Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Het functieoverzicht heeft zijn langste tijd gehad.....................

uitgegroeid van een kladje tot een docje met index van 20mb

Het was bedoeld om het gat aan informatie in het begin van de 60 serie op te vullen.

Inmiddels hebben velen een gpsmap 60, 76 Cs(x) of ander apparaat en er zijn genoeg deskundigen en informatiebronnen om in de informatiebehoefte te voorzien.

Het functieoverzicht is nu rechtstreeks te downloaden; wel even (gratis) aanmelden bij Esnips

http://www.esnips.com/doc/b3b1527f-c18b-44...OAD__all_in_one

bewerkt door dusee
Geplaatst

Leuk naslag werk dusee :o .

Met name de software die je bespreekt is voor mij weer een interessante aanvulling op wat ik al wist.

Je vroeg om aanvullingen, ik heb er al 1 voor je.

Tenzij ik zo snel er overheen heb gekeken zie ik niks over het middelen van een waypoint.

Nadat je mark heb gedaan kan je met de rocker key naar link om "GEM" te kiezen. De gps doet nu iedere seconde een meting en berekend het gemiddelde. Ik gebruik deze functie bij het uitzetten van een nieuwe cache om zo scherp mogelijke coördinaten te verkrijgen ;).

Grtz, Locutus

Geplaatst

Wat voor PC verbinding heeft deze GPS? Is de plug compatible met die van de eTrex serie? Welke voedingsspanning heeft hij nodig? Ik heb momenteel een hele riedel kables (Palm/PC<->GPS<->auto) en het zou leuk zijn als ik die kon hergebruikens als ik een 60c(s) kocht.

Geplaatst

Dirk, bedankt voor het overzicht! Ik heb nog geen 60cs, maar ik weet al wel wat ik nodig ga hebben om kabeltjes te maken.

Een omvormer voor in de auto is niet nodig, heb ik gezien. Hij slikt 10-32 V(DC) plaatje zoals in de Garmin manual staat. Maar die heb ik al voor mijn Vista, dus dat wordt in mijn geval ombouwen, zodat ik op de aansluiting in de auto rechtstreeks 12V krijg, of mijn omvormertje er 10V van laat maken.

Ik heb deze omvormer gebouwd op basis van een GSM voeding voor in de auto, die je voor 1 Euro bij dumpzaak koopt. Twee weerstanden vervangen en een TVS inbouwen, en bijna klaar: componenten uitrekenen zelf bouwen of deze.

Wat je alleen verder nodig hebt zijn connectors die op de GPS passen. Garmin verkoopt ze slechts voor veel geld, maar er zijn alternatieven. De twee mij bekende zijn: PfrancNL en PC-mobile. Allebei zeer goede ervaringen mee. Maar mocht je een nog alternatief kennen, dan hoor ik het graag.

Maar, samengevat, om zelf kabels te maken voor een 60c(s) voor in de auto (12V) of voor aan de PC (ook 12V aanwezig) heb je geen spanningsomvormer nodig, alleen de juiste plugjes (zie bovenstaande adressen).

Overigens, heb je zin in een lastige cache in Eindhoven: Water, Vuur en Eieren

Geplaatst

Dirk, bedankt voor je mooie handleiding en snelle reactie.

Als beginner kan ik hier wat mee.

:beerchug:

Mvg,

Dirk

Geplaatst

Dirk, had je gezien dat in de laatste software-update 3.42 beta een extra scherm met waypoint iconen is gekomen ('Custom'). Het lijkt er dus op dat je deze op de één of andere manier zelf kan maken of aanpassen. Weet je hier meer van?

Groet, GeoDoc.

Gast rene_ztm
Geplaatst

Blij dat iemand zoveel energie heeft gestoken in het delen van zn ervaringen met mede gebruikers.

Toch hele nuttige dingen uit weten te halen en denk dat met ervaringen van iedereen dit een heel mooi document kan gaan worden.

Toch nog een vraagje uit "fase 6" Het kaart menu,

Is het niet verstandiger "Plaats op weg" uit te zetten. Met name voor diegene die tracks willen bewaren en de GPS op de fiets gebruiken en de fietspaden volgen die veelal een stukje naast de wegen van Mapsource liggen ??

Of vergis ik mij nu geheel in de functie.

Groetjes,

René

Geplaatst

De barometer optie in de 60 cs doet niet meer dan een scan en geeft daar een beeld over tijd of hoogte van.

Dat is niet anders bij de 76 of platinum van Magellan, waarbij de laatste een weerstation lijkt te geven met de temperatuur erbij.

zie www.gpsinformation.net

Ik heb daar geen kennis van.

• 5 weeks later...
Geplaatst (bewerkt)

WORD DOCUMENT en geen pdf

Soms krijg ik de vraag waarom niet in PDF?

Andere ijverige enthousiastelingen sturen goed bedoeld een versie in pdf formaat.

Goed bedoelt, maar niet handig.

