fraggle-team Geplaatst 13 juni 2004 Geplaatst 13 juni 2004 Geen vraag maar meer een tip! Zou het niet handig zijn als bij caches waarbij meerdere waypoints in de GPS geladen moeten worden, de waypoints te downloaden zijn vanaf de site. Dat scheelt een heleboel getyp! En is handig voor de luie cacher ! De eigenaar van de cache kan alle waypoints bijvoorbeeld in Ozi zetten en dan opslaan (Save waypoints to file)! Dit bestand kun je dan downloaden en zo alle waypoints in een keer in je GPS laden. Die mensen die liever zelf typen downloaden het bestand gewoon niet. Lijkt ons wel handig!! Boober en Nikki
Kruimeldief Geplaatst 13 juni 2004 Geplaatst 13 juni 2004 De meeste cachers doen dit ook wel is mijn ervaring. Het is niet alleen leuk voor luie cachers, maar de kans op een typfout is groot bij al die cijfertjes. Maar ja, niet iedere cacheplaatser zit hier op het forum Je zou op de cachepagina dit ook kunnen mailen aan de plaatser. Misschien is hij je terwille. Op een van mijn caches heb ik de coördinaten in 3 of 4 verschillende versie's erop staan en nog kreeg ik een mailtje van iemand die vroeg of het ook als Mapsource file kon. Die heb ik dus een mapsourcefile gemaild. GRTZ Kruimeldief serveerster in een chinees restaurant: "Wilt u menu?" - "Nou, nee! Liever na het eten."
Cachemier Geplaatst 14 juni 2004 Geplaatst 14 juni 2004 Kijk ook eens naar GPS Coordinate Grabber Gewoon de url van de desbetreffende GC pagina ingeven en GRAB URL aanklikken. Je kan de uit de tekst gehaalde coordinaten downloaden als LOC bestand. Via Gartrax doe je er dan mee wat je zelf wilt.
mgr Geplaatst 14 juni 2004 Geplaatst 14 juni 2004 ... een multicache waar je gaandeweg de coordinaten verzamelt... Ook HKS is altijd heel erg blij met downloadbare coordinaten, een methode die wat ons betreft eveneens valt te prefereren boven het telkens uitrekenen van het volgende waypoint. Voor routes met bedoelde valkuilen als plotseling opdoemende kanalen etc. is de methode niet zo geschikt, vanwege minder verrassingseffect als de route thuis al wordt geanalyseerd. Ik heb het dan ook over de lange routes met heel veel waypoints, waarbij de uitdaging zich bevindt in het lopen van een mooie route ipv het oplossen van ad-hoc vraagstukken. Gerbruikersvriendelijkheid ligt dan eerder voor de hand. Nu vormt HKS misschien een rare uitzondering waar natuurlijk geen rekening mee hoeft te worden gehouden, maar ik heb gezien dat ook mét een GPS je nogal wat aan het pieren bent als je telkens weer een waypoint moet uitrekenen en invoeren. Met weinig kopzorgen over goede coordinaten hoeven alleen cijfertjes onderweg te worden verzameld en kan verder onderweg ontspannen worden rondgekeken en gebabbeld. Voor de cache-eigenaar houdt het in dat hooguit de cache auto-proof dient te worden gemaakt. Een totaalformule tbv het uiteindelijke cache-coordinaat komt er sowieso wel aan te pas. Gr.M.
AardLoper Geplaatst 15 juni 2004 Geplaatst 15 juni 2004 ... maar ik heb gezien dat ook mét een GPS je nogal wat aan het pieren bent als je telkens weer een waypoint moet uitrekenen en invoeren. Met weinig kopzorgen over goede coordinaten hoeven alleen cijfertjes onderweg te worden verzameld en kan verder onderweg ontspannen worden rondgekeken en gebabbeld.... Een mooie route met aan het einde een cache is mijn favoriet. Nu zijn er (op zich prachtige) routes van 15 of meer kilometers, waarbij je om de 300 meter moet gaan rekenen en waypoints invoeren. Mede door dit soort routes ben ik weer overwegend gewone (gps) wandelroutes gaan lopen ipv geocachen. Mijn hobby voor ik geocaching ontdekte was wandelen, geen rekenen in de natuur zal ik maar zeggen. Een paar berekeningen is natuurlijk niet zo erg en sommige caches zijn natuurlijk gewoon mooie puzzels die zo moeten blijven. Maar een mooie route loop ik liever zonder al te veel gereken onderweg.
Peetee Geplaatst 15 juni 2004 Geplaatst 15 juni 2004 Een mooie route met aan het einde een cache is mijn favoriet. Nu zijn er (op zich prachtige) routes van 15 of meer kilometers, waarbij je om de 300 meter moet gaan rekenen en waypoints invoeren. Vind ik ook. Een lange route moet niet te moeilijk zijn. Zeker als je onderweg allerlei berekeningetjes moet uitvoeren waaruit je pas aan het eind van de tocht de cache-plek kunt bepalen. Je moet er toch niet aan denken dat je een tocht van 15-20 km nog een keer zou moeten lopen om uit te vogelen waar je mogelijk een foutje hebt gemaakt.
