Prof. Y. Lupardi Geplaatst 4 november 2004 Auteur Geplaatst 4 november 2004 Als je zeker bent dat je het juiste pand hebt (wat zegt je GPS?) moet je de zaak loggen zodat iedereen kan zien dat er aan de noord-muur niks te vinden is op 28 cm. vanaf de west-muur. Daarna zal ik hem aan het kadaster doorgeven. En heb je een 'doelpunt'. Geef in je verhaaltje bij de foto's weer wat je zonet hier hebt verteld aan feiten. Succes!
Team Diesel Geplaatst 6 november 2004 Geplaatst 6 november 2004 't Zal wel dom van me zijn dat ik het niet weet maar wat is toch een makelaar? (behalve dan een meneer of mevrouw die bemiddeld bij de aan- of verkoop van een stukje onroerend goed, maar die wordt hier kennelijk niet bedoeld...) Bij 390303 De Gereformeerde Kerk te Bennekom is het punt de stang boven makelaar. De tekening laat een uitvergroting van de weerhaan zien. Maar waar zit die makelaar dan?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 6 november 2004 Auteur Geplaatst 6 november 2004 Nee hoor, ik heb ook raar opgekeken toen ik voor het eerst 'Stang boven Makelaar'' las. Maar toen ik wat verder ging kwam ik de volgende "Stangen boven ...." tegen: Stang boven knop bol makelaar bloem versierselen peer ornament walmbol open bol open bloem Aangezien stangen altijd in ons winderige landje scheef of krom kunnen waaien, mikt de landmeter zo laag mogelijk. Maar nu terug komend op de vraag. Ik heb deze nette uitleg gevonden in "Bouw - woordenboekje": Makelaar: Middenstijl van een kapspant, waarin de nok is ingelaten en de kapbenen, evt. ook de hoekkepers samenkomen. De makelaar aan de gevelzijde wordt soms verlengd en van een spitse topversiering voorzien, al of niet met lood bekleed en met een piron, die zelf ook wel makelaar genoemd wordt. Decoratieve bekroning van een houten geveltop bij huizen en molens. Piron: Keramisch sierelement dat wel gebruikt wordt als afwerking van het punt waar drie dakvlakken bij elkaar komen.
Team Diesel Geplaatst 6 november 2004 Geplaatst 6 november 2004 Bedankt professor! Hier gaan we mee aan de slag!
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 6 november 2004 Auteur Geplaatst 6 november 2004 De vraag werd gesteld: "waar komt de datum 11-9-2004 eigenlijk vandaan, is alles onlangs nog afgelopen?" Onze punten zijn voorzien van de opmerking 'actief' of 'vervallen sinds 11-09-2004'. De site werd opgezet met een lijst die we toen hadden. Op 11-09-2004 kregen we een verse lijst van het kadaster en toen bleek dat er in de nieuwe lijst punten onbraken t.o.v. de oude lijst. Wel hadden we schetsen van die ontbrekende punten maar geen textbeschrijving (zat niet in de oude lijst n.l.) in de trant van: bout 1.34 m b.b.g., 0,48 cm uit oostmuur.... We hebben besloten om de vervallen punten die we kennen in de database te houden en te markeren met 'vervallen sinds...' Krijgen we een nieuwe bijgewerkte lijst dan zullen weer een aantal punten ontbreken (o.a. die door de deelnemers aan de hunt zijn gemeld als 'foetsie') en die krijgen dan de vervaldatum van die dag (datum postmerk). Hoe lang meldingen in de mutatielijst van het kadaster blijven staan weet ik niet maar daar kan je de echte datum van afmelding vinden.