De reden is dat als ik iets tegen kom dat erbij kan dan plant ik het er zo tussen en dat is weer mooi voor de volgende (updates kan ik niet meer versturen)

Ander punt is dat links en bestandjes in pdf niet meer werken.

Verder laat Word de ruimte voor gebruikers om er zelf wat tussen te planten of het aan te passen aan de zelf gewenste layout structuur

UITPRINTEN +/- 175 blz ??

Doe alleen een stukje wat echt je belangrijk vindt en misschien nog niet helemaal onder de knie hebt, maar voor de rest is dat echt zonde van het papier en 50 euro inkt want in begin kan je ook met inhoudsopgave even op de pc kijken en de routine volgt al snel als je de tijd neemt met het apparaat te spelen.

bewerkt door dusee
  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
Geplaatst
Ik vraag me alleen af of die Ozi Explorer ook voor België beschikbaar is

Als je er wat eurootjes voor wil betalen dan kan je de Topomap België aanschaffen. Deze topografische kaarten op schaal 1/50000 kunnen naar je GPSMAP 60 geschreven worden. Zelf gebruikt is ze nu al een paar weken en ben er eigenlijk heel tevreden over. Meer info vind je ondermeer hier

• 2 months later...
Gast toerskien
Geplaatst

Dirk, bedankt voor het gebruikers overzicht en alle nuttige gebruikerstips.

Met name voor wie nog voor de keuze staat om al dan niet een 60C(S) te kopen geeft dit document je inzicht in alle mogelijke functionaliteit die dit GPS model te bieden heeft.

Bezitters van deze GPS hebben meer behoefte aan een opzet die als naslagwerk kan dienen. Een hoofdstuk indeling en meer toelichting over de werking is dan gewenst.

In mijn geval zocht ik een antwoord op de volgende vragen:

De GPS biedt de mogelijkheid om ont-clutter aan of uit te zetten. Een toelichting op de werking van deze optie ontbreekt helaas.

De wijze van opslaan van trackpoints is instelbaar. Onduidelijk blijft echter hoe opslag plaatsvindt bij de “Auto” keuze.

De betekenis van “lokale barometer” vraagt om toelichting. Deze instelling interpreteer ik nu als huis-tuin en keuken barometer toepassing. Dit wil zeggen dat je dan de hoogte en barometer stand voor betreffende locatie hebt gekalibreerd. Automatische hoogte correctie van de GPS wordt daarmee overruled?

Bij het volgen van een route wil je niet de hele tijd op je GPS kijken. Een bevestiging dat je nog de gewenste route volgt door een geluidssignaal zodra je in de nabijheid komt van een waypoint is dan zeer praktisch. Dit is mogelijk door het instellen van de proximity zone voor een waypoint. Dit kan je in je GPS instellen, met OziExplorer en met MapSource. Bij het downloaden van je waypoint vanuit deze software wordt de proximity instelling niet doorgegeven. Op je GPS moet je dit voor elke waypoint afzonderlijk instellen wat al snel teveel werk is. In het document heb ik niet kunnen terugvinden of je de proximity zone bij het downloaden naar je GPS kan meegeven. Het geeft ook geen antwoord op mijn vraag of je deze instelling voor meerdere waypoints tegelijk kan wijzigen.

Bij het volgen van een route (niet via wegen) krijg ik met mijn GPS model vista de naam en de afstand tot het volgende waypoint in het scherm te zien. De 60CS lijkt het erop dat die niet constateert dat je een waypoint ben gepasseerd en blijft dan ook hardnekkig een achter je gelegen waypoint tonen. Of dit een instelling of onhebbelijkheid betreft is mij nog onduidelijk.

Na het volgen van een route of het lopen van een tocht zou je graag alle statische informatie willen vastleggen. Deze tripgegevens zou de 60CS in de agenda kunnen wegschrijven. Wellicht (nog) niet mogelijk?

Het kan altijd beter en mooier maar laat ik vooropstellen dat Dirk hier een goed stukje werk biedt. Daar zou de Nederlandse importeur een voorbeeld aan kunnen nemen. Dus vooral dank voor de grote hoeveelheid geboden informatie. Voor de buitensporters die naast het gebruik van de GPS ook nog een Marschskizze (route plan) op zak willen hebben kan ik mijn site http://www.toerskien.nl van harte aanbevelen. Hier tref je o.a. een spreadsheet aan voor het opstellen van een route plan en nog veel meer informatie voor plannen van een skitoer tocht. :beerchug:

• 1 month later...
Geplaatst

Na overleg met de starter van dit draadje, de boel eens wat opgeschoond. Uiteraard zijn wij allen Dusee dankbaar voor zijn fantastische overzicht, maar om dat in dit draadje te blijven melden voegt weinig toe. Blijf echter gerust extra info en vragen toevoegen aan dit draadje.

Moderatieverzoek:

• Bedank Dusee via mail of PM
  • Vragen en opmerkingen kunnen worden geplaatst
  • Alle niet zinvolle berichten worden ongevraagd verwijderd net als nieuwe draadjes met bedankjes.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...