik ook zo'n schoen heb: het werkt, maar wel beperkt.

Niet Gore-tex schoenen zijn over het algemeen net zo goed en soms zelfs beter. Het vergt echter wel meer onderhoud. Het leer zuigt zich langzaam vol met zweet/ vocht tot het verzadigd is. Pas daarna is Gore-tex pas in het voordeel. Dat kan, afhankelijk van je voet en de wandeltocht dus even duren. Voor kortere tochtjes is een niet-gore-tex schoen dus in het voordeel! Alleen zijn natte leren schoenen (door zweet, regen of sneeuw) moeilijker droog te krijgen.

Voor iedere schoen: na iedere wandeling goed laten drogen.

 

:) Exact! Vroeger werd ook gezegd: een Gore-Tex schoen heeft een stoffen voering en een niet Gore-Tex schoen heeft een leren voering. Nu bestaat al een drietal jaren en Gore-Tex schoen met een leren voering. Ik dacht dat Meindl de eerste was hiermee! Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar het lijkt mij het proberen waard! Heb zelf thuis alle categoriën van A t/m D (voordeel als je in een buitensport winkel hebt gewerkt ;) ) maar deze net niet!

 

(Hoewel ik ook veel op mijn Teva's of op mijn sokken loop).

 

Teva rules!!!!!!!!!!!!!! Ik loop al op Teva's sinds deze in Nederland pas uitkwam en dat is jaaaaaaren geleden. Ik kan zeggen dat ik zeer stevige enkels en loop al jaren met mijn Teva's de bergen in. Als ik een alpiene tocht doe zoals de Mont Blanc of de Gran Paradiso dan heb ik mijn D-schoenen aan de zijkant van mijn rugzak vast en loop ik het eerste stuk op Teva's. Wanneer de sneeuw komt wordt de boel gewisseld! Di is geen advies voor mensen die niet vaak in de bergen lopen!!!!

 

Maar het belangrijkste wat de meeste mensen al hebben geroepen dit is allemaal erg persoonlijk en dan ook nog wat je budget is. Ik loop er dagelijks op en doe er een jaar of vier mee. Dan is het voor mij niet zo heel belangrijk wat ze kosten. Maar ik ken ook mensen die hun bergschoenen hooguit 10 keer per jaar aan hebben en dan wil je er natuurlijk niet zoveel geld aan uitgeven!

 

Marc

 

Inderdaad. Mijn Meindl Perfects (C-categorië) heb ik nu 10 jaar en ze lopen nog fantastisch!!!

 

Pffffff wat een post, dit is volgens mij de langste die ik geplaatst hebt. Maar wel erg leuk om gezellig te bomen over dingen die je leuk vind en ook nieuwe dingen te horen van andere gebruikers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van je eigen gewicht vind ik wel een goeie om mee te nemen.

Manlief is 100+ en zal daar dus rekening mee moeten houden.

Ik heb zwakke enkels en dus graag een hoge schoen.

Ik wandel nu veel op hoge Dr. Martinachtige schoenen, maar wil nu een echte wandelexemplaren :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...