dolphinleap Geplaatst 6 november 2004 Geplaatst 6 november 2004 Bij deze een voorbeeldje van een walmbol Dit is de oude van de ouddorpse vuurtoren (er staat nu een radarscanner voor in de plaats) en dus geen RD punt. Deze bol diende in de goeie ouwe tijd van de petroleumlamp als gek om de schoorsteen van de wind af te houden en de walm af te voeren. Onder de "schoorsteen" bevond zich een koperen schaal om het lekwater op te vangen. Overigens is deze toren pas na de oorlog gebouwd en was deze constructie dus eigenlijk alleen ter verfraaiing. Kees
Piet&Lein Geplaatst 6 november 2004 Geplaatst 6 november 2004 Prof, We waren vandaag in Zuid Limburg, alwaar we ook een aantal meetpunten hebben gezocht. Meetpunt 610313 Voormalig Huize Overbunde is volgens ons verdwenen. Het voormalige klooster staat momenteel volledig in de steigers. Slechts gestripte muren staan nog overeind. De torenspits achter de gevel lijkt geheel verdwenen te zijn. Het (nog) intact zijnde torentje naast de gevel is volgens de schets niet het bedoelde meetpunt. Schreewende borden van een projectontwikkelaar geven aan dat het klooster momenteel gerestaureerd wordt, maar het zal ons met pijn in het hart niets verbazen als hier over enkele maanden appartementen verrijzen. Toch gelogd, maar dit meetpunt moet waarschijnlijk als verloren beschouwd worden. Piet&Lein
Piet&Lein Geplaatst 6 november 2004 Geplaatst 6 november 2004 Even verder gezocht op google: In 2002 is de kerktoren door brand verwoest. Je ziet in het midden de gevel een stukje boven het gebouw uitkomen, waar je op mijn foto bij de log tegen aan kijkt. Zoals het vroeger was (met kerktoren)! Nog een stukje geschiedenis: Het voormalige kloostercomplex Huize Overbunde werd in 1875 gesticht door Catharina Daemen, lid van de Orde der Zusters Franciscanessen. Het kloostercomplex kreeg de naam: 'Kloster zum Heiligen Kreuz'. Bunde dankte de komst van de zusters aan de zogenaamde 'Kulturkampf': de politiek waarmee de Duitse kanselier Bismarck de religieuze invloed op het openbare leven trachtte te beëindigen. Veel kloosterlingen vertrokken naar het buitenland. Zo ook de Franciscanessen van Freckenhorst bij Münster. Hun klooster was in 1852 gesticht door de Zusters Franciscanessen uit Heijthuijsen. Aanvankelijk had men plannen om naar Oldenzaal te vluchten, maar toen de laatste bewoonster van de deels door brand verwoeste Hoeve Overbunde deze ter beschikking stelde, koos men voor Bunde. In 1875 begon men met de nieuwbouw van twee kloostervleugels. In het daaropvolgende jaar verhuisde het gehele convent - plus meisjespensionaat - naar Bunde. Sindsdien hebben de Zusters Franciscanessen zich meer dan een eeuw ingezet voor de Bundese gemeenschap. In 1876 stichtten zij een lagere meisjesschool. Het pensionaat groeide, en in 1886 werd het kloostergebouw opgehoogd met een derde verdieping. Acht jaar later brandde de oude boerderij Overbunde helemaal uit. Dat was het begin van een nieuwe bouwperiode. De zusters bouwden achtereenvolgens een nieuwe, grote boerderij, een prachtige neogothische kapel - met een markante torenspits van wel 56 meter hoog - en een nieuwe meisjesschool. In 1920 werd het internaat voor Duitse meisjes definitief gesloten. Huize Overbunde kreeg een bestemming als koloniehuis: een buitenverblijf voor kinderen ter verbetering van de gezondheid. Tussen 1932 en 1944 heeft Overbunde een tijdelijk tehuis geboden aan bijna 22.000 kinderen die in het Bundese op krachten konden komen. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd het klooster door de Duitsers in beslag genomen om te dienen als doorgangskamp voor politieke gevangenen. Geholpen door heel de Bundese bevolking vonden de zusters onderdak in het nabijgelegen Mariënwaard. Na de bevrijding werd het klooster weer vrijgegeven, maar kort daarop werden er Amerikanen en Engelsen ingekwartierd. Na de oorlog namen de zusters het koloniewerk weer op, maar toen dat in de jaren zestig sterk begon terug te lopen, werd de stichting Huize Overbunde opgericht: deze werd in 1970 erkend als medisch kindertehuis. In 1968 kwam daar een school voor moeilijk lerende kinderen bij. In deze periode ging het beheer van Overbunde steeds meer over in lekenhanden. De Zusters trokken zich terug en verlieten op 27 juni 1977 - na een verblijf van exact honderd en één jaar - de toenmalige gemeente Bunde. In 1986 kwam het complex leeg te staan en werd het verkocht aan project-ontwikkelaar Grouwels-Daelmans, die op de plaats van het klooster en in de omgeving huizen wilde bouwen. Op dat moment was er onvoldoende woningbouwcontingent, en het complex raakte in verval. Toen het tij keerde werd er begin jaren '90 een plan ontwikkeld om op deze locatie huizen te bouwen. Ook werd er bij de gemeente vergunning gevraagd - en verleend - om het complex te slopen. Dit was het sein voor de Bundese gemeenschap om in actie te komen. De maatschappelijke druk nam toe om het gebouw te behouden. Met name de kapel vormde door zijn grootte, uitstraling en ranke torenspits hét herkenningspunt van het complex, en markeerde zo de sociale en cultuurhistorische waarde van het klooster. Op 18 januari 1993 werd de Stichting Behoud Overbunde opgericht. Deze verzocht de minister het gebouw aan te wijzen als rijksmonument. Dit verzoek leidde tot een onderzoek naar een zinvolle en haalbare herbestemming van het complex Overbunde/Dennenberg. Hiertoe zijn diverse tijdrovende procedures en een grootschalig inspraaktraject doorlopen. Maar niet tevergeefs: de resultaten van alle inspanningen hebben geleid tot het project Overbunde/Dennenberg dat op 10 januari 2003 officieel van start is gegaan: restauratie en herbestemming van het meest waardevolle deel van het complex Overbunde, in combinatie met woningbouw en herstel van de oorspronkelijke, parkachtige omgeving. Bij dit laatste is met name behoud van de natuur en herstel van het ecologische evenwicht van groot belang.
Tornado Bram Geplaatst 7 november 2004 Geplaatst 7 november 2004 (bewerkt) Vraagje voor de professor, punt 69343: Op andere kant duiker zit ook een messingbout anders dan de bronzen kernbout, 180225, 592242, 0,44m uit de W.kant, 0,53m uit de O.kant is dit ook te loggen? Dit is foto 4 bij mijn log. Gr. Bram 7 november 2004 bewerkt door Tornado Stiens
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 7 november 2004 Auteur Geplaatst 7 november 2004 Prachtig mooi onderzoek. Goed idee om eens verder te kijken dan de zeer nabije omgeving van de 'echte 'bout. De mogelijkheden zijn: 1. deze bout was in gebruik voor de huidige bout en is ooit afgekeurd. Men had geen boutentrekker bij zich en heeft hem maar laten zitten 2. bij het inmeten van de bout was het handig om ergens nog een vast punt in de vorm van een boutje te hebben zitten. Je zou diep de catacomben van het archief van het kadaster in moeten duiken om de oorspronkelijke meetgegevens te bekijken. 3. later vond een landmeter het nodig om zijn eigen boutje te zetten. Misschien wilde die een jalon (zo'n rood/witte stang) in een driepoot zetten en kukelde de zaak aan de Noord-kant de sloot in omdat de bout te dicht bij de rand zat. In alle gevallen: helaas hebben we van deze bout geen gegevens en moet die als 'wild' worden aangemerkt. Niet logbaar maar best wel fotografeerbaar!
albrt Geplaatst 9 november 2004 Geplaatst 9 november 2004 @ allen:er komt een knopje om te melden dat het meetpunt er niet is e.d. Het beloofde knopje is er nu. Je kan bij het uploaden of editen van een foto kiezen uit vier typen logs: gevonden, gaaf aangetroffengevonden maar beschadigdniet gevonden: bewijs van verdwijningniet gevonden: spoorloosVoor de reeds aanwezige foto's staat het logtype op Onbekend. Dat kan je zelf aanpassen via "edit foto".
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 9 november 2004 Auteur Geplaatst 9 november 2004 Ja ik zat zonet te uploaden voor 300555 en toen kwam ik het nieuwe knopje tegen. De betreffende bout was gevonden en gaaf wat ik ook heb ingevuld. Maar zal ik bericht krijgen als het een foetsie-melding betreft? Ik ben benieuwd. Leve de automatisering! Leve de automatiseerder!! Is het een grote server- en databasebelasting om bij elke foto te kiezen voor 'zend een bericht als iemand hier een tekst bij de foto plaatst? ' Die knop staat default op 'No'. n.l.
druiventuin Geplaatst 10 november 2004 Geplaatst 10 november 2004 Indien ik een foto wil uploaden kan/mag dat een foto van niet meer dan 10 kb zijn. (bij mij althans) Als ik foto's van anderen even van de site afhaal en op mijn harde schijf zet zie ik dat deze gebruikers foto's plaatsen met meer kb's tot wel 40 kb toe. Waarom zit hier nu verschil in? Ik moet mijn foto's wel erg resizen/resamplen waardoor ik nog wat RD punten heb liggen om te loggen. Is hier iets aan te doen?
schatzoeker Geplaatst 10 november 2004 Geplaatst 10 november 2004 Ik resize de te uppen foto's met PhotoShop via afbeeldingsgrootte. Maak er 320 x 240 in 180 dpi dat wordt zo rond de 38 kb. Geen problemen met uppen.
daanvindtze Geplaatst 10 november 2004 Geplaatst 10 november 2004 40 Kb is de limiet Ik gebruik altijd het gratis pakket Irfanview (Homepage Ifranview) Je opent daarin het orginele plaatje. Je selecteert met je muis de gewenste rechthoek en kiest vervolgens uit het menu "Edit" de functie "Crop selection". Vervolgens resize je het plaatje (functie "Resize/Resample" uit menu "Image") tot het gewenste aantal pixels. Meestal kom je met 2 keer halveren bij een 3.1 megapixel plaatje een eind in de goede richting. Als de grootste van de 2 (breedte of hoogte) onder de 400 pixels uitkomt en je hem vervolgens als jpeg opslaat (Functie "Save as" uit menu "File") met een kwaliteit van 60% kom je doorgaans ruim onder de 40kb uit.
Aanbevolen berichten