Spring naar bijdragen

Absolute Beginner Gsak


LeonW

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Zoals de titel al aangeeft zijn wij een absolute beginner met Gsak.

 

De vakantie staat weer voor de deur.

Vorig jaar Noorwegen met de camper, gebruik makend van Gsak.

Dit jaar wederom met de camper, maar nu zal Oostenrijk het moeten ontgelden.

 

aangezien we niet weten waar we overal terecht komen wil ik (bijna) alle caches van Oostenrijk in Gsak hebben.

Ik ben begonnen met caches ophalen uit geocaching.com API toegang.

Hier kies ik dan de cirkel met een straal van 50 km (max). Bij de laatste cirkel worden niet alle caches binnen gehaald omdat de max van 6000 dan is bereikt. Mijn vragen:

 

- is dit de handigste manier om caches binnen te halen?

 

- Als ik de laatste cirkel daags erna opnieuw laat draaien, worden dan de resterende caches binnen gehaald?

 

- wat gebeurt met de caches die in het overlappingsgebied van de cirkels, twee keer binnen worden gehaald

 

/ hoe kan ik controleren of ik werkelijk alle caches binnen heb

 

Vele vragen, en ik hoop dat er mensen zijn die mij op weg willen helpen

 

Groeten Leon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo Leon,

 

Zijn redelijk wat vragen, maar t.a.v. je laatste vraag het volgende antwoord:

 

Met de macro Google_Map_V3.gsk kan je bekijken welke caches je in database hebt staan. Installeer deze in GSAK en run de macro. Al de caches welke je in database hebt staan worden getoond. Zo zou je controleren als je alles hebt.

 

Link naar pagina => http://gsak.net/board/index.php?s=23d22265573234c40a1875e120f0d2f9&showtopic=17505&st=20&&do=findComment&comment=223361

 

Indien GSAK op je laptop draait, zou je deze kunnen meenemen naar Oostenrijk. Op de meeste campings is wel wifi en dan zou je een pocket query kunnen maken (via www.geocaching.com/pocket in te stellen). Zo heb je altijd de caches in een te bepalen straal van de camping en hoef je nu niet heel Oostenrijk binnen te halen :)

 

Fijne vakantie alvast :cool2:

bewerkt door wij-twee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ohwja :)

 

In de titel van staat Absolute Beginner Gsak

Google eens op:

  • Handleiding GSAK 101
  • Handleiding GSAK 201
  • Handleiding GSAK 301.

 

Erg leerzaam (vond ik :))

bewerkt door wij-twee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@wij-twee,

 

Bedankt voor de reactie!

De handleidingen heb ik (meermaals) doorgespit, maar voel me nog steeds beginner...

 

Ik ga eens stoeien met de macro, kijken wat dat opleverd.

 

We zullen zeker hier en daar op een camping staan, maar de bedoeling is zo veel mogelijk "vrij" te staan.

Ik wil dus op voorhand niet teveel afhankelijk zijn van wifi.

 

Grt Leon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let erop dat .COM zijn policies veranderd heeft t.a.v. het token voor de api. Deze gaat op 7 juli aflopen, voorheen redelijk onbeperkt houdbaar. Ook app ontwikkelaars hebben aanpassingen moeten doen t.a.v. maximaal aantal uitgezette updates via de api. Let erop als je geen verassingen wilt hebben, de laatste versie GSAK bij je te hebben en te weten hoe je het token vervangt (de live api autorisatie onder menu geocaching.com).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@thex,

 

Hier begrijp ik dus helemaal niet van....

 

Misschien een uitleg in jip en janneke taal mogelijk?

 

Alvast bedankt.

 

Grt Leon

 

Oh ja, laatste versie van Gsak hebben we(8.5.0.0), dat dan weer wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=331846

GSAK is een redelijk ingewikkeld pakket. Als iedere keer basale zaken herhaald en herhaald uitgelegd moeten worden (hier, op global, op facebook en in de diverse gsak fora), kun je je ook afvragen of je aan GSAK moet beginnen. Ik neem aan dat je premium member bent, je bewust bent dat je (ooit) autorisatie via GSAK heb aangevraagd (anders doen de menuutjes onder het geocaching.com menu het nl niet). Dan weet je ook hoe je dit herhalen kan op je vakantieadres na 7 juli. Aangezien hier regelmatig mensen over struikelen heb ik bovenstaande opmerking voor jou geplaatst. Koop het boekje "Gsak voor de beginnende gevorderde" van Martin Holkamp, heb je meteen een goede en volledige handleiding. Je kunt beter thuis even oefenen dan op je vakantie vastlopen met een beperkte wifi verbinding en niet weten waar je de oplossing moet zoeken denk ik zo.

 

Helaas is .com niet erg duidelijk naar zijn eindgebruikers toe, maar wel naar de erkende applicatie ontwikkelaars. Die weten wat er recent veranderd is (beperking in gebruik, aanpassing in software), en komende tijd gaat veranderen. Helaas zijn wij stervelingen niet erg goed op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"kun je je ook afvragen of je aan GSAK moet beginnen" >Tsja, als je nooit valt, kun je ook nooit opstaan, toch?

 

Ik heb vorig jaar reeds Gsak in Noorwegen sumier gebruikt. Daarna niet meer, hoewel we wel al betaald hadden.

Dus sinds vorige week zijn we pas geregistreerd, dus die authorisatie staat me nog wel bij.

