Spring naar bijdragen

Absolute Beginner Gsak


LeonW

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik hou van die prikjes die twentse mug (niet uit twente, maar muggestad is ook niet a'dam) ons allen steeds geeft vanuit zijn muggetoren op diverse fora. De minst nuttige reactie wat mij betreft (alsmede deze post geef ik grif toe).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Ik ben begonnen met caches ophalen uit geocaching.com API toegang.

Hier kies ik dan de cirkel met een straal van 50 km (max). Bij de laatste cirkel worden niet alle caches binnen gehaald omdat de max van 6000 dan is bereikt. Mijn vragen:

 

- is dit de handigste manier om caches binnen te halen?

.....

 

Ik vind het direct binnenhalen van caches via de API wel handig. Je hoeft dan geen pocket-query's aan te maken en hebt de caches direct in GSAK staan. Ik werk zelf nooit met de cirkel, maar met een rechthoek. Je kunt een rechthoek definiëren met een afstand van hoek tot hoek van 100 km. Voordeel daarvan is dat je geen overlap hebt tussen je zoekopdrachten en ook nooit iets mist. Binnen deze rechthoek kun je maximaal 6000 caches ophalen (of zoveel minder als je al een deel gebruikt hebt voor andere opvragingen). Als je de coördinaten een beetje handig kiest, met ronde getallen, dan kun je vrij vlot alle caches in een gebied laden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het direct binnenhalen van caches via de API wel handig. Je hoeft dan geen pocket-query's aan te maken en hebt de caches direct in GSAK staan. Ik werk zelf nooit met de cirkel, maar met een rechthoek. Je kunt een rechthoek definiëren met een afstand van hoek tot hoek van 100 km. Voordeel daarvan is dat je geen overlap hebt tussen je zoekopdrachten en ook nooit iets mist. Binnen deze rechthoek kun je maximaal 6000 caches ophalen (of zoveel minder als je al een deel gebruikt hebt voor andere opvragingen). Als je de coördinaten een beetje handig kiest, met ronde getallen, dan kun je vrij vlot alle caches in een gebied laden.

 

 

Deze method is handig wanneer je een klein gebied wil binnenhalen maar lijkt mij toch niet zo handig wanneer je (bijna) alle caches van Oostenrijk in Gsak wil hebben.

 

Wanneer je rechthoek > 6000 caches bevat, moet je de caches in meerdere keren ophalen of de rechthoek kleiner maken.

Hoeveel kleiner (< 6000 caches) weet je niet want je kan nergens zien hoeveel caches binnen de rechthoek vallen.

 

Wanneer je vierkantjes zou maken van max 100km dan heb je toch al gauw 16 vierkantjes nodig om gans Oostenrijk te bedekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Beste mensen,

 

[...]

 

- is dit de handigste manier om caches binnen te halen?

 

[...]

Nee, handiger is om de plaatsingsdatum (placed during) van caches te hanteren als grenzen van de query om onder andere overlappingen en witte vlekken te voorkomen.

 

Dit begrijp ik al niet echt.... Hoe moet ik dit aan pakken?

 

Als Ik vervolgens de pq splitter van DanPan aanklik kom ik op een omleidingslus uit waarmee ik dus ook niet verder kom....

 

Wie o wie??? Er liggen al heel wat plukjes haren naast de laptop :-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als Ik vervolgens de pq splitter van DanPan aanklik kom ik op een omleidingslus uit waarmee ik dus ook niet verder kom....

 

Om toegang te krijgen tot de pq splitter en andere functies op project-gc moet je éénmalig authenticeren met je Groundspeak account.

Wss heb je dit nog niet gedaan...

bewerkt door DanPan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit begrijp ik al niet echt.... Hoe moet ik dit aan pakken?

We beginnen bij het begin...

 

Ben je Premium Member?

Weet je wat PQs (pocket queries) zijn?

Heb je al PQs aangemaakt?

 

Indien 3x JA

De parameters voor de PQs zijn:

  • Caches total = 1000
  • Within Countries = Austria
  • Placed During Between <maand>/<dag>/<jaar> and >maand>/<dag>/<jaar>

De datums (geoptimaliseerd) haal je uit de PQ splitter.

voor de eerste PQ gebruik je July/23/2001 April/17/2006

deze eerste PQ bevat dan 990 caches.

  • Nu maak je een 2de PQ met April/18/2006 June/11/2007 (987 caches)

Op het einde heb je dus 44 PQs oftewel alle caches van Oostenrijk.

 

Je zou het aantal PQs kunnen verminderen tot 35 door enkel de trads en multies te selecteren in PQ splitter (klik op Filters > Add filter > Cache type / size).

De plaatsingsdatums zijn dan link

Opgelet: wanneer je enkel trads en multies selecteert heb je de bonus of ? caches van een reeks of trail niet in GSAK...

 

Wil je enkel alle trads in Oostenrijk dan heb je 30 PQs nodig (link)

bewerkt door DanPan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we een lijst van caches voor het buitenland maken ( bv. voor op vakantie ), dan verlagen we ook altijd maximale de "Difficulty" en "Terrain" instellingen. Als je de taal niet 100% beheerst, mis je vaak de aanwijzing in de cache-tekst of de hints tussen-de-regels, waardoor een cache moeilijker kan wordt dan aangegeven.

 

Alle caches die je toch niet kan of gaat doen ( m.b.t. “Terrain” en “Difficulty” ) hoef je ook niet te downloaden en up-to-date te houden ( met eventuele bijkomende kosten in het buitenland ). Hoe korter de lijst, hoe gemakkelijker je er mee kan werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we een lijst van caches voor het buitenland maken ( bv. voor op vakantie ), dan verlagen we ook altijd maximale de "Difficulty" en "Terrain" instellingen.

 

Een goede tip van Linkalovers !

 

Het verlagen van de max D en T kan ook in de PQ splitter door een extra filter toe te voegen ;-)

 

Alle trads met D max 2.0 en T max. 2.0 in Oostenrijk geeft 15 PQs (link)

 

 

Als ik een lijst van caches maak voor het buitenland/vakantie is het steeds op basis van Favorites (%FP, WFP, #FP)

bewerkt door DanPan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@iedereen,

bedankt voor de reacties, ik begin het te begrijpen!

 

@DanPan, bedankt voor het geduldig stapje voor stapje uitleggen.

 

Ja, we zijn premium member, en pq maken gebeurt ook geregeld.

Het cachen zelf lukt ook prima, vandaag zelfs nog een flinke multi in de hitte.

 

Tsja, alleen met dat gedoe met software ben ik een trage leerling.

 

Op de een of andere manier kwam ik niet in project-gc. Nu wel, iets met authorisatie wat misging.

 

Ik dacht alleen dat de limiet om pq's binnen te halen maximaal 5 per dag is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...