Kruimeldief Geplaatst 16 juni 2004 Geplaatst 16 juni 2004 10 a 15 kilometer moet voor een gezond mens geen probleem zijn. Helaas is niet iedere cacher zo gezond, maar goed daar gaat het nu ff niet over. Een lange route kan, mag, maar dan moet er rekening gehouden worden met afwisseling voor de cacher, hij/zij moet langs een route komen waar die ff kan rusten, wat kan zien enz. Niets erger dan een lange uigestrekte weg door een open terrein, met overal hetzelfde welke kant je ook uitkijkt. Mijn mooiste routes zijn die, als ze al lang zijn, dat de cache in de buurt van de parkeerplaats ligt. Als je de cache gevonden hebt dat je dan niet nog een eind moet lopen. Meestal heb je het dan wel gehad. En als je de cache niet kunt vinden, al helemaal. Verder valt me de laatste tijd nog wel eens op dat de cache te moeilijk verstopt is. Ik vind dat als je alle gegevens hebt verzameld en de route hebt gelopen, je als beloning gewoon de cache moet vinden. Soms wordt een cache zo moeilijk verstopt, dat jij je gaat afvragen of de plaatser wel wil hebben dan het gevonden wordt. Zo ook met gegevens verzamelen. 1 waypoint of aanwijzing missen moet niet betekenen dat de cache dan niet meer gevonden kan worden. Je moet niet gedwongen worden de hele route nog eens te lopen. GRTZ Kruimelroute
superboppe Geplaatst 26 juni 2004 Geplaatst 26 juni 2004 Ik heb op de pagina van Water, Vuur en Eieren (http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=f57e598f-17bc-46f7-acd5-93c14aca10a8) een aantal GPX files staan om naar EasyGPS of g7toWin of whatever gpx enabled tool te laden. Eigen staan er geen GPX files op de site, maar staan de coordinaten in een hyperlink, en een script op een server maakt hier een GPX file van als je er op klikt, en die GPX file kan je weer laden. Kan ik ook voor Ozi format oid. maken. Ik werk nog aan een methode om een hele riedel coordinaten in een klik te laden.
fraggle-team Geplaatst 28 juni 2004 Auteur Geplaatst 28 juni 2004 Ik werk nog aan een methode om een hele riedel coordinaten in een klik te laden. Dat is niet zo heel moeilijk. Je kunt alle coordinaten zelf een keer in Ozi zetten. Daarna opslaan als waypoint-bestand. Deze kan iedereen in GAR Trax (gratis!) omzetten in het benodigde formaat. Probleem alleen is dat je dit bestand niet kunt uploaden naar de pagina van geocaching.com (zoals dit met foto's wel kan). Je moet dus zelf web-ruimte hebben waarop je het bestand publiceert. Vanuit jouw geocache pagina kun je dan een link naar je eigen website maken. Alle waypoints in een bestand! Nikki (Fraggle Team)
Kruimeldief Geplaatst 28 juni 2004 Geplaatst 28 juni 2004 Ik heb op de pagina van Water, Vuur en Eieren (http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=f57e598f-17bc-46f7-acd5-93c14aca10a8) een aantal GPX files staan om naar EasyGPS of g7toWin of whatever gpx enabled tool te laden. Eigen staan er geen GPX files op de site, maar staan de coordinaten in een hyperlink, en een script op een server maakt hier een GPX file van als je er op klikt, en die GPX file kan je weer laden. Kan ik ook voor Ozi format oid. maken. Ik werk nog aan een methode om een hele riedel coordinaten in een klik te laden. Gewoon een locfile maken, dan kun je als je dat wil wel 1000 coördinaten als een bestandje gebruiken en die kun je gewoon downloaden in een keer in je GPS. Als je tenminste EasyGPS hebt. En dat is een progje die ieder cacher op zijn PC heeft staan, of zelfs ieder GPS bezitter die het ding ook aansluit op de PC. Die bestandjes vind je bij de meeste caches als ze een aantal waypoints hebben die je gewoon als route moet volgen. Het wiel is al uitgevonden dus GRTZ Kruimel, die iemand kent die het warm water heeft uitgevonden toen ze een geiser kregen van de woningstichting...
Gast bas Geplaatst 6 september 2004 Geplaatst 6 september 2004 hoi, ik ben een beginnende cacher en wat is nou eigenlijk EasyGPS en waar kan ik het vandaan halen (downloaden mischien)? met vriendelijke groet bas.
Heirbaut Hunters Geplaatst 7 september 2004 Geplaatst 7 september 2004 hoi, ik ben een beginnende cacher en wat is nou eigenlijk EasyGPS en waar kan ik het vandaan halen (downloaden mischien)? met vriendelijke groet bas. Nou Bas, je stelt de vragen op de meest wilde plaatsen. Maar google eens op easygps...
dmace Geplaatst 7 september 2004 Geplaatst 7 september 2004 hoi, ik ben een beginnende cacher en wat is nou eigenlijk EasyGPS en waar kan ik het vandaan halen (downloaden mischien)? met vriendelijke groet bas. Nou Bas, je stelt de vragen op de meest wilde plaatsen. Maar google eens op easygps... Yep, duizend strafregels, Bas. Begin maar: "I will use Google before asking stupid questions". Nog maar 999 te gaan
superboppe Geplaatst 7 september 2004 Geplaatst 7 september 2004 Dat is nu juist het voordeel van de links op mijn cache pagina. Je hebt geen eigen webspace nodig! Je hoeft alleen een link als deze http://jg.mine.nu/cgi-bin/gpx_save.pl?name...&filename=2.gpx in de cache-beschrijving op GC.com op te nemen, en het werkt. Helaas alleen nog maar per individueel waypoint, maar ook dat scheelt al typen. Gebruik bijvoorbeeld jeeep.com om van ddmm.mmm naar dd.dddddd om te rekenen.
Gast deVonkelaar Geplaatst 12 september 2004 Geplaatst 12 september 2004 ik laat mij niet afschrikken. Easy GPS op mijn PC gezet, maar krijg geen verbinding met mijn Garmin Map 76 C, zie alleen maar compoorten en geen usb poort. Iemand een tip?
Aanbevolen berichten