7 juli zijn we nog thuis, dus dat scheelt alweer. Als ik het goed begrijp moet ik iedere 60 dagen authorisatie aanvragen voor Gsak bij .com.

 

Ik zal het boekje eens opzoeken, bedankt voor de tip!

Grt Leon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

 

[...]

 

- is dit de handigste manier om caches binnen te halen?

 

[...]

 

Nee, handiger is om de plaatsingsdatum (placed during) van caches te hanteren als grenzen van de query om onder andere overlappingen en witte vlekken te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap eigenlijk niets van het bericht van groundspeak: Vanaf 18 mei 2015 zal Groundspeak alle Live API tokens die ouder zijn dan 60 dagen, laten verlopen. Dat wil dus zeggen dat je om de 2 maanden al jouw applicaties – die gebruik maken van die Live API – opnieuw zal moeten autoriseren.

 

Moet ik, als gebruiken van GSAK nog iets doen elke 60 dagen? Veranderd er iets aan de manier waarop ik de PQ's binnenhaal? Volgens mij doe ik zelf nooit iets met live API. Weet niet wat dat is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Beste mensen,

 

[...]

 

- is dit de handigste manier om caches binnen te halen?

 

[...]

Nee, handiger is om de plaatsingsdatum (placed during) van caches te hanteren als grenzen van de query om onder andere overlappingen en witte vlekken te voorkomen.

 

En met behulp van de PQ splitter worden de plaatsingsdatums voor jou optimaal berekend.

Wil je dus alle caches van Oostenrijk (+- 42.000) in GSAK hebben, zal je 44 PQs moeten aanmaken.

 

Met max 10 PQs per dag heb je dus na 5 dagen alles caches van Oostenrijk in GSAK.

bewerkt door DanPan
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap eigenlijk niets van het bericht van groundspeak: Vanaf 18 mei 2015 zal Groundspeak alle Live API tokens die ouder zijn dan 60 dagen, laten verlopen. Dat wil dus zeggen dat je om de 2 maanden al jouw applicaties – die gebruik maken van die Live API – opnieuw zal moeten autoriseren.

 

Moet ik, als gebruiken van GSAK nog iets doen elke 60 dagen? Veranderd er iets aan de manier waarop ik de PQ's binnenhaal? Volgens mij doe ik zelf nooit iets met live API. Weet niet wat dat is.

Iedere menu onderdeel onder "Geocaching.com Access" maakt gebruik van de live-api, waar je je iedere 2 maanden opnieuw voor moet autoriseren (nieuwe autorisatie, een na onderste sub-menu). Als je een PQ uit je mail haalt en zelf in GSAK sleept maak je geen gebruik van de api. API = Application Programming Interface, een duur woord voor een geprogrammeerde connectie (hier) tussen GSAK en .COM. Dus als GSAK .COM benaderd voor een PQ of voor een cache update dan loopt dat via die api. De autorisatie geeft een zogenaamde token af (een reeks getalletjes en cijfers), die lokaal opgeslagen wordt. Aan de hand van dat token laat GSAK zien aan .COM wie jij bent. Zo kan .com uitrekenen hoeveel van je dagtotaal je verbruikt hebt. Dat token verloopt na 7 juli in het vervolg automatisch na 2 maanden ipv onbeperkt geldig te zijn. .COM heeft dit gedaan, omdat sommige handige website beheerders tokens hebben verzameld van anderen en deze hebben gebruikt voor eigen doel. Diefstal dus, maar ja, veel geocachers zijn niet eerlijk (en dat is dan off-topic).

 

P.s. 18 mei is verlaat tot 7 juli omdat .COM zelf ook problemen heeft.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok,

 

THEX, bedankt voor het antwoord, maar het is mij nog niet duidelijk wat ik zelf moet doen.

 

heb GSAK even beter bekeken als dat ik normaal doe. De een na onderste submenu heb ik aangeklikt, (Nieuw API token ophalen), en warempel, ik ben opnieuw geauthoriseerd.

Normaal gebruik ik GSAK alleen voor het ophalen van PQ's, filteren, en het sturen van de gegevens naar de gps. Ben benieuwd of ik dat elke 2 maanden zelf handmatig moet gaan doen (vergeet ik natuurlijk), en of ik dan nog wat kan gaan doen met GSAK.

Vraag me af of dit ook voor GDAK geldt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep ook voor GDAK. En Gapp. Ik heb gehoord dat de max datum van je geldige token bij de aanvraag gemeld wordt. Heb dit nog niet zelf gezien. GSAK zal in de laatste versie je ruim van te voren waarschuwen (week oid).


Voor diegenen die prioblemen ervaren met token vernieuwing onder GSAK helpt het volgende:

Ga naar Internet Explorer (geen andere browser).

Ga naar .COM, log in, verwijder token, verwijder alle cookies van .com (in je browser), log out.

Daarna in GSAK opnieuw token aanvragen.

 

 

Internet Explorer is nodig omdat deze door GSAK onder de motorkap gebruikt wordt.

Wie de GSAK macro de buren CacheAndStatusUpdate.gsk Versies 1.5 t/m 1.9 gebruikt, op de facebook groep "GSAK Gebruikers" komt van de week een patch indien nodig voor Gapp versies 1.x en 2.x.

 

p.s. Iedereen weet wat er met buren bedoeld wordt. Peeete, zet aub die kinderachtige vertaling uit, zo worden hier zaken niet duidelijker op.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...