Spring naar bijdragen

Kabouterkaarten NL


Aanbevolen berichten

Ik heb ergens de lente2004 kabouterkaarten van NL opgeduikeld.

 

Wat zijn die dingen lelijk! Ze hebben maar 16 kleuren, volgens mij. Voordeel is dat het op minder CD's past, maar ik vind het voordeel van de ruimte niet opwegen tegen het voordeel van fatsoenlijke kleuren. Of ligt het aan mij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wat zijn die dingen lelijk! Ze hebben maar 16 kleuren, volgens mij. Voordeel is dat het op minder CD's past, maar ik vind het voordeel van de ruimte niet opwegen tegen het voordeel van fatsoenlijke kleuren. Of ligt het aan mij?
Ja, het ligt aan jou, ik vind het kunstwerken.

Niet meer kleuren dan echt nodig, het geheel past op de 4 gb HD van mijn p1 133 mhz laptop en nog ruimte voor mapsource Europe.

In tegenstelling tot de vorige versie ben ik geen inkomplete kaarten tegen gekomen.

Ik vind die set kaarten geweldig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zijn die dingen lelijk! Ze hebben maar 16 kleuren, volgens mij. Voordeel is dat het op minder CD's past, maar ik vind het voordeel van de ruimte niet opwegen tegen het voordeel van fatsoenlijke kleuren. Of ligt het aan mij?
Ja, het ligt aan jou, ik vind het kunstwerken.

Niet meer kleuren dan echt nodig, het geheel past op de 4 gb HD van mijn p1 133 mhz laptop en nog ruimte voor mapsource Europe.

In tegenstelling tot de vorige versie ben ik geen inkomplete kaarten tegen gekomen.

Ik vind die set kaarten geweldig

Ik wel. De N50 bij Kampen staat er nog steeds niet op. Zoetermeer Rokkeveen staat niet op de kaart (geen Lingo :crybaby: ). Zijn toch projecten van enige jaren geleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Yvonne (GOTCHA)

Ik wil de oude terug, ben het dan ook helemaal eens met degene die dit draadje begon. J@s is echter heel blij met de nieuwe omdat ze zo veel minder ruimte vragen op z'n laptop. Maar ja, hij hoeft niet te navigeren met de laptop op schoot en ik zie zoms het verschil niet tussen een sloot en een bereidbaar bospad, allebei vaak blauw. Kleuren zijn inderdaad naadje.

Veel nieuwe wegen heb ik ook niet ondekt. In onze regio staan paden die al jaren afgesloten zijn nog steeds op de kaart en wegen die er al een jaar of 5 zijn staan er nog niet op.

Kortom, als je ze per ongeluk tegen komt meenemen, maar er echt naar op zoek gaan als je de oude hebt, zou ik niet doen.

Ik doe nu wellicht echt onrecht aan degenen die heel veel werk er aan hebben besteed, maar de kleurenconversie is echt een mislukking, sorry!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil de oude terug, ben het dan ook helemaal eens met degene die dit draadje begon. J@s is echter heel blij met de nieuwe omdat ze zo veel minder ruimte vragen op z'n laptop. Maar ja, hij hoeft niet te navigeren met de laptop op schoot en ik zie zoms het verschil niet tussen een sloot en een bereidbaar bospad, allebei vaak blauw. Kleuren zijn inderdaad naadje.

Veel nieuwe wegen heb ik ook niet ondekt. In onze regio staan paden die al jaren afgesloten zijn nog steeds op de kaart en wegen die er al een jaar of 5 zijn staan er nog niet op.

Kortom, als je ze per ongeluk tegen komt meenemen, maar er echt naar op zoek gaan als je de oude hebt, zou ik niet doen.

Ik doe nu wellicht echt onrecht aan degenen die heel veel werk er aan hebben besteed, maar de kleurenconversie is echt een mislukking, sorry!

Onbruikbaar nu ook voor scouting omdat het RD-grid mist. Jammer, maar helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grafisch inderdaad stukken minder, en ook Enschede niet actueler dan vorige serie.

Wel staat er wat meer kaartmateriaal op dan op de vorige, hetgeen voor ons caches "Aan de Duitse grens" en "Canada" heeft opgeleverd :crybaby: .

 

Gr.M.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waar kan ik deze cd-set aan herkennen? (hoeveel cd's, hoe heten ze?)ik wil ze wel eens zien
Ik zou het je graag zeggen, maar dat mag ik niet op dit medium. Probeer eens een ander medium.
Je kunt dit soort vragen beter op ###### nl.hobby.geocaching stellen, want daar zijn geen moddertorren. :crybaby:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onbruikbaar nu ook voor scouting omdat het RD-grid mist. Jammer, maar helaas.

Nee hoor voorjaar 2003 bevat tevens map-files gecalibreert voor RD.

En dan met de nieuwe versie van Ozi waarin Rijksdriehoeksmeting al standaard is opgenomen.

 

Wil je toch RD dan plaats een file DATUMS.dat in je ozidirectory met daarin de regel

 

RD, 3, 593, 26, 478

 

heb je een oudere Ozi versie en wil je Rijksdriehoeksmeting gebruiken dan neem je op:

 

Rijksdriehoeksmeting, 3, 593, 26, 478

 

Andere handige datums voor de benelux (NIET standaard in Ozi) die je zo kunt opnemen:

 

Lambert50, 29, -54.8, 50.6, -156.6

Lambert72, 29, -99.059, 53.322, -112.486

Lambert72(5), 29, -125.8, 79.9, -100.5

Luxembourg, 14, -265, 77, 21

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onbruikbaar nu ook voor scouting omdat het RD-grid mist. Jammer, maar helaas.

Nee hoor voorjaar 2003 bevat tevens map-files gecalibreert voor RD.

En dan met de nieuwe versie van Ozi waarin Rijksdriehoeksmeting al standaard is opgenomen.

 

Wil je toch RD dan plaats een file DATUMS.dat in je ozidirectory met daarin de regel

 

RD, 3, 593, 26, 478

 

heb je een oudere Ozi versie en wil je Rijksdriehoeksmeting gebruiken dan neem je op:

 

Rijksdriehoeksmeting, 3, 593, 26, 478

 

Andere handige datums voor de benelux (NIET standaard in Ozi) die je zo kunt opnemen:

 

Lambert50, 29, -54.8, 50.6, -156.6

Lambert72, 29, -99.059, 53.322, -112.486

Lambert72(5), 29, -125.8, 79.9, -100.5

Luxembourg, 14, -265, 77, 21

Nee, dat bedoelde ik niet.

 

Op de oude kaarten stond een rood grid met daarin ook de nummers van de kaartvierkanten. Tevens stonden de nummers langs de kant. Als ik die kaarten afdrukte in 1:25000 had ik een prima kaart voor gebruik met de scouts; konden ze op krassen en schrijven etc. Op een origineel is dat altijd onhandig.

 

In de nieuwe versie zie ik grijze lijnen zonder kaartvierkant nummers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geef toe, het is behelpen maar je kan de kaart vanuit Ozi printen. Heb je dan ons grid aanstaan dan wordt die meegedrukt (plus routes, tracks en andere aantekeningen die printable zijn). Maar helaas alleen aan de kaartranden, niet in de vakken zelf plaatst Ozi de labels (met coordinaten).

Andere gebruikers berichten dat ze blij zijn dat er geen - voor hun ongewenste - coords staan in de nieuwe versie. En dat ze die omringende witte rand van de oude versie kwijt zijn. Kunnen ze kaarten wat makkelijker aaneen plakken tot grotere kaarten; een soort 'Topo25 Nederland Naadloos' dus.

 

Maar gelukkig is nu iedereen blij: hetzij met de oude hetzij met de nieuwe versie. :thumbup:

En vanwege het beperkte aantal kleuren kan iedereen zelf de kaarten anders inkleuren naar eigen smaak wat met jpg (24 bits kleur, de oude kaarten) op zijn zacht gezegd lastig is om te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...