Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Dat we niet hetzelfde referentiekader hebben is wel duidelijk, maar vele eilanden worden overbrugd met open vragen, niet door het gat dicht te storten met modder.

Feit is dat er een 30-tal legale logs van een legale cache overboord zijn gekieperd.

Heel vervelend, vooral voor betrokkenen.

Ik heb Geoman en Hawkeyes gevraagd naar een verklaring hiervoor.

Die gaat hopelijk nog komen.

Ondertussen zou ik wensen verschoond te mogen blijven van zweverige geitenharensokken-achtige prietpraat.

Groet, Koos

Geplaatst

kaboutercaches zijn gewone caches, die echter aan één eis van geocaching.com niet voldoen: ze zijn niet geplaatst met toestemming van de terrein eigenaar. daarom zijn deze caches ook niet te vinden op de site van geocaching.com . kabouterlogs zijn logs voor deze caches. de plaatser van de cache LOG! vindt het goed dat bij deze cache ook kabouterlogs geplaatst worden. geocaching.com is het hiermee niet eens.

met kabouterlogs wordt duidelijk de rand van het op gc.com toelaatbare afgetast.

ik begrijp uit de postings van hawkeyes en uit een PM van hem dat de verwijderactie van alle, ook gewone logs op LOG! min of meer buiten hem om is gegaan.

ja, ik heb ook een kabouterlog geplaatst.

ik accepteer dat sommige dingen niet kunnen bij geocaching.com

ik ga gewoon door met cachen en met rondlopen door ons land.

Geplaatst

ik heb ook zo'n kabouterlog gedaan. Ik vind het niet erg dat mijn log is verwijderd.

De cache waar het om ging (Griftstroom, op het landgoed Oostbroek)

was trouwens prima in orde. Het had een officiele cache kunnen zijn als de maker daarvoor gekozen had en als er geen bezwaar tegen zou worden gemaakt. Ik denk dat de leiding van geocaching.com/nl controle wil blijven houden over de caches die via hun website gedaan kunnen worden. Zo'n coupe poging van linke logger is leuk bedacht, maar kennelijk ging het iets te ver. Het blijft natuurlijk mogelijk om zelf tochten uit te zetten zonder dat je daarvoor toestemming hoeft te vragen, maar dan val je ook buiten de statistieken van geocaching.com/nl

Geplaatst

Tja, wat moet je van deze discussie denken.......

Hawkeyes heeft een cache (log!) geapproved, naar later blijkt (misschien, ik snap hier niet alles van) niet terecht en deze dus (laten?) verwijderd.

Thex heeft meer dan 600 logs, 1 wordt er verwijderd, en helaas, alle geplaatste caches van Thex verdwijnen.....

Zelfs hier is begrip voor op te brengen, want naar zijn zeggen (wat ik meteen geloof) heeft hij deze cache gewoon gevonden en hier geen "kabouterlogs" geplaatst, maar als je nu verhoudingsgewijs bekijkt wat er misgegaan is.....1 op de 600, ik wou dat ik op mijn werk zo weinig fouten maakte....

Ik denk zelf dat als je lid bent van een organisatie dat er bepaalde regels zijn, waar iedereen zich aan heeft te houden. Ik wil zelf een cache plaatsen en heb één en ander doorgenomen, en echt duidelijk is het niet wat wel en wat niet mag, sommige caches worden goed gekeurd terwijl de plaatser nog geen toestemming heeft van de grondeigenaar?

Maar iedereen weet dat een kabouterlog eigenlijk niet mag en dus niet op Geocaching.* thuis hoort.

Als later blijkt dat een cache onterecht geapproved is, lijkt het mij wel normaal dat legale logs blijven bestaan, illegale (kabouterlogs) worden verwijderd, en de cache wordt gearchiveerd.

Misschien ook een reden temeer om meerdere approvers in te zetten (kan je in twijfelgevallen ook even met elkaar overleggen, uit andere draadjes blijkt dat meerdere mensen willen assisteren)

Ik vind het jammer dat het mes in dit soort discussies bij elkaar op de keel wordt gezet, er hierdoor caches verdwijnen, we achter de PC zitten te tikken terwijl we eigenlijk caches moeten zoeken en/of plaatsen.

Verder moet ik zeggen dat na het lezen van meerdere draden Remco wel de pispaal is van het hele geocaching gebeuren. Knap werk dat hij er nog steeds zin in heeft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En Thex, Ik wil Enigma nog doen!!!!!!!!!!!!

Terugplaatsen dus!!!!!!!

Groet René - Walibi

Geplaatst
Verder moet ik zeggen dat na het lezen van meerdere draden Remco wel de pispaal is van het hele geocaching gebeuren. Knap werk dat hij er nog steeds zin in heeft!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zeker! Als het inderdaad zo zou zijn dat het beleid van .com Remco wordt aangerekend, dan zou dat inderdaad zeer te betreuren zijn! Het mag nooit zo zijn dat de boodschapper het gedaan heeft. Remco voert beleid uit, en niks anders! Alle respect voor zijn werk.

Misschien ook een reden temeer om meerdere approvers in te zetten (kan je in twijfelgevallen ook even met elkaar overleggen, uit andere draadjes blijkt dat meerdere mensen willen assisteren)

Het zou daarnaast inderdaad niet verkeerd zijn de verantwoordelijkheid met een of meerdere personen te delen. Gedeelde smart is halve smart! :thumbup:

Geplaatst

Als ik nu de balans opmaak dan bestaat bij mij de indruk dat een gedeelte van de " members " voor zichzelf begonnen is en meelift op geocaching.nl en .com met "kabouter" logjes.

Ludiek, maar draagt het bij aan de oplossing?

Maak je het daar de approver niet extra moeilijk mee?

Caches worden uit onvrede weggehaald.

Ook dat kan maar brengt het je verder dan het stellen van een daad?

Doe je daar andere cachers een plezier mee.

Die genieten ook van je wel geapprovede caches.

Handig?

Als je de organisatie "informeel" wil houden en leuk voor degene die daar op basis van vrijwilligheid veel tijd in steken en ook nog leuk voor degene die cachen en caches maken dan werken de hakken in het zand zetten niet echt vermoed ik.

Ook wij hebben (onder andere titel) caches naar het archief zien verdwijnen. Niet leuk op dat moment, maar ook dat is het spelletje.

We bedenken dan wel weer nieuwe caches die wel binnen die regels vallen. Zo nauw zijn die regels toch niet.

Gezien de enorme productie van caches is er nog creatieve ruimte zat.

Hawkeyes approved en voorziet alles keurig van uitleg is onze ervaring

Daar moeten we dan ook vrede mee kunnen hebben.

Als je twijfelt, vraag het van te voren.

Neem je meerdere approvers gaat het dan eenduidiger worden?

Die gaan naast het approven ook weer vergaderen..... en ook nog op een lijn te brengen zijn.

Dan sluipen er mogelijk lokale verschillen in?

Ik pleit voor de flexibele oplossing en verwacht daarom dat de trein gewoon door dendert.....

Zo belangrijk is het allemaal niet.

Geplaatst
...bovendien maakt je het moeilijker voor iedereen die wel bezig is met toestemming krijgen/vragen....

Want als je schat (die niet op gc.nl/com staat) toch gevonden wordt door een beheerder/eigenaar krijgen wij doorgaans op onze lazer dat we ons niet aan de gemaakte afspraken hebben gehouden...

Zou het? Voor de tijd van kaboutercaches zijn die moeilijkheden allang aanwezig. Maar DJ Bel heeft gelijk als ie zich afvraagt of je daar wel moeilijk over moet doen. En mocht er bij 'ons' een foutje insluipen, komen we daar ook wel weer uit.

Het is in elk geval gemakkelijk uit te leggen dat g.com noch g.nl verantwoordelijk kunnen zijn voor individuele acties. Op de kabouterkistjes staat natuurlijk niks vermeld over geocaching, maar wel de juiste eigenaars-info. Als men dan toch nog bij geocaching.nl terecht komt, vind ik dat een knap staaltje naamsbekendheid. En in dat geval is aan betrokkene ook wel uit te leggen dat het niet om een approved geocache gaat.

De in principe geocaching-minded clubs als staatsbosbeheer (uitzonderingen op individueel niveau daargelaten) zullen niet wakker liggen van die paar kistjes, en de moeilijke gevallen (de landschappen) worden geconfronteerd met hun eigen starheid. Ik voel weinig medelijden opborrelen, men kan daar prima voor zichzelf opkomen, beter dan wie dan ook tegenwoordig.

Ik zie het ook helemaal niet gebeuren dat het land overspoeld wordt met kaboutercaches etc. Als de inmiddels door g.nl opgezette overlegstructuren echt succesvol zijn is dat kabouterhoofdstukje ook nog wel zonder ruzie af te vinken. Mocht het met de hoeveelheid kaboutercaches opeens de spuigaten uitlopen, dan ligt er blijkbaar een behoefte. Maar voorlopig lijkt van een massale opkomst van het fenomeen geen sprake...

Kaboutercaches concurreren wel met geocaches, zij het slechts beperkt.

G.com/nl heeft pertinent niks uit te staan met kaboutercaches, laat staan dat ze ondersteund zouden hoeven te worden. Dat is natuurlijk duidelijk.

Het nemen van absolute verantwoordelijkheid door g.com/nl voor de kwaliteit van logs buiten de cache-eigenaar om (zijn dubbellogs toegestaan, wat wordt er zoal gelogd, verzin het maar) heeft ook zijn nadelen. Als je als organisatie die taak niet 'goed genoeg' op je neemt, in hoeverre ben je dan verantwoordelijk hiervoor? Of moet verantwoordelijkheid in deze alleen gezien worden als bonus? Het lijkt mij iets dat je niet moet willen, hetgeen niet betekent dat daarmee vanzelf alles mag.

Vooralsnog lijkt een vrees voor kaboutercaches wat mij betreft op koudwatervrees. Het fenomeen wordt door ons (notoire druktemakers ;) ) teveel gewicht toegekend, als zelfs al dan niet verdachte logs zonder pardon (ditmaal letterlijk) worden verwijderd. Hetgeen overigens uitdrukkelijk niet uit de hoek van onze eigen approver schijnt te komen, zoals Peetee ook al opmerkt.

Gr.M.

Geplaatst

Nu zijn de found logs bij Log! wederom gedelete.

Ik heb een pot gevonden, en log een found.

Deze wordt vervolgens tot tweemaal toe weggehaald door een admin.

Geocachen draait toch om het loggen van een pot nadat je die uit de grond hebt getrokken?

Of moet ik al op zoek naar een andere hobby?

Ik EIS nu een reaktie van de persoon die dit tot tweemaal toe bewerkstelligd heeft.

EN ik wil die found log op die cache weer terughebben op datzelfde (gearchiveerde) GC-nummer.

pyne

Geplaatst

Mijn log van 6 juli is ook voo de 2' keer weggehaald

Ik ben er geweest en jampot in handen gehad

en in het post-it boekje geschreven.

Dus een eerlijke found !

Dus ook mijn log terug zetten a.u.b.

(Team Minouschka)